- 1 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (69 opinii)
- 2 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (30 opinii)
- 3 Poszukiwania 36-latka na Stogach (9 opinii)
- 4 Ubywa mieszkańców i rozwodów (353 opinie)
- 5 Niespokojna noc na gdańskich drogach (173 opinie)
- 6 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (30 opinii)
Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny
Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.
Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.
Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.
Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.
Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.
Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.
Kilka nowości
W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.
Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Aż 35 miesięcy na projekt
Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.
Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.
Inwestycja za 1,62 mld zł
Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.
Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.
Opinie (174) 2 zablokowane
-
2017-01-05 11:18
(1)
Trzeba było kupić pociągi spalinowo-elektryczne. Może i są droższe ale na pewno nie droższe od kupowania dwóch osobnych, dodatkowo po elektryfikacji nawet pkm z wrzeszcza do osowy, nie byłoby problemu z dalsza jazda np do Kartuz bo mógłby pociąg jechać bez sieci... ale to już zbyt nowoczesna technologia dla władz pomorskiego. Może za 20 lat dowiedzą sie ze takie pociągi istnieją i normalnie jeżdżą na swiecie
- 13 2
-
2017-01-05 11:24
"Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo."
- 3 0
-
2017-01-05 13:11
Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r - cytat podpisu pod zdjęciem. Jakiś jąkała pisał i nikt go nie sprawdzał?
- 4 1
-
2017-01-05 15:42
Pępowo
a czy pociągi będą się zatrzymywać w Pepowie?
- 3 4
-
2017-01-05 15:45
w pociągach PKM śmierdzi spalinami.
kiedy zapytałem jakiegoś konduktora to on mówił że już to wiele razyu zgłaszali do dyrekcji i nic, dyrekcja milczy.
według mnie to jakieś rakotwórcze, mdli aż. najgorzej na trasie na buraki, tzn, na kartuzy.
tak więc elektryfikujcie jak najpredzej póki pasażerowie dychają.
a swoją drogą to niezły przewał, płacić dwa razy za to samo.
a składy też wymienią?- 16 1
-
2017-01-05 16:52
a kiedy marszałek województwa i pkp uruchomi istniejącą linie kolejową z Pruszcza do Kartuz.
- 5 2
-
2017-01-05 18:27
Prawda jest taka
Że brakuje kolejki na dzielnice Południowe - Chełm, Ujescisko. Tramwaje są z rana nabite tragicznie i później zdziwienie, że ludzie wolą autami jeździć.
- 9 0
-
2017-01-05 20:14
Od początku powinna być
ale przecież jakieś misie oraz znajomi króliczka muszą po drodze zarobić.
- 6 0
-
2017-01-05 21:34
w ankiecie brak odpowiedzi:
zmniejszy zanieczyszczenie środowiska.
- 6 0
-
2017-01-05 23:27
Pociąg elektryczny pobiera prąd. (1)
W RP prąd wytwarzają głównie elektrownie oparte na spalaniu węgla. Elektrownie napędzane węglem zadymiają nasz kraj.
Niech PKM jeździ tak jak teraz .- 3 6
-
2017-01-06 08:01
ależ ty tepy.
ze szkoły specjalnej? stań za dizlem i wdychaj może sie ockniesz.
- 0 2
-
2017-01-06 07:02
Jestem przeciwny elektryfikacji, mam nadzieje, że PiS się na to nie zgodzi. Ludzie bedni nie mają na prąd a tu takie marnotrawstwo prądu. Mamy dużo węgla i powinno być więcej rzeczy na węgiel.
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.