• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Taka strefa niewiele da bo kto będzie tego pilnował. Należy działać bardziej zdecydowanie. Wystarczy wyrejestrować z automatu wszystkie samochody powyżej 20 lat i po problemie.

    • 2 12

    • A może ciebie wyrejestrować bo zajmujesz miejsce mądrzejszym.

      • 3 2

  • ludzie i co poddacie się temu?W Wielkiej Brytanii palone są kamery odczuytujące tablice rejestracyjne powinno to być olewane a sądy zalane morzem pozwow o dyskryminację

    • 7 3

  • Lockdowny COVID'owe pokazały, że to nie samochody wpływają na jakość powietrza, tylko stare piece!

    • 10 1

  • GPEC jako dawna spółka miejska (1)

    mogła by produkować ciepło po kosztach. Czyli bez zysku. Wtedy było by wielu chętnych na tańsze albo wygodniejsze ogrzewanie od pieca. A teraz niemiecki monopolista zyski musi mieć. Dziękujemy świętemu.

    • 8 2

    • Zysk GPEC w całym 2022 to niecałe 100zł na mieszkańca Gdańska.

      Fajniej mieć stówkę, niż nie mieć, ale trochę daleko temu do Twojej wizji.

      • 1 0

  • W Gdyni nie trzeba wprowadzać stref czystego powietrza . Mieszkańcy osiedli mieszkaniowych od dawna już nie przyjeżdżają autami

    do śródmieścia od czasu likwidacji miejsc postojowych .

    • 5 2

  • (1)

    SCT jest tylko pod bogatych, żeby nie stali w korkach. Lupo 3l z 99r emituje kilka razy mniej co2 niż SUV prezesa. Wspomniany SUV wjedzie do SCT, Lupo już nie. Zastanówcie się.

    • 9 2

    • Zapomniałeś dodać, ze Lupo 3l był eksperymentem nakierowanym na najniższe emisje.

      Spełniał normy Euro4 długo przed ich wprowadzeniem i kosztował chore pieniądze.

      I faktycznie, gdyby jakieś jeździły po Gdańskich ulicach, mogłby by być wyjątkiem.
      Tyle tylko, że żadnego na drodze nie zobaczysz, bo koszty utrzymania wersji 3l były kosmiczne.

      • 0 3

  • Lewactwo pochodzi od szatana wiec ten pomysl ze strefamibtez.tyle w temacie

    • 6 2

  • (1)

    Jeśli nadal przeglądy będą przechodzić samochody w wyciętym DPFem , z zaślepionym EGRem, to nic się nie zmieni .

    • 3 2

    • Lockdowny z 2020 pokazały, że spadek ruchu aut o ponad 80% nic nie zmienił w kwestii spalin w powietrzu także mit obalony.

      • 4 0

  • Najśmieszniejsze jest to że pierwotnie pomysł SCT dotyczył transportu zbiorowego i zaopatrzenia wszelkiego rodzaju, sklepów, biur itp. a nie samochodów wykorzystywanych do celów prywatnych.

    • 2 1

  • Najpier bezpłatna komunikacja miejska, a później wymysły o strefach.

    W Gdańsku od morza wciąż wieje. Wciąż przeciąg. Wciąż wymiana powietrza.
    Strefę to należy zrobić ale dla obecnych włodarzy Gdańska. Strefa braku dostępu tym ludziom do Gdańska absolutnie.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane