• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Komuś chyba sufit na głowę spadł

    Słomka papierowa do napoju w kubku z plastiku, samochody elektryczne na prąd z węgla, Torby na zakupy z papieru za 1,5 zł zamiast folii za 0,25 zł (nie twierdzę że folia jest ok)- kiedyś każdy miał torbę z materiału na lata, mleko, śmietana, soli w plastiku zamiast jak kiedyś w zwrotnym szkle, piwo w butelce z kaucją ok ale żeby butelki gdzieś oddać to już nie..... ale samochody szkodzą.... ludzie trochę myślenia....pogonić tą Eco bandę i skończyć z chorymi pomysłami

    • 24 2

  • po prostu respektujcie obecne przepisy, samochody kopca na potege z wycietymi dpf-ami, katalizatorami...

    • 4 8

  • Bardzo ekologicznie by było (1)

    Gdyby wraki nie dostawały pieczątek na przeglądach technicznych po znajomości. Ile jedzie się za kopciuchem. Ktoś to podbił

    • 6 4

    • Ale wiesz, że kopcący diesel to wcale nie musi być diesel, a nawet jeśli, to nie musi być objaw awarii,

      ale wypalanie dpf? W wielu samochodach nie masz na to wpływu. Wystarczy, ze silnik jest dogrzany i przez jakiś czas jedziesz ze stałą prędkością - komputer uznaje że może wypalać i zaczyna się stawianie zasłony dymnej. W teorii powinno się to dziać 'na trasie' ale wystarczy się przejechać np. Marynarki polskiej i potrafi zacząć wypalać. Proces ten chwilę trwa, więc możesz zdążyć przejechać przez całą Płażyńskiego, wjechać na Zaspę do Wrzeszcza, na Przymorze...

      • 2 0

  • co z kopciuchami ludzie palą śmieciami co miasto Gdańsk zamierza z tym robić?

    • 6 2

  • Za wprowadzenie SCT wlasciciele lokali uslugowych i mieszkalnych powinni pozwac miasto

    O obniżenie wartości funkcjonalnej lokali. Nikt takich bredni nie przewidywał przy zakupie więc skoro urzędnik to wymyślą to niech miasto płaci odszkodowania

    • 19 3

  • Tekst czysto propagandowy jak za PZPR brednie i nic wiecej Prezydenci Gdańska na spotkaniu z mieszkaniami dzielnicy

    Chcemy usunac auta spalinowe z miasta i to jak najszybciej !!Wiec tak beda strefy ,oplaty itp ale nie przed wyborami do samorzadu !!Do tego czasu bedzie cisza czy nawet beda klamac!

    • 16 3

  • ekologia, ocieplenie klimatu to doskonałe narzędzie aby trzymać ludzi na smyczy, a to że ciągle produkujemy więcej, że nowe auta są naszpikowane wieloma wadliwymi systemami eco, że idąc do sklepu wszystko jest w plastikach jest już ok.

    • 14 2

  • Proste rozwiązanie (3)

    Proponuje proste rozwiązanie litr paliwa powinien kosztować 30 zł a zdobyte w ten sposób środki trzeba by przekazać na darmową komunikację zbiorową Skończy się jeżdżenie tylko kierowcy bez pasażerów a autobusy będą pełne.

    • 4 20

    • rozpędź się i strzel baranka w ścianę

      • 10 1

    • Naiwniaku nikogo twoje zdanie z rzadzacych nie interesuje to niema nic wspólnego z ekologia tylko chodzi o zyski firm ze

      sprzedajacych elektryki

      • 5 1

    • Tobie to rzeczywiście łeb zaczadziło

      Proponuję przenieść łóżko z garażu do sypialni, albo chociaż na noc gasić passata

      • 3 2

  • (3)

    Przestańcie palić syfem w piecu a smog zniknie i żadnych stref czystego transportu nie będzie trzeba tworzyć

    • 8 4

    • Nawet teraz nie trzeba, bo 3m raczej nie notuje przekraczania norm. (2)

      A najwięksi truciciele - portservice, EC, stocznia, wysypisko, fosfory, port - tu trzeba szukać przyczyn 'morowego' powietrza.

      • 4 0

      • (1)

        Jak nie notuje jak od kilku dni mamy cały czas przekroczenie? Norma pm2.5 to 15ug/m3

        • 0 2

        • Mógłbyś dodać, że to norma WHO.

          Za IMGW:
          norma średniego 24-godz. stężenia pyłu PM10: 50 µg/m3
          norma średniego rocznego stężenia pyłu PM10: 20 µg/m3
          norma średniego 24-godz. stężenia pyłu PM2,5: 25 µg/m3
          norma średniego rocznego stężenia pyłu PM2,5: 10 µg/m3

          I z ciekawości spojrzałem na airly (stan na 12.54, 06.12.2023). Gdzie jest najgorzej? Nowy Port i Otomin. Czyżby piece + PortService/kurort Szadólki?

          • 3 0

  • Coroczny temat smogu

    Co roku wraca temat smogu i dyskusja że głównym winowajcom tego stanu są samochody w mieście. Jakoś nikt nie zauważa pewnej prawidłowości że w sezonie letnim aut w miastach nie ubywa a problem w większości przypadków znika. Czy to naprawdę wina aut?

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane