- 1 Tu strach o zawieszenie. Będzie remont (68 opinii)
- 2 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (30 opinii)
- 3 Poszukiwania 36-latka na Stogach (8 opinii)
- 4 Ubywa mieszkańców i rozwodów (353 opinie)
- 5 Niespokojna noc na gdańskich drogach (173 opinie)
- 6 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (30 opinii)
Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny
Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.
Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.
Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.
Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.
Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.
Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.
Kilka nowości
W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.
Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Aż 35 miesięcy na projekt
Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.
Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.
Inwestycja za 1,62 mld zł
Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.
Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.
Opinie (174) 2 zablokowane
-
2017-01-06 08:53
brak połączenia Brętowa ze Strzyżą/VII Dworem ulicą i tramwajem
po tzw Abrahama II to skandal
zamiast tego parowóz jako wożąca powietrze ciekawostka ; o- 2 0
-
2017-01-06 11:06
Co z taborem ?
Trzeba jeszcze nowe pociągi kupić .
- 2 2
-
2017-01-06 12:37
Smród spalin
- 1 1
-
2017-01-06 12:40
konia kują a żaba podkłada nogę...
Ostatnie zdania artykułu pokazują o co chodzi.
W przedsięwzięciu dotyczącym linii 201 nie ma pozycji budżetowej pozwalającej na elektryfikację PKM a pomorskie nawet nie wie, ile to może kosztować. No bo przecież przetarg musi to urzędnikowi powiedzieć... A jak ten urzędnik oceni, czy przetarg mówi prawdę? Doświadczenie mówi, że nigdy... ;)
Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie możliwości transportowych Wybrzeża i intensyfikacji handlu. W szczególności Gdyni, która została zakorkowana. A Gdańsk pracuje na australiskiego emeryta... ;)
Jak widać, idzie "duży miś", to pewnie się coś uszarpie. Ma to uzasadnienie bo infrastruktura jest wspólna. Diabeł jak zwykle, w szczegółach.... ;)- 6 0
-
2017-01-06 13:07
No to znajomi znowu robotę będą mieli
- 4 0
-
2017-01-06 13:29
....tory zmodernizowane, ale czy przygotowane na mrozy ? towarowy utknął między stacją Sopot, a Kamionką ? .... pomoc pomogła dopchać :)
- 5 0
-
2017-01-06 18:15
A co za Kościerzyną?
Dużo osób przesiada się w Kościerzynie i jedzie dalej pociągiem w kierunku na Chojnice. Pociąg i tory są w fatalnym stanie. Strach jechać. Pociągiem rzuca na lewo i prawo. Panie Marszałku kiedy da pan sygnał i kasę na renowację tej trasy? Tak źle jak teraz nawet za komuny nie było.
- 8 0
-
2017-01-06 18:24
A co dalej - za Kościerzyną? (1)
Latem dużo podróżnych przesiada się w Kościerzynie na pociąg jadący w kierunku na Chojnice. Kiedy ta trasa zostanie poddana renowacji? Zarówno tory jak i pociągi są w fatalnym stanie. Strach jechać. Pociągiem rzuca na lewo i prawo, tak, że trudno usiedzieć.
Tak źle nawet za komuny nie było.- 7 0
-
2017-01-06 19:07
jest szansa...
Modernizacja dotyczy linii 201 czyli Gdynia - Wierzchucino - Bydgoszcz (Maksymilanowo) przez Kościerzynę. Więc na Chojnice również jest szansa. Jednak więcej szans ma Czersk.
Władzom pomorskiego "nic do tego", bo to przedsięwzięcie krajowe. Artykuł traktuje głównie o tym, co pomorskie chciałoby ugrać "przy okazji", bo PKM raczej nie jest w ramkach tego przedsięwzięcia. Mówią o tym ostatnie zdania...
- 0 0
-
2017-01-09 02:59
ściema, i tak g@wno z tego będzie
bo to przecież niepokorne woj. pomorskie, a kasa idzie teraz do Rzeszowa i Białegostoku, bo nikt nie wie, ale piSSlam wie, że tam tak naprawdę powstaje polski PKB a nie gdzieś na pomorzu
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.