• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli przebudować Świętojańską. Nie było chętnych

Patryk Szczerba
10 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (238)
  • Ulica Świętojańska miała być przebudowana. Na razie nie wiadomo, czy nowe władze będą kontynuować w tym zakresie pomysły poprzedniej ekipy.
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Ogłoszony jeszcze przez poprzednie władze Gdyni przetarg na przebudowę Świętojańskiej, pl. Kaszubskiego i Portowej na odcinku od 10 lutego do PortowejMapka został unieważniony. Nie było ofert. W planach były m.in. likwidacja niektórych sygnalizatorów oraz skrętu w prawo z 10 lutego w Świętojańską. Nie wiadomo, czy postępowanie będzie powtórzone.




Jak oceniasz planowane zmiany na Świętojańskiej i 10 lutego w Gdyni?

Przetarg ogłoszono 15 kwietnia. Przygotowana inwestycja zakładała spore zmiany w centrum Gdyni, zwłaszcza na Świętojańskiej - poniżej ul. 10 lutego.

Przebudowane miały być:


Szczegółowy opis planowanych zmian

Najważniejsze planowane zmiany



Z najważniejszych zmian warto wymienić likwidację sygnalizacji na skrzyżowaniu placu Kaszubskiego z ul. Starowiejską i ulicą Jana z Kolna. Projektanci przewidzieli w ciągu ulicy Świętojańskiej pas ruchu w kierunku ulicy Portowej o szerokości 4 m oraz pas ruchu dla pojazdów i pas ruchu dla rowerów w kierunku alei Piłsudskiego o szerokości łącznej 4,5 m.

To oznaczało likwidację pasu ruchu do skrętu w prawo w ulicę 10 Lutego ze Świętojańskiej.

Na ulicy 10 Lutego zaprojektowano po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wraz z pasami rowerowymi. W rejonie skrzyżowania ulicy 10 Lutego z ulicą Abrahama zaplanowano przejście dla pieszych.

Maj pełen prac drogowych w Gdyni Maj pełen prac drogowych w Gdyni

  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska
  • Ulica Świętojańska

Nowe przystanki, mniej miejsc do parkowania



Na ul. Świętojańskiej zaplanowano likwidację prawoskrętu w ulicę Pułaskiego oraz w ul. Derdowskiego. Na wysokości budynku Świętojańska 3 zaplanowano budowę przystanku autobusowego o długości 30 m. Kolejny przystanek o podobnej długości zaplanowano na wysokości budynków Portowa 9-11.

Z poważniejszych zmian warto wymienić projekt wyspy dzielącą pomiędzy pasami ruchu na pl. Kaszubskim. Szerokość pasów ruchu min. 4,0 m. Na odcinku od ul. Św. Wojciecha do ul. T. Wendy zaprojektowano pasy ruchu o szerokości 4,5 m.

Zakładano likwidację istniejących miejsc postojowych i wykonanie nowych, równoległych do
krawędzi jezdni. Przy budynku Portowa 15 zaprojektowano 5 miejsc postojowych o wymiarach 2,5 x 6,0 m.

W przetargu nie było ofert, więc został unieważniony. O tym, czy będzie kontynuowany, zdecydują nowe władze Gdyni, a konkretnie Bartłomiej Austen - nowy wiceprezydent Gdyni ds. inwestycji. Na razie - jak sam mówi - wciąż porządkuje sprawy zawodowe i jeszcze nie rozpoczął na dobre pracy.



Projekt do zmiany, idea słuszna?



O tym, co trzeba zrobić dalej, nie ma wątpliwości Łukasz Piesiewicz, świeżo upieczony radny miasta z Koalicji Obywatelskiej, który od lat aktywnie próbuje zmieniać śródmieście.

- To był zły projekt, zrealizowany pod złe pomysły Marka Łucyka i jego bliskich współpracowników z Wydziału Inwestycji. W samym projekcie był jeden element, o który mieszkańcy dopominali się od dawna - odtworzenie przejścia pieszego na wysokości Abrahama. Jednocześnie było sporo złych rozwiązań. Likwidacja przejścia przez Świętojańską na wysokości Starowiejskiej, brak oczekiwanych przejść na placu Kaszubskim. Nie było pomysłu na sam plac Kaszubski, jakieś pozorne działania estetyczne w miejscu, które - głównie ze względu na złe zaprojektowanie - jest martwe - opowiada Piesiewicz.
Dodaje, że nielogicznie rozplanowana zieleń też nie dodałaby obszarowi objętemu opracowaniem walorów.

"Zacznijmy od przejść dla pieszych"



- Pomijam już antyrowerowe rozwiązania, z których Wydział Inwestycji jest znany, ale warto pamiętać, że to też rozwiązania tworzące konflikt między kierowcami a użytkownikami jednośladów. Liczę, że uda się opracować nowy projekt i przeprowadzić go etapami. Np. zaczynając od przejść dla pieszych - wskazuje.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Gdgdgdgd

    Gdynia z ta jedna ulica i ciucholandami robi niesmak. Zrobienie z niej jednokierunkowej to nieporozumienie. Wogole Gdynia umarła nic się nie dziękuje. Nie ma po co jechac nie ma gdzie zaparkować nie ma życia w tym mieście. Te betonowe łódki kwietniki to tez jakiś koszmar aby betonu było więcej. Tam nic nie gra dla ludzi.

    • 0 1

  • Przejście naziemne. Trudno wymalować pasy na biało.

    • 0 0

  • Jak to nie było?

    Chwila chwila. Jak to nie było ofert? Oferty były. Budżetu nie było. Inflacja problemy. Koszty przekraczają możliwości

    • 0 1

  • korki w Trójmieście

    od wielu lat ... Gdynia oraz Sopot prowadzą politykę utrudnienia życia mieszkańcom miast .Likwidacja miejsc postojowych, gdzie trzeba krążyć kilkanaście minut po Centrum aby znaleźć miejsce, powoduje korki. Przebudowy dróg po których zamiast być lepiej jest gorzej. Skutkiem tego jest pogorszenie jakości życia w Trójmieście, gdy zamiast wracać po pracy 20min , jedzie się 40min lub 1gdz. Władze miast zapomniały że Trójmiasto poprzez swoje ukształtowanie nie zapewni nigdy właściwego transportu publicznego. Wystarczy jakikolwiek wypadek na obwodnicy i jest paraliż miast. Ilość osiedli zaś rosnie. Całe szczęście wladze Gdyni się zmienia , może ilosc glupich pomyslow da się jeszcze odwrócić

    • 1 0

  • Przywrócić ruch dwukierunkowy na całe Świętojańskiej!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane