• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Czyj ślad węglowy jest mniejszy, dziadka co całe życie jeździ jednym samochodem, czy japiszona (2)

    który zmienia pojazd co 2 lata?

    • 9 1

    • a czy tu chodzi o ślad węglowy? (1)

      Klimatyzm jak każda inna religia służy wyłącznie temu, aby kontrolować jednostkę - zmusić do określonych zachowań w imię narzuconej ideologii. Też nią jesteś oczadzony, skoro zastanawiasz się, co bardziej szkodzi planecie i klimatowi jeżeli chodzi o emisję dwutlenku do atmosfery. Pierwszym pytaniem powinno być to, czy człowiek w ogóle ma wpływ na zmiany klimatu i czy ma to cokolwiek wspólnego z emisją CO2.

      • 4 0

      • To tylko pytania retoryczne żeby fajnopolakom oczka otworzyć.

        A chodzi tu jedynie o władzę i dominację, jak zawsze.

        • 2 0

  • Na wszysto zakaz!Oprócz świeżego powietrza!"Nie będzie niczego"!

    • 5 1

  • Otwarcie niech władze powiedzą, że SCT to

    strefa dla zamożnych, którym zachciało mieć więcej miejsc parkingowych, by nie musieli stać w korkach. Reszta niech się tłoczy w tramwajach, autobusach i innych środkach komunikacji miejskiej. Już teraz pasażerowie dojeżdżający z Kartuz, Żukowa narzekają na przepełnienie składów PKM. A co z rodzicami co dowożą swoje pociechy a po pracy zawożą je na dodatkowe zajęcia? Ktoś nie odrobił pracy domowej z przyrody, gdzie była mowa o ruchu powietrza, wiatrach, itp. Co z tego, że ja będę jeździł elektrykiem jak w Indiach palą na potęgę wszystko co się da. Latem jak dobrze zawieje to pył znad Sahary spada mi na podwórko a to odległość ponad 3500 kilometrów. Chcemy czystego powietrza a drzewa w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym wycinane są na potęgę. Drzewa, które przyczyniają się do oczyszczania powietrza. Betonujemy na potęgę wszystko, każdy kawałek zieleni za sprawą ustawy o deweloperce jaką uchwalił za czasów Donalda Tuska Sejm RP. Mój 15 letni pojazd jest mniejszym trucicielem niż najnowsza TESLA do wyprodukowania której zużyto tony surowców i gigawatów energii.

    • 12 1

  • Stop ekoszaleńcom!

    Pomysł z magicznej skrzynki szaleńców wojujących z ludzkością pod płaszczykiem "walki z ociepleniem klimatu". Ludzkość jest odpowiedzialna z emisję CO2 w ilości ok. 30 mld. ton., co stanowi siedem stumiliardowych wagi całej atmosfery. Rośliny zużywają ok. 60-70 mld. ton CO2 rocznie. Europa jest odpowiedzialna za ok. 7% światowej emisji CO2. Największą rolę w kształtowaniu się temperatury na naszej planecie ma słońce i oceany, które nie zostały w swoim wpływie na zmianę temperatury w pełni zbadane ze względu na kompleksowość zagadnienia i brak odpowiednich metod badania. Zieloni neomarksiści zamienią Europę w kontynent biedaków i bezwolnych nędarzy, podczas gdy branże zarżnięte przez brukselskich szaleńców wyniosą się do Chin i tam oddadzą swoją dawkę CO2 do atmosfery, by móc wyprodukować to co zniewolony Europejczyk zakupi (o ile jeszcze będzie miał za co).

    • 10 1

  • "prawo do życia w mieście z czystym powietrzem" - skąd wzięliście to prawo? To zwykły wymysł.

    • 8 1

  • To nie stare auta trują tylko te, które dużo palą lub mają wycięte filtry

    Zakaz wjazdu starych aut, gdy nowe paliwożerne SUV-y są dopuszczone to eliminacja biedniejszych, a nie tych którzy trują. Czyli ściema - centrum dla bogatych i wymuszanie kupna nowego auta - anty ekologiczne skoro stare auto mało pali. Norma powinna dotyczyć substancji szkodliwych na osobę w aucie - trzy osoby jadą, jedna w wielkiej terenówce nie.

    • 7 0

  • I bardzo dobrze

    Nie żal mi naiwnych polakówów. Skoro samodzielnie nie potrafią myśleć to będą dymani wszerz i wzdłuż. Bardzo dobrze .... eko świry.

    • 6 2

  • Niech zaczną lepiej od tych co palą śmieciami,

    a równolegle od tych badziewnych firemek co zatruwają Nowy Port.

    • 2 0

  • Głosowalisci za POkozycje to teraz nie plakac POkemony tylko zomowac auta i kupic bilety na wiecznie sie psujace tramwaje

    • 7 1

  • Dziwnym trafem

    Problem smogu i zanieczyszczenia znika po okresie grzewczym.
    Eliminować kopcące wraki-od tego są stosowne słuzby,ale nie popadajmy w skrajności i przestańmy słuchać ekooszołomów.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane