- 1 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (66 opinii)
- 2 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (30 opinii)
- 3 Poszukiwania 36-latka na Stogach (8 opinii)
- 4 Ubywa mieszkańców i rozwodów (352 opinie)
- 5 Niespokojna noc na gdańskich drogach (173 opinie)
- 6 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (30 opinii)
Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny
Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.
Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.
Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.
Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.
Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.
Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.
Kilka nowości
W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.
Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Aż 35 miesięcy na projekt
Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.
Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.
Inwestycja za 1,62 mld zł
Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.
Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.
Opinie (174) 2 zablokowane
-
2017-01-05 07:12
Ale przewal.
- 13 3
-
2017-01-05 07:12
Inwestycja jak najbardziej potrzebna.
Trzeba było jednak to robić za jednym zamachem. Teraz znów utrudnienia, autobusy zastępcze, zamknięcia torowe i ponowne rozkopanie świeżo zmodernizowanej linii do Kościerzyny, włącznie z likwidacją lub przebudową nowiutkich peronów, które trzeba będzie w niektórych miejscach rozebrać przy budowie 2 toru. Przecież to skrajna niegospodarność, ale publiczne pieniądze łatwo się wydaje. Kto tym wszystkim zarządza, chyba jacyś kompletni dyletanci? Ci ludzie powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności za sabotaż gospodarczy państwa.
- 23 3
-
2017-01-05 07:31
PKM z napędem spalinowym to był duży błąd (6)
Od początku było jasne , że pociągi PKM z napędem spalinowym są bardzo drogie w eksploatacji i nigdy nie zarobią na siebie . Pomimo tego wprowadzono w życie ten wadliwy projekt i od tamtej pory przynosi on duże straty . Gdy teraz linie PKM zostaną zelektryfikowane , to trzeba będzie zakupić nowe pociągi z napędem elektrycznym , a istniejące spalinowe zapewne pójdą na złom . Taka niegospodarność i brak perspektywicznego myślenia u decydentów to skandal .
- 32 11
-
2017-01-05 08:06
Szynobusy pójdą na inne linie niezelektryfikowane w województwie.
Na tych liniach permanentnie brakuje taboru.
- 14 0
-
2017-01-05 08:24
niezelektryfikowanych linii jest u nas dostatek.. nie martw się o spalinowe PKM
- 12 0
-
2017-01-05 09:08
Przecież te szynobusy... (1)
...mają de facto napęd elektryczny. To nie samochód osobowy - nikt się tu nie bawi w sprzęgło i zmianę biegów. Silnik spalinowy napędza generator a reszta działa już "na prąd".
Czyli: dostosowanie tych szynobusów do trakcji elektrycznej wydaje się technicznie całkiem proste. Być może nawet takie były założenia ich konstrukcji.- 4 5
-
2017-01-05 11:28
te akurat mają przekładnię hydrodynamiczną
- 3 0
-
2017-01-05 09:26
A rozsądni mówili: Tramwaj z lotniska do centrum Gdańska. Elektryfikacja linii Gdynia-Kościerzyna.
I już widać, że mieli rację. Szkoda, że lud słucha o s z o ł o m ó w i cwaniaków.
- 4 5
-
2017-01-05 12:14
a oddawanie energii do sieci?
Jak wiadomo, różnica poziomów na linii PKM pomiędzy Wrzeszczem a Lotniskiem wynosi ok. 132m. (to podkreślał zawsze p. Prezes Rudziński) Stąd zapewne "nieprzewidziane" większe zużycie paliwa. Gdyby od razu zastosowano trakcję elektryczną i zakupiono nowoczesny tabor, część energii byłaby zwracana do sieci podczas zjazdu pociągu do Wrzeszcza. Myślę, że znacząco wpłynęłoby to na koszty eksploatacyjne. Dlaczego tego nie wzięto pod uwagę?
I druga kwestia - twierdzi się, że po elektryfikacji linii PKM , obecna składy spalinowe można będzie przesunąć na inne linie . A co na to przepisy unijne - wszak był to zakup celowy, do obsługi linii PKM. No chyba, że do tego czasu wyjdziemy z UE :-)).- 5 0
-
2017-01-05 07:54
To jest taki POwski miś
Zamiast zrobić od razu jest pole do popisu przy nowej inwestycji A cały i tabor spalinowy, który kosztował niemało nie będzie już aż tak potrzebny.
- 21 3
-
2017-01-05 07:58
podobaja mi sie te zmiany za rzadow PiS. (5)
Dostajemy 3 x 500 plus a teraz szybka elektryczna komunikacja. Az chce sie zyc.
- 11 15
-
2017-01-05 08:11
a ty pracujesz Janusz ?
- 4 0
-
2017-01-05 09:27
Za te 500+ trzeba będzie obciąć fundusze gdzie indziej. Bo kasa nie bierze się z powietrza tylko z pracy. (2)
- 4 2
-
2017-01-05 09:48
obcieli sb-kom, a ci akurat sie "napracowali", zwłaszcza na rzecz demokracji (1)
- 4 4
-
2017-01-05 10:45
no nie obcięli. a piotrowicz i inni co pacyfikowali stoczniowców>?
Oto ile tych esbeków jest w polsce i ile oni musieli zarabiać? ;)
sami esbecy, ubecy, i diabli (i anieli) wiedza co jeszzcze.
500- to nasz gwóźdź do trumny.- 2 4
-
2017-01-05 10:42
Za rządów PiS
PKM-ki by nie wybudowano. To akurat jest poroniniony pomysł sklerotyków z PO.
- 4 1
-
2017-01-05 07:58
Komunizm to władza radziecka plus elektryfikacja!
- 9 6
-
2017-01-05 08:01
(1)
Marnotrawienie pieniędzy. Spalinówki dają spokojnie radę i są niezależne od awarii sieci, oblodzenia przewodów itp.
- 15 9
-
2017-01-06 13:43
Też jestem tego zdania
Wiecie jak często dochodzi do zerwania trakcji? Pewnie nie, ale jak chcecie, to zainstalujcie sobie aplikację SKM Kompass i zobaczcie jak często dostajecie powiadomienia właśnie o zerwaniu sieci trakcyjnej. Teraz to samo przełóżmy na linię, która w dużym stopniu idzie przez lasy i bezdroża. Będzie gorzej.
- 1 0
-
2017-01-05 08:03
To nie dla PKM
Ta elektryfikacja. To port i ruch towarów wymusza zwiększenie przepustowości. Miało to ruszyć już dawno. Jak zwykle info jest niepełne.
- 18 2
-
2017-01-05 08:05
A moze tak połączyć z Tczewem (1)
odcięto połączenie SKM a niestety tabor Region nie popisał się, rozkład jazdy w kierunku Gdańsk-Pruszcz Gd.-Tczew pożal się Bożę.....gorzej niz za czasów komuny
- 13 2
-
2017-01-05 08:58
wez nie porównuj
PKP teraz cofneła się nie do ZSRR tylko do pakisztanu
flagowe pendolino nie zmyje tej plamy- 0 2
-
2017-01-05 08:10
(2)
Zwiększy tylko liczbę słoików..jestem na nie
- 7 7
-
2017-01-05 08:42
Lepsze słoiki w PKM, niż w golfach ;-)
- 7 1
-
2017-01-05 09:01
lepsze słoiki z Kartuz i Kościerzyny
niż z ukrainy
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.