• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • W końcu (135)

    Rozumiem że ktoś lubi jeździć 15 letnimi samochodami zamiast tramwajem lub innym środkiem transportu ale nie powinien tego robić kosztem naszego zdrowa. To nam wszystkim wyjdzie na dobre.

    • 199 956

    • Ale autobusy (1)

      Na żółtych blachach już mogą jeździć?

      • 91 8

      • Nie powinny.

        Ale tak to jest z polskim cwaniakowaniem...

        • 6 3

    • Jeszcze będziesz płakał (19)

      Za swoim starym 15 letnim samochodem jak Ci Twój SUV zejdzie zaraz po zakończeniu się gwarancji.

      • 103 21

      • Dokładnie to samo słyszałem 25 lat temu o Passatach TDI. (10)

        • 13 39

        • (9)

          Zabawny frędzlu TDI to były prostackie silniki przy tym co obecnie produkują

          • 34 10

          • nie ma znaczenia co obecnie produkują (7)

            rozejrzyj się, na ulicach dalej jeżdżą TDI

            • 13 3

            • Widać , widać zwłaszcza na ulicach i parkingach te plamy oleju. (3)

              • 8 12

              • Zapraszam na parkingi biurowców, tam firmówki mają po parę latek a plamy jakby traktorem ktoś parkował także jak się nie znasz, jak nie wiesz to się nie wypowiadaj! Idź się zaszczep - już wzywają

                • 31 4

              • takie rzeczy weryfikuje się na przeglądzie technicznym a nie certyfikatem euro. Byś się zdziwił ile 5 letnich aut może zostawić plamy oleju na parkingu.

                • 9 0

              • Plamy oleju to nie wina samochodu tylko kierowcy .

                • 1 0

            • (1)

              TDI jeżdżą TFSI się psują

              • 11 0

              • Pewnie dlatego wszyscy uberowcy jeżdzą na tsi, żeby im się psuły i żeby nie mogli zarabiać. Sprytne.

                • 4 12

            • Niestety. Jeżdżą i smrodzą niemiłosiernie.

              • 0 0

          • Proste nie równa się prostackie.

            • 3 0

      • (7)

        kupie nowy

        • 0 15

        • A i to jest ta wasza ekologia (6)

          5 lat i na nierozkladalna stertę śmieci?

          • 36 0

          • A tą stertę śmieci, która powstaje po wymianie po kilka razy 90% części 15 letniego samochodu oczywiście można pominąć? (5)

            • 1 17

            • Oczywiście, że tak. (2)

              Stare samochody to głównie metal - do huty i po sprawie + trochę plastiku.. Nowe samochody to głównie plastik, elektronika i trochę metalu (blachy w nich są jak puszka coli). A w przypadku elektryków - najgorsze zło do składowania, czyli akumulatory.

              • 22 2

              • Jako "stare samochody" masz na myśli Poloneza, czy jak?

                Od dobrych 30 lat ilość plastiku w samochodach jest podobna.

                Różnica jest taka, że nie są już malowane toksycznymi lakierami, więc faktycznie da się je przetopić.

                A w przypadku elektryków - gdzie są te legendarne składowiska akumulatorów?

                • 1 11

              • Zużytych akumulatorów litowo-jonowych się nie składuje, tylko przetwarza

                Zawarte w nich pierwiastki są zbyt cenne.

                • 0 2

            • 90% części? Serio? W elektryku to hamulce to pewnie są wieczne? (1)

              • 8 1

              • Akurat trafiłeś, bo praktycznie tak.

                W elektryku hamulce służą tylko do hamowania awaryjnego, które zbyt często się nie zdarza.

                Ba, trzeba było opracować specjalne tarcze do samochodów elektrycznych, bo używają hamulców tak rzadko, że był problem z odkładaniem się rdzy na tarczach...

                • 1 8

    • Nic nie rozumiesz (42)

      Znaczy, rozumiem. Masz nie mieć starego auta, tylko nowe. Nie możesz mieć Matiza, który ma pojemność 800 ccm, ale możesz mieć nowego Forda F-350. Będziesz mógł wjechać do strefy czystego transportu największym możliwym SUV-em, Cadillakiem Escalade ESV czy Lexusem LX, każdym innym absurdalnie ogromnym i zużywającym tony paliwa samochodem byle by był nowy. Jest to strefa bogatego transportu, która ma po prostu wyeliminować biedaków w samochodach. Biedni ludzie mają nie jeździć autem, żeby nie przeszkadzać bogatym państwu w korzystaniu z ulic, albo mają się zadłużyć i kupić sobie nowy samochód w salonie. Przeszliśmy do fazy, gdzie międzynarodowe korporacje kupiły sobie nasze władze i teraz będą po prostu nami rządzić, a prezydent czy wiceprezydent Warszawy (/dowolnego innego miasta w Polsce) będzie wykonywał polecenia płynące ze stowarzyszenia producentów samochodów.

      • 156 12

      • (1)

        F-350 wg norm to ciężarówka. Nie można nimi wjeżdżać do centrów miast :) podobnie będzie z cyber trakiem :P

        • 12 34

        • Ale 5 litrowy Mustang jest Ok ?

          • 46 0

      • Im większe auto tym więcej spalin. Benzynowe nadal bez filtrów i to ok? (8)

        • 8 4

        • (7)

          No już pokazali Lupo nie wjedzie silnik 1,0 spalanie 3-4l na 100 km a wjeżdża BMW X7 największy suv w gamie modelowej BMW z największym silnikiem diesla który spala ponad 15 l. Problem taki że Lupo ma ponad 20 lat i kosztuje mniej niż przeciętna pensja w Polsce natomiast X7 kosztuje 800 klocków 900 zależnie co kto wybierze w opcjach i to jest sedno jak w dawnych czasach pospólstwo przywiązać do ziemi oj przepraszam do miasta 15 minutowego. Te paczkomaty ktore stawiają dosłownie wszędzie po co są? Żebyś nie wychodził za daleko

          • 42 2

          • Tak, tak wszędzie teorie spiskowe. (6)

            Norma jest taka sama dla wszystkich samochodów, niezależnie od pojemności i spalania.

            A więc jeżeli Lupo 1.0 jej nie spełnia, mimo że X7 daje radę, to chyba nieco mówi, nie?

            • 2 22

            • (4)

              normy to laboratorium biedaku to warunki których nigdy nie ma ponieważ wilgotność i temperatura każdego dnia są inne ale dla takiego osiołka to wystarczy a przecież kołku nie chodzi o oszczędzanie paliwa zatem smoki palące 20 l na 100 są ok a te palące 3 l nie są ok i oczywiscie taki baran powie że norma a tymi normami sobie możesz buty wykładać najwyżej

              • 13 3

              • Jak coś w laboratorium kopci 10x mniej, to mogę spokojnie założyć że w prawdziwym świecie też kopci 10x mniej. (3)

                Warunki są takie same dla wszystkich pojazdów na drodze.

                Jeżeli "smok palący 20 litrów" kopci mniej niż pierdziawka paląca 3, to chyba oczywiste, że ta pierdziawka powinna jak najszybciej zniknąć z dróg.

                • 2 10

              • (2)

                Polecam książkę Szybciej, wyżej, dalej na temat diesel gate. Testy były bezczelnie zakłamywane. W przypadku Lupo podstawowym pytanie pozostaje na ile jest to sprawne auto i ile faktycznie emituje CO2. W "ekologiczne" SUVy raczej nie uwierzę, bo cudów nie ma i pewnych praw fizyki nadal nie potrafimy zmienić - duża masa wymaga dużej ilości energii pochodzącej między innymi ze spalania węglowodorów.

                • 5 1

              • Prawa fizyki są proste - jak filtrujesz spaliny, to jest mniej spalin. (1)

                Jak ich nie filtrujesz, jak w starych samochodach - generujesz więcej zanieczyszczeń.

                Poza tym, sam napisałeś w czasie przeszłym. Testy były zakłamywane, była o to afera, miliardowe kary itp.

                • 2 4

              • Możesz sobie filtrować co chcesz w gramach CO2 na 1 km małe auto spalające mało paliwa jest zawsze czystsze od tego które pali 6 razy więcej ale jest wykluczone jedynie z powodu tego że jest dostępne finansowo dla każdego i jest banalnie tanie w serwisie

                • 1 0

            • Lupo spełnia normy Euro 6 nawet!!

              ale w momencie produkcji jeszcze jej nie było, dlatego ma EURO 3 czy 4

              • 0 0

      • Porównaj normy emisji dla tego Matiza i Forda. (20)

        Nagle się okazuje że ten 8 litrowy potwór wypluwa mniej pyłów niż stara pierdziawka...

        • 4 51

        • (10)

          z litra paliwa może tak. ale ford spali 20 a matiz 5. czyli ford emituje 4 razy więcej geniuszu lewacki

          • 59 2

          • Normy emisji spalin są na liczone na przejechaną odległość, nie na ilość spalonego paliwa. (9)

            Jeżeli silnik 0.8 nie potrafi spełnić współczesnej normy, na którą łapie się palący 4x więcej SUV, to nieco mówi o Matizie, nie?

            • 7 28

            • (1)

              Normy emisji spalin liczone są laboratoryjnie i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Ktoś już zapomniał o aferze z VW

              • 23 1

              • Podejrzewam, że większość firm tak robi

                • 13 0

            • mam Aygo z 2013 i ma 106 gram na km i euro 5 (5)

              sąsiadka ma Aygo z 2022 i 107 gram i euro 6d. moje mniej pali i mniej waży. nadal nie wiem wg. czego jest ta norma

              • 21 1

              • A ile cząstek stałych i tlenków azotu? (3)

                CO2 będzie zależało tylko od ilości spalonego paliwa. Reszta składowych normy już nie.

                • 1 0

              • Ok i tu pojawia się pytanie: (2)

                dlaczego wyeliminowuje się możliwość podbicia normy w górę, np. przez montaż dodatkowych filtrów w postaci dpf/gpf/skuteczniejszych katalizatorów do starszych samochodów, żeby mniej zanieczyszczały i spełniały nowsze normy spalin, za to idzie się w ograniczanie datą produkcji? Przecież wiadomo, że to co jest już wyprodukowane, działa i spełnia swoją rolę jest o 100% bardziej ekologiczne, niż produkcja czegoś nowego od zera.

                Odpowiedź jest jedna - lobby. Tu nie ma mowy o ekologii. Tu chodzi o biznes i pieniążki ze sprzedaży "nowej" technologii.

                • 11 0

              • Absolutnie możesz coś takiego zrobić. (1)

                Musisz tylko dostać homologację, jak na każdą poważną przeróbkę samochodu.

                • 0 0

              • Czyli de facto nie da się, bo homologacja dla szarego człowieka

                to droga przez mękę i ogromne koszty, które nijak nie mają sensu przy starszym pojeździe.

                • 4 0

              • Te gramy, o których piszesz dotyczą CO2, a w spalinach jest dużo innych cząstek, których eliminacja jest wymagana przez bardziej restrykcyjną normę.

                • 1 1

            • nie to mówi o id..tach wymyślających normy a auto było produkowane zgodnie z normami w tamtym czasie i jeśli jest sprawne ma prawo jeździć dalej tak mówi stara zasada prawnicza że prawo nie działa wstecz równie dobrze można by oczekiwać że bryczki konne będa wyposażone w czujniki cofania abs esp czy asystent pasa ruchu

              • 10 1

        • (7)

          Tłumoku tępy myślisz że samochód który pali 20 l paliwa na 100 km emituje mniej do atmosfery niż taki który spala 4 l? Oj jaki ty głupi jesteś a wiesz biedaku że te wszystkie testy są w warunkach laboratoryjnych w idealnym świecie który nie istnieje w realu?

          • 33 4

          • Nie wyzywaj innych, tylko sprawdź (6)

            Norma Euro mówi o emisji gramów na kilometr, więc - tak - może tak być, że pięciolitrowy potwór emituje mniej czegoś tam niż Matiz, bo ma systemy filtracji, dopalania itp. Inna kwestia toto, jak testy do tych norm są przeprowadzane, bo mając w pamięci dieselgate VW i znając spalanie tych 3+ litrowych silników, to...

            • 5 8

            • (5)

              Chopie, te twoje bajery mogą zmniejszyć emisję o 2-3%, w laboratoryjnych warunkach może 5%, ale nie o 80%. To jest pięciokrotne zmniejszenie emisji. Nie jest technicznie możliwe by spalenie 20l dało mniej spalin niż 4l, chociażbyś stanął na głowie i uszami tupał.

              • 7 2

              • Nie bajery (3)

                A konkretne technologie podnoszące wydajność procesu spalania i filtrujące spaliny - od katalizatorów, przez bardziej precyzyjne i mocniejsze wtryskiwacze, dodawanie adblue, filtry cząstek stałych (które są potem jeszcze przepalane), recyrkulacja spalin... I tak, jest to technicznie możliwe, żeby większy, mocniejszy i bardziej paliwożerny silnik emitował mniej zanieczyszczeń. Oczywiście według założonej normy i testu pod to ;)

                • 4 5

              • (2)

                no biedaku czyli wszystko co kosztuje krocie zapycha się po 1500 km w mieście trzeba to przepalać na autostradzie czytaj d.. a nie ekologia

                • 4 2

              • Czyli zwyczajnie Cię nie stać na utrzymanie samochodu? (1)

                • 2 3

              • Ale że co baranku wypalanie dpf poprzez jazdę bez celu cała obwodnicą od A1 do Chyloni i z powrotem na wysokich obrotach spalając bez sensu paliwo i emitując mnóstwo sadzy i innego syfu to jest utrzymanie samochodu to ja już czubie wolę mojego 27 letniego benzyniaka którego utrzymanie polega na wymianie tego co się zużywa nie muszę co 1500 km jeździć bez celu by wypalić zapchany DPF

                • 3 0

              • Co tam jakieś badania, "chłopski rozum" wie lepiej.

                Jeszcze powiedz że węgiel kopci tak samo, niezależnie jak go spalasz :)

                • 2 5

        • liczenie

          no to porównaj i wróć tutaj i powiedz. Tylko dobrze policz.

          • 1 0

      • Jakoś nigdy nie dusiłem się jadąc za nowym SUVem. (3)

        Jak mi kiedyś stary golf puścił chmurę dymu, to momentalnie dostałem ataku kaszlu w samochodzie. Niektóre graty tak smrodzą że nie da się za nimi jechać.

        • 15 19

        • (2)

          szkoda że się nie udusiłeś hahahaha miękka faja jesteś pewnie chodzisz w rurkach i jesz humus hahahaha kaszelku dostałem hahahaha

          • 12 15

          • Kto plusuje takie durne komentarze? (1)

            Jeżeli nigdy nie spotkaliście na drodze kopiącego na czarno grata to oznacza że wasze jedyne doświadczenie w jeździe samochodem pochodzi z GTA.

            • 7 4

            • spotkał, sam takim jeździ

              • 3 0

      • (2)

        Problem jest z właścicielem, a nie z autem. Szczególnie właściciele diesli mają za uszami wycinanie dpf itd. Problemy by znacząco znikły jak przegląd auta niebyłby tylko pieczątką ale przeglądem z badaniem spalin. Niejeden diesel lub benzyniak jechałby prosto na złom.

        • 5 3

        • Teri (1)

          Diesla sprawdzisz tylko zakopcenie i nic więcej

          • 1 0

          • Nie przejmuj się. Jest sprzęt i oprogramowanie do sprawdzenia wszystkiego.

            • 0 1

      • tylko emisji czego?

        Wszelkie nieuszkodzone współczesne silniki spalinowe są obojętne dla zdrowia, ale zaznaczam, nieuszkodzone - czyli bez wyciętego szlifierką kątową katalizatora i DPFu. Okazuje się, że większym problemem jest pył z zużywanych opon i tu najbardziej za uszami mają elektryki, które są znacząco cięższe niż ich spalinowe odpowiedniki. Czy jest jakakolwiek strefa czystego transportu, gdzie elektryki nie mają wjazu? Pytanie retoryczne

        • 5 0

      • To prawda, te przepisy są niedopracowane i niedemokratyczne. Wyłączone są nowe samochody i samochody mieszkańców. Powinni zakazać wszystkim, a dopuścić tylko autobusy i dostawcze.

        • 2 0

      • Jeśli stac będzie tylko najbogatszych to daleko nie zajada. Wandalizm w stosunku do ich aut będzie powszechny i powszechnie uznawany. Zapewne będzie tez tak jak w każdej limitowanej gospodarce, ze jakakolwiek awaria będzie wymagala zalatwiania wizyty w warsztacie, zalatwiania czesci, itp. Dla kilkuset aut w mieście nikomu nie będzie się oplacalo otwierac warsztatu, zajmowac się handlem czesciami, itd

        • 1 0

    • Taka 15 letnia Corsa 1.2 (1)

      Emituje ułamek tego, co 5 letni, trzylitrowy BMW z dieslem. Jedzie nią tyle samo osób. Dodajmy do tego o wiele bardziej liberalne normy dla diesli odnośnie NOx i PM. Corsa wazy 1/2 beemki, ma mniejsze kola itp (większość pyłów w miastach pochodzi z klockow i opon). Co jest bardziej ekologiczne?

      • 44 0

      • I dlatego właśnie 15 letnia Corsa 1.2 będzie mogła wjechać do miasta, a 30 letni strucel z gaźnikiem już nie.

        Przy okazji, ten ułamek to 76% co nieźle pokazuje postęp w silnikach :)

        • 1 2

    • Totalna bzdura. (8)

      15,20 czy nawet 30-to letnie zadbane auto jest bardziej ekonomiczne i ekologiczne od tych nowych jednorazowych wozideł. Te wozidła są na kilka lat i na szrot. Ich małolitrażowe silniczki palą więcej od silników starszej generacji o większej pojemności. Obecna nagonka pseudo ekologów nic dobrego nie wnosi w ochronę środowiska a jedynie ładuje sianko do kieszeni decydentów. Przykład pierwszy z brzegu...... nowe elektryczne autobusy miejskie, to jest dopiero przekręt. Takie zamykanie oczu i odstawienie dymiących kominów poza zasięg wzroku nic nie pomoże środowisku.

      • 40 6

      • (7)

        W strefach czystego powietrza nie chodzi o ekologię, tylko o zdrowie mieszkańców. Weź się dokształć zanim napiszesz głupoty. Samochody emitują zanieczyszczenia, które znacząco przyczyniają się do skracania naszego życia.

        • 9 28

        • W Sct chodzi o tresurę społeczeństwa

          Jeździć autem mają zasłużeni towarzysze i urzędnicy. Ale tego nie kumają dzbany karmione informacjami z mainstreamu

          • 26 3

        • Bullshit. (5)

          Z publicznie dostępnych danych wynika, że cały(!) transport samochody w Europie (a więc nie tylko osobowy, ale przede wszystkim ciężarowy), jest odpowiedzialny za... 7% zanieczyszczeń. Zamiana wszystkich 300 milionów samochodów osobowych w całej Europie zmniejszy ten udział do... 5%. Zakładając bardzo optymistycznie, że w całej Europie jednocześnie będzie się ładowało 2% samochodów (czyli jakieś 6 milionów) mocą 120kW, to brakuje nam "tylko" 40 elektrowni atomowych o mocy 6000MW każda. Do wybudowania na teraz.

          • 14 2

          • A teraz przelicz ile paliwa potrzeba, jeżeli 2% samochodów będzie na raz tankowało :) (4)

            Niezła manipulacja, niezła.

            • 1 6

            • Tylko widzisz - problem jest taki, że do tankowania infrastruktura już jest i działa (można powiedzieć) od wieków. (2)

              Do elektryków potrzebnej infrastruktury na ten moment jeszcze nie ma i ktoś to musi zaprojektować, wyprodukować i do czegoś podłączyć. Co ci da słupek ładowarki, jak nie będziesz mieć w niej prądu?

              • 4 1

              • Jaka infrastruktura? (1)

                Paliwo jest dowożone na stacje beczkowozami, jak woda w Ugandzie. Kiedy więcej niż jeden promil ludzi próbuje zatankować na raz, mamy 10h kolejki.

                • 0 5

              • A były smoki w tej bajce o tankowaniu?

                • 2 0

            • Wez pod uwagę:

              Czas tankowania i zasięg.

              • 1 0

    • Tak, bo autobusy są zdrowe! To dopiero truciciele! (4)

      • 18 1

      • Gdańsk ma ekologiczne autobusy elektryczne (3)

        więc pudło misiu

        • 1 19

        • ekologiczne autobusy hahahaha no chyba żeby były z bambusa hahahahaha

          • 15 0

        • a to te które połowy swojego zadania nie mogą obsłużyć i nie mogą za bardzo na linie mające pod górkę jeździć no tak eko zamiast jednego autobusu potrzeba dwóch by mieć podmianę

          • 11 0

        • Te o znikomy zasięgu?

          • 1 0

    • To nie samochody smrodzą tylko kominy i szadółki (2)

      • 20 2

      • (1)

        Dokładnie tak. Pamiętam pierwszą covidową zimę - aut na drogach prawie nie było, a smog w pomiarach jak stąd dotąd. Ale tu nie chodzi o smog - tu chodzi o nabijanie obrotu u dealerów aut.

        • 31 1

        • Najgorsze strucle jak najbardziej były na drogach.

          Nawet było ich więcej niż zwykle, bo mieliśmy boom zamawiania jedzenia, a elektrycznych rowerów dużo jeszcze nie było...

          • 0 4

    • w moim samochodzie nie musze jezdzic z menelami (1)

      ktorych nikt nie usuwa ze zbiorkomu

      • 23 7

      • Po pol roku wsiadlam do zbiorowego srodka transportu, po zakonczonej wycieczce zycia bylam przeczolgana iloscia wspanialych wrazen w postaci bydla,pijakow i prostakow. Czulam sie tak, ze mialam wrazenie iz ktos powinien mi doplacic za ten przejazd. Serio rozumiem w 100% ludzi wybierajacych swoj transport.
        Pijak co drze jape jest dla mnie czyms czego nie jestem w stanie zniesc w bliskiej odleglosci. Serio wspllczucia dla ludzi majacych to na codzien. Wole stac w korku w swoim aucie, cieplo jak chce, nic nie smierdzi, siedze i nie musze byc skazana na element spoleczny. Pozdrawiam

        • 26 3

    • Taki tytul

      Drogi Marku/olu
      Fajnie, ze sprzedalalas duzo terenow, budujesz wysokie bloki, zero ciagow powietrznych i przez to wszystko zamiast sie rozejsc wisi w powietrzu i nas truje. Super, dziekujemy !

      • 22 1

    • Normalny

      No po prostu ekodebil....

      • 8 1

    • (4)

      co z kopciuchami przecież ludzie palą tam śmieciami, czy miasto Gdańsk zamierza coś z tym zrobić?

      • 6 2

      • (1)

        Ciagi powietrzne, zabudowa tak gesta, brak nowych rozwiazan wzgledem tego co splywa rurami w dol. Zaraz smrod bedzie z kazdej studzienki. Gesto jak w chinach z budynkami i wszystko bedzie wisiec zamiast sie rozejsc.

        • 11 0

        • Nowa Letnica ?

          dawne osiedla mieszkaniowe tak budowano,a teraz o takiej budowie nie mają pojęcia,albo udają,że cyrkulacji powietrza developerkim osiedlom nie potrzeba.

          • 2 0

      • Proponuje podatek od aktywistów ekologicznych na wymiane kopciuchów i zakup pomp ciepła. (1)

        • 8 2

        • Proszę bardzo.

          W ogóle podatek od wszystkich aktywistów, w tym samochodowych. Uspokoi się życie nieco, jak nam przestaną wszystko ustawiać pod swoje widzimisię.

          • 0 3

    • (1)

      15letnie auta i tak wjadą do strefy. Generalnie te strefy są bardzo liberalne, mało kto ma tak stary samochód żeby miał mieć problem.

      • 4 4

      • Chodzi lamusie o tworzenie precedensu

        • 1 0

    • Problem jest w tym, że niewiele rozumiesz, za to uważnie słuchasz propagandy. Co ma dwutlenek węgla do czystości powietrza? Polecam jeszcze raz tym razem uczciwie skończyć podstawówkę, skupiając się na takich przedmiotach jak fizyka, chemia i biologia.

      • 12 0

    • Nie mam dojazdu komunikacją miejską tam gdzie mieszkam. Tylko samochód jest jedyną opcją. Ten przepis jest bardzo kontrowersyjny.

      • 21 1

    • (3)

      Jak nam we wsi odbudują zlikwidowaną linię kolejową albo przywrócą siatkę połączeń PKS to się przesiądziemy do komunikacji.

      W sobotę nie ma jak dojechać do pracy bo autobus u nas nie kursuje. W niedzielę też nie.

      Poza dniami nauki szkolnej - w wakacje, tylko dwa kursy PKS od poniedziałku do piątku.

      • 14 0

      • (2)

        where?

        • 0 0

        • There!

          • 1 1

        • Np. Olpuch pod Kościerzyną.

          • 0 0

    • Mowa o benzynach ponizej 97 roku, czyli 26 letnie auta (2)

      I o dieslach ponizej 06 roku, czyli 17 letnie. Malo kogo siegnie ten problem. Z drugiej strony 20 letnie auto z definicji nadaje sie na szrot. Mozna kupic 12 latka za 10k. Bez przesady. To nie majątek.

      • 2 15

      • Serio? Jakoś wartość mojego zloma jak to ujmujesz rośnie.

        • 6 0

      • Można czubie tylko po co za parę lat też będzie miał 20 a w międzyczasie dojdzie ci masa rzeczy do naprawy włożysz czubie masę hajsu żeby musieć zaraz kupić nowszy i tak w koło Macieju

        • 2 0

    • To zapłać mu za nowy samochód

      • 6 0

    • A czy wiesz że... (1)

      Spaliny wydobywające się z rury wydechowej to nie całe 10 procent ogólnego zanieczyszczenie powodowanego przez pojazd ? Czy wiesz ze dużo bardziej ekologiczny jest emerytowany pan Andrzej który ma od 20 lat swojego kochanego Mercedesa niż osoba która kupuje nowe auta czy to elektryczne czy zwykle ? Tak mało wiemy o ekologi a tak bardzo się z jej powodu nie zgadzamy... ekologia stała się jak polityka dzieli ludzi... :(

      • 14 0

      • Poza tym starsi ludzie mający stare auta statystycznie dużo mniej jeżdżą w ujęciu kilometrów zatem ich pojazdy trują mniej niż np jeżdżące po 200-300 km dziennie pojazdy dostawcze

        • 1 0

    • Tyle, że niejedno auto 15-20-letnie jest mniej emisyjne od auta z salonu spełniającego eko-normy

      • 11 0

    • W końcu

      Czasen lepiej się nie odzywać, to też ma wpływ na zdrowie.

      • 3 0

    • Hym moj 23 letni samochod, który stoi od ponad roku u mechanika jest zapewne w lepszym stanie od dużej części obecnie jeżdżących powiedzy samovhodow 15 letnich. A to dlatego, że u mechanika stoi bo jest cały odnawiany. I tutaj jest taka różnica, że niektórzy dbają a będą wrzuceni do jednego wora

      • 8 0

    • stan sobie kiedys za autbusem ZTM. co ruszy to czarna chmura dymu. to jest ten wasz ekologiczny transport zbiorowy

      • 5 0

    • (1)

      ludzie nie jeżdżą starymi samochodami bo lubią. Ludzie jeżdżą starymi samochodami, bo nie mają 100 tys na nowe z salonu. Dlaczego powietrze jest dobre latem, a złe zimą? Ludzie jeżdżą samochodami tylko zimą? Nie. Chcecie coś robić to weźcie się za popiół w Nowym Porcie albo za tych, co palą śmieciami w piecach.

      • 10 0

      • z działek niby ogrodowych to dopiero wali...

        • 1 0

    • tylko, że wychodzi na to, że zwykli ludzie ucierpią, gdzie emitują promil zanieczyszczenia, a bogacze (2)

      będą latać odrzutowcami i jezdzić elektrykami, których wytworzenie i utylizacja to trucie środowiska...
      Oczywiście, auta ciagnące smuge dymu za sobą, typu 15 letnie kałdi z wyciętym, dpfem na kartuskich czy wejherowskich blachach trzeba faktycznie wycofac

      • 11 0

      • Jak tylko zacznę się dusić bo przeleciał koło mnie samolotem elektryk bogacza, będę się martwił. (1)

        Na razie nie mogę stać na przejściu dla pieszych, bo co chwilę ktoś zostawia chmurę dymu...

        • 0 3

        • Ja też stoję na przejściach ale jakoś nie zauważyłam żeby co drugi samochód zostawiał za sobą chmurę dymu, coś koloryzujesz

          • 2 0

    • Wreszcie (1)

      Chcemy SCT na już

      • 0 11

      • Bęfzie jak przestaniesz puszczać gazy

        • 4 0

    • Zatruty umysł

      To może pierw dowiedz się co naprawdę zanieczyszcza powietrze w miastach, a potem wierz lobbystom od tzw. elektromobilności. Polska sieć energetyczna już z fotowoltaiką ma potężny problem bo zamiast pieniądze z tzw. uprawnień wydać na modernizację wydawali je na propagandę i inne słomiane inwestycje. Gdzie chcesz podłączyć ten milion polskich aut elektrycznych? To ma być system a nie hasła.

      • 7 1

    • rozumiem, że masz nowego ekologicznego szrota. Zrobiony tak ekologicznie, że za 5 lat będzie nadawał się na złom

      I wtedy będzie ekologiczny problem. ALe o tym lewaku nie myślisz. Ciasne horyzonty ?

      • 9 0

    • Wiec wyprowadz sie na wies

      Pozdro

      • 0 0

    • 15 lat to średni wiek samochodu osobowego w PL

      20lat jako wiek ograniczenia ma już większy sens

      • 0 1

    • Przestań palić stolcem w piecu a smogu nie będzie

      • 5 0

    • Tramwaj jest najwieszym szkodnikiem w miescie gdybys miał mózg wiedzial bys ze jest na wegiel (1)

      dodatkowo jego utrzymanie kosztuje 20 razy wiecej niz autobusu.A psuja sie na potege i nigdy sie to nie zmieni, jednoczesnie torowiska to ogromny hałas dla mieszkanców i utrudnienia a wiszace druty wygladaja koszmarnie .
      Wiec sie niema co dziwic ze ludzie wybieraja własne auto skoro ma same zalety w porównaniu beznadziejna komunikacja w miescie

      • 4 1

      • Ciekawa jest korelacja uwielbienia auta z nieumiejętnością poprawnego pisania :)

        • 1 2

    • Olo (1)

      Napewno hahaha,przypomnę tylko że w Polsce i w krajach UE podobnej zamożności ,wszystkie samochody elektryczne otrzymują prąd z węgla ,więc wdychamy wszyscy żeby one mogły wogole jezdzic

      • 6 0

      • Mój ma prąd z dachu domu

        A Twój ? :-)

        • 0 2

    • (1)

      Powiedział mosiek który za 15 podejściem do egzaminu na prawo jazdy kupił bilet miesięczny...

      • 5 0

      • Ciekawa projekcja, ciekawa.

        Najlepsze jest to, że takich jak Ty przerasta idea posiadania samochodu i jeżdżenia tramwajem na trasach gdzie to jest wygodniejsze...

        • 0 2

    • A prąd do tramwaju jest skąd? Od wróżek?

      • 3 0

    • Naiwna ... Powietrze?

      Ty lepiej spójrz ile chemii walą w żywność byś była zdrowa i świeciła jak tablica Mendelejewa... Żałosne jak ludzie nie widzą tego czego nie mówią w telewizorach... Biznesiki się kręcą i ludzi nęcą

      • 3 1

    • Nagle po dziesiątkach lat się obudziliście z tym zdrowiem?

      • 1 0

    • Dlaczego latem nie ma smogu przecież samochody jeżdżą.

      • 1 0

    • Lepiej jak jeździ nowym SUV-em spalającym 15l/100km ?

      • 1 1

    • Powiedział Marek, pasażer komunikacji miejskiej w której jezdzą dieslowe autobusy z 2006 roku ( Solarisy Urbino III 12 / 18 - sztuk 33 stuki).

      Hehe

      • 2 1

  • Ekologia (2)

    Plastikowa słomka na festynie w Kolbudach -zabija żółwie na Galapagos,
    ale ser topiony pakowany każdy plasterek osobno w folie już nie:)

    • 98 5

    • I świeży ogórek...

      • 17 0

    • I downsizing

      W którym za chwilę będzie pakowany każdy plasterek wędliny w osobne opakowanie

      • 19 0

  • Należy natychmiast podwyższyć podatki i wprowadzić nowe!

    W ten sposób problem zniknie!

    • 16 20

  • Idą wybory. Pytajcie kandydatow o to czy chca nas zabrac do klimatu PRL (1)

    Samochody dla bogatych bikiniarzy, urzędników i partii.

    Nie dajcie z siebie zrobić pajacow. Zaraz dojdą kamery ULEZ - popatrzcie na YT jak mieszkańcy Wielkiej Brytanii są nimi zachwyceni

    Ten cyrk klimatyczny rozwali nasza gospodarkę. Chiny stawiają jedna elektrownie węglowa na dwa tygodnie.

    • 89 6

    • Ty głupi czy naiwny jestes POkemony zagłosują na PO w Gdańsku to gwarantowane!PO tez gwarantuje ze zabroni aut spalinowych w

      Tak jak zrobili to w warszawce ,Krakowie i zrobia to samo w Gdańsku.I jeszcze jedno zaden Powiec nigdy prawdy nie mówił przed wyborami!

      • 4 1

  • Naprawdę?

    Przenoszenie strasznych spalin dwie ulice obok. Do tego nakładanie dodatkowych opłat dla posiadaczy starych aut, którzy je posiadają bo nie stać ich na inne (!) Dlaczego? Ponieważ jest masa problemów systemowych do rozwiązania a nie dymek z rury.

    Moim zdaniem ogromne lobby, wykluczenie, podziały.

    • 95 11

  • Problem jest innego typu (4)

    Ludzie z małych miejscowości zamiast kupić ekonomiczne auto nowe lub dość nowe kupują duże ekskluzywne auta z przebiegiem 200000km i większym aby? Zaimponować sąsiadom. Następnie jadą do miasta autem które kopci i w którym elementy oczyszczania spalin są wycięte lub niesprawne. Strefa powinna dopuszczać małe auta z silnikami benzynowymi do 1,6 i zasilane LPG. Auta z silnikami diesla tylko najnowsze.

    • 26 82

    • (2)

      Tak! ludzie zamiast kupować nowe fury na złość takim jak ty jeżdżą 15-letnimi używkami. Człowieku zejdź na ziemię ze swoimi teoriami.

      • 24 6

      • Ależ oczywiście. (1)

        Pełno jest ciołków, którzy zamiast prawie nowej Fabii, Rio, czy innego Sandero, kupią cztery razy starszą kolumbrynę, bo "do pierdziawki nie wsiądę".

        Im biedniejszy człowiek, tym większa szansa na takie podejście. Kompleksy?

        • 12 15

        • Fabia Rio Boże kochany plastikowe małe g... mają służyć np rodzinom mającym kilkoro dzieci a wiesz d..pku że ludzie nie zawsze mieszkają przy utwardzonych drogach?

          • 11 3

    • Ludzie z małych miejscowości tyrają za minimalną krajową. Nie stać ich na nowy samochód.

      • 12 0

  • Wyniki ankiety przerażają (13)

    28% posiada auto w które ma kilkadziesiąt lat, widać skąd te pierdziawy na drogach

    • 12 70

    • (3)

      Przerażające jest to w jakim dziadowskim kraju żyjemy, że ludzi nie stać na w miarę nowe samochody. Nikt na co dzień nie jeździ starym autem bo ma taki kaprys,

      • 22 3

      • Nieprawda. (2)

        Mało to ludzi, co nie kupią 5 letniego kompaktu, a zamiast tego dobijają 15 letnią "limuzynę" po Niemcu w tej samej cenie, dziadując na drogie części?

        • 9 11

        • tak, tak. Najlepiej dacię albo Skodę, wąsy i saszetę do kompletu

          • 8 4

        • kompaktem nie zabierze się z rodziną w podróż chociażby na wakacje. wg. twojej teorii najlepiej żeby każdy posiadał minimum dwa auta? jeden dupowóz a drugi rodzinny.

          • 7 0

    • Bredzisz, w lockdownie z 2020 ruch spadł o 80% a poziom zanieczyszczeń w mieście nie. Eko szury nam wmawiają że ban na auta (2)

      spalinowe ma coś zmienić, a tu chodzi tylko i wyłącznie o kasę oraz władzę/kontrolę.

      • 20 4

      • Nie wiem gdzie odczytałeś w moim komentarzu to o czym napisałeś (1)

        Ale sugeruję odstawić te leki, które bierzesz, bo Ci nie służą

        • 1 11

        • Ty weź mocniejsze unijny przychlascie

          • 11 0

    • Więc wyobraź sobie koszty dla samorządu, gdyby musiał im wszystkim kupić nowe auta

      bo jedyne sprawiedliwe rozwiązanie to kupno nowych aut przez samorząd osobom, którym samorząd zabrania wjeżdżać do miasta. Jeśli samorząd czegoś zakazuje to samorząd powinien ponieść koszty tego zakazu a nie obywatele.

      • 7 0

    • Nie przerażający, ale wręcz budujący. Wymiana sprzętu raz po raz nie jest ekologiczna - dlatego że produkcja sprzętu też zatruwa środowisko. Ten kto jeździ jednym autem 20 lat jest bardziej ekologiczny, niż ten kto kupuje nowe co 5 - bo obciąża środowisko produkcją jednego auta, a nie czterech. Oczywiście ku rozpaczy korpo - bo u nich liczy się ciągła produkcja i sprzedaż. I to jest marnowanie zasobów i trucicielstwo - ale aktywiszcza o tym nie powiedzą, bo od tychże korpo dostają dotacje.

      • 9 0

    • 20parę to jeszcze nie kilkadziesiąt.

      • 0 0

    • dlaczego? (1)

      Sam jeżdżę pietnastoletnim samochodem, chucham na niego i dbam jak tylko mogę, aby pojeździł jak najdłużej. Dlaczego? Bo dzisiaj nie ma samochodów z dużymi silnikami wolnossącym - durne normy emisji to pozamiatały. Po drugie od drugiej dekady obecnego wieku jakość i trwałość pojazdów znacząco spadły i nawet cuda za kilkaset tysięcy trafiają na lawety miesiąc od odbioru z salonu.

      • 9 0

      • Najlepsze że downsizing i przejście na turbo zmniejszyły zużycie paliwa tyle co nic.

        • 1 0

    • Dokładnie

      W końcu aby być eko należałoby samochód wymieniać na nowy zaraz po gwarancji.

      • 4 1

  • Szykuje sie rozwarstwienie spoleczne inspirowane przez nke wiadomo kogo i oplacane przez niewiadomo kogo (1)

    Kraje BRICS mające te pomysły gdzieś mają 5,5 mld ludzi. Jak myślicie kto biję brawo w przeddzień zaorania naszych gospodarek?

    Ps. Fajnie będzie rowerkiem zbierać dobytek na wypadek wojny xD

    • 67 6

    • Zyski z aut elektrycznych dla producentów sa gigantyczne najwiekszy producent aut w europie to Niemcy I Francja

      • 5 0

  • Tak, ale jak najszybciej (6)

    Czas wywalić stratę śmierdzące graty z miasta6

    • 11 75

    • ekologia2 (3)

      "śmierdzące graty"- to największe ZŁO!!!, ale pył z hałd w porcie to leczniczy jest :)

      • 17 2

      • I smród z Szadolek Zdrój

        • 9 3

      • "Prze pani, a Janek też się bije". (1)

        Należy pozbyć się obu i tyle. Im szybciej, tym lepiej dla naszego zdrowia.

        • 3 12

        • No właśnie nie

          bo właściciel hałd nie zapłaci za inwestycję ze swoich tylko koszty przerzuci na klientów i ta inwestycja mu się zwróci, a może i dostanie na to jakieś dotacje unijne, a właściciel auta sam zostanie z problemem i sam będzie musiał wydać fortunę na nowy samochód. Dlatego jeśli miasto chce zakazać starych samochodów to niech samo kupi obywatelom nowe. To jedyne sprawiedliwe rozwiązanie.

          • 9 0

    • Zacznijmy od ciebie

      • 4 1

    • Pełna racja i POlitycy mówili ze to zagwarantują A prezydent Warszawy mówił ze to zrobi jako pierwszy i najszybciej w Polsce

      i jak widac słowa dotrzymuje!

      • 3 0

  • Największy ślad węglowy generują latające nad naszymi głowami samoloty (9)

    Ale tego oczywiście nikt nie zakaże, bo przecież elita nie będzie podróżować pociągami z plebsem. Dlatego kosztami wymiany pieca i samochodu obciąży się najbiedniejszych.

    • 79 8

    • statki też

      • 16 1

    • Milionerzy typu Bill Gates czy Soros generują swoimi prowatnymi odrzutowcami 50% emisji całego rucu lotniczego

      ale my mamy chodzić z buta - chyba że cie stać na auto za 150-200 tys

      • 19 1

    • Tłucz dalej tego chochoła (1)

      Ile jeszcze razy trzeba tłumaczyć, że w SCT nie chodzi o ślad węglowy i zmniejszenie emisji, tylko o to, żeby nie kopcić syfemz cząstkami stałymi tam gdzie jest największe skupisko ludzi.
      Szczekasz pod złym drzewem.

      • 2 16

      • Czyli dokładnie to, co napisałem

        Walczymy o planetę i o zdrową przyszłość dla naszych dzieci, ale największe koszty tej walki będą ponosić najbiedniejsi.

        • 13 2

    • Donald gdy rzadził altał do Sopotu 5 razy w tygodniu na nasz koszt naturalnie teraz bedzie podobnie (1)

      naturalnie nie rejsowym tylko rządowym

      • 8 1

      • Tak PO ekologicznemu? ;)

        • 1 0

    • A w Ameryce biją Murzynów (1)

      To tego typu argument.

      • 1 4

      • nie ma murzynów,tylko Afroamerykanie.Murzynek Bambo tylko w wierszyku pozostał....

        • 4 0

    • Oraz statki spalające mazut i lokomotywy spalinowe.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane