• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    Nie oszukujmy się że auta z silnikiem benzynowym mniej trują. Silniki te emitują więcej CO2 w stosunku do diesla. Poza tym wydzielają więcej cząstek stałych niż silniki Diesla. Tak więc wpuszczanie do SCT starszych aut z silnikiem benzynowym w stosunku do diesli to delikatnie mówiąc.... obłuda

    • 12 9

    • Ważne żeby ludzie którzy mają w tym interes na kimś się skupili. I z braku wiedzy pasa na diesle. Benzyniaków jest więcej i

      • 3 1

    • (2)

      Dizel niby emituje mniej cząstek stałych od benzynowego? Skąd tę bzdurę wziąłeś? Przecież to jest do sprawdzenia w minutę.

      • 5 0

      • (1)

        Wystarczy zapalić TDI i benzyniaka czarna chmura od razu pokaże gdzie jest diesel gdzie benzyna

        • 2 2

        • Zaręczam ci, że nawet stary dizel ze sprawnym układem wtryskowym i to bez dpf-a

          nie zadymi i rozpoznać będziesz je mógł tylko po klekocie silnika i innym zapachu spalin, ale nie po chmurze. Np. moje jtd w ogóle nie dymi, za to odpalanie samochodu wyposażonego w LPG to rankiem kłędy białego dymu (pary) z układu wydechowego, bo zbiera się woda.

          • 3 2

  • Jeżdżę starym dieslem 2.2 DTI w którego włożyłem mnóstwo pieniędzy zawsze wymieniam na nowe części, regularny serwis. (13)

    Auto jest z 2003 roku. I to moje pierwsze auto, kupiłem jako nowe. I chociaż kocham swoje auto. Mamy wiele wspomnień.
    Zwiedziłem nim cala Europę. Mieszkałem w kilku krajach.
    To teraz je sprzedaje i kupuje na kredyt a nie jak cwaniaki w leasing. Nowe auto w benzynie automat.
    I jako właściciel starego auta uważam że dobrze że takie strefy powstają. Nie chce wdychać i truć się zwłaszcza na osiedlach i w centrum miasta oparami z rur wydechowych. Ludzie mieli czas żeby się finansowo przygotować do zmiany.
    Media mówią o tym od lat. Ale jak wiadomo w Polsce ludzie mają wylane. Dopiero jak przepis wchodzi w zycie to płacz i lamęt. Nikogo nie interesuje jak będziecie dojeżdżać do pracy, przedszkola. Było mnóstwo czasu zeby uzbierać kasę.
    Mieszkanie w mieście to przywilej. Zamiast jeździć 20 letnim BMW 7, będziecie teraz jeździć nową Dacią lub Diatem 500 1.0 w benzynie.
    W miastach powinien być zakaz posiadania SUV i pickupów. Nie ma miejsca do parkowania takich aut. Jest ciasno jak w Barcelonie z miejscami patrz Sopot. To samo vany. Nikomu w mieście nie jest potrzebny SUV który zajmuje 2 miejsca parkingowe. Żeby mamusia mogła podrzucić bombelki do przedszkola. Małe nowe auta z nowoczesnym silnikiem.
    Ewentualnie kompakt.

    Jestem za nowoczesnymi silnikami benzynowymi lub hybrydami. Ale nie elektrykami.
    Zmiany będą wprowadzone i na waszym miejscu poważnie szukałbym nowej lepiej płatnej pracy bo teraz za nowy kompakt trzeba dać 100-135000 zł. A będzie drożej od nowego roku.
    Polska naprowadza dyrektywy unijne bo EU nas do tego obliguje. To nie jest wymysł rządu. W całej Europie Zachodniej jest tak od lat. Spróbujcie wjechać starym autem do Berlina bez opłaty

    • 8 45

    • Wyprowadź się na wieś jak ci śmierdzi w mieście

      • 4 3

    • Tak, benzyna nie truje. A sprzedanie diesla to cd. Narodzenia. Gratulacje.

      • 2 1

    • a nie jak cwaniaki w leasing

      i to wyjaśnia Twój stan umysłu

      • 4 1

    • (1)

      Przecież leasing to jest metoda optymalizacji kosztów. Ludzie inteligentni biorą pojazdy w leasing, gdyz to jest bardziej korzystne. Rozumiem, że ty nie kupujesz w promocjach bo to "cwaniactwo" tylko zawsze przepłacasz? A SUVy są wg Ciebie nikomu w miescie niepotrzebne. To ze ty nie ruszasz sie na codzien poza miasto, nie masz hobby, nie potrzebujesz wozic w aucie sprzetu nie oznacza ze kazdy ma tak samo smutne zycie jak ty. Niektórzy cieszą się zyciem na biezaco i samochod wiekszy niz dupowóz po miescie jest im potrzebny.

      • 1 2

      • Leasing jest dla firm opłacalny, prywatnie najtaniej wyjdzie gotówka a jak nie masz to zostaje kredyt.

        • 3 0

    • (3)

      Komunistyczne dyrektywy unijne trzeba zmienić a nie biernie się podporządkowywać tym bzdurom.

      • 9 1

      • (2)

        UE komunisss, UE zuo! Niech żyje anarchia!

        • 2 5

        • Niech żyje wolna, wolnorynkowa Europa a nie związek socjalistycznych krajów europejskich jakim jest obecnie UE

          • 8 0

        • Ue to chory umysłowo psychiatryk rządzony przez lobbystów

          • 6 0

    • Wjeżdżam 18-letnią Octavią do Berlina ;) Wszyscy histeryzują, a fakt jest taki, że te strefy mało kogo wykluczają.

      • 4 1

    • Nowe auta

      Nie wytrzymują przeważnie 100tyś przebiegu.
      Więc gdzie tu ekologia.
      A jak ci skoczy rata tego twojego kredytu na to auto ,to wtedy ty będziesz lamentował że masz długi a nie właściciel 15 letniego auta.

      • 3 1

    • A więc

      A więc jak ta Unia jest taka super jak Pan uważa, to niech jeszcze dopłaci każdemu Polakowi, żeby nasze zarobki zrównać do swoich, jak chce równych praw i obowiązków.

      • 2 0

    • j.....y teoretyk

      zbieraj kasę na nowe auto, zbieraj kasę na wymianę pieca, zbieraj kasę na fotowoltaikę. zbieraj... zbieraj... zbieraj!!!

      • 2 0

  • (6)

    Przypominam, że te wszystkie normy "Euro" działają w optymalnych warunkach. Przy takim mrozie jak dziś każdy silnik smrodzi, nawet w hybrydach które z uwagi na mróz znacznie częściej chodzą na silniku spalinowym ;)

    • 71 11

    • (2)

      no ale społeczeństwo łyka jak pelikan i musi się dawać sterować.

      • 11 4

      • (1)

        Społeczeństwo łyka jak pelikan zaniżone normy czystości powietrza. Polska walczy o podium z Indiami i Bangladeszem.

        • 15 12

        • dokładnie tak jesteśmy w czołówce jeśli chodzi o najbardziej zanieczyszczone powietrze na świecie i zaniżone normy względem reszty świata, kopcące stare auta, ludzie palący śmieciami w piecach oddychać się nie da, nikt tego nie kontroluje a ludzie chorują i umierają

          • 2 6

    • Nie kazdy, trolejbusy nie smrodza, ale wiem o co Ci chodzi, wiec masz plusa :)

      • 7 0

    • hybryda śmierdzi bardziej na mrozie (1)

      ale stary klekot też śmierdzi bardziej

      • 6 1

      • Póki co to trolejbus smrodzie, ale na południu Polski

        • 0 1

  • (2)

    A może tak włodarzom ukrócić koryto? bo tak radośnie rozdają pozwolenia i betonują miasta, niszcząc przy tym naturalną cyrkulacje powietrza.

    • 30 5

    • A co mają z tym wspólnego włodarze??? (1)

      Normy euro obowiązują w uni europejskiej, ale za rządów PiS zgodziliśmy się na wprowadzanie ograniczeń tzn stref czystego powietrza, tak więc pretensje do rządzących

      • 2 8

      • Betonoza rowna sie wieksza temperatura i odparowanie nawet podczas deszczu w miescie. Zas zima smog stoi nawet gdy auta nie jezdza(covid), jak myslisz czemu smog stoi? Brak ciagow powietrznych= betonoza.

        • 6 0

  • Dizle na złom!

    • 6 21

  • Oby nie. Nie stać nas na te "zmiany"

    • 17 1

  • Trójmiasto ponownie okazało się europejskim zaściankiem.

    Ba, nawet polskim, bo jak widać w innych miastach władze myślą i planują bardziej perspektywicznie. Gross ruchu samochodowego w miastach to mieszkańcy miejscowości ościennych, którzy podatki płacą gdzie indziej, ale z Miejskiej infrastruktury korzystają ochoczo. Jedynym rozwiązaniem jest zwężanie ulic, wprowadzenie myta przy wjeździe do miasta, a w samym mieście wdrożenie stref czystego transportu.

    • 8 32

  • Serio? To zacznijcie budować nowe!

    Nowe technologie, które pozwolą realnie ograniczać zanieczyszczenia! Koncernom nie zależy bo cały Świat oparty jest na topie. I nagle wszystko miałoby stanąć? Sprawdzanie ilości emisji spalin w autach przez Policję jest co najmniej wątpliwe i sprzęt którym dysponują może w trakcie takiego badania uszkodzić silnik. Czy Policja weźmie za to odpowiedzialność? I czy producenci filtrów są w stanie produkować takie, które zapewniają oczyszczanie spalin do końca życia auta? Nie bo to się nie opłaca. Opłaca się produkcją. Nowe auta i nowy problem-ile czasu zajmie rozłożenie baterii napędzającej elektryka albo wymiana silnika po instalacji LPG?

    • 11 1

  • Szlachcic w samochodzie równy wojewodzie.

    • 11 3

  • Czy jak każą wam stanąć w kolejce po strzał z karabinu w głowę by wyeliminować (2)

    ślad węglowy do zera to też staniecie ? może to i dobrze bo będzie mniej i**otów na świecie a pozostaną świadomi

    • 35 6

    • Jestem za - lewacy w kolejce - i selekcja naturalna.

      • 7 0

    • Pan Wojda? Świadomy naciągacz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane