• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli przebudować Świętojańską. Nie było chętnych

Patryk Szczerba
10 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (238)
  • Ulica Świętojańska miała być przebudowana. Na razie nie wiadomo, czy nowe władze będą kontynuować w tym zakresie pomysły poprzedniej ekipy.
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Ogłoszony jeszcze przez poprzednie władze Gdyni przetarg na przebudowę Świętojańskiej, pl. Kaszubskiego i Portowej na odcinku od 10 lutego do PortowejMapka został unieważniony. Nie było ofert. W planach były m.in. likwidacja niektórych sygnalizatorów oraz skrętu w prawo z 10 lutego w Świętojańską. Nie wiadomo, czy postępowanie będzie powtórzone.




Jak oceniasz planowane zmiany na Świętojańskiej i 10 lutego w Gdyni?

Przetarg ogłoszono 15 kwietnia. Przygotowana inwestycja zakładała spore zmiany w centrum Gdyni, zwłaszcza na Świętojańskiej - poniżej ul. 10 lutego.

Przebudowane miały być:


Szczegółowy opis planowanych zmian

Najważniejsze planowane zmiany



Z najważniejszych zmian warto wymienić likwidację sygnalizacji na skrzyżowaniu placu Kaszubskiego z ul. Starowiejską i ulicą Jana z Kolna. Projektanci przewidzieli w ciągu ulicy Świętojańskiej pas ruchu w kierunku ulicy Portowej o szerokości 4 m oraz pas ruchu dla pojazdów i pas ruchu dla rowerów w kierunku alei Piłsudskiego o szerokości łącznej 4,5 m.

To oznaczało likwidację pasu ruchu do skrętu w prawo w ulicę 10 Lutego ze Świętojańskiej.

Na ulicy 10 Lutego zaprojektowano po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wraz z pasami rowerowymi. W rejonie skrzyżowania ulicy 10 Lutego z ulicą Abrahama zaplanowano przejście dla pieszych.

Maj pełen prac drogowych w Gdyni Maj pełen prac drogowych w Gdyni

  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Nowe przystanki, mniej miejsc do parkowania



Na ul. Świętojańskiej zaplanowano likwidację prawoskrętu w ulicę Pułaskiego oraz w ul. Derdowskiego. Na wysokości budynku Świętojańska 3 zaplanowano budowę przystanku autobusowego o długości 30 m. Kolejny przystanek o podobnej długości zaplanowano na wysokości budynków Portowa 9-11.

Z poważniejszych zmian warto wymienić projekt wyspy dzielącą pomiędzy pasami ruchu na pl. Kaszubskim. Szerokość pasów ruchu min. 4,0 m. Na odcinku od ul. Św. Wojciecha do ul. T. Wendy zaprojektowano pasy ruchu o szerokości 4,5 m.

Zakładano likwidację istniejących miejsc postojowych i wykonanie nowych, równoległych do
krawędzi jezdni. Przy budynku Portowa 15 zaprojektowano 5 miejsc postojowych o wymiarach 2,5 x 6,0 m.

W przetargu nie było ofert, więc został unieważniony. O tym, czy będzie kontynuowany, zdecydują nowe władze Gdyni, a konkretnie Bartłomiej Austen - nowy wiceprezydent Gdyni ds. inwestycji. Na razie - jak sam mówi - wciąż porządkuje sprawy zawodowe i jeszcze nie rozpoczął na dobre pracy.



Projekt do zmiany, idea słuszna?



O tym, co trzeba zrobić dalej, nie ma wątpliwości Łukasz Piesiewicz, świeżo upieczony radny miasta z Koalicji Obywatelskiej, który od lat aktywnie próbuje zmieniać śródmieście.

- To był zły projekt, zrealizowany pod złe pomysły Marka Łucyka i jego bliskich współpracowników z Wydziału Inwestycji. W samym projekcie był jeden element, o który mieszkańcy dopominali się od dawna - odtworzenie przejścia pieszego na wysokości Abrahama. Jednocześnie było sporo złych rozwiązań. Likwidacja przejścia przez Świętojańską na wysokości Starowiejskiej, brak oczekiwanych przejść na placu Kaszubskim. Nie było pomysłu na sam plac Kaszubski, jakieś pozorne działania estetyczne w miejscu, które - głównie ze względu na złe zaprojektowanie - jest martwe - opowiada Piesiewicz.
Dodaje, że nielogicznie rozplanowana zieleń też nie dodałaby obszarowi objętemu opracowaniem walorów.

"Zacznijmy od przejść dla pieszych"



- Pomijam już antyrowerowe rozwiązania, z których Wydział Inwestycji jest znany, ale warto pamiętać, że to też rozwiązania tworzące konflikt między kierowcami a użytkownikami jednośladów. Liczę, że uda się opracować nowy projekt i przeprowadzić go etapami. Np. zaczynając od przejść dla pieszych - wskazuje.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Lucyk

    Teraz widać dlaczego ekipa łucyko szczurkowa przegrała wybory. Gdynianie mają dosyć takich i**otyzmów i walki z kierowcami. Oby nowa ekipa nie popełniła tych samych błędów.

    • 27 2

  • Świętojańska (2)

    Nie wiem, czy to nie lapsus językowy popełniony przez redaktora, ale likwidacja "skrętu w prawo z 10 lutego w Świętojańską"? Przy jednoczesnym pozostawieniu lewoskrętu w Świętojańską ze Skweru Kościuszki? No... ciekawą koncepcję miała była władza. Ale bardziej mnie zainteresowała planowana przebudowa ul. 10 Lutego od Abrahama do Świętojańskiej. Czy to tylko mi się wydaje, czy może naprawdę mieszkańcy mieli sfinansować nową infrastrukturę pod przyszłą budowę deweloperską? Jednak dobrze się stało, że miniona władza odeszła w niebyt.

    • 28 1

    • Nie ma lewoskrętu ze Skweru na Świętojańską (1)

      Jest wspólny pas do jazdy prosto i w lewo

      • 2 0

      • Masz absolutną rację. Dlatego też dla tych, co nie zrozumieli - "pozostawieniu możliwości skrętu w lewo".

        • 2 0

  • (1)

    Kiedy siwy trafi do więzienia za malwersacje z ab?

    • 17 1

    • Dobre pytanie

      Narazie ludzie myślą że to żart ale już niedługo okaże się że bajzel jakiego narobił szczur oprze się o prokuraturę i pójdzie dalej.

      • 0 0

  • świętojańska deptakiem - jak Stroget w Kopenhadze (4)

    Świętojańska od Urzędu Miejskiego do 10 Lutego powinna być deptakiem - patrz Stroget w Kopenhadze itp. historie, które wbrew początkowym sprzeciwom Mieszkańców okazało się sukcesem- ale tu potrzeba odwagi i dalekosiężnego patrzenia:
    Powodzenia

    • 10 29

    • Nie, Szwietojanska ma byc dwukierunkowa ulica

      • 7 3

    • (1)

      Choć koncepcja deptaka jest kusząca, to proszę, nie porównuj naszych realiów do krajów skandynawskich. To mija się z celem.

      • 8 1

      • Fakt, Duny to ludzie z glacą, a tutaj wiatr hula między uszami i barany się pasą.

        • 0 4

    • Masz rację i nie przejmuj się ze slabi umyslowo Ci minusują

      Na początek Yrzeba zrobic deptak na 4 letnie miesiące, za rok na 6 a aq dwa na Cały rok!
      Ulica ma slużyć mieszkancom a nie blachosmrodom.
      Tym bardziej.że to jedyna słuszna koncepcja konkurwncji z Riverą.
      Poznań stworzył Nowowiejską, Zielona Góra i Gliwice wygoniły smrody z Całego centum i one Cudownie Ożyły!

      • 1 7

  • Gdynia

    Zostawicie śródmieście w spokoju jest piękne lepiej weźcie się za obrzeża miasta komu potrzebne są drogi rowerowe czy polliczyliscie ilu rowerzystów jeździ to nie Chiny

    • 27 1

  • Po co deptak na Swietojanskiej? (4)

    Skoro jest Skwer, Bulwar i za chwile Waterfront? Propozycja deptaku na Swietojanskiej to jakis bezwlad intelektualny.

    • 38 4

    • To tęsknota za czasami, kiedy to 90% ruchu pieszego napędzali klienci komisów. (1)

      • 0 2

      • Oj zmieniło się na gorsze dla mieszkańców centrum.

        Komisy na Świętojańskiej o ile dobrze pamiętam pamiętam były dwa, sklep Gallux, Wedel i tzw. stare Delikatesy, a na Starowiejskiej jeden. Ale za to były różne inne ciekawe i potrzebne mieszkańcom sklepy, a nie same knajpy i banki.

        • 0 0

    • Po to by Centrum Ożyło!

      Na razie wymiera i pustoszeje bo stworzono zbyt blisko Riverę.
      Poznań,.Zielona Góra i Gliwice tak ożyły.
      Ożyje i Gdynia!
      Samochody nie są klientami.
      Można zaparkowac na parkingach podziemnych
      Można dojechać SKM/ZKM
      Ale na razie poza bulwarem to nie ma po co...

      • 1 6

    • Też jestem przeciw deptakowi na Świętojańskiej.

      Gdynia ma inne tereny, które mogą spełniać taką rolę.Nie możemy sobie pozwolić na zamknięcie Świętojańskiej, wręcz przeciwnie należy przywrócić ruch w dwie strony, jak za dawnych czasów.

      • 1 0

  • Miasto jest dla ludzi nie na blachosmrdoów szkodników zatruwających nas spalinami (2)

    • 3 40

    • Wiesniaki na wies, tam wszedzie dojedziesz rowerem

      Albo PKSem

      • 9 1

    • Ale ci ludzie mają samochody, którymi dojeżdżają do pracy i gdzieś muszą parkować.

      • 1 1

  • Świętojańska dwukierunkowa, to jedyne wyjście żeby uratować Gdynię. (4)

    • 39 6

    • Wyleczymy u Ciebie tę samochodozę (1)

      Wprowadzajac 15 zł za 1 godz parkowania i Ekostrefę zgodnie z wymogami KPO.
      Przez samochody i Riverę centrum wymiera i tylko Deptaki go Ożywią! :))

      • 2 7

      • Wtedy Świętojańska padnie do reszty. Nie macie czym konkurować z Riviera, szarobure miasto z rozpadającym się bulwarem. Zróbcie nawet po 100pln za godzinę, bez różnicy

        • 3 3

    • Znasz jeszcze jakieś zaklęcia?

      • 1 3

    • popieram powrót do dwukierunkowej Świętojańskiej.

      • 4 3

  • Ludzie nie dajmy się zwariować bo już niewiele Gdynianom brakuje. (2)

    Mieszkam w w ścisłym centrum Gdyni od 65 lat i jako rowerzysta oraz kierowca od lat 70-tych obserwuję działania poprzednich władz polegające na trzykrotnym przebudowywaniu ul. Świętojańskiej. Uważam, że ta ostatnia propozycja jest to jeden z najgłupszych pomysłów urzędników. Nie może być tak, że np na Placu Kaszubskim rowerzysta aktywista domaga się lewoskrętu w Portową jadąc pod prąd ulicą Jana z Kolna. Jak wy sobie wyobrażacie organizację ruchu w tym miejscu gdy wiele samochodów i autobusów/trolejbusów skręca w tę ulicę jadąc wcześniej Świętojańską w stronę Portowej? Jeśli ktoś chce sobie jechać do portu to może wybrać sobie ul. Wójta Radkego i spokojnie pasem ruchu skręcić w lewo, a nie narażać swoje życie ponieważ w rejonie Placu ruch jest naprawdę duży. Zresztą każdy stary mieszkaniec Gdyni wie, że do portu najlepiej dojechać w ten sposób, a z Obłuża trzeba wybrać ulicę Polską. Widzę, że z uporem maniaka chyba w celu pogorszenia statystyki wypadków w mieście, urzędnicy w Gdyni wymyślają coraz więcej punktów kolizyjnych utrudniających życie zarówno rowerzystom (ci dostawcy żarcia z pudłami na plecach przepisy ruchu i tak mają w d...) jak i kierowcom. Jakim niedoukiem komunikacyjnym trzeba być aby pas dla rowerów pomalowany na czerwono zaprojektować między pasami dla samochodów zamiast normalnie poprowadzić go jak najbliżej prawego krawężnika? Przykłady: Piłsudskiego/ Świętojańska i Armii Krajowej/Władysława IV. Podobnie jest ze skrzyżowaniami równorzędnymi wąskiej i jednokierunkowej Abrahama z dwukierunkowymi Armii Krajowej, Obrońców Wybrzeża czy Żwirki i Wigury. Przecież te ulice od samego powstania jako szersze miały priorytet, a dzisiaj ktoś bez pojęcia pozmieniał zasady ruchu w mieście i zadowolony pewnie otrzymał premię za kreatywność?

    • 38 1

    • a postój dla dorożek to gdzie będzie? (1)

      65 lat temu był

      • 0 5

      • W Gdyni dorożek nie było tylko taksówki, a postojów było kilkanaście o knajpie mordowni "Bar Postój" nie wspomnę.

        • 0 0

  • (1)

    Następna betonoza, na Witominie jezdnia zwężona, kto to zaakceptował. Dwa autobusy ledwo się mijają, ale chodnik ze ścieżka rowerową szerszy niż jezdnia!

    • 30 2

    • Miasto jest dla mieszkańców a nie dla blachosmrodów

      • 0 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane