• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Pył węgla do likwidacji

    • 4 1

  • W Trójmieście w którym często wieje ta strefa nie ma kompletnie sensu (1)

    Zresztą wystarczy spojrzeć na mapy stref w Niemczech w których miasta nadmorskie w ogóle nie mają stref zielonego transportu co wynika z tego że wiejące wiatry powodują że nie ma w tych miadtach problemów.

    • 18 3

    • Ona nie ma sensu w żadnym mieście, nie bez przyczyny niektóre miasta DE już sie zniej wycofują.

      • 7 0

  • (1)

    Będę jeżdziła starym autem i jeśli dostane mandat to oddam sprawe do sądu. Będzie się ciągnęła latami aż się przedawni. Prawo nie działa wstecz. Mam gdzieś te wszystkie d*rne przepisy. A gawiedź niech dalej daje z siebie robić bałwana...

    • 23 3

    • W Polsce prawo działa wstecz.

      • 2 3

  • Jak tylko zaczną mruczeć w urzędzie na ten temat (2)

    Powinni dostać w wyborach kopa w cztery litery na zieloną trawkę, to nie mieszkańcy są dla urzędników, a urzędnicy dla mieszkańców. Jak będą kombinować przeciw większości to pora na zmianę i niech szukają sobie normalnej roboty.

    • 22 2

    • W Gdańsku?!

      Przecież tutaj nawet jak by urzędnik pluł na ulicy na mieszkańców to i tak na PO zagłosują...

      • 8 1

    • zaczną szczekać po wyborach

      • 0 0

  • moze najpierw wyeliminujmy miejskie autobusy na diesla. one najbardziej kopca.

    • 7 4

  • (1)

    Ja chcę zakazu elektryków - baterie w produkcji i pozyskiwanie surowców do nich wykorzystywanych, są dużo bardziej szkodliwe dla środowiska. Nie dla elektryków!

    • 23 3

    • Mądrego to przyjemnie słuchać

      • 6 1

  • no tak, te wszystkie suvy pseudo bogaczy, wielkości ciężarówki to faktycznie czysta ekologia...

    • 12 2

  • Stop smog. (1)

    Zgadzam się z ograniczeniami.wedlug mnie smrodzenie swoim dieslem to jest ograniczanie wolności. Każdy ma prawo do spaceru w mieście i nie bycia otrutym jakimś wyziewami że starych gratów.

    • 3 20

    • Oczywiście, że tak.

      Dlatego w naszym mieście są piękne parki, jest plaża - tam możesz śmiało spacerować bez ryzyka wyskoczenia jakiegoś diesla zza krzaka.

      • 5 1

  • Ja mam po dziadku taksówkarzu 123 w dieslu

    1977. Na żółtych blachach i wjeżdzam w każdą sterfę zero.

    • 13 1

  • Skoro badania twchniczne nic nie daja to trzeba inaczej. Ze stacji kontroli wyjezdzaja aita dymiace jak smok, ze zbitymi szybami, niesprawnym oswietleniem

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane