• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej trójmiejskiej taryfy

Michał Tusk
31 lipca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł. Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł.

Negocjacje w sprawie wspólnej taryfy biletowej na komunikację miejską posuwają się do przodu. Wiadomo już, że pasażerów czekają rewolucyjne zmiany - w całym Trójmieście pojawi się taryfa czasowa, nie będzie także podziału na strefy.


Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł). Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł).
Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście). Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście).
Integracja taryfy to kolejny element integracji komunikacji miejskiej w metropolii trójmiejskiej. Przypomnijmy: W 2007 roku powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, a od 1 stycznia tego roku pasażerowie mogą korzystać z tzw. biletów metropolitalnych, umożliwiających podróżowanie w całej aglomeracji, łącznie z Szybką Koleją Miejską. Bilety nie są tanie - za najdroższy, uprawniający do korzystania z całej oferty komunikacyjnej Trójmiasta (łącznie z m.in. Wejherowem, Rumią, Redą czy Pruszczem Gdańskim) zapłacimy aż 200 zł. Wysoka cena to główny powód małej popularności nowych biletów, które stały się raczej ciekawostką dla miłośników komunikacji.

Prawdziwą zmianę przynieść może dopiero całkowita integracja taryfy w Trójmieście, dzięki której tych samych biletów na tych samych zasadach używalibyśmy zarówno w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Wejherowie czy np. w Żukowie. Nowa taryfa ma wejść w życie od nowego roku - wtedy też MZKZG zastąpi całkowicie istniejące zarządy komunikacyjne w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie.

Dotarliśmy do najnowszego projektu taryfy. Wprowadza on rozwiązanie mieszane - z jednej strony bilety czasowe (za 2 zł na 15 min i za 3,50 za 60 min), z drugiej ustala cenę biletu jednorazowego ważnego na jedną linię na 2,50. W projekcie przewidziano także droższe bilety na linie pospieszne, z zastrzeżeniem, że gdańskie linie przyspieszone (B, C i E) uzyskałyby status linii zwykłych.

Co ważne w projekcie znikają granice taryfowe w biletach jednorazowych. Tym samym kasując bilet za 2,50 moglibyśmy podróżować jedną linię bez względu na liczbę przekraczanych granic miast. (Obecnie w Gdyni musimy wtedy kupić droższy bilet, w sieci gdańskiej granic nie ma.)

Ciągle brakuje porozumienia w kwestii biletów okresowych. Propozycja MZKZG zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów - na miasto małe za ok. 50 zł i miasto duże (Gdańsk lub Gdynia) za 78 zł. Dostępne będą także kombinacje tych biletów na większą liczbę miast oraz z opcją na podróżowanie pociągami SKM. Najdroższy bilet na wszystko - czyli na całą aglomerację łącznie z SKM ma kosztować 180 zł. Kością niezgody jest brak w ofercie biletów na jedną trasę, które obecnie funkcjonują w Gdańsku. - Musimy znaleźć sposób, by pasażerowie korzystający obecnie w Gdańsku z takich biletów nie zostali poszkodowani - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki.

W porównaniu z innymi miastami nowa trójmiejska taryfa wydaje się dość atrakcyjna - bilet jednorazowy za 2,50 należy do tańszych w kraju (w Warszawie 2,80, w Poznaniu 3,70, a w Katowicach 2,40, ale tylko w ramach jednego miasta). Tani jest też bilet 60-minutowy za 3,50 (w Warszawie 4 zł, w Poznaniu 5,80). Podobnie w przypadku biletów miesięcznych - bilet na Gdańsk lub Gdynię za 78 zł kosztuje tyle samo, co na strefę miejską w Warszawie, ale już mniej niż w Krakowie (108 zł) czy Poznaniu (81 zł).
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • gdynia ma najlepsza komunikacje (2)

    co za bezsens !!! dlaczego mam placic 78zł za miecha !!!??? miszkam na karwinach i jestem codziennie w sopocie i place 49zł za bilet miesieczny. wiec w czym to jest k..... tansze to ja niewiem !!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

    • Jarzyn nie jarzysz (1)

      78 zł to cena biletu normalnego ty masz ulgowy za 49 zł więc nie pyskuj.

      • 0 0

      • widze że przeszedł przez gdyńską edukacje więc miejmy dla niego litość

        • 0 0

  • SIECIÓWKA 78 SUPER

    OD KIEDY TO MA WEJŚĆ , BO O ORIENTACYJNEJ DACIE NIC NIE WSPOMNIELI

    • 0 0

  • większość Warszawiaków kupuje sieciówki i oby tak było i unas

    • 0 0

  • Sieciowy za 78 zł (domniemam ulgowy 39 zł) totalny czad!

    A od października obniżka na 44 zł ulgowy:) Coraz lepiej:P

    • 0 0

  • bilet na 30min (1)

    a biletu na pól godziny nikt nie przewidział? Mógłby kosztować powiedzmy 2,80zł co zaoszczędzilopby pasażerom jadącym na średnie dystanse po 70gr, a to sporo.

    • 0 0

    • właśnie dlaczego?

      Niech ktos wytłumaczy dlaczego nie będzie biletu waznego na 30 min lub jak teraz 45 min.
      niech kosztuje nawet 3 zł.
      Czy czasowe wazne beda równiez na SKMke?

      • 0 0

  • Żegnajcie bilety za 2 zeta w Gdyni :/ (1)

    no i masz, chociaż kanarów w Gdyni jak na lekarstwo, do tej pory kupowałem na przejazd bilety jednorazowe bo były tanie. Jak wprowadzą dziką taryfę gdzie za 20 min jazdy mam płacić 3,5zł... to znowu zarobi Renoma a nie ZKM.

    • 0 0

    • A czemu 3,50? Czytanie ze zrozumieniem przerasta?
      Jednorazowy kosztować będzie 2,50.

      • 0 0

  • buuu :( (2)

    Bilety czasowe to zło! a komunikacja w Gdyni jest moim zdaniem tania - tyle samo płacę w Elblągu - 1zł za ulgowy, 2 zł normalny - ale Elbląg jest mniejszy! Jeżeli w Gdyni wprowadzą bilety czasowe, to ja chyba samochód kupię. To jest najgorszy pomysł na jaki można było wpaść. A może władze zastanowią się nad wprowadzeniem biletów takich jak w Gdyni do Gdańska? Czemu to my mamy akurat tracić?

    • 0 0

    • (1)

      Do podstawówki na naukę czytania! Będą i takie, i takie.

      • 0 0

      • tyle, że droższe o 25%

        ot taka metoda na podwyzke cen biletów. Ale spoko, potem zrobią znowu tyko jednorazowe za 3,5zł. Argumentem będzie to, że 3,50 za przejazd wychodzi taniej niż 3,5zł za 60 min bo można jechać dowolną ilość czasu :]

        • 0 0

  • (1)

    Czemu muszą być bilety czasowe.To jest głupota Zrobić bilety w cenie 2,20 i 1,10 i napewno ludzie będą kupować. A i niebędzie gapowiczów , a i Renoma będzie miała spokojną prace , a nie tak jak wczorak kontroler był duszony w tramwaju . Ludzie ja jestem za Renomą ale dać im prawo że mogą się bronić bo jak ktoś by mnie dusił to poprostu bym zastosował pare chwytów i gościu by kwiczał z bólu.

    • 0 0

    • pomyśl o tych, co się przesiadają w Gdańsku (np. Cieszyńskiego - Witosa - Urząd miejski) za 2,00 zł i wyobraź sobie ich zachwyt nad koniecznością płacenia 4,40 według twojej propozycji...

      • 0 0

  • krok w tył dla gdyni, rewolucja dla gdańska

    szkoda, że równamy w dół. Zarząd komunikacji Miejskiej w Gdyni był wzorcowy, a teraz jak stworzą 1 wieli ZARZĄD to będzie jak w Gdańsku - spóźniające się autobusy, brak możliwości modyfikacji tras przejazdu autobusów i stare i brudne pojazdy. szkoda :(. no i bilety czasowe to koszmar, a ponadto drożyzna dla mieszkańców Gdyni....

    • 0 0

  • Warszawa i tak tansza

    W wawie zaplacimy niecale dziesiec zloty i mamy bilet na 3 dni. Nawet na metro on jest :)
    No ale na czyms trzeba zarabiac .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane