- 1 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (121 opinii)
- 2 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (74 opinie)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (30 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (225 opinii)
- 5 Nowa wiceprezydent zaczyna pracę 5 lipca (229 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (84 opinie)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 09:53
Komuś chyba sufit na głowę spadł
Słomka papierowa do napoju w kubku z plastiku, samochody elektryczne na prąd z węgla, Torby na zakupy z papieru za 1,5 zł zamiast folii za 0,25 zł (nie twierdzę że folia jest ok)- kiedyś każdy miał torbę z materiału na lata, mleko, śmietana, soli w plastiku zamiast jak kiedyś w zwrotnym szkle, piwo w butelce z kaucją ok ale żeby butelki gdzieś oddać to już nie..... ale samochody szkodzą.... ludzie trochę myślenia....pogonić tą Eco bandę i skończyć z chorymi pomysłami
- 24 2
-
2023-12-06 09:59
po prostu respektujcie obecne przepisy, samochody kopca na potege z wycietymi dpf-ami, katalizatorami...
- 4 8
-
2023-12-06 10:03
Bardzo ekologicznie by było (1)
Gdyby wraki nie dostawały pieczątek na przeglądach technicznych po znajomości. Ile jedzie się za kopciuchem. Ktoś to podbił
- 6 4
-
2023-12-06 11:29
Ale wiesz, że kopcący diesel to wcale nie musi być diesel, a nawet jeśli, to nie musi być objaw awarii,
ale wypalanie dpf? W wielu samochodach nie masz na to wpływu. Wystarczy, ze silnik jest dogrzany i przez jakiś czas jedziesz ze stałą prędkością - komputer uznaje że może wypalać i zaczyna się stawianie zasłony dymnej. W teorii powinno się to dziać 'na trasie' ale wystarczy się przejechać np. Marynarki polskiej i potrafi zacząć wypalać. Proces ten chwilę trwa, więc możesz zdążyć przejechać przez całą Płażyńskiego, wjechać na Zaspę do Wrzeszcza, na Przymorze...
- 2 0
-
2023-12-06 10:06
co z kopciuchami ludzie palą śmieciami co miasto Gdańsk zamierza z tym robić?
- 6 2
-
2023-12-06 10:08
Za wprowadzenie SCT wlasciciele lokali uslugowych i mieszkalnych powinni pozwac miasto
O obniżenie wartości funkcjonalnej lokali. Nikt takich bredni nie przewidywał przy zakupie więc skoro urzędnik to wymyślą to niech miasto płaci odszkodowania
- 19 3
-
2023-12-06 10:17
Tekst czysto propagandowy jak za PZPR brednie i nic wiecej Prezydenci Gdańska na spotkaniu z mieszkaniami dzielnicy
Chcemy usunac auta spalinowe z miasta i to jak najszybciej !!Wiec tak beda strefy ,oplaty itp ale nie przed wyborami do samorzadu !!Do tego czasu bedzie cisza czy nawet beda klamac!
- 16 3
-
2023-12-06 10:22
ekologia, ocieplenie klimatu to doskonałe narzędzie aby trzymać ludzi na smyczy, a to że ciągle produkujemy więcej, że nowe auta są naszpikowane wieloma wadliwymi systemami eco, że idąc do sklepu wszystko jest w plastikach jest już ok.
- 14 2
-
2023-12-06 10:22
Proste rozwiązanie (3)
Proponuje proste rozwiązanie litr paliwa powinien kosztować 30 zł a zdobyte w ten sposób środki trzeba by przekazać na darmową komunikację zbiorową Skończy się jeżdżenie tylko kierowcy bez pasażerów a autobusy będą pełne.
- 4 20
-
2023-12-06 10:36
rozpędź się i strzel baranka w ścianę
- 10 1
-
2023-12-06 10:58
Naiwniaku nikogo twoje zdanie z rzadzacych nie interesuje to niema nic wspólnego z ekologia tylko chodzi o zyski firm ze
sprzedajacych elektryki
- 5 1
-
2023-12-06 11:23
Tobie to rzeczywiście łeb zaczadziło
Proponuję przenieść łóżko z garażu do sypialni, albo chociaż na noc gasić passata
- 3 2
-
2023-12-06 10:29
(3)
Przestańcie palić syfem w piecu a smog zniknie i żadnych stref czystego transportu nie będzie trzeba tworzyć
- 8 4
-
2023-12-06 11:32
Nawet teraz nie trzeba, bo 3m raczej nie notuje przekraczania norm. (2)
A najwięksi truciciele - portservice, EC, stocznia, wysypisko, fosfory, port - tu trzeba szukać przyczyn 'morowego' powietrza.
- 4 0
-
2023-12-06 11:57
(1)
Jak nie notuje jak od kilku dni mamy cały czas przekroczenie? Norma pm2.5 to 15ug/m3
- 0 2
-
2023-12-06 12:55
Mógłbyś dodać, że to norma WHO.
Za IMGW:
norma średniego 24-godz. stężenia pyłu PM10: 50 µg/m3
norma średniego rocznego stężenia pyłu PM10: 20 µg/m3
norma średniego 24-godz. stężenia pyłu PM2,5: 25 µg/m3
norma średniego rocznego stężenia pyłu PM2,5: 10 µg/m3
I z ciekawości spojrzałem na airly (stan na 12.54, 06.12.2023). Gdzie jest najgorzej? Nowy Port i Otomin. Czyżby piece + PortService/kurort Szadólki?- 3 0
-
2023-12-06 10:29
Coroczny temat smogu
Co roku wraca temat smogu i dyskusja że głównym winowajcom tego stanu są samochody w mieście. Jakoś nikt nie zauważa pewnej prawidłowości że w sezonie letnim aut w miastach nie ubywa a problem w większości przypadków znika. Czy to naprawdę wina aut?
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.