• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli przebudować Świętojańską. Nie było chętnych

Patryk Szczerba
10 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (238)
  • Ulica Świętojańska miała być przebudowana. Na razie nie wiadomo, czy nowe władze będą kontynuować w tym zakresie pomysły poprzedniej ekipy.
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Ogłoszony jeszcze przez poprzednie władze Gdyni przetarg na przebudowę Świętojańskiej, pl. Kaszubskiego i Portowej na odcinku od 10 lutego do PortowejMapka został unieważniony. Nie było ofert. W planach były m.in. likwidacja niektórych sygnalizatorów oraz skrętu w prawo z 10 lutego w Świętojańską. Nie wiadomo, czy postępowanie będzie powtórzone.




Jak oceniasz planowane zmiany na Świętojańskiej i 10 lutego w Gdyni?

Przetarg ogłoszono 15 kwietnia. Przygotowana inwestycja zakładała spore zmiany w centrum Gdyni, zwłaszcza na Świętojańskiej - poniżej ul. 10 lutego.

Przebudowane miały być:


Szczegółowy opis planowanych zmian

Najważniejsze planowane zmiany



Z najważniejszych zmian warto wymienić likwidację sygnalizacji na skrzyżowaniu placu Kaszubskiego z ul. Starowiejską i ulicą Jana z Kolna. Projektanci przewidzieli w ciągu ulicy Świętojańskiej pas ruchu w kierunku ulicy Portowej o szerokości 4 m oraz pas ruchu dla pojazdów i pas ruchu dla rowerów w kierunku alei Piłsudskiego o szerokości łącznej 4,5 m.

To oznaczało likwidację pasu ruchu do skrętu w prawo w ulicę 10 Lutego ze Świętojańskiej.

Na ulicy 10 Lutego zaprojektowano po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wraz z pasami rowerowymi. W rejonie skrzyżowania ulicy 10 Lutego z ulicą Abrahama zaplanowano przejście dla pieszych.

Maj pełen prac drogowych w Gdyni Maj pełen prac drogowych w Gdyni

  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Nowe przystanki, mniej miejsc do parkowania



Na ul. Świętojańskiej zaplanowano likwidację prawoskrętu w ulicę Pułaskiego oraz w ul. Derdowskiego. Na wysokości budynku Świętojańska 3 zaplanowano budowę przystanku autobusowego o długości 30 m. Kolejny przystanek o podobnej długości zaplanowano na wysokości budynków Portowa 9-11.

Z poważniejszych zmian warto wymienić projekt wyspy dzielącą pomiędzy pasami ruchu na pl. Kaszubskim. Szerokość pasów ruchu min. 4,0 m. Na odcinku od ul. Św. Wojciecha do ul. T. Wendy zaprojektowano pasy ruchu o szerokości 4,5 m.

Zakładano likwidację istniejących miejsc postojowych i wykonanie nowych, równoległych do
krawędzi jezdni. Przy budynku Portowa 15 zaprojektowano 5 miejsc postojowych o wymiarach 2,5 x 6,0 m.

W przetargu nie było ofert, więc został unieważniony. O tym, czy będzie kontynuowany, zdecydują nowe władze Gdyni, a konkretnie Bartłomiej Austen - nowy wiceprezydent Gdyni ds. inwestycji. Na razie - jak sam mówi - wciąż porządkuje sprawy zawodowe i jeszcze nie rozpoczął na dobre pracy.



Projekt do zmiany, idea słuszna?



O tym, co trzeba zrobić dalej, nie ma wątpliwości Łukasz Piesiewicz, świeżo upieczony radny miasta z Koalicji Obywatelskiej, który od lat aktywnie próbuje zmieniać śródmieście.

- To był zły projekt, zrealizowany pod złe pomysły Marka Łucyka i jego bliskich współpracowników z Wydziału Inwestycji. W samym projekcie był jeden element, o który mieszkańcy dopominali się od dawna - odtworzenie przejścia pieszego na wysokości Abrahama. Jednocześnie było sporo złych rozwiązań. Likwidacja przejścia przez Świętojańską na wysokości Starowiejskiej, brak oczekiwanych przejść na placu Kaszubskim. Nie było pomysłu na sam plac Kaszubski, jakieś pozorne działania estetyczne w miejscu, które - głównie ze względu na złe zaprojektowanie - jest martwe - opowiada Piesiewicz.
Dodaje, że nielogicznie rozplanowana zieleń też nie dodałaby obszarowi objętemu opracowaniem walorów.

"Zacznijmy od przejść dla pieszych"



- Pomijam już antyrowerowe rozwiązania, z których Wydział Inwestycji jest znany, ale warto pamiętać, że to też rozwiązania tworzące konflikt między kierowcami a użytkownikami jednośladów. Liczę, że uda się opracować nowy projekt i przeprowadzić go etapami. Np. zaczynając od przejść dla pieszych - wskazuje.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Moja propozycja przebudowy Swietojanskiej. (5)

    Zamknąć kompletnie ruch kołowy, brak miejsc parkingowych w promieniu kilometra. Ogrodzić drutem kolczastym i zamurowac witryny jeszcze działających (ledwo) sklepów/knajp.

    • 55 5

    • Trochę za bardzo radykalnie! (3)

      Na poczatek Deptak na 4 letnie miesiące a docelowo na cały rok!
      Trzeba wypędzic smog z centrum i zwrócic go mieszkańcom.
      To jedyny sposób na kontrbalans dla Rivery.

      • 2 10

      • Jaki smog od samochodów xD

        przecież w naszym mieście tak ciągle wieje z nad morza ze elektrownie węglowa by mogli postawić a i tak byśmy mieli swieże powietrze.

        • 6 1

      • A mieszkańcy niby chodzą pieszo

        Nie bądź śmieszny. Ruch samochodowy jest potrzebny właśnie mieszkańcom. Turyści właśnie zwykle chodzą pieszo po centrum

        • 6 1

      • Smog masz w glowie

        • 0 0

    • Postawić pomnik szczura

      Postawić pomnik szczura za minimum 1 mln na pamiątkę po tym pajacu i nieudaczniku. Kontrakt otrzyma zaprzyjaźniony rzeźbiarz, kuzyn konia brata ojca syna Łucka. Czyli bez zmian. Układ korupcyjny.

      • 0 0

  • A do szpitala to tylko helikopterem? (4)

    • 55 2

    • Do szpitala dojeżdża się od Wójta Radtkego albo Starowiejską (3)

      No ale nie bywasz to nie wiesz

      • 2 7

      • A parkować w powietrzu chyba (2)

        • 5 1

        • A to jest o dojeździe czy o parkowaniu? (1)

          Dojechać ma karetka

          • 1 3

          • Na SOR pieszo, bo aktywiszcze tak chce...

            • 6 1

  • Bardzo dobrze że gryzonia i jego kliki już nie ma.

    Ile razy można w kólko przebudowywać świętojańską ?

    • 46 3

  • Piszcie prawdę! Gdynia nie ma wiceprezydentów z powodów formalnych, te osoby są tylko kandydatami.

    • 9 0

  • nawymyslali. zamiast skupić się na poważniejszych problemach to szukają ich tam gdzie ich nie ma !

    • 32 2

  • na szczęście zatrzymało się dewastowanie miasta przez osoby z kompleksami i brakiem rozumu (2)

    • 56 3

    • Jeszcze zatęsknisz za poprzednimi władzami. (1)

      • 1 14

      • już pędzę

        o poprzednia władza zapewne trafi do więzienia tam gdzie jest ich miejsce.

        • 2 1

  • Powinny wrócić oba pasy na świętojańskiej bo ulica wymarła (11)

    Nowoczesne rozwiązania zostawmy rozwiniętym krajom

    • 74 10

    • Wymarła? (2)

      Kłamiesz celowo czy po prostu nie bywasz w centrum? Najlepszym rozwiązaniem byłoby dopuszczenie ruchu tylko komunikacji i służb z pierwszeństwem pieszych.

      • 6 26

      • tak, wymarła. (1)

        Wystarczy policzyć puste lokale. Prosta matematyka, chyba, że nie ogarniasz liczenia

        • 20 3

        • to policz jeszcze "deltę" od czasów z ruchem w dwie strony, matematyku

          • 3 18

    • Tak wymarła że przez skrzyżowanie z AK przejechać się nie da, taki ruch na przejściu (3)

      Ale to pewnie statyści od Szczurka, prawda?

      • 2 16

      • To przejscie do plazy i na bulwar

        Na Swietojanskiej hula wiatr

        • 14 2

      • No bo te barany (1)

        zlikwidowały światła na przejściu z AK

        • 11 3

        • gdzie wady?

          • 2 5

    • Wymarła bo nie ma tam deptaka! A jest Rivera (3)

      Dlatego na piczatek na 4 letnie miesiące trzeba zrobic deptak.
      Docelowo na cały rok.
      To kontrbalans dla Rivery.
      To ona zniszczyła handlowe centrum i tylko deptak ma szansę je odtworzyć

      • 5 12

      • (2)

        I myślisz, że ludzie przyjadą trajtkiem deptać po deptaku? No nie, pojadą do Riviery, gdzie mają darmowy parking i wszystkie sklepy w jednym miejscu. Deptać pójdą ewentualnie na bulwar albo skwer.

        • 10 3

        • Jeżeli ich doznaniem kulinarnym jest KFC czy Berlin Kebab to i tak na Świętojańską nie przyjdą (1)

          • 1 4

          • Do tych ekskluzywnych restauracji, które rzekomo powstaną na świętojańskiej będą za to przyjeżdżać rowerzyści z całego pomorskiego.

            • 5 0

  • "wciąż porządkuje sprawy zawodowe i jeszcze nie rozpoczął na dobre pracy"

    Hahahahaha

    Chciałym dostać taką robotę, w której powiem "sorka szefie, przyjdę do roboty jak się ogarnę"

    Zaraz potem Bartuś zakopie się w trudnych cyferkach i do Nowego Roku go już na dialogowych spacerkach nie zobaczycie :)

    • 19 0

  • Wystarczy kierowców puszek wyrzucić z tego rejonu (4)

    Nie będzie żadnych konfliktów

    • 7 50

    • Fajnie, odciąć śródmieście całkowicie od ruchu kołowego.

      A dostawy choćby spożywki ciągnąć wózkami gdzieś spod Riwiery! Ciekawe, ile to się utrzyma?

      • 17 3

    • Chyba sam masz pusta puszke zamiast mózgu

      • 14 2

    • Gdyby nie straszne to byłoby to całkiem śmieszne, że aktywiszcza rowerowe chcą nas cofać do epoki kamienia łupanego

      • 11 3

    • A Ty co GWE.....?

      • 1 1

  • To wygląda na celowe utrudnianie (1)

    i tak słabych dojazdów do symbolicznych dla Gdyni Skweru i akwarium..
    Ul. 10 Lutego po jednym pasie oznacza spore problemy, które już teraz są do przewidzenia.

    • 57 3

    • I dobrze

      Centrum umiera przy wzmorzonym ruchu samochodowym.
      Tylko Deptak na głównej ulicy jest w stanie go ożywić. Szczególnie gdy tak blisko zgodzono się na zbudowanie Rivery.
      Teraz na 4 letnie miesiące obowiązkowo trzeba oddać Świętojańską mieszkańcom a docelowo zrobić Całoroczny Deptak.
      Samochody nie kupują w sklepach i nie chodzą do restauracji.
      Dojechać można taksówką czy uberem a jak wyjdzie to i sprawną i oby bezplatną komunikacją miejską na koszt chorych na samochodozę

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane