• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli przebudować Świętojańską. Nie było chętnych

Patryk Szczerba
10 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (238)
  • Ulica Świętojańska miała być przebudowana. Na razie nie wiadomo, czy nowe władze będą kontynuować w tym zakresie pomysły poprzedniej ekipy.
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Ogłoszony jeszcze przez poprzednie władze Gdyni przetarg na przebudowę Świętojańskiej, pl. Kaszubskiego i Portowej na odcinku od 10 lutego do PortowejMapka został unieważniony. Nie było ofert. W planach były m.in. likwidacja niektórych sygnalizatorów oraz skrętu w prawo z 10 lutego w Świętojańską. Nie wiadomo, czy postępowanie będzie powtórzone.




Jak oceniasz planowane zmiany na Świętojańskiej i 10 lutego w Gdyni?

Przetarg ogłoszono 15 kwietnia. Przygotowana inwestycja zakładała spore zmiany w centrum Gdyni, zwłaszcza na Świętojańskiej - poniżej ul. 10 lutego.

Przebudowane miały być:


Szczegółowy opis planowanych zmian

Najważniejsze planowane zmiany



Z najważniejszych zmian warto wymienić likwidację sygnalizacji na skrzyżowaniu placu Kaszubskiego z ul. Starowiejską i ulicą Jana z Kolna. Projektanci przewidzieli w ciągu ulicy Świętojańskiej pas ruchu w kierunku ulicy Portowej o szerokości 4 m oraz pas ruchu dla pojazdów i pas ruchu dla rowerów w kierunku alei Piłsudskiego o szerokości łącznej 4,5 m.

To oznaczało likwidację pasu ruchu do skrętu w prawo w ulicę 10 Lutego ze Świętojańskiej.

Na ulicy 10 Lutego zaprojektowano po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wraz z pasami rowerowymi. W rejonie skrzyżowania ulicy 10 Lutego z ulicą Abrahama zaplanowano przejście dla pieszych.

Maj pełen prac drogowych w Gdyni Maj pełen prac drogowych w Gdyni

  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Nowe przystanki, mniej miejsc do parkowania



Na ul. Świętojańskiej zaplanowano likwidację prawoskrętu w ulicę Pułaskiego oraz w ul. Derdowskiego. Na wysokości budynku Świętojańska 3 zaplanowano budowę przystanku autobusowego o długości 30 m. Kolejny przystanek o podobnej długości zaplanowano na wysokości budynków Portowa 9-11.

Z poważniejszych zmian warto wymienić projekt wyspy dzielącą pomiędzy pasami ruchu na pl. Kaszubskim. Szerokość pasów ruchu min. 4,0 m. Na odcinku od ul. Św. Wojciecha do ul. T. Wendy zaprojektowano pasy ruchu o szerokości 4,5 m.

Zakładano likwidację istniejących miejsc postojowych i wykonanie nowych, równoległych do
krawędzi jezdni. Przy budynku Portowa 15 zaprojektowano 5 miejsc postojowych o wymiarach 2,5 x 6,0 m.

W przetargu nie było ofert, więc został unieważniony. O tym, czy będzie kontynuowany, zdecydują nowe władze Gdyni, a konkretnie Bartłomiej Austen - nowy wiceprezydent Gdyni ds. inwestycji. Na razie - jak sam mówi - wciąż porządkuje sprawy zawodowe i jeszcze nie rozpoczął na dobre pracy.



Projekt do zmiany, idea słuszna?



O tym, co trzeba zrobić dalej, nie ma wątpliwości Łukasz Piesiewicz, świeżo upieczony radny miasta z Koalicji Obywatelskiej, który od lat aktywnie próbuje zmieniać śródmieście.

- To był zły projekt, zrealizowany pod złe pomysły Marka Łucyka i jego bliskich współpracowników z Wydziału Inwestycji. W samym projekcie był jeden element, o który mieszkańcy dopominali się od dawna - odtworzenie przejścia pieszego na wysokości Abrahama. Jednocześnie było sporo złych rozwiązań. Likwidacja przejścia przez Świętojańską na wysokości Starowiejskiej, brak oczekiwanych przejść na placu Kaszubskim. Nie było pomysłu na sam plac Kaszubski, jakieś pozorne działania estetyczne w miejscu, które - głównie ze względu na złe zaprojektowanie - jest martwe - opowiada Piesiewicz.
Dodaje, że nielogicznie rozplanowana zieleń też nie dodałaby obszarowi objętemu opracowaniem walorów.

"Zacznijmy od przejść dla pieszych"



- Pomijam już antyrowerowe rozwiązania, z których Wydział Inwestycji jest znany, ale warto pamiętać, że to też rozwiązania tworzące konflikt między kierowcami a użytkownikami jednośladów. Liczę, że uda się opracować nowy projekt i przeprowadzić go etapami. Np. zaczynając od przejść dla pieszych - wskazuje.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Szc zur już zrobił du rne zmiany na ul Starowiejskiej. A teraz jeszcze chicał "po śmiertnie" namącić na Świętojanskiej. (1)

    Szczu rze - zamilkinij w końcu!

    • 18 1

    • Szczur polityczny trup

      Jego miejsce jest w więzieniu bo napewno mieszał ostro w kasie miasta. Potem niech trafi na cmentarz witomino. Tam jest płatny parking więc nikt go nie odwiedzi. Rodzince szkoda będzie 6 zł/h.

      • 0 0

  • Trafedia

    Wszystkie remonty ulic w Gdyni to tragedia i dramat dla uzytkownikow ktos powinien isc do wiezienia za te tragiczne remonty co byly robione za kadencji tego szkodnika

    • 16 1

  • Wszyscy są mieszkańcami Gdyni (1)

    Kierowcy również. Mafia rowerowa chce zawłaszczyć całe Śródmieście. My, kierowcy też płacimy podatki i domagamy się równego traktowania.

    • 24 1

    • Wszyscy płacą podatki

      Jak chcesz równego traktowania to w co trzeciej ulicy zrobimy przerwy i będziesz sobie pchał samochód

      • 0 4

  • Tylko człek chory na umyśle mógłby na takie coś wpaść.

    Zawsze tacy byli. Tylko dziś słucha się ich pomsłów a kiedyś ich przymusowo leczono albo przeganiano kijami.

    • 18 1

  • Mam nadzieję, że wiceprezydent ma kompetencje aby zająć się działką inwestycji i gospodarki.
    Jest to materia w ktorej nadziać się na minę i do końca życia płacić za podjęte decyzję jest bardzo łatwo.

    • 3 1

  • Współczuję nowej pani prezydent.

    Oczekiwania "ludności", które można sobie tutaj przeczytać, to zadanie dla Herkulesa (krzepa i motywacja) współpracującego z Jezusem (cuda), a nie dla normalnych ludzi.

    • 5 1

  • Gdynia (2)

    Zajmijcie się zapleczem Gdyni,bo aż wstyd,a nie na pokaz,główne ulice!!!

    • 6 2

    • Jaki pokaz (1)

      Człowieku Świętojańska wygląda jak ulica z upadłej dziury zabitej dechami. Elewacje obszcz*ne i brudne od lat. Zero zieleni i bunkier.

      • 0 2

      • Są za to dziki.

        Zieleni w Gdyni jest dużo, a i drzewka kiedyś dorodne zastąpiono takimi trochę rachitycznymi na Świętojańskiej. Elewacje to sprawa właścicieli i ich potomków z USA i RFN lub Izraela i miasto nie ma nic do tego.

        • 0 0

  • Przydałoby się zlikwidować bruzdę, koleinę niechlujnie wypalony, tragicznie zdarty asfalt na miejscu starych oznaczeń pasów ma Świętojańskiej w górnej części w stronę prezydium/UM, spartolona robota po całości wg koncepcji poprzedniego wiceprezydenta

    • 10 0

  • Gromada rowerowych szalencow niszczy miasto

    • 16 0

  • bezczelność (1)

    Pomijając zasadność planowanych zmian i ich intencję (zastanawiająca bliskość do nowej inwestycji na rogu 10 Lutego i Świętojańskiej), jak bezczelnym trzeba być ogłaszając jakikolwiek przetarg 15 kwietnia, czyli w momencie, kiedy wiadomo już było, że mieszkańcy dotychczasowemu prezydentowi i całej ekipie pokazali czerwoną kartkę. Niepojęte...

    • 17 1

    • To jest dowód

      To jest dowód na to, że układy szczura próbowano szybko zrealizować zanim zniknie na dobre i wyschnie źródełko darmowej kasy dla MTM i innych pajaców z którymi UM wchodził w prywatne układy na szkodę miasta.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane