• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli przebudować Świętojańską. Nie było chętnych

Patryk Szczerba
10 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (238)
  • Ulica Świętojańska miała być przebudowana. Na razie nie wiadomo, czy nowe władze będą kontynuować w tym zakresie pomysły poprzedniej ekipy.
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Ogłoszony jeszcze przez poprzednie władze Gdyni przetarg na przebudowę Świętojańskiej, pl. Kaszubskiego i Portowej na odcinku od 10 lutego do PortowejMapka został unieważniony. Nie było ofert. W planach były m.in. likwidacja niektórych sygnalizatorów oraz skrętu w prawo z 10 lutego w Świętojańską. Nie wiadomo, czy postępowanie będzie powtórzone.




Jak oceniasz planowane zmiany na Świętojańskiej i 10 lutego w Gdyni?

Przetarg ogłoszono 15 kwietnia. Przygotowana inwestycja zakładała spore zmiany w centrum Gdyni, zwłaszcza na Świętojańskiej - poniżej ul. 10 lutego.

Przebudowane miały być:


Szczegółowy opis planowanych zmian

Najważniejsze planowane zmiany



Z najważniejszych zmian warto wymienić likwidację sygnalizacji na skrzyżowaniu placu Kaszubskiego z ul. Starowiejską i ulicą Jana z Kolna. Projektanci przewidzieli w ciągu ulicy Świętojańskiej pas ruchu w kierunku ulicy Portowej o szerokości 4 m oraz pas ruchu dla pojazdów i pas ruchu dla rowerów w kierunku alei Piłsudskiego o szerokości łącznej 4,5 m.

To oznaczało likwidację pasu ruchu do skrętu w prawo w ulicę 10 Lutego ze Świętojańskiej.

Na ulicy 10 Lutego zaprojektowano po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wraz z pasami rowerowymi. W rejonie skrzyżowania ulicy 10 Lutego z ulicą Abrahama zaplanowano przejście dla pieszych.

Maj pełen prac drogowych w Gdyni Maj pełen prac drogowych w Gdyni

  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Nowe przystanki, mniej miejsc do parkowania



Na ul. Świętojańskiej zaplanowano likwidację prawoskrętu w ulicę Pułaskiego oraz w ul. Derdowskiego. Na wysokości budynku Świętojańska 3 zaplanowano budowę przystanku autobusowego o długości 30 m. Kolejny przystanek o podobnej długości zaplanowano na wysokości budynków Portowa 9-11.

Z poważniejszych zmian warto wymienić projekt wyspy dzielącą pomiędzy pasami ruchu na pl. Kaszubskim. Szerokość pasów ruchu min. 4,0 m. Na odcinku od ul. Św. Wojciecha do ul. T. Wendy zaprojektowano pasy ruchu o szerokości 4,5 m.

Zakładano likwidację istniejących miejsc postojowych i wykonanie nowych, równoległych do
krawędzi jezdni. Przy budynku Portowa 15 zaprojektowano 5 miejsc postojowych o wymiarach 2,5 x 6,0 m.

W przetargu nie było ofert, więc został unieważniony. O tym, czy będzie kontynuowany, zdecydują nowe władze Gdyni, a konkretnie Bartłomiej Austen - nowy wiceprezydent Gdyni ds. inwestycji. Na razie - jak sam mówi - wciąż porządkuje sprawy zawodowe i jeszcze nie rozpoczął na dobre pracy.



Projekt do zmiany, idea słuszna?



O tym, co trzeba zrobić dalej, nie ma wątpliwości Łukasz Piesiewicz, świeżo upieczony radny miasta z Koalicji Obywatelskiej, który od lat aktywnie próbuje zmieniać śródmieście.

- To był zły projekt, zrealizowany pod złe pomysły Marka Łucyka i jego bliskich współpracowników z Wydziału Inwestycji. W samym projekcie był jeden element, o który mieszkańcy dopominali się od dawna - odtworzenie przejścia pieszego na wysokości Abrahama. Jednocześnie było sporo złych rozwiązań. Likwidacja przejścia przez Świętojańską na wysokości Starowiejskiej, brak oczekiwanych przejść na placu Kaszubskim. Nie było pomysłu na sam plac Kaszubski, jakieś pozorne działania estetyczne w miejscu, które - głównie ze względu na złe zaprojektowanie - jest martwe - opowiada Piesiewicz.
Dodaje, że nielogicznie rozplanowana zieleń też nie dodałaby obszarowi objętemu opracowaniem walorów.

"Zacznijmy od przejść dla pieszych"



- Pomijam już antyrowerowe rozwiązania, z których Wydział Inwestycji jest znany, ale warto pamiętać, że to też rozwiązania tworzące konflikt między kierowcami a użytkownikami jednośladów. Liczę, że uda się opracować nowy projekt i przeprowadzić go etapami. Np. zaczynając od przejść dla pieszych - wskazuje.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Przebudowa (1)

    Jako mieszkaniec Gdyni , chciałbym choć mam już swoje lata by Gdynia otworzyła się na turystów na młodzież , ulica Świętojańska powinna powstać jako deptak począwszy od Prezydium skończywszy przy ulicy 10 lutego na deptaku powinny być kawiarenki knajpki by turysta mógł wypić kawę zjeść ciastko ,wypić drinka , kawę itp. Młodzież powinna mieć możliwości potańczenia zabawy .Nie patrzmy na kierowców oni jak by mogli to wjechali by swoimi samochodami do domu . Na całym świecie są takie deptaki przy tych deptakach są sklepiki czy to spożywcze czy inne i nikomu to nie przeszkadza też dowożą towar tylko u nas ciągle patrzy się na kierowców ,sklepikarzy a inni to co nie mają już żadnego prawa

    • 0 12

    • Emeryt, tobie to już się w głowie pokręciło z tego dobrobytu?

      • 0 0

  • Teraz to sama Świętojańska potrzebuje remontu nawierzchni, jest okropnie zniszczona. 10 Lutego to na całej długości, bez dwóch odcinków już wyremontowanych z BO, jeżeli dobrze pamietam, potrzebuje kapitalnego remontu. Prawym pasem nie da się jeździć! Jezdnia z kostki brukowej, tak bardzo pożądanej przez konserwatora, jest w koleinach. A w tych koleinach dziury. Po tym jeżdżą autobusy i trolejbusy, kilkadziesiąt razy dziennie, codziennie. Ile kosztują nas elementy zawieszenia do tych pojazdów przez tak złą nawierzchnie?! A tutaj jakieś arcy wielkie remonty odcinków, na których jezdnia nie jest zniszczona, w dobrym stanie...

    • 9 1

  • Kolejne poeniądze w błoto

    1 pas na 10 lutego?? Żeby jeszcze bardziej zakorkować miasto..

    • 11 1

  • Gdynia potrafi remontować i ciągle przebudowywać jedną ulicę...

    ... a setki innych dziurawe jak ser szwajcarski , a niektóre dziury to jeszcze XX wiek pamiętają !

    • 10 1

  • Pasy dla rowerow

    Niech nam rządzący i wymyślający takie i**otyczne projekty decydenci dadzą przykład i sami wsiądą na rowery. Sami wożą się autami, a plebs ma w deszczu pomykać rowerami. Masakra.

    • 9 1

  • Presesi spółek Gdyńskich do zwolnienia

    I dobrze ze to nie wypaliło jest dużo więcej miejsc co poprawy a po co poprawiać coś co jest dobre pewnie poprzednia władza chciała coś na tym zarobić. Pani prezydent się za nich weźmie audyty finansowe w spółkach miasta są potrzebne bo robią co chcą wydają pieniądze podatników na nieprzemyślane inwestycje. Bo w spółkach siedzą osoby które nie znają się na niczym tylko stanowiska podostawali poznajomosci dość tego mówię to ja Marcin pozdrawiam

    • 4 1

  • Absurdalne pomysły

    10 lutego jako droga jednopasmową w każdym kierunku to zupełny absurd. Oznacza tylko jeszcze większe korki.

    • 5 1

  • Jestem całym sercem za deptakiem na Świętojańskiej. Jedyna szansa moim zdaniem aby ta ulica odżyła.

    • 1 6

  • Żadnych zmian na gorsze, dosyć już skopano na Świętojańskiej i pora wrócić do normalnej funkcji tej ulicy w centrum Gdyni.

    • 3 1

  • Likwidacja niektórych sygnalizatorów .....

    Zakaz skretu w prawo z 10 Lutego w Swietojanska itd.
    Boze cale szczescie ze nie ma juz tych krety...ow.
    Za partactwo i zadluzenie naszego miasta powinni trafic przed sad.
    Mam nadzieje ze wroci z powrotem zlikwidowana sygnalizacja na Swietojanskiej a Starowiejska powroci do poprzedniej organizacji ruchu.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane