• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe jakie były by wyniki pomiarów jakby podpięli urządzenie do tego rupiecia którym przyjechali

    • 1 1

  • Pyl weglowy

    Zanim zrobia strefy to niech ogarna pyl weglowy z tych gor wegla lezacych niedaleko elektrocieplowni oraz ten czarny dym ktorym kopca by ladowac elektryki...

    • 2 1

  • Piętnastominutowe miasta wdrażają

    15-minutowe miasta powoli wdrażają wszystko na wynajem i czego jeszcze nie rozumiesz poliniaku za chwilę wszyscy będziecie płakać,nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy jak powiedział Klaus schwab gospodarz światowego forum ekonomicznego-czytać i jeszcze raz czytać ,sprawdzać co nam szykują

    • 6 1

  • Bardzo dobrze

    Zabronić tych starych passatów i dać każdemu hulajnogę i niech jeździ hulajnoga albo rowerem. A My w końcu będziemy jeździ pustymi ulicami naszymi super hybrydami, w końcu nie będziemy się spóźniać na zebrania zarządu przez plebs.

    • 2 6

  • Jogging od 16 do 20 miodzio dla płuc! (1)

    • 0 4

    • Szczególnie za niektórymi starszymi autobusami komunikacji miejskiej.

      • 2 0

  • Pomysł = bezsens

    Ktoś zna ekologie? To jest biznes. Statki, pociągi, tiry i największe zlo ekologów samoloty. To ok ale nam mozna zabraniac miec autko jakie mamy. A moze tak na wymiane doplata? Ja mam nowe autko ale ono kosztuje 180 tys . A nie jak w tej klasie elektryk 300+. Skad mam wziasc reszte? Gdzie go ladowac ? Ile to bedzie kosztowac? Czy ktos mysli ze jak by nawet 30-% aut w polsce cyk elektryki gdzie je naladuja ludzie ? Na starowce tak w kamienice? Rzuca kabel przez okno a sorry nawet nie ma gdzie bo jest tylko likwidacja parkingów:) a skad tyle pradu bedzie na to? Jak drozej bedzie dla wszystkich prad. ? No a o tym juz nikt nie mowi. I skad kowalski ma miec na nowe autko? Co tera kredyty 25/30 na auta beda? Zamiast haty autko albo z buta chodz:) no genialne. Dziadki i inni kase z nieba wezma na autka. Im nawet bank kredytu nie da. Dopłaty 70-90% o to jest rozwiazanie. Bo ludzie na takie drogie auta jak sa teraz nie maja. Jak 3 latemu opel astra moglem nowy za 80 tys miec dzis 120 tys. A elektryki ceny z kosmosu. A ich zasięgi i inne sprawy sa jak z prl. Swieze powietrze samolot ktory lata co jakos czas nad glowa to jest ok:) ale samochod nie:) hehe widac ze ludzie po covidzie stracili kontakt:)

    • 11 1

  • W stolicy juz mieszkańcy poddają w wątpliwość takiego działania

    a nawet palili opony w proteście! Łapy precz od swobód obywatelskich! Zajmijcie się samolotami które zrzucają tysiące litrów niespalonego paliwa do atmosfery i statkami lepiej!

    • 5 1

  • Moje zdanie jest takie

    Do 2065 kopalnie wegla na full tak samo silniki benzynowe i diesla bez ograniczen

    • 4 1

  • Ale tu lewactwo się wylewa na tym portalu

    Ekojebusy zrobią wszystko żeby kierowcom życie utrudnić. A myślę, że władze za wprowadzenie SCT by wywieziono taczkami

    • 6 0

  • Ile cebuli w komentarzach.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane