• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Wybieracie ciagle tych samych a poźniej zdziwienie. Logiczne, że jak ktoś jest wybierany non stop to sobie myśli, że to co robie jest spoko i chyba ludziom się podoba.

    • 7 1

  • olo

    najpierw ci mądrze specjaliści , powinni się wypowiedzieć jaki skład dymu wydobywa się po spalaniu LPG!!!! bo ich teoria to bzdury, myślę ze tu nie chodzi o zdrowie tylko o kasę , a największymi trucicielami to lotnictwo ,transport morski , tylko o tym się nie mówi.......

    • 2 1

  • Poczekają do wyborów samorządowcy i parlamentu UE poźniej dokręcą nam śrubę, wtedy zrozumiecie co było wolnością a co nie.

    • 3 1

  • Ekolodzy do lasu

    Proponuję wszystkim co chcą oddychać świeżym powietrzem lokalizację w środku lasu .Tylko nie za blisko gawry.
    Miasta od zawszę były śmierdzące i brudne .
    A samozwańcy chcą decydować za innych co wolno co nie.

    • 2 1

  • Patrząc na kształt i rozkład ulic i brak ścisłego centrum w Gdańsku

    To nie wejdzie, nie ma jak tego zrobić
    Może samo stare miasto...

    • 1 1

  • Ekowarjaci

    A jaki jest ślad węglowy gnijących liści w lesie?
    Czy nad tym ktoś się zastanawiał?

    • 5 1

  • Hahahaha

    Ludzie sami sobie zgotowali ten los. Ciągle głosują na komuchów to teraz mają :)

    • 4 1

  • Kochani Rodacy!!!

    W tym całym eko szaleństwie wogóle nie chodzi o żadną planetę, czy też ratownie klimatu. Proszę zapoznać się z publikacjami ludzi, którzy to badają i zajmują się od lat. Np Steven Coonin -Kryzys klimatyczny. Rodacy, to jest globalny szfindel podsycany telewizją i innymi mediami. Tu chodzi jedynie o kolejny sposób na zagrabienie pieniędzy i zniewolenie obywateli. Chodzi o naszą wolność i majątek! Drogi w Gdańsku są celowo nie remontowane i zwężane, żeby stworzyć korki i dać wrażenie, ze jest za dużo aut i stojąc w korku tworzyły smog. Korku sztucznie stworzonym. Do tego nowe światła, chopki, słupki i ścieżki rowerowe. Obudzcie się i zastanówcie się kochani Rodacy!

    • 7 1

  • stop ekologizmowi

    Wszystko ma swoje granice, samochody są najprostsze bo boją w najsłabszych, nikt nie podniesie ręki na wielkie gospodarki, transport lotniczy morski. Kierowców zawsze biją, mówicie że trzeba dowalić kierowcom to zobaczcie ile podatków jest w paliwie. Nie mówiąc już o tym że już niedługo będzie benzyna jeszcze bardziej ekologiczna i starsze auta ich nie przyjmą i konieczne będzie tankowanie 98(droższej niż ON)

    • 4 1

  • Niech Bill Gates sprzeda swoje 4 odrzutowce i zacznie chodzić na piechotę.

    Wtedy porozmawiamy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane