• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej elektryfikacji linii z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
5 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przystanek Rębiechowo przy linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Rębiechowo przy linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny.

Ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie pełnej dokumentacji dla rozbudowy linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwi elektryfikację PKM-ki. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Na co najbardziej wpłynie rozbudowa linii do Kościerzyny?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Prace nad elektryfikacją i rozbudową linii opisaliśmy jeszcze w 2015 r.

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Plany rozbudowy linii kolejowej na Kaszubach. Plany rozbudowy linii kolejowej na Kaszubach.
Kilka nowości

W ramach inwestycji zostaną zaprojektowane (oprócz tych, które powstają w ramach przystanków PKM w Gdyni na Karwinach i przy stadionie) sploty torowe, czyli tory w torze, składające się w sumie z czterech szyn. Tego rodzaju rozwiązanie ma być przewidziane w Krzesznej, Sławkach i Rębiechowie.

Ponadto w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska projektanci mają uwzględnić ewentualne zaprojektowanie przystanku. Dodatkowo powstanie też kolejowa obwodnica Kartuz. Dzięki temu rozwiązaniu pociągi nie będą musiały zmieniać czoła na stacji w tym mieście.

Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r. Prace na na linii 201 ruszą najszybciej w 2019 r.
Aż 35 miesięcy na projekt

Biura projektowe zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 10 lutego tego roku. Jest się o co "bić", bowiem PKP PLK na przetarg przeznaczyła ok. 25 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będzie cena ofertowa w 60 proc. i w 40 proc. termin realizacji.

Inwestor potencjalnemu wykonawcy dał mnóstwo czasu na przygotowanie dokumentacji - 1049 dni, czyli ok. 35 miesięcy. To oznacza, że przy sprzyjających warunkach, dwoma torami do Kościerzyny kolejką elektryczną pojedziemy w 2021 r.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada także rewitalizację stacji i przystanków. Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada także rewitalizację stacji i przystanków.
Inwestycja za 1,62 mld zł

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Opinie (174) 2 zablokowane

  • brak połączenia Brętowa ze Strzyżą/VII Dworem ulicą i tramwajem

    po tzw Abrahama II to skandal
    zamiast tego parowóz jako wożąca powietrze ciekawostka ; o

    • 2 0

  • Co z taborem ?

    Trzeba jeszcze nowe pociągi kupić .

    • 2 2

  • Smród spalin

    • 1 1

  • konia kują a żaba podkłada nogę...

    Ostatnie zdania artykułu pokazują o co chodzi.
    W przedsięwzięciu dotyczącym linii 201 nie ma pozycji budżetowej pozwalającej na elektryfikację PKM a pomorskie nawet nie wie, ile to może kosztować. No bo przecież przetarg musi to urzędnikowi powiedzieć... A jak ten urzędnik oceni, czy przetarg mówi prawdę? Doświadczenie mówi, że nigdy... ;)
    Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie możliwości transportowych Wybrzeża i intensyfikacji handlu. W szczególności Gdyni, która została zakorkowana. A Gdańsk pracuje na australiskiego emeryta... ;)
    Jak widać, idzie "duży miś", to pewnie się coś uszarpie. Ma to uzasadnienie bo infrastruktura jest wspólna. Diabeł jak zwykle, w szczegółach.... ;)

    • 6 0

  • No to znajomi znowu robotę będą mieli

    • 4 0

  • ....tory zmodernizowane, ale czy przygotowane na mrozy ? towarowy utknął między stacją Sopot, a Kamionką ? .... pomoc pomogła dopchać :)

    • 5 0

  • A co za Kościerzyną?

    Dużo osób przesiada się w Kościerzynie i jedzie dalej pociągiem w kierunku na Chojnice. Pociąg i tory są w fatalnym stanie. Strach jechać. Pociągiem rzuca na lewo i prawo. Panie Marszałku kiedy da pan sygnał i kasę na renowację tej trasy? Tak źle jak teraz nawet za komuny nie było.

    • 8 0

  • A co dalej - za Kościerzyną? (1)

    Latem dużo podróżnych przesiada się w Kościerzynie na pociąg jadący w kierunku na Chojnice. Kiedy ta trasa zostanie poddana renowacji? Zarówno tory jak i pociągi są w fatalnym stanie. Strach jechać. Pociągiem rzuca na lewo i prawo, tak, że trudno usiedzieć.
    Tak źle nawet za komuny nie było.

    • 7 0

    • jest szansa...

      Modernizacja dotyczy linii 201 czyli Gdynia - Wierzchucino - Bydgoszcz (Maksymilanowo) przez Kościerzynę. Więc na Chojnice również jest szansa. Jednak więcej szans ma Czersk.
      Władzom pomorskiego "nic do tego", bo to przedsięwzięcie krajowe. Artykuł traktuje głównie o tym, co pomorskie chciałoby ugrać "przy okazji", bo PKM raczej nie jest w ramkach tego przedsięwzięcia. Mówią o tym ostatnie zdania...

      • 0 0

  • ściema, i tak g@wno z tego będzie

    bo to przecież niepokorne woj. pomorskie, a kasa idzie teraz do Rzeszowa i Białegostoku, bo nikt nie wie, ale piSSlam wie, że tam tak naprawdę powstaje polski PKB a nie gdzieś na pomorzu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane