• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Emisja spalin

    Bo w Polsce się wszystko robi na odwrót... W Niemczech na przeglądzie masz pomiar emisji spalin i na tej podstawie ustalają do jakiej strefy możesz w jechać. Np zrobisz sobie kapitalny remont silnika, założysz nowoczesny katalizator się okaże że samochodem z 1980 r możesz wjechać w daną strefę.
    A w Polsce będziesz mógł mieć auto z 2021 r z wyciętym DPF i inne rzeczy który generuje o wiele większe zanieczyszczenie powietrza niż stary diesel.
    Polecam wczytać się w temat, a polskie władze idą na łatwiznę ;) Bo łatwiej zrobić od rocznika a nie od rzeczywistej emisji.

    • 15 2

  • Kopciuchy na przemiał do huty się nadają,

    • 3 11

  • A tym czasem najwięksi smrodziarze czyli palący w domkach maja się dobrze. (5)

    Brawo wy

    • 13 7

    • Nie wrzucaj wszystkich do jednego wora (2)

      Truciciela mi są i będą duże fabryki i przemysł ciezko

      • 6 1

      • (1)

        Zdecydowanie fabryki. Czemu kiedys w szkole uczono prawdy o klimacie i jego jakosci? Fabryki, transport, przemysl odziezowy jest najbardziej szkodliwy. Ale od kogo dostaniesz duzo wiecej? A no nie od zwyklego zjadacza chleba ;) ile trzeba zmarnowac wody na jedna pare spodni? Na co to wszystko? Lobby, kasa, granty i 3333co sciemy.

        • 4 1

        • Dołożę Port Service i Port Gdański.

          • 0 0

    • Standard. (1)

      Nie można ruszyć kopcących samochodów, bo w domkach kopcą, ale nie można ruszyć domków, bo samochody kopcą...

      Należy zrobić porządek z oboma, a jeżeli z samochodami da się szybciej, bo mamy już regulacje prawne, to powinniśmy to zrobić szybciej i tyle.

      • 3 6

      • Zycze udanej podróży autobusem elektrycznym. Obyś dojechał do celu

        • 7 1

  • "Polska języka trudna"

    "lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat."

    Nie! To by oznaczało, że tylko pojazdy starsze niż 27 lat mogłyby wjeżdżać.

    • 4 4

  • Jjj

    Jeżdżę czym chce i nikt nie powinien tego negować Auta dostały homologację i maja prawo się poruszać po drogach .
    Jak die nie podoba może rząd dołożyć do nowych aut i będzie każdy zadowolony . Ale stare auta mniej są awaryjne niż nowe tandetne budżetowe

    • 17 4

  • Tylko spróbujcie to wprowadzić (1)

    Zajmijcie się lepiej syfem z okolic portu i EC
    Komin dymi po nocach jak parowóz i nie jest to para bo strasznie śmierdzi, w świetle mocnej latarki komin w spalarni odpadów niebezpiecznych wydziela mnóstwo cząstek stałych zapraszam na nocne pomiary w okolice Westerplatte

    • 14 5

    • nielegalne składowanie odpadów niebezpiecznych i w konsekwencji ich podpalenie za to się weście

      • 4 0

  • Póki co cisza ale według UE każde miasto powyżej 100 tys mieszkańców ma mieć SCT - w 2024 głosujemy na partie, które będą

    ... przeciwne SCT. Na pewno nie PO, Lewica, Hołownia czy PSL - oni wprowadzą nam to szybciej niż myślicie.

    • 24 7

  • (1)

    pogrzało z tymi strefami, zróbcie najpierw żeby działała komunikacja miejska i były jakieś alternatywy - a nie fala gdzie utrudni korzystanie z komunikacji

    • 19 1

    • Po co komunikacja jak będzie bezrobocie zarąbiste

      • 5 0

  • Śmiertelne Auta!!!! (2)

    Skandaliczne dla mnie jest nie badanie spalin na przeglądach technicznych. Przecież to podstawa eliminacji aut które zabijają !!!!!!!!

    • 5 13

    • Przykro patrzeć jak media i politycy wyprały pudziom mózgi.

      Eko szuria na pełnej...

      • 5 1

    • W 1995 roku kupiłem mercedesa 190 rocznik 85. Jeżdżę nim do dzisiaj i zamierzam do końca życia a

      • 3 0

  • Na pół roku przed wyborami, redakcja pyta się urzędnikówo o takie sprawy? :D

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane