• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
5 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przystanek Rębiechowo przy linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Rębiechowo przy linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny.

Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Na co najbardziej wpłynie rozbudowa linii do Kościerzyny?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Plany rozbudowy linii kolejowej na Kaszubach. Plany rozbudowy linii kolejowej na Kaszubach.
Kilka nowości

W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.

Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska projektanci mają uwzględnić ewentualne zaprojektowanie przystanku. Dodatkowo powstanie też kolejowa obwodnica Kartuz. Dzięki temu rozwiązaniu pociągi nie będą musiały zmieniać czoła na stacji w tym mieście.

Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r. Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r.
Aż 35 miesięcy na projekt

Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.

Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada także rewitalizację stacji i przystanków. Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada także rewitalizację stacji i przystanków.
Inwestycja za 1,62 mld zł

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Opinie (174) 2 zablokowane

  • Ale przewal.

    • 13 3

  • Inwestycja jak najbardziej potrzebna.

    Trzeba było jednak to robić za jednym zamachem. Teraz znów utrudnienia, autobusy zastępcze, zamknięcia torowe i ponowne rozkopanie świeżo zmodernizowanej linii do Kościerzyny, włącznie z likwidacją lub przebudową nowiutkich peronów, które trzeba będzie w niektórych miejscach rozebrać przy budowie 2 toru. Przecież to skrajna niegospodarność, ale publiczne pieniądze łatwo się wydaje. Kto tym wszystkim zarządza, chyba jacyś kompletni dyletanci? Ci ludzie powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności za sabotaż gospodarczy państwa.

    • 23 3

  • PKM z napędem spalinowym to był duży błąd (6)

    Od początku było jasne , że pociągi PKM z napędem spalinowym są bardzo drogie w eksploatacji i nigdy nie zarobią na siebie . Pomimo tego wprowadzono w życie ten wadliwy projekt i od tamtej pory przynosi on duże straty . Gdy teraz linie PKM zostaną zelektryfikowane , to trzeba będzie zakupić nowe pociągi z napędem elektrycznym , a istniejące spalinowe zapewne pójdą na złom . Taka niegospodarność i brak perspektywicznego myślenia u decydentów to skandal .

    • 32 11

    • Szynobusy pójdą na inne linie niezelektryfikowane w województwie.

      Na tych liniach permanentnie brakuje taboru.

      • 14 0

    • niezelektryfikowanych linii jest u nas dostatek.. nie martw się o spalinowe PKM

      • 12 0

    • Przecież te szynobusy... (1)

      ...mają de facto napęd elektryczny. To nie samochód osobowy - nikt się tu nie bawi w sprzęgło i zmianę biegów. Silnik spalinowy napędza generator a reszta działa już "na prąd".

      Czyli: dostosowanie tych szynobusów do trakcji elektrycznej wydaje się technicznie całkiem proste. Być może nawet takie były założenia ich konstrukcji.

      • 4 5

      • te akurat mają przekładnię hydrodynamiczną

        • 3 0

    • A rozsądni mówili: Tramwaj z lotniska do centrum Gdańska. Elektryfikacja linii Gdynia-Kościerzyna.

      I już widać, że mieli rację. Szkoda, że lud słucha o s z o ł o m ó w i cwaniaków.

      • 4 5

    • a oddawanie energii do sieci?

      Jak wiadomo, różnica poziomów na linii PKM pomiędzy Wrzeszczem a Lotniskiem wynosi ok. 132m. (to podkreślał zawsze p. Prezes Rudziński) Stąd zapewne "nieprzewidziane" większe zużycie paliwa. Gdyby od razu zastosowano trakcję elektryczną i zakupiono nowoczesny tabor, część energii byłaby zwracana do sieci podczas zjazdu pociągu do Wrzeszcza. Myślę, że znacząco wpłynęłoby to na koszty eksploatacyjne. Dlaczego tego nie wzięto pod uwagę?
      I druga kwestia - twierdzi się, że po elektryfikacji linii PKM , obecna składy spalinowe można będzie przesunąć na inne linie . A co na to przepisy unijne - wszak był to zakup celowy, do obsługi linii PKM. No chyba, że do tego czasu wyjdziemy z UE :-)).

      • 5 0

  • To jest taki POwski miś

    Zamiast zrobić od razu jest pole do popisu przy nowej inwestycji A cały i tabor spalinowy, który kosztował niemało nie będzie już aż tak potrzebny.

    • 21 3

  • podobaja mi sie te zmiany za rzadow PiS. (5)

    Dostajemy 3 x 500 plus a teraz szybka elektryczna komunikacja. Az chce sie zyc.

    • 11 15

    • a ty pracujesz Janusz ?

      • 4 0

    • Za te 500+ trzeba będzie obciąć fundusze gdzie indziej. Bo kasa nie bierze się z powietrza tylko z pracy. (2)

      • 4 2

      • obcieli sb-kom, a ci akurat sie "napracowali", zwłaszcza na rzecz demokracji (1)

        • 4 4

        • no nie obcięli. a piotrowicz i inni co pacyfikowali stoczniowców>?

          Oto ile tych esbeków jest w polsce i ile oni musieli zarabiać? ;)
          sami esbecy, ubecy, i diabli (i anieli) wiedza co jeszzcze.

          500- to nasz gwóźdź do trumny.

          • 2 4

    • Za rządów PiS

      PKM-ki by nie wybudowano. To akurat jest poroniniony pomysł sklerotyków z PO.

      • 4 1

  • Komunizm to władza radziecka plus elektryfikacja!

    • 9 6

  • (1)

    Marnotrawienie pieniędzy. Spalinówki dają spokojnie radę i są niezależne od awarii sieci, oblodzenia przewodów itp.

    • 15 9

    • Też jestem tego zdania

      Wiecie jak często dochodzi do zerwania trakcji? Pewnie nie, ale jak chcecie, to zainstalujcie sobie aplikację SKM Kompass i zobaczcie jak często dostajecie powiadomienia właśnie o zerwaniu sieci trakcyjnej. Teraz to samo przełóżmy na linię, która w dużym stopniu idzie przez lasy i bezdroża. Będzie gorzej.

      • 1 0

  • To nie dla PKM

    Ta elektryfikacja. To port i ruch towarów wymusza zwiększenie przepustowości. Miało to ruszyć już dawno. Jak zwykle info jest niepełne.

    • 18 2

  • A moze tak połączyć z Tczewem (1)

    odcięto połączenie SKM a niestety tabor Region nie popisał się, rozkład jazdy w kierunku Gdańsk-Pruszcz Gd.-Tczew pożal się Bożę.....gorzej niz za czasów komuny

    • 13 2

    • wez nie porównuj

      PKP teraz cofneła się nie do ZSRR tylko do pakisztanu
      flagowe pendolino nie zmyje tej plamy

      • 0 2

  • (2)

    Zwiększy tylko liczbę słoików..jestem na nie

    • 7 7

    • Lepsze słoiki w PKM, niż w golfach ;-)

      • 7 1

    • lepsze słoiki z Kartuz i Kościerzyny

      niż z ukrainy

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane