- 1 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (123 opinie)
- 2 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (74 opinie)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (30 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (225 opinii)
- 5 Nowa wiceprezydent zaczyna pracę 5 lipca (229 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (84 opinie)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 09:21
Pył węgla do likwidacji
- 4 1
-
2023-12-06 09:23
W Trójmieście w którym często wieje ta strefa nie ma kompletnie sensu (1)
Zresztą wystarczy spojrzeć na mapy stref w Niemczech w których miasta nadmorskie w ogóle nie mają stref zielonego transportu co wynika z tego że wiejące wiatry powodują że nie ma w tych miadtach problemów.
- 18 3
-
2023-12-06 10:16
Ona nie ma sensu w żadnym mieście, nie bez przyczyny niektóre miasta DE już sie zniej wycofują.
- 7 0
-
2023-12-06 09:23
(1)
Będę jeżdziła starym autem i jeśli dostane mandat to oddam sprawe do sądu. Będzie się ciągnęła latami aż się przedawni. Prawo nie działa wstecz. Mam gdzieś te wszystkie d*rne przepisy. A gawiedź niech dalej daje z siebie robić bałwana...
- 23 3
-
2023-12-06 10:33
W Polsce prawo działa wstecz.
- 2 3
-
2023-12-06 09:26
Jak tylko zaczną mruczeć w urzędzie na ten temat (2)
Powinni dostać w wyborach kopa w cztery litery na zieloną trawkę, to nie mieszkańcy są dla urzędników, a urzędnicy dla mieszkańców. Jak będą kombinować przeciw większości to pora na zmianę i niech szukają sobie normalnej roboty.
- 22 2
-
2023-12-06 09:28
W Gdańsku?!
Przecież tutaj nawet jak by urzędnik pluł na ulicy na mieszkańców to i tak na PO zagłosują...
- 8 1
-
2023-12-06 18:50
zaczną szczekać po wyborach
- 0 0
-
2023-12-06 09:39
moze najpierw wyeliminujmy miejskie autobusy na diesla. one najbardziej kopca.
- 7 4
-
2023-12-06 09:42
(1)
Ja chcę zakazu elektryków - baterie w produkcji i pozyskiwanie surowców do nich wykorzystywanych, są dużo bardziej szkodliwe dla środowiska. Nie dla elektryków!
- 23 3
-
2023-12-06 10:15
Mądrego to przyjemnie słuchać
- 6 1
-
2023-12-06 09:46
no tak, te wszystkie suvy pseudo bogaczy, wielkości ciężarówki to faktycznie czysta ekologia...
- 12 2
-
2023-12-06 09:46
Stop smog. (1)
Zgadzam się z ograniczeniami.wedlug mnie smrodzenie swoim dieslem to jest ograniczanie wolności. Każdy ma prawo do spaceru w mieście i nie bycia otrutym jakimś wyziewami że starych gratów.
- 3 20
-
2023-12-06 11:25
Oczywiście, że tak.
Dlatego w naszym mieście są piękne parki, jest plaża - tam możesz śmiało spacerować bez ryzyka wyskoczenia jakiegoś diesla zza krzaka.
- 5 1
-
2023-12-06 09:47
Ja mam po dziadku taksówkarzu 123 w dieslu
1977. Na żółtych blachach i wjeżdzam w każdą sterfę zero.
- 13 1
-
2023-12-06 09:50
Skoro badania twchniczne nic nie daja to trzeba inaczej. Ze stacji kontroli wyjezdzaja aita dymiace jak smok, ze zbitymi szybami, niesprawnym oswietleniem
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.