- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (61 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (81 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (79 opinii)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 07:45
(4)
Nie oszukujmy się że auta z silnikiem benzynowym mniej trują. Silniki te emitują więcej CO2 w stosunku do diesla. Poza tym wydzielają więcej cząstek stałych niż silniki Diesla. Tak więc wpuszczanie do SCT starszych aut z silnikiem benzynowym w stosunku do diesli to delikatnie mówiąc.... obłuda
- 12 9
-
2023-12-06 08:16
Ważne żeby ludzie którzy mają w tym interes na kimś się skupili. I z braku wiedzy pasa na diesle. Benzyniaków jest więcej i
- 3 1
-
2023-12-06 08:20
(2)
Dizel niby emituje mniej cząstek stałych od benzynowego? Skąd tę bzdurę wziąłeś? Przecież to jest do sprawdzenia w minutę.
- 5 0
-
2023-12-06 09:37
(1)
Wystarczy zapalić TDI i benzyniaka czarna chmura od razu pokaże gdzie jest diesel gdzie benzyna
- 2 2
-
2023-12-06 11:01
Zaręczam ci, że nawet stary dizel ze sprawnym układem wtryskowym i to bez dpf-a
nie zadymi i rozpoznać będziesz je mógł tylko po klekocie silnika i innym zapachu spalin, ale nie po chmurze. Np. moje jtd w ogóle nie dymi, za to odpalanie samochodu wyposażonego w LPG to rankiem kłędy białego dymu (pary) z układu wydechowego, bo zbiera się woda.
- 3 2
-
2023-12-06 07:48
Jeżdżę starym dieslem 2.2 DTI w którego włożyłem mnóstwo pieniędzy zawsze wymieniam na nowe części, regularny serwis. (13)
Auto jest z 2003 roku. I to moje pierwsze auto, kupiłem jako nowe. I chociaż kocham swoje auto. Mamy wiele wspomnień.
Zwiedziłem nim cala Europę. Mieszkałem w kilku krajach.
To teraz je sprzedaje i kupuje na kredyt a nie jak cwaniaki w leasing. Nowe auto w benzynie automat.
I jako właściciel starego auta uważam że dobrze że takie strefy powstają. Nie chce wdychać i truć się zwłaszcza na osiedlach i w centrum miasta oparami z rur wydechowych. Ludzie mieli czas żeby się finansowo przygotować do zmiany.
Media mówią o tym od lat. Ale jak wiadomo w Polsce ludzie mają wylane. Dopiero jak przepis wchodzi w zycie to płacz i lamęt. Nikogo nie interesuje jak będziecie dojeżdżać do pracy, przedszkola. Było mnóstwo czasu zeby uzbierać kasę.
Mieszkanie w mieście to przywilej. Zamiast jeździć 20 letnim BMW 7, będziecie teraz jeździć nową Dacią lub Diatem 500 1.0 w benzynie.
W miastach powinien być zakaz posiadania SUV i pickupów. Nie ma miejsca do parkowania takich aut. Jest ciasno jak w Barcelonie z miejscami patrz Sopot. To samo vany. Nikomu w mieście nie jest potrzebny SUV który zajmuje 2 miejsca parkingowe. Żeby mamusia mogła podrzucić bombelki do przedszkola. Małe nowe auta z nowoczesnym silnikiem.
Ewentualnie kompakt.
Jestem za nowoczesnymi silnikami benzynowymi lub hybrydami. Ale nie elektrykami.
Zmiany będą wprowadzone i na waszym miejscu poważnie szukałbym nowej lepiej płatnej pracy bo teraz za nowy kompakt trzeba dać 100-135000 zł. A będzie drożej od nowego roku.
Polska naprowadza dyrektywy unijne bo EU nas do tego obliguje. To nie jest wymysł rządu. W całej Europie Zachodniej jest tak od lat. Spróbujcie wjechać starym autem do Berlina bez opłaty- 8 45
-
2023-12-06 07:56
Wyprowadź się na wieś jak ci śmierdzi w mieście
- 4 3
-
2023-12-06 08:14
Tak, benzyna nie truje. A sprzedanie diesla to cd. Narodzenia. Gratulacje.
- 2 1
-
2023-12-06 08:14
a nie jak cwaniaki w leasing
i to wyjaśnia Twój stan umysłu
- 4 1
-
2023-12-06 08:23
(1)
Przecież leasing to jest metoda optymalizacji kosztów. Ludzie inteligentni biorą pojazdy w leasing, gdyz to jest bardziej korzystne. Rozumiem, że ty nie kupujesz w promocjach bo to "cwaniactwo" tylko zawsze przepłacasz? A SUVy są wg Ciebie nikomu w miescie niepotrzebne. To ze ty nie ruszasz sie na codzien poza miasto, nie masz hobby, nie potrzebujesz wozic w aucie sprzetu nie oznacza ze kazdy ma tak samo smutne zycie jak ty. Niektórzy cieszą się zyciem na biezaco i samochod wiekszy niz dupowóz po miescie jest im potrzebny.
- 1 2
-
2023-12-06 09:52
Leasing jest dla firm opłacalny, prywatnie najtaniej wyjdzie gotówka a jak nie masz to zostaje kredyt.
- 3 0
-
2023-12-06 08:26
(3)
Komunistyczne dyrektywy unijne trzeba zmienić a nie biernie się podporządkowywać tym bzdurom.
- 9 1
-
2023-12-06 08:52
(2)
UE komunisss, UE zuo! Niech żyje anarchia!
- 2 5
-
2023-12-06 08:57
Niech żyje wolna, wolnorynkowa Europa a nie związek socjalistycznych krajów europejskich jakim jest obecnie UE
- 8 0
-
2023-12-06 09:38
Ue to chory umysłowo psychiatryk rządzony przez lobbystów
- 6 0
-
2023-12-06 08:51
Wjeżdżam 18-letnią Octavią do Berlina ;) Wszyscy histeryzują, a fakt jest taki, że te strefy mało kogo wykluczają.
- 4 1
-
2023-12-06 09:39
Nowe auta
Nie wytrzymują przeważnie 100tyś przebiegu.
Więc gdzie tu ekologia.
A jak ci skoczy rata tego twojego kredytu na to auto ,to wtedy ty będziesz lamentował że masz długi a nie właściciel 15 letniego auta.- 3 1
-
2023-12-06 13:27
A więc
A więc jak ta Unia jest taka super jak Pan uważa, to niech jeszcze dopłaci każdemu Polakowi, żeby nasze zarobki zrównać do swoich, jak chce równych praw i obowiązków.
- 2 0
-
2023-12-06 18:46
j.....y teoretyk
zbieraj kasę na nowe auto, zbieraj kasę na wymianę pieca, zbieraj kasę na fotowoltaikę. zbieraj... zbieraj... zbieraj!!!
- 2 0
-
2023-12-06 07:49
(6)
Przypominam, że te wszystkie normy "Euro" działają w optymalnych warunkach. Przy takim mrozie jak dziś każdy silnik smrodzi, nawet w hybrydach które z uwagi na mróz znacznie częściej chodzą na silniku spalinowym ;)
- 71 11
-
2023-12-06 07:57
(2)
no ale społeczeństwo łyka jak pelikan i musi się dawać sterować.
- 11 4
-
2023-12-06 07:59
(1)
Społeczeństwo łyka jak pelikan zaniżone normy czystości powietrza. Polska walczy o podium z Indiami i Bangladeszem.
- 15 12
-
2023-12-06 08:31
dokładnie tak jesteśmy w czołówce jeśli chodzi o najbardziej zanieczyszczone powietrze na świecie i zaniżone normy względem reszty świata, kopcące stare auta, ludzie palący śmieciami w piecach oddychać się nie da, nikt tego nie kontroluje a ludzie chorują i umierają
- 2 6
-
2023-12-06 08:11
Nie kazdy, trolejbusy nie smrodza, ale wiem o co Ci chodzi, wiec masz plusa :)
- 7 0
-
2023-12-06 08:18
hybryda śmierdzi bardziej na mrozie (1)
ale stary klekot też śmierdzi bardziej
- 6 1
-
2023-12-06 08:25
Póki co to trolejbus smrodzie, ale na południu Polski
- 0 1
-
2023-12-06 07:50
(2)
A może tak włodarzom ukrócić koryto? bo tak radośnie rozdają pozwolenia i betonują miasta, niszcząc przy tym naturalną cyrkulacje powietrza.
- 30 5
-
2023-12-06 07:59
A co mają z tym wspólnego włodarze??? (1)
Normy euro obowiązują w uni europejskiej, ale za rządów PiS zgodziliśmy się na wprowadzanie ograniczeń tzn stref czystego powietrza, tak więc pretensje do rządzących
- 2 8
-
2023-12-06 10:34
Betonoza rowna sie wieksza temperatura i odparowanie nawet podczas deszczu w miescie. Zas zima smog stoi nawet gdy auta nie jezdza(covid), jak myslisz czemu smog stoi? Brak ciagow powietrznych= betonoza.
- 6 0
-
2023-12-06 07:53
Dizle na złom!
- 6 21
-
2023-12-06 08:01
Oby nie. Nie stać nas na te "zmiany"
- 17 1
-
2023-12-06 08:06
Trójmiasto ponownie okazało się europejskim zaściankiem.
Ba, nawet polskim, bo jak widać w innych miastach władze myślą i planują bardziej perspektywicznie. Gross ruchu samochodowego w miastach to mieszkańcy miejscowości ościennych, którzy podatki płacą gdzie indziej, ale z Miejskiej infrastruktury korzystają ochoczo. Jedynym rozwiązaniem jest zwężanie ulic, wprowadzenie myta przy wjeździe do miasta, a w samym mieście wdrożenie stref czystego transportu.
- 8 32
-
2023-12-06 08:06
Serio? To zacznijcie budować nowe!
Nowe technologie, które pozwolą realnie ograniczać zanieczyszczenia! Koncernom nie zależy bo cały Świat oparty jest na topie. I nagle wszystko miałoby stanąć? Sprawdzanie ilości emisji spalin w autach przez Policję jest co najmniej wątpliwe i sprzęt którym dysponują może w trakcie takiego badania uszkodzić silnik. Czy Policja weźmie za to odpowiedzialność? I czy producenci filtrów są w stanie produkować takie, które zapewniają oczyszczanie spalin do końca życia auta? Nie bo to się nie opłaca. Opłaca się produkcją. Nowe auta i nowy problem-ile czasu zajmie rozłożenie baterii napędzającej elektryka albo wymiana silnika po instalacji LPG?
- 11 1
-
2023-12-06 08:09
Szlachcic w samochodzie równy wojewodzie.
- 11 3
-
2023-12-06 08:12
Czy jak każą wam stanąć w kolejce po strzał z karabinu w głowę by wyeliminować (2)
ślad węglowy do zera to też staniecie ? może to i dobrze bo będzie mniej i**otów na świecie a pozostaną świadomi
- 35 6
-
2023-12-06 08:41
Jestem za - lewacy w kolejce - i selekcja naturalna.
- 7 0
-
2023-12-06 08:42
Pan Wojda? Świadomy naciągacz?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.