- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (67 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (62 opinie)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (14 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (216 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (616) ponad 20 zablokowanych
-
2023-12-06 12:42
Wybieracie ciagle tych samych a poźniej zdziwienie. Logiczne, że jak ktoś jest wybierany non stop to sobie myśli, że to co robie jest spoko i chyba ludziom się podoba.
- 7 1
-
2023-12-06 12:43
olo
najpierw ci mądrze specjaliści , powinni się wypowiedzieć jaki skład dymu wydobywa się po spalaniu LPG!!!! bo ich teoria to bzdury, myślę ze tu nie chodzi o zdrowie tylko o kasę , a największymi trucicielami to lotnictwo ,transport morski , tylko o tym się nie mówi.......
- 2 1
-
2023-12-06 12:50
Poczekają do wyborów samorządowcy i parlamentu UE poźniej dokręcą nam śrubę, wtedy zrozumiecie co było wolnością a co nie.
- 3 1
-
2023-12-06 13:03
Ekolodzy do lasu
Proponuję wszystkim co chcą oddychać świeżym powietrzem lokalizację w środku lasu .Tylko nie za blisko gawry.
Miasta od zawszę były śmierdzące i brudne .
A samozwańcy chcą decydować za innych co wolno co nie.- 2 1
-
2023-12-06 13:05
Patrząc na kształt i rozkład ulic i brak ścisłego centrum w Gdańsku
To nie wejdzie, nie ma jak tego zrobić
Może samo stare miasto...- 1 1
-
2023-12-06 13:06
Ekowarjaci
A jaki jest ślad węglowy gnijących liści w lesie?
Czy nad tym ktoś się zastanawiał?- 5 1
-
2023-12-06 13:08
Hahahaha
Ludzie sami sobie zgotowali ten los. Ciągle głosują na komuchów to teraz mają :)
- 4 1
-
2023-12-06 13:20
Kochani Rodacy!!!
W tym całym eko szaleństwie wogóle nie chodzi o żadną planetę, czy też ratownie klimatu. Proszę zapoznać się z publikacjami ludzi, którzy to badają i zajmują się od lat. Np Steven Coonin -Kryzys klimatyczny. Rodacy, to jest globalny szfindel podsycany telewizją i innymi mediami. Tu chodzi jedynie o kolejny sposób na zagrabienie pieniędzy i zniewolenie obywateli. Chodzi o naszą wolność i majątek! Drogi w Gdańsku są celowo nie remontowane i zwężane, żeby stworzyć korki i dać wrażenie, ze jest za dużo aut i stojąc w korku tworzyły smog. Korku sztucznie stworzonym. Do tego nowe światła, chopki, słupki i ścieżki rowerowe. Obudzcie się i zastanówcie się kochani Rodacy!
- 7 1
-
2023-12-06 13:23
stop ekologizmowi
Wszystko ma swoje granice, samochody są najprostsze bo boją w najsłabszych, nikt nie podniesie ręki na wielkie gospodarki, transport lotniczy morski. Kierowców zawsze biją, mówicie że trzeba dowalić kierowcom to zobaczcie ile podatków jest w paliwie. Nie mówiąc już o tym że już niedługo będzie benzyna jeszcze bardziej ekologiczna i starsze auta ich nie przyjmą i konieczne będzie tankowanie 98(droższej niż ON)
- 4 1
-
2023-12-06 13:29
Niech Bill Gates sprzeda swoje 4 odrzutowce i zacznie chodzić na piechotę.
Wtedy porozmawiamy.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.