• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
5 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przystanek Rębiechowo przy linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Rębiechowo przy linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny.

Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Na co najbardziej wpłynie rozbudowa linii do Kościerzyny?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Plany rozbudowy linii kolejowej na Kaszubach. Plany rozbudowy linii kolejowej na Kaszubach.
Kilka nowości

W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.

Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska projektanci mają uwzględnić ewentualne zaprojektowanie przystanku. Dodatkowo powstanie też kolejowa obwodnica Kartuz. Dzięki temu rozwiązaniu pociągi nie będą musiały zmieniać czoła na stacji w tym mieście.

Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r. Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r.
Aż 35 miesięcy na projekt

Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.

Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada także rewitalizację stacji i przystanków. Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada także rewitalizację stacji i przystanków.
Inwestycja za 1,62 mld zł

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Opinie (174) 2 zablokowane

  • a za 5 lat przetarg na położenie szyn?

    • 5 2

  • Kolej....

    Znając życie i tak coś spier....

    • 14 1

  • Szwagier zarobi dwa razy!

    Zamiast od razu zaprojektować elektryczną PKM, zresztą okazało się, że spalinowa jest nie ekonomiczna, bo przy takim namnożeniu przystanków, spalanie jest horrendalnie duże, co zaskoczyło kolejarzy!!! Ciekawe co na to projektanci?!!!
    Na takie dictum odpowiedź jest tylko jedna "SZWAGIER" musi dwa razy zarobić!!!

    • 20 1

  • A kiedy elektryfiakcja linii na HEL?! (1)

    • 8 4

    • a po kiego kutafona?

      • 0 0

  • Kolejna kasa w błoto (1)

    Zaraz, zaraz - to po co kupiliście kilkanaście NOWYCH SPALINOWYCH składów? Ktoś powinien się przyjrzeć neigospodarności w PKM, bo to co się tam wyrabia to są jaja !

    • 16 2

    • Będą obsługiwać pozostałe spalinowe linie np. do Helu gdzie przynajmniej poziom podłogi szynobusa będzie zgadzał się z poziomem peronu i w końcu matka z dzieckiem w wózku, niepełnosprawny, na końcu rowerzysta nie będą mieli utrudnień przy wsiadaniu i wysiadaniu . Próbowali te składy przed PKM na helskiej
      i wszystko grało.

      • 0 0

  • Kiedy przystanek w Osowej skrzyżowanie Kielnieńska (1)

    Zastawaniem się czy ktoś słucha głosu mieszkańców i w końcu zauważy wołanie o pomoc aby wybudować przystanek PKM w Osowej gdzie krzyżuje się PKM z Kielnieńską.
    Od dawna wisi tam baner z prośbą mieszkańców, lecz jak widać władze mają to z d*p...e.
    My mieszkańcy powinniśmy ich docenić przy kolejnych wyborach, aby byli tam gdzie nas mają.

    • 17 0

    • ale po kij tam przystanek jak pkm raz na godzinę to szybciej autobusem dojedziesz

      • 0 4

  • Polska kolej jest chora. Jako całość sprzed podziału na spółki funkcjonowała znacznie lepiej z punktu widzenia przeciętnego pasażera. Fakt, tabor był wysłużony i często brudny nie mniej jednak w kwestii czystości sporo należy do podróżnych. Teraz są różne bilety, kategorie pociągów i przewoźnicy - subtelny bałagan. Elektryfikacja Gdynia-Kościerzyna Tak ale drugi tor? Wystarczą mijanki a drugi tor bardziej przyda się od Wejherowa do Słupska...

    • 13 1

  • Nietrafne inwestycje

    Zamiast budować przystanek w Rębiechowie powinni postawić Osowa /Kielnieńska.
    Przypuszczalnie kolejka PKM byłaby zawalona do pełna gdyby postawili tam przystanek PKM, ale może o to chodzi aby ludzie stali w korkach na spacerowej, sopockiej.
    Przy okazji jak nie jadą w PKM to składy się tak nie niszczą i jest się czym pochwalić bo ciągle jak nowe.
    Ostatnio pyły propozycje aby zmniejszyć ilość kursów o połowę.
    Propozycja dla opiekunów PKM:
    zmniejszyć ilość kursów jeszcze o połowę
    cieszyć się z obniżenia kosztów na działanie PKM
    cieszyć się że nie zużywają PKM-ek
    zakryć składy PKM plandekami i cieszyć się że jest...
    policzyć ile dobrych uczynków się wykonało dla mieszkańców...

    • 13 0

  • A nie można (2)

    było tego zrobić od razu - ciągła budowa na tej linii, ciągłe problemy z rozkładem jazdy.. masakra

    • 16 1

    • (1)

      trzeba wywalać tych gamoniów co PKM zarządzają i rozkłady jazdy co 3 miesiące zmieniają i obcinają połączenia

      • 2 1

      • pkm nie powinna była trafić w brudne łapy skm
        tylko w niewiele czystsze lisie łapy ztm
        byl by prapoczątek i pierwocina integracji taryfowej

        • 1 0

  • MIŚ

    Będzie kolejny MIŚ? W końcu jak wiadomo prawdziwe pieniadze zarabia się na dużych, słomianych inwestycjach.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane