- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (67 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (62 opinie)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (14 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (215 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 08:13
Emisja spalin
Bo w Polsce się wszystko robi na odwrót... W Niemczech na przeglądzie masz pomiar emisji spalin i na tej podstawie ustalają do jakiej strefy możesz w jechać. Np zrobisz sobie kapitalny remont silnika, założysz nowoczesny katalizator się okaże że samochodem z 1980 r możesz wjechać w daną strefę.
A w Polsce będziesz mógł mieć auto z 2021 r z wyciętym DPF i inne rzeczy który generuje o wiele większe zanieczyszczenie powietrza niż stary diesel.
Polecam wczytać się w temat, a polskie władze idą na łatwiznę ;) Bo łatwiej zrobić od rocznika a nie od rzeczywistej emisji.- 15 2
-
2023-12-06 08:16
Kopciuchy na przemiał do huty się nadają,
- 3 11
-
2023-12-06 08:17
A tym czasem najwięksi smrodziarze czyli palący w domkach maja się dobrze. (5)
Brawo wy
- 13 7
-
2023-12-06 08:26
Nie wrzucaj wszystkich do jednego wora (2)
Truciciela mi są i będą duże fabryki i przemysł ciezko
- 6 1
-
2023-12-06 11:22
(1)
Zdecydowanie fabryki. Czemu kiedys w szkole uczono prawdy o klimacie i jego jakosci? Fabryki, transport, przemysl odziezowy jest najbardziej szkodliwy. Ale od kogo dostaniesz duzo wiecej? A no nie od zwyklego zjadacza chleba ;) ile trzeba zmarnowac wody na jedna pare spodni? Na co to wszystko? Lobby, kasa, granty i 3333co sciemy.
- 4 1
-
2023-12-06 13:13
Dołożę Port Service i Port Gdański.
- 0 0
-
2023-12-06 08:27
Standard. (1)
Nie można ruszyć kopcących samochodów, bo w domkach kopcą, ale nie można ruszyć domków, bo samochody kopcą...
Należy zrobić porządek z oboma, a jeżeli z samochodami da się szybciej, bo mamy już regulacje prawne, to powinniśmy to zrobić szybciej i tyle.- 3 6
-
2023-12-06 08:40
Zycze udanej podróży autobusem elektrycznym. Obyś dojechał do celu
- 7 1
-
2023-12-06 08:18
"Polska języka trudna"
"lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat."
Nie! To by oznaczało, że tylko pojazdy starsze niż 27 lat mogłyby wjeżdżać.- 4 4
-
2023-12-06 08:22
Jjj
Jeżdżę czym chce i nikt nie powinien tego negować Auta dostały homologację i maja prawo się poruszać po drogach .
Jak die nie podoba może rząd dołożyć do nowych aut i będzie każdy zadowolony . Ale stare auta mniej są awaryjne niż nowe tandetne budżetowe- 17 4
-
2023-12-06 08:22
Tylko spróbujcie to wprowadzić (1)
Zajmijcie się lepiej syfem z okolic portu i EC
Komin dymi po nocach jak parowóz i nie jest to para bo strasznie śmierdzi, w świetle mocnej latarki komin w spalarni odpadów niebezpiecznych wydziela mnóstwo cząstek stałych zapraszam na nocne pomiary w okolice Westerplatte- 14 5
-
2023-12-06 10:01
nielegalne składowanie odpadów niebezpiecznych i w konsekwencji ich podpalenie za to się weście
- 4 0
-
2023-12-06 08:23
Póki co cisza ale według UE każde miasto powyżej 100 tys mieszkańców ma mieć SCT - w 2024 głosujemy na partie, które będą
... przeciwne SCT. Na pewno nie PO, Lewica, Hołownia czy PSL - oni wprowadzą nam to szybciej niż myślicie.
- 24 7
-
2023-12-06 08:26
(1)
pogrzało z tymi strefami, zróbcie najpierw żeby działała komunikacja miejska i były jakieś alternatywy - a nie fala gdzie utrudni korzystanie z komunikacji
- 19 1
-
2023-12-06 09:45
Po co komunikacja jak będzie bezrobocie zarąbiste
- 5 0
-
2023-12-06 08:28
Śmiertelne Auta!!!! (2)
Skandaliczne dla mnie jest nie badanie spalin na przeglądach technicznych. Przecież to podstawa eliminacji aut które zabijają !!!!!!!!
- 5 13
-
2023-12-06 08:33
Przykro patrzeć jak media i politycy wyprały pudziom mózgi.
Eko szuria na pełnej...
- 5 1
-
2023-12-06 08:36
W 1995 roku kupiłem mercedesa 190 rocznik 85. Jeżdżę nim do dzisiaj i zamierzam do końca życia a
- 3 0
-
2023-12-06 08:29
Na pół roku przed wyborami, redakcja pyta się urzędnikówo o takie sprawy? :D
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.