• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej trójmiejskiej taryfy

Michał Tusk
31 lipca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł. Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł.

Negocjacje w sprawie wspólnej taryfy biletowej na komunikację miejską posuwają się do przodu. Wiadomo już, że pasażerów czekają rewolucyjne zmiany - w całym Trójmieście pojawi się taryfa czasowa, nie będzie także podziału na strefy.


Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł). Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł).
Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście). Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście).
Integracja taryfy to kolejny element integracji komunikacji miejskiej w metropolii trójmiejskiej. Przypomnijmy: W 2007 roku powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, a od 1 stycznia tego roku pasażerowie mogą korzystać z tzw. biletów metropolitalnych, umożliwiających podróżowanie w całej aglomeracji, łącznie z Szybką Koleją Miejską. Bilety nie są tanie - za najdroższy, uprawniający do korzystania z całej oferty komunikacyjnej Trójmiasta (łącznie z m.in. Wejherowem, Rumią, Redą czy Pruszczem Gdańskim) zapłacimy aż 200 zł. Wysoka cena to główny powód małej popularności nowych biletów, które stały się raczej ciekawostką dla miłośników komunikacji.

Prawdziwą zmianę przynieść może dopiero całkowita integracja taryfy w Trójmieście, dzięki której tych samych biletów na tych samych zasadach używalibyśmy zarówno w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Wejherowie czy np. w Żukowie. Nowa taryfa ma wejść w życie od nowego roku - wtedy też MZKZG zastąpi całkowicie istniejące zarządy komunikacyjne w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie.

Dotarliśmy do najnowszego projektu taryfy. Wprowadza on rozwiązanie mieszane - z jednej strony bilety czasowe (za 2 zł na 15 min i za 3,50 za 60 min), z drugiej ustala cenę biletu jednorazowego ważnego na jedną linię na 2,50. W projekcie przewidziano także droższe bilety na linie pospieszne, z zastrzeżeniem, że gdańskie linie przyspieszone (B, C i E) uzyskałyby status linii zwykłych.

Co ważne w projekcie znikają granice taryfowe w biletach jednorazowych. Tym samym kasując bilet za 2,50 moglibyśmy podróżować jedną linię bez względu na liczbę przekraczanych granic miast. (Obecnie w Gdyni musimy wtedy kupić droższy bilet, w sieci gdańskiej granic nie ma.)

Ciągle brakuje porozumienia w kwestii biletów okresowych. Propozycja MZKZG zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów - na miasto małe za ok. 50 zł i miasto duże (Gdańsk lub Gdynia) za 78 zł. Dostępne będą także kombinacje tych biletów na większą liczbę miast oraz z opcją na podróżowanie pociągami SKM. Najdroższy bilet na wszystko - czyli na całą aglomerację łącznie z SKM ma kosztować 180 zł. Kością niezgody jest brak w ofercie biletów na jedną trasę, które obecnie funkcjonują w Gdańsku. - Musimy znaleźć sposób, by pasażerowie korzystający obecnie w Gdańsku z takich biletów nie zostali poszkodowani - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki.

W porównaniu z innymi miastami nowa trójmiejska taryfa wydaje się dość atrakcyjna - bilet jednorazowy za 2,50 należy do tańszych w kraju (w Warszawie 2,80, w Poznaniu 3,70, a w Katowicach 2,40, ale tylko w ramach jednego miasta). Tani jest też bilet 60-minutowy za 3,50 (w Warszawie 4 zł, w Poznaniu 5,80). Podobnie w przypadku biletów miesięcznych - bilet na Gdańsk lub Gdynię za 78 zł kosztuje tyle samo, co na strefę miejską w Warszawie, ale już mniej niż w Krakowie (108 zł) czy Poznaniu (81 zł).
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • zal ze dopiero teraz o tym pomysleli uwazam ze juz od dawna powinny byc wspolne bilety na komunikacje miejska no ale coz w koncu nie chodzi tu o dobro klienta tylko o kase jak zawsze

    • 0 0

  • a co z linią (ami)nr 197??????? (1)

    Takie jeżdżą zarówno w Pruszczu jak i w GFdyni Jak się ma metropolia i logiczne kierowanie tym ??????????

    • 0 0

    • co się tak martwisz ?

      zmienią numery :]

      • 0 0

  • B, C, E a co z R, S, K, X, W, J? (5)

    Czemu linie przyśpieszone w Gdańsku mają być w zwykłe przekształcone, a w Gdyni już nie?

    • 0 0

    • Bo to chory wymysł Gdyni

      Bo to chory wymysł Gdyni aby pseudopospieszne linie które tak samo stoja w korku jak zwykłe były drozsze - patrz linia S i trolejbus 21

      • 0 0

    • (3)

      bo w Gdańsku E to dubel 112, C - 142, B - 110 6 151.

      Jakby ceny w nich wzrosły, to pies z kulawą nogą by do nich nie wsiadł, a np. do 110 wejść by się nie dało...

      • 0 0

      • (2)

        Wsiadłby :). Bo według gdyńskiej taryfy (tj bilety jednoprzejazdowe) żeby dojechać z Oruni dolnej trzeba by było zapłacić trzy razy, a tak to tylko dwa (podwójna stawka, o ile się nie mylę)

        • 0 0

        • z Oruni dolnej do np Balty czy szpitala na srebrnikach, zapomniałem dopisać ;)

          • 0 0

        • Zapomniałeś, że czasówka pozostaje.

          • 0 0

  • Linie przyspieszone? (1)

    Dlaczego autobusy B C E maja miano przyspieszonych??

    • 0 0

    • bo nie zatrzymuja sie na przystankach 'na żadanie' ktorych zreszta az tak duzo nie ma na ich trasach...

      • 0 0

  • Teraz to już się tylko do Warszawy porównujemy

    Na razie bije nas na głowę, ale kto wie co będzie w przyszłości

    • 0 0

  • CAŁODOBOWE- ILE??? (4)

    a taki bilet ważny przez 24-godz. od skasowania to co z nim bedzie?

    • 0 0

    • A tego to młody Tusk widocznie nie wie :)

      • 0 0

    • a moze całodobowych biletów nie będzie? (2)

      • 0 0

      • (1)

        będą, będą...

        • 0 0

        • Po ile

          Niby wspolna taryfa a jakos nie widac cennika na całodobowy bilet obecnie w Gdyni kosztuje normalny/ ulgowy - 9zł /4,5zł a w Gdańsku 9,10zł/4,55zł Czy taki sam bedzie bilet całodobowy na Wejherowo ?

          • 0 0

  • Wejherowo lepsze od Tczewa ??? (2)

    A dlaczego Tczew nie bierze udziału w tym bilecie miesięcznym?

    Przecież mogą być dwa warianty:
    1. Trójmiasto Wejherowo
    2. Trójmiasto Tczew

    Czy ktoś o tym pomyślał?

    • 0 0

    • (1)

      A Tczew (władze miasta) chce/ą w ogóle wejść do związku metropolitalnego?

      • 0 0

      • Do Ax

        W opracowaniu profesora od samego poczatku nie było mowy o Tczewie dopiero potem po naciskach zaczął robic cos w tym kierunku.

        • 0 0

  • Za daleko leży niestety

    • 0 0

  • przygotujcie się na kontrole renomy

    i grube baty, za brak biletu :)

    • 0 0

  • (2)

    Weźcie wrzućcie na luz, co? Czytam te Wasze komentarze i mi się dżem w lodówce psuje. Czasowe? Źle. Jedno przejazdowe? Źle. Takie i takie? Też źle! Ludzie no, weźcie się opanujcie. A co do taboru - powiedzmy sobie szczerze - Gdańsk i Gdynia są siebie warte. Jeżeli chodzi o Ikarusy w Gdańsku - ich czas jest już (jak dla mnie - miłośnika komunikacji miejskiej - niestety) policzony. Zakończył się już przetarg na zakup nowych autobusów i wygrał go Solaris. Gdyby nie protest EvoBusa (Mercedes), to nowe wozy przyjechały by do Gdańksa w październiku (znając Solarisa - wcześniej). Procedura rozpatrzenia protestu może zając sporo czasu. Jeżeli Evobus przegra prawdopodobnie Gdańsk zdąży z wymianą wysokopodłogowców na niskopodłogowce do końca 2008, jeżeli zaś wygra - nówek możemy się spodziewać nie wcześniej jak w maju 2009. Tramwaje to zupełnie inna sprawa - "deakwaryzacja" Gdańska jeszcze trochę potrwa - w tej chwili w Gdańsku mamy 99 (chyba - możliwe, że coś pojechało na złom ;)) składów - do 2010 roku przyjedzie 46 dortmundow, a do tego 35 nówek - zatem trochę będzie jeszcze brakować. No ale cena tramwaju - ponad 7mln zł - chyba to częściowo tłumaczy. I na koniec powiem jeszcze jedno - gdyńskie trolejbusy też za nowe nie są, a te przerobione na trolejbus stare mercedesy wychwalacie pod niebiosa. Nasze dortmundy (kilkukrotnie droższe!) są za to najgorsze na świecie. No dajcie ludzie spokój....

    • 0 0

    • A My Swoje (1)

      P R E C Z Z R E N O M Ą ! ! !

      • 0 0

      • Z tym się akurat zgadzam :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane