- 1 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (66 opinii)
- 2 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (30 opinii)
- 3 Poszukiwania 36-latka na Stogach (8 opinii)
- 4 Ubywa mieszkańców i rozwodów (352 opinie)
- 5 Niespokojna noc na gdańskich drogach (173 opinie)
- 6 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (30 opinii)
Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny
Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.
Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.
Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.
Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.
Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.
Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.
Kilka nowości
W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.
Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Aż 35 miesięcy na projekt
Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.
Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.
Inwestycja za 1,62 mld zł
Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.
Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.
Opinie (174) 2 zablokowane
-
2017-01-05 10:01
coraz bliżej kolejnych planów - ha ha (1)
najlepiej wychodzi planowanie, gorzej z realizacja tych planów
nie chce być złośliwy ale juz za PRLu to chyba lepiej realizowali zaplanowane działania- 13 0
-
2017-01-05 10:53
podobnie jak z planowaniem przystanków w Gdyni
jednych jeszcze nie wykonali a juz 'planuja' drugie, ale 'jak znajdą się pieniadze'- 2 0
-
2017-01-05 10:05
Czy to oznacza, że za kilka lat na trasę do Kartuz i na lotnisko... (3)
wyjadą stare "Kible"? :D Albo może nawet EW58? :D
- 12 1
-
2017-01-05 10:34
Ew58 fizycznie przeszły do historii.
- 2 0
-
2017-01-05 10:46
Nie. (1)
Są za ciężkie, nasyp nie wytrzyma.
A i o wiadukty bym się obawiał. Już teraz NIGDY na wiadukt na Strzyży nie wyjeżdżają 2 PKM-ki na raz. Coś nie tak z nośnością, panowie inżynierowie?- 2 0
-
2017-01-05 11:03
brzydki błąd ortogrfaiczny
powinno być "inżynierowie", ten cudzysłów jest niezbędny
- 0 0
-
2017-01-05 10:19
przydałby się przystanek Mały Kack-Witomino... (1)
- 4 1
-
2017-01-05 15:59
ja mam taki przystanek zawsze rano
jak przesadze z pradem
- 0 1
-
2017-01-05 10:23
Obwodnica Kartuz to chyba jakiś żart ??? Proponuje tunelem pod lasem.
- 6 0
-
2017-01-05 10:27
(1)
Dawno było wiadomo że lepszym rozwiązaniem był by tramwaj regionalny jak w Karlsruhe, Kassel czy Chemnitz - Elektryczny lub z napędem mieszanym elektryczny+ekodiesel. Ale lobby kolejowe jest mocne i jest co jest.
- 7 5
-
2017-01-05 11:15
1) W Polsce nie ma i długo nie będzie przepisów na taki pojazd
2) Trzeba mieć w gotowości zawsze osobny tabor
3) Koszt szkolenia motorniczy+kolejarz byłby horrendalnie drogi, a poza tym trzeba mieć kilka osób w rezerwie
4) Liczba przystanków w Gdańsku na tradycyjnej trasie skutkowalaby ciągłym opóźnieniami i problemem w organizacji ruchu na odcinku podmiejskim.- 3 1
-
2017-01-05 10:39
Najpierw zmarnowali miliony na spalinówki a teraz eletryfikuja trasę!!
Zato powinny urzedasy dostac miinimum 10 lat zakratami odsiadki!!ale oto własnie chodzi by utopic jakz awsze miliony podatnika!!!!
- 16 1
-
2017-01-05 10:39
po jakiego grzyba elektryfikować linię szkoda kasy ludzie będą odchodzić od PKM coraz mniej połączeń Osowa --- wrzeszcz co godzinę katastrofa
- 9 4
-
2017-01-05 10:43
wieśniaki
wpłynie na to że ludzie podróżujący z Gdyni na lotnisko będą jeszcze dłużej czekać na spóźnione pkmki z wieśniakami, bo może któryś jednak zechce się przesiąść.
- 3 1
-
2017-01-05 11:11
I na pkm bedą jeździły en57 od skm ale wciaz bez jednego biletu.
- 4 0
-
2017-01-05 11:17
MIŚ XV
SZKODA, że Bareja nie żyje mógłby nakręcić jeszcze wiele filmów
- 14 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.