- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (67 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (64 opinie)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (14 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (216 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 15:58
Ciekawe jakie były by wyniki pomiarów jakby podpięli urządzenie do tego rupiecia którym przyjechali
- 1 1
-
2023-12-06 16:01
Pyl weglowy
Zanim zrobia strefy to niech ogarna pyl weglowy z tych gor wegla lezacych niedaleko elektrocieplowni oraz ten czarny dym ktorym kopca by ladowac elektryki...
- 2 1
-
2023-12-06 16:07
Piętnastominutowe miasta wdrażają
15-minutowe miasta powoli wdrażają wszystko na wynajem i czego jeszcze nie rozumiesz poliniaku za chwilę wszyscy będziecie płakać,nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy jak powiedział Klaus schwab gospodarz światowego forum ekonomicznego-czytać i jeszcze raz czytać ,sprawdzać co nam szykują
- 6 1
-
2023-12-06 17:11
Bardzo dobrze
Zabronić tych starych passatów i dać każdemu hulajnogę i niech jeździ hulajnoga albo rowerem. A My w końcu będziemy jeździ pustymi ulicami naszymi super hybrydami, w końcu nie będziemy się spóźniać na zebrania zarządu przez plebs.
- 2 6
-
2023-12-06 17:16
Jogging od 16 do 20 miodzio dla płuc! (1)
- 0 4
-
2023-12-06 19:35
Szczególnie za niektórymi starszymi autobusami komunikacji miejskiej.
- 2 0
-
2023-12-06 18:17
Pomysł = bezsens
Ktoś zna ekologie? To jest biznes. Statki, pociągi, tiry i największe zlo ekologów samoloty. To ok ale nam mozna zabraniac miec autko jakie mamy. A moze tak na wymiane doplata? Ja mam nowe autko ale ono kosztuje 180 tys . A nie jak w tej klasie elektryk 300+. Skad mam wziasc reszte? Gdzie go ladowac ? Ile to bedzie kosztowac? Czy ktos mysli ze jak by nawet 30-% aut w polsce cyk elektryki gdzie je naladuja ludzie ? Na starowce tak w kamienice? Rzuca kabel przez okno a sorry nawet nie ma gdzie bo jest tylko likwidacja parkingów:) a skad tyle pradu bedzie na to? Jak drozej bedzie dla wszystkich prad. ? No a o tym juz nikt nie mowi. I skad kowalski ma miec na nowe autko? Co tera kredyty 25/30 na auta beda? Zamiast haty autko albo z buta chodz:) no genialne. Dziadki i inni kase z nieba wezma na autka. Im nawet bank kredytu nie da. Dopłaty 70-90% o to jest rozwiazanie. Bo ludzie na takie drogie auta jak sa teraz nie maja. Jak 3 latemu opel astra moglem nowy za 80 tys miec dzis 120 tys. A elektryki ceny z kosmosu. A ich zasięgi i inne sprawy sa jak z prl. Swieze powietrze samolot ktory lata co jakos czas nad glowa to jest ok:) ale samochod nie:) hehe widac ze ludzie po covidzie stracili kontakt:)
- 11 1
-
2023-12-06 19:11
W stolicy juz mieszkańcy poddają w wątpliwość takiego działania
a nawet palili opony w proteście! Łapy precz od swobód obywatelskich! Zajmijcie się samolotami które zrzucają tysiące litrów niespalonego paliwa do atmosfery i statkami lepiej!
- 5 1
-
2023-12-06 19:17
Moje zdanie jest takie
Do 2065 kopalnie wegla na full tak samo silniki benzynowe i diesla bez ograniczen
- 4 1
-
2023-12-06 22:22
Ale tu lewactwo się wylewa na tym portalu
Ekojebusy zrobią wszystko żeby kierowcom życie utrudnić. A myślę, że władze za wprowadzenie SCT by wywieziono taczkami
- 6 0
-
2023-12-07 00:42
Ile cebuli w komentarzach.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.