• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?

MKo
6 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (616)
Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci. Obecnie ze smogiem walczy się, m.in. sprawdzając poziom spalin generowanych przez stare samochody. Analizatorem spalin dysponują także gdańscy policjanci.

Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.



Ile lat ma twój samochód?

Przypomnijmy: dwa lata temu nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakres wprowadzonych zmian w dużym zakresie objął zapisy dotyczące stref czystego transportu.

Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.

Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.



Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie



W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.

Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).

Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście



Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb



Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.

Nowe przepisy budzą wiele emocji



Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miastskazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.

Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.



Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat



Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?

W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.

Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów". Do czasu wprowadzenia Stref Czystego Transportu władze Gdyni i Gdańska chcą się skupić m.in. na kontroli i likwidacji "kopciuchów".
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?

- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
MKo

Opinie (616) ponad 20 zablokowanych

  • Bardziej trują kominy na jasieniu niż sznurek samochodów.

    Często wolę ten kilometr pójść do biedry wzdłuż Jabłoniowej, ale te kominki tak tam smrodzą, że człowieka zatyka i bezpieczniej dla zdrowia to jednak samochód.

    • 42 7

  • (4)

    Mam nadzieję, że przynajmniej Trójmiasto okaże się rozsądne w tym względzie i strefy nie wprowadzi.

    • 57 6

    • Zamiast nadziei proponuję rozsądek (2)

      Niebawem wybory samorządowe.

      • 13 1

      • Zdrowym rozsądkiem byłoby wybijanie cegłami okien w kopcących szrotach. (1)

        Ludzie mają dość Januszy, którzy trują wszystkich dookoła, żeby zaoszczędzić 3.50.

        • 4 15

        • Podpiszesz się?

          Czy jesteś odważny/-a tylko zza monitorka?

          • 10 1

    • w 2024 zagłosujemy za partią przeciwną SCT - dość tej eko szurii której celem jest nabijanie kasy korporacjom

      • 10 0

  • Nowa usługa w Policji?:) (1)

    Ozonowanie silnika?:)

    • 14 1

    • I kto za to zapłaci skoro w Policji brakuje nawet papieru toaletowego i mydła? A sprzęt którym dysponują też nie przeszedłby

      • 0 0

  • Za 10 -15 lat liczba samochodów spadnie o 1/5 (5)

    Powoli systematycznie jest to robione.... Podatek, zielone strefy, auta elektryczne ( naiwni ci którzy myślą że przesiada się 1:1 z saplinowych aut do elektryków) itp... Zanim się zorientujemy samochody zostanie dla bogatych ...

    • 85 6

    • No i dobrze. (2)

      Mamy pełno samolubów, którzy nie pomyślą o miejscu pod blokiem zanim kupią trzeci samochód na rodzinę.
      A potem wszystkie drogi dookoła pozastawiane...

      Bogaci mają gdzieś samochody, ich stać na nieposiadanie auta :)

      • 8 14

      • Następne w kolejności będą domy i mieszkania wszak baranku własne mieszkanie nie jest ci potrzebne możesz całe życie zasuwać na wynajem

        • 15 1

      • większej bzdury dawno nie słyszałem

        jak bogaty sam nie jeździ, to wozi go kierowca

        • 0 0

    • I bardzo dobrze!

      • 2 10

    • I tak powinno być !!!!

      • 0 0

  • Najczystszy transport jest na tzw. kaszubach. Np. stojąc przy uruchomionym dizlu wiejskim można stać się czarnoskórym. (1)

    ale chyba wcześniej człowiek się udusi.
    A wyobraźcie sobie, że wtedy ten wiejski dizel jedzie do miasta. I tak codziennie. I tak razy kilka tysięcy takich dizli. I tak latami.
    Lobby samochodowe dobrze się urządziło. Ludzie płacą na ich drogi, remonty, przebudowy i utrzymanie, biliony każdego roku a ci nas trują bo mają taki kaprys.
    Według mnie, nie da się obejść bez obowiązkowych winiet dla kierowczyków. Za duże straty ponosi Polska z ich powodu.

    • 14 43

    • Widzisz w tekście "kierowczyk" - dajesz łapę w dół.

      • 10 4

  • ul.Wyzwolenia w Gdańsku (7)

    Zapraszamy na ul.Wyzwolenia ,gdzie ciągnie się sznur starych,przeładowanych samochodów ciężarowych do portu gdańskiego przez środek osiedla mieszkaniowego....

    • 23 6

    • (6)

      Tam zawsze byl transport. To miasto portowe, taka lokalizacja. Dasz prace tym ktorzy ja straca w tym miejscu przy przeladunkach i rozladunkach?

      • 2 2

      • Nie, nie zawsze, więc jak nie wiesz, to się nie wypowiadaj. (3)

        Wcześniej ciężarówki jeździły przez stary Port i ul. Oliwską, A Wyzwolenia pomiędzy portem zbożowym a tym na Przemysłowej jeździł pociąg towarowy. Potem zmienili Oliwską na jednokierunkową i cały cięzki transport wali przez środek osiedla mieszkaniowego, ze szkołą, sklepami osiedlowymi i placami zabaw.

        • 2 1

        • bramy portowe od lat są na ul.Oliwskiej,przy porcie (1)

          Mieszkańcy z Wyzwolenia cały czas walczą o zakaz wjazdu dla ciężkiego,portowego transportu przez ich osiedle.Walka z wiatrakami.Kiedyś jak jeździł pociąg towarowy to przeładunki w porcie były na miarę tego portu. Teraz poszli na ilość,ale dróg nie ma....

          • 1 1

          • Bramy portowe są także na Oliwskiej.

            • 0 0

        • ul.Wyzwolenia to sypialnia Gdańska

          • 1 1

      • (1)

        No,nie kłam!!!!!

        • 0 0

        • Te tiry,lawety z samochodami,ciężąrówki to nie jest ciężar na osiedlowe ulice!

          To,że dzielnica portowa,to nie znaczy że można drogi świeżo zrewitalizowane niszczyć i rozjeżdżać.Wyzwolenia nie jest przy porcie,tylko Oliwska.!

          • 1 1

  • Przede wszystkim rzetelne badania techniczne (26)

    Już na etapie badań samochody najbardziej smrodzące, np. diesle z uszkodzonymi wtryskami czy auta benzynowe z wyciętymi katalizatorami powinny nie przechodzić przeglądów. W ten sposób wyeliminuje się z rynku najbardziej smrodzące auta

    • 240 30

    • (1)

      że niby to jest powodem smogu w mieście? myślenie nie boli

      • 15 13

      • W Nowym Porcie to port service najbardziej smrodzi.

        • 1 0

    • (9)

      Opinia w stylu coś tam słyszałem, ale ogółem nic się nie znam to wypowiem. Przecież 90% pojazdów benzynowych nie posiada katalizatorów. Masowo wprowadza się je dopiero w Nowych autach pod 3 może 4 lat? Co więcej w benzynowych silnikach te katalizatory mają lżejsze życie więc o "wycinaniu" jeszcze za wcześnie żeby mówić. Zresztą "wycinają" osoby, które chcą zaoszczędzić a osoby jeżdżące 4 letnimi autami raczej serwisują swoje samochody normalnie, bo ich na to stać.
      Więc o jakim problemie mowa? O Promilu, który tuninguje samochody żeby były głośniejsze. Tak zdecydowanie to jest najliczniejsza grupa i największy problem.

      Problemem są stare samochody diesla w których ludziom taniej było "wyciąć" katalizator zamiast go wymienić/regenerować/przepalić, ale z jednym się zgodzę - takie powinny odpadać na etapie badań technicznych a niestety nie odpadają.

      • 6 34

      • Najpierw pomyśl o konsekwencjach zanim coś skrytykujesz

        • 5 0

      • Err, co?

        Katalizatory są w standardzie w spalinówkach od 20 lat...

        • 28 0

      • miałem auto wyprodukowane w 1993 (1)

        miało wtrysk i kata...

        • 14 0

        • Honda Crx 1992, moje pierwsze auto, też miało wtrysk i kata.
          Coś czuję że autor komentarza pomylił kata z DPFem

          • 21 0

      • Chyba chodzi Ci o GPF - filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych.

        Jakby silnik nie miał bezpośredniego wtrysku to by nie sadzy nie było.
        Fakt, spalanie może niższe, ale jest inny, efekt uboczny.

        • 7 0

      • Znawca

        Tez kolego za wiele nie wiesz, cos tam slyszales czy czytales w gazetkach, ale dalej sie nie znasz.
        Katalizatory w benzynówkach wystepują już od paru lat. A w nowych benzynowych autach występują filtry GPF czyli odpowiedniki dieslowskiego DPFa.
        Też się rozeznaj zanim zaczniesz pouczać ludzi.

        • 3 0

      • no własnie nie znam to wypowiem

        samochody bez katalizatorów produkowane były w zeszłym wieku, owszem może pare jeszcze takich runchli gdzies jeździ ale to są wyjątki. Osobna sprawa to wycinanie katalizatorów, to proceder popularny głównie pośród ciemnego ludu z małych miast i wiosek. Ci rzeczywiście zanieczyszczają powietrze. Badania techniczne przejda w zaprzyjaźnionym punkcie.

        • 2 1

      • Dobre, naprawde dobre. Dla twojej wiedzy samochody benzynowe mają montowane katalizatory już od lat 80 a masowo zaczęły byc stosowane od początku lat 90. I dzieki temu spadły NoXy a wzrosło Co2, które teraz jest "zagrozeniem" dla całej ludzkości czytaj Europy, która ma misję ratowania całego globu jako 10% populacji matki ziemi.

        • 6 0

      • E, co?

        Benzyna bezolowiowa jest w powszechnym użyciu od 30 lat.

        • 1 0

    • To może zacznij od autobusów i ciężarówek? A wtedy wszystko stanie. (12)

      • 16 1

      • A wtedy wszystko przeniesie się na kolej, jak już dawno powinno. (11)

        Kurierzy po mieście już od dawna jeżdżą elektrykami, bo bardziej im się opłaca, więc ostatnie kilometry to nie problem.

        • 4 11

        • (4)

          Gdzievty widziales elektrycznych kueierow?

          • 3 5

          • W Gdyni na rejonie Chylonia pustki itd czasem jeździ gość elektrycznym mercedesem ale od dłuższego czasu nie. To nie ma racji bytu zasięg i funkcjonalność śmieszna człowiek z duszą na ramieniu jedzie bo nie wiadomo czy dojezdzi do końca pracy

            • 8 1

          • (2)

            w InPoście

            • 2 1

            • A to ciekawe - wczoraj (-5 st.C) moją paczkę dowiózł do paczkomatu spalinowym transitem na białych blachach.

              (akurat byłem w pobliżu jak dostałem powiadomienie, że czeka w paczkomacie). W lecie faktycznie zdarzało się, że widziałem te dziwaczne samochody elektryczne inpostu, ale czyżby zimą nie dawały rady?? Przecież to taka wspaniała i wyszukana technologia... Niesamowite!

              • 4 0

            • Rzadko ich widać

              Teraz na mrozie zapadli w sen zimowy

              • 1 0

        • (2)

          Kolej powiadasz? Pokaż mi te stacje kolejowe na Górnej Oruni, Przeróbce, Stogach, Sobieszewie - bo coś mi się nie zgadza.

          • 9 0

          • (1)

            Orunia Górna będzie miała stację kolejową, Przeróbka i Stogi mają tramwaj, Sobieszewo z racji swojej specyfiki raczej nigdy nie dostanie kolei.

            • 0 6

            • A słyszałeś o tramwajach cargo? Bo o tym była mowa w poście na który odpowiadasz.

              • 2 1

        • Tory pod każdą Biedronkę. (2)

          Extra pomysł!

          • 10 0

          • Według ideologii lewackiej z Brukseli POpieranej w Polsce będziesz miał wybór tramwaj albo elektryka na kredyt (1)

            • 5 0

            • Ten elektryk to do czasu

              Wiadomo że celem jest zabicie transportu indywidualnego, oczywiście z wyjątkiem politruków

              • 1 0

    • Dzbanku Ustawa Powska liczy tylko rok produkcji auta nic wiecej wiec juz udowodniono ze spaliny nie maja nic do rzeczy

      Tu nie chodzi o spaliny naiwniaku tylko o wykasowanie aut spalinowych całkiem i by ludzi zmusic do kupowanie niemieckich francuskich elektryków .!A jak kogos nie stac to jak rada Bronka komoruskiego weż kredyt zmien prace.Ale zasuwaj na tramwaj tylko wyjdz godzine wczesniej do pracy bo czesto ma awarie

      • 6 0

  • i**otyzm. (2)

    Nie dla pseudo stref. Podstawą mają być przekroczenia norm. W Gdańsku póki co takich nie ma, a jeśli występują to sporadycznie w zimie, albo jak Portservice zadymi...

    • 37 2

    • (1)

      Ul.Wyzwolenia ma zawsze przekroczone normy,ludzie umierają tu na nowotwory,chorują na astmę,ropne zapalenie spojówek itp.

      • 0 1

      • I co zmieni ograniczenie transportu osobowego?

        • 1 0

  • A co z Sopotem?

    • 9 1

  • Jak ktos chce strefy czystego transportu (2)

    Niech sie wyprowadzi na mazury koniecznie bez smartfona , internetu , pradu , tv , i postawi sobie dwa wiatraczki na pidworku

    • 55 11

    • Przecież Mazury to właśnie kraina kopcącego TDI.

      A ich właściciele nierzadko żyją jak mówisz, nie rozumiejąc niczego bardziej skomplikowanego niż telewizor :)

      • 6 7

    • Haha

      Stamtąd przyjeżdżają właśnie te wszystkie zdechłe i głośne auta. Na wsi wciąż jeszcze niektórzy uważają, że gdy auto słychać w całej dzielnicy to renoma i wysoki status

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane