- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (66 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (59 opinii)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (14 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (214 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 13:30
Czyj ślad węglowy jest mniejszy, dziadka co całe życie jeździ jednym samochodem, czy japiszona (2)
który zmienia pojazd co 2 lata?
- 9 1
-
2023-12-06 13:40
a czy tu chodzi o ślad węglowy? (1)
Klimatyzm jak każda inna religia służy wyłącznie temu, aby kontrolować jednostkę - zmusić do określonych zachowań w imię narzuconej ideologii. Też nią jesteś oczadzony, skoro zastanawiasz się, co bardziej szkodzi planecie i klimatowi jeżeli chodzi o emisję dwutlenku do atmosfery. Pierwszym pytaniem powinno być to, czy człowiek w ogóle ma wpływ na zmiany klimatu i czy ma to cokolwiek wspólnego z emisją CO2.
- 4 0
-
2023-12-06 16:18
To tylko pytania retoryczne żeby fajnopolakom oczka otworzyć.
A chodzi tu jedynie o władzę i dominację, jak zawsze.
- 2 0
-
2023-12-06 13:41
Na wszysto zakaz!Oprócz świeżego powietrza!"Nie będzie niczego"!
- 5 1
-
2023-12-06 13:53
Otwarcie niech władze powiedzą, że SCT to
strefa dla zamożnych, którym zachciało mieć więcej miejsc parkingowych, by nie musieli stać w korkach. Reszta niech się tłoczy w tramwajach, autobusach i innych środkach komunikacji miejskiej. Już teraz pasażerowie dojeżdżający z Kartuz, Żukowa narzekają na przepełnienie składów PKM. A co z rodzicami co dowożą swoje pociechy a po pracy zawożą je na dodatkowe zajęcia? Ktoś nie odrobił pracy domowej z przyrody, gdzie była mowa o ruchu powietrza, wiatrach, itp. Co z tego, że ja będę jeździł elektrykiem jak w Indiach palą na potęgę wszystko co się da. Latem jak dobrze zawieje to pył znad Sahary spada mi na podwórko a to odległość ponad 3500 kilometrów. Chcemy czystego powietrza a drzewa w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym wycinane są na potęgę. Drzewa, które przyczyniają się do oczyszczania powietrza. Betonujemy na potęgę wszystko, każdy kawałek zieleni za sprawą ustawy o deweloperce jaką uchwalił za czasów Donalda Tuska Sejm RP. Mój 15 letni pojazd jest mniejszym trucicielem niż najnowsza TESLA do wyprodukowania której zużyto tony surowców i gigawatów energii.
- 12 1
-
2023-12-06 14:08
Stop ekoszaleńcom!
Pomysł z magicznej skrzynki szaleńców wojujących z ludzkością pod płaszczykiem "walki z ociepleniem klimatu". Ludzkość jest odpowiedzialna z emisję CO2 w ilości ok. 30 mld. ton., co stanowi siedem stumiliardowych wagi całej atmosfery. Rośliny zużywają ok. 60-70 mld. ton CO2 rocznie. Europa jest odpowiedzialna za ok. 7% światowej emisji CO2. Największą rolę w kształtowaniu się temperatury na naszej planecie ma słońce i oceany, które nie zostały w swoim wpływie na zmianę temperatury w pełni zbadane ze względu na kompleksowość zagadnienia i brak odpowiednich metod badania. Zieloni neomarksiści zamienią Europę w kontynent biedaków i bezwolnych nędarzy, podczas gdy branże zarżnięte przez brukselskich szaleńców wyniosą się do Chin i tam oddadzą swoją dawkę CO2 do atmosfery, by móc wyprodukować to co zniewolony Europejczyk zakupi (o ile jeszcze będzie miał za co).
- 10 1
-
2023-12-06 14:14
"prawo do życia w mieście z czystym powietrzem" - skąd wzięliście to prawo? To zwykły wymysł.
- 8 1
-
2023-12-06 14:35
To nie stare auta trują tylko te, które dużo palą lub mają wycięte filtry
Zakaz wjazdu starych aut, gdy nowe paliwożerne SUV-y są dopuszczone to eliminacja biedniejszych, a nie tych którzy trują. Czyli ściema - centrum dla bogatych i wymuszanie kupna nowego auta - anty ekologiczne skoro stare auto mało pali. Norma powinna dotyczyć substancji szkodliwych na osobę w aucie - trzy osoby jadą, jedna w wielkiej terenówce nie.
- 7 0
-
2023-12-06 15:12
I bardzo dobrze
Nie żal mi naiwnych polakówów. Skoro samodzielnie nie potrafią myśleć to będą dymani wszerz i wzdłuż. Bardzo dobrze .... eko świry.
- 6 2
-
2023-12-06 15:16
Niech zaczną lepiej od tych co palą śmieciami,
a równolegle od tych badziewnych firemek co zatruwają Nowy Port.
- 2 0
-
2023-12-06 15:31
Głosowalisci za POkozycje to teraz nie plakac POkemony tylko zomowac auta i kupic bilety na wiecznie sie psujace tramwaje
- 7 1
-
2023-12-06 15:38
Dziwnym trafem
Problem smogu i zanieczyszczenia znika po okresie grzewczym.
Eliminować kopcące wraki-od tego są stosowne słuzby,ale nie popadajmy w skrajności i przestańmy słuchać ekooszołomów.- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.