• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Po pierwsze lepszy samochód nie jest oznaką

    Lepszych i bogatych bo w większości te auta nie należą do właścicieli tylko są w kredycie przez co nie stać ich na utrzymanie tego auta i później oddają lub sprzedają gruzy.

    • 19 2

  • Po drugie strefa czystego transportu

    W mieście przemyslowym ?! Czy wy słyszycie. Jest port co syfi,stocznia która też dokłada pyły. Góra fosforowa która oddaje wszystko do Wisły i zatoki gdańskiej. Stocznia też swoje doklada. Obecne auta mają takie wymogi emisyjne że bez sensu jest się ich cEoaic. Tu tylko chodzi o mniejsza swobodę

    • 44 4

  • Ściema gdańskiego magistratu. Boją się, że ogłoszenie SCT może zaważyć na wyborach samorządowych. Dulkiewicz ze swoją świtą już przebierają nóżkami, żeby ogłosić swoje chore wizje.

    • 47 3

  • Podobnie było że strefami parkowania. Wpierw centrum a potem?

    • 32 2

  • trzeba umieć czytać te wszystkie frazesy o ekologii i strefach czystego transportu (4)

    Robimy segregację, biedota (bo nie stać ich na nowsze auta) zamknąć buzie i ładować sie z zbiorkomy albo na rowery a szlachta będzie sobie dalej śmigać autami w mniejszych korkach. Czego jeszcze nie rozumiecie?

    • 54 4

    • (1)

      Nie rozumiem gdzie wady tego co opisałeś?

      • 3 12

      • jak jesteś głupkiem to tego nie zrozumiesz celem jest odebrać ludziom własność prywatną niemal każdą

        • 7 2

    • Szlachta nie jeździ samochodami. (1)

      Przecież to bajeczki dla biedaków, żeby wydali pieniądze których nie mają na samochód, na który ich nie stać.

      Bogaty może sobie pozwolić na mieszkanie w miejscu, skąd wszędzie może iść na piechotę, a na wakacje lata samolotem...

      • 3 9

      • To dlatego tylko bogaci mieszkają w centrum, mieszkań na wynajem dla turystów można szukać tylko na obrzeżach miasta,

        a luksusowe samochody w ogóle nie poruszają się po centrach?

        XD

        • 3 0

  • duzo mowi sie o wiatrakach,a co napedza wiatrak-wiatr, a najlepiej wiatr powstaje w wyniku zmian cieplarnianych,czyli jesli spalamy wegiel to mamy duzo wiatrow.

    • 8 4

  • I bardzo dobrze, w końcu zlikwidują port i hałdy pylącego węgla:) (2)

    • 19 7

    • Glosujesz na kononowicza? I nie bedzie niczego?
      Serio, Gdansk od zawsze byl przemyslowym miastem. Taki urok miejsca osadzonego nad morzem. Z czego beda zyc mieszkancy? Jak nie z transportu? Wszyscy pojda na kase do biedronki?

      • 3 1

    • brudne powietrzea tym Gdansku

      od ubiegłego roku tak zabrudził port gdański powietrze w całym Gdansku,a w Nowym Porcie to już ludzie z astmą nie mogą oddychać.

      • 0 1

  • Strategia pana Lucyka na obnizenie emisji to: mieszkaniec niech sie przesiadzie na rower a ja bede nadal jezdzil samochodem. Taka prawda.

    • 34 1

  • Wpływ ludzkiej emisji CO2 na klimat to bajeczka dla naiwnych (2)

    Ale na takich się najlepiej zarabia.

    • 55 6

    • (1)

      Wpływ antropogenicznego CO2 na klimat nie bajeczka tylko zbadany i potwierdzony fakt, doucz się trochę.
      A po drugie w SCT nie chodzi o emisje CO2 tylko żebyś nie miał rury wydechowej kopcącego dizla tam, gdzie jest najwięcej ludzi którym to szkodzi.
      Myśl.

      • 6 14

      • Kto daje granty ten ma badania, taka prawda. Klimat zmienia sie od zawsze. Moze poczytaj o planetach nie zamieszkalych przez ludzi i tym, ze tam klimat tez sie zmienia. Podzial na kontynenty, ruchy plyt, wplyw zjawisk na sloncu.
        Klimat to ta bajka jak z zacmieniem. Kiedys straszyli zachodzacym sloncem, pozniej freon, teraz to i jakos tak zawsze wychodzi, ze ktos na tym zarabia.

        • 10 2

  • (13)

    Walka że smogiem, czyste powietrze i to w czasach gdy coraz więcej krajów prowadzi że sobą wojny. Ile tam produkuje się co2. Rakiety, bomby, płonące miasta. Ale nie. To auta zanieczyszczają

    • 55 6

    • (8)

      Czołgi wybuchają jakieś 2000km ode mnie.
      Stare dizle kopcą mi 3 metry od okna.
      Widzisz różnicę czy dalej tłumaczyć?

      • 4 16

      • Tłumacz dalej. Chętnie poczytam jaki wpływ na efekt cieplarniany mają dizle 3m od twojego okna w porównaniu do czołgów 2000km (7)

        dalej.

        Bo przecież o ekologię chodzi, a nie o to, że mieszkasz na ulicy (skoro 3m od okna ci dizle smrodzą), prawda?

        • 12 6

        • Jaką znowu ekologię? (2)

          O ekologię chodzi w zakazie produkcji spalinówek w ogóle.

          Tutaj chodzi tylko i wyłącznie o zdrowie mieszkańców miast.

          • 2 8

          • (1)

            Elektryczne samochody to drogie gaaaaawna i o to chodzi w tym zakazie elektryczne samochody nigdy nie będą tak trwałe i tak niezawodne jak spalinowe i dlatego trzeba ich zakazać

            • 4 1

            • Jeszcze wincej budynkow, nie tylko smog bedzie stal w miescie ale tez odor ze studzienek bo kanalizacja stara i przystosowana do mniejszej ilosci sciekow. Brawo Ola!

              • 4 0

        • (3)

          Żeby Ci to rozrysować, może załapiesz.
          czołgi 2000km stąd - wpływ na klimat spory - wpływ na moje zdrowie żaden.
          Dizel pod oknem - wpływ na klimat mały - wpływ na moje zdrowie ogromny.
          Czaisz czy trzeba prościej?

          • 2 12

          • Większej bzdury nie czytałem.

            To, że coś się dzieje kawałek dalej, nie oznacza że nie ma wpływu na twoje zdrowie. Jak wybuchnie bomba atomowa na Białorusi to też stwierdzisz że to było daleko i w sumie to spoko bo nie ma na ciebie wpływu? Nie podlewasz kwiatków i nie zmywasz drzwi z sadzy, gdy sąsiadowi płonie mieszkanie, bo to przecież za ścianą, prawda?

            • 4 1

          • (1)

            pewnie mieszkasz na ul.Wyzwolenia w NP,gdzie tiry portowe jadą w środku osiedla?

            • 1 1

            • Ale 'tirów'to ograniczenie nie dotknie!

              • 0 0

    • A samoloty? Zabronić bo to dopiero zatruwa! (1)

      • 8 0

      • i statki

        • 2 0

    • (1)

      Banda nieuków w komentarzach jak zwykle. Problem z samochodami w miastach to problem z zanieczyszczeniem pyłami, które wdychają mieszkańcy i potem chorują. CO2 i klimat nie są argumentem dla wprowadzania stref czystego powietrza w miastach. Mylisz tematy.

      • 2 9

      • Bylo wszystko zamkniete i smog stal w miescie, ruch zerowy. Wincej betonu by wszystko stanelo w smogu nawet latem. Brawo Ola.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane