• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej trójmiejskiej taryfy

Michał Tusk
31 lipca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł. Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł.

Negocjacje w sprawie wspólnej taryfy biletowej na komunikację miejską posuwają się do przodu. Wiadomo już, że pasażerów czekają rewolucyjne zmiany - w całym Trójmieście pojawi się taryfa czasowa, nie będzie także podziału na strefy.


Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł). Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł).
Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście). Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście).
Integracja taryfy to kolejny element integracji komunikacji miejskiej w metropolii trójmiejskiej. Przypomnijmy: W 2007 roku powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, a od 1 stycznia tego roku pasażerowie mogą korzystać z tzw. biletów metropolitalnych, umożliwiających podróżowanie w całej aglomeracji, łącznie z Szybką Koleją Miejską. Bilety nie są tanie - za najdroższy, uprawniający do korzystania z całej oferty komunikacyjnej Trójmiasta (łącznie z m.in. Wejherowem, Rumią, Redą czy Pruszczem Gdańskim) zapłacimy aż 200 zł. Wysoka cena to główny powód małej popularności nowych biletów, które stały się raczej ciekawostką dla miłośników komunikacji.

Prawdziwą zmianę przynieść może dopiero całkowita integracja taryfy w Trójmieście, dzięki której tych samych biletów na tych samych zasadach używalibyśmy zarówno w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Wejherowie czy np. w Żukowie. Nowa taryfa ma wejść w życie od nowego roku - wtedy też MZKZG zastąpi całkowicie istniejące zarządy komunikacyjne w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie.

Dotarliśmy do najnowszego projektu taryfy. Wprowadza on rozwiązanie mieszane - z jednej strony bilety czasowe (za 2 zł na 15 min i za 3,50 za 60 min), z drugiej ustala cenę biletu jednorazowego ważnego na jedną linię na 2,50. W projekcie przewidziano także droższe bilety na linie pospieszne, z zastrzeżeniem, że gdańskie linie przyspieszone (B, C i E) uzyskałyby status linii zwykłych.

Co ważne w projekcie znikają granice taryfowe w biletach jednorazowych. Tym samym kasując bilet za 2,50 moglibyśmy podróżować jedną linię bez względu na liczbę przekraczanych granic miast. (Obecnie w Gdyni musimy wtedy kupić droższy bilet, w sieci gdańskiej granic nie ma.)

Ciągle brakuje porozumienia w kwestii biletów okresowych. Propozycja MZKZG zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów - na miasto małe za ok. 50 zł i miasto duże (Gdańsk lub Gdynia) za 78 zł. Dostępne będą także kombinacje tych biletów na większą liczbę miast oraz z opcją na podróżowanie pociągami SKM. Najdroższy bilet na wszystko - czyli na całą aglomerację łącznie z SKM ma kosztować 180 zł. Kością niezgody jest brak w ofercie biletów na jedną trasę, które obecnie funkcjonują w Gdańsku. - Musimy znaleźć sposób, by pasażerowie korzystający obecnie w Gdańsku z takich biletów nie zostali poszkodowani - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki.

W porównaniu z innymi miastami nowa trójmiejska taryfa wydaje się dość atrakcyjna - bilet jednorazowy za 2,50 należy do tańszych w kraju (w Warszawie 2,80, w Poznaniu 3,70, a w Katowicach 2,40, ale tylko w ramach jednego miasta). Tani jest też bilet 60-minutowy za 3,50 (w Warszawie 4 zł, w Poznaniu 5,80). Podobnie w przypadku biletów miesięcznych - bilet na Gdańsk lub Gdynię za 78 zł kosztuje tyle samo, co na strefę miejską w Warszawie, ale już mniej niż w Krakowie (108 zł) czy Poznaniu (81 zł).
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • integracja zdecydowanie TAK - biletom czasowym mowimy zdecydowanie- NIE

    dobrym pomyslem jest napewno ujednolicenie biletow na cale trojmiasto bo to zdecydowanie ulatwia przemieszczanie sie szczegolnie jesli przekracza sie strefy ii granice miast, tym bardziej dla ludzi ktorzy rzadko jezdza po sasiednich miastach bo nie musza kupowac osobnego karnetu choc ponoc ten problem tez juz jest rozwiazany ale tylko w gdanskich autobusach. poza tym bawienie sie w jakies bilety czasowe jest bez sensu..czesto jest tak ze stoi sie w korkach i przekracza sie czas przejazdu i waznosc biletu mija mimo ze na przystanku jest wyraznie zaznaczony czas jazdy autobusu...nie zapominajmy takze o miastach osciennych trojmiasta jak Rumia Reda Wejherowo itd. Wydaje mi sie ze na tym wszystkim moze zyskac wiecej skm ktora nie wprowadza takich udziwnien czasowych i nie zdarzaja sie korki na trasie (poza remontami, ktore ostatnimi czasy bywaja )

    • 0 0

  • S...anie w banie

    Wysoka cena to główny powód małej popularności nowych biletów, które stały się raczej ciekawostką dla miłośników komunikacji. - g..no prawda. Kupiłem bilet na SKM ZTM Gdańsk... zwrócił się po 2 tygodniach...

    • 0 0

  • Ta taryfa nie jest taka zła !!!!!!!!!!!

    mi sie podoba chociaż bilet na całą linie tez powienien być !

    • 0 0

  • mi tez sie podoba

    dla gdańska to dobra taryfa ale dla gdyni juz nie
    jak macie nazekać to jedzcie do tczewa tam władze miasta dopiero zrobili niiespodzianke pazazerom zkm likwidując bilety miesięczne i podwyzszając ceny biletów jednorazowych tragedia współczuje im !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • KUP SE ROWER BEDZIE TANIEJ

    zamiast marudzic idzcie do sklepu kupcie se rowerek najlepiej na 3 kolkach bo jak byscie zaczeli marudzic to zeby ała wam sie nie stalo!!!
    i bedziecie sobie jezdzic za darmoche!!!

    • 0 0

  • Drogo jest i drogo będzie

    Drogo jest i drogo będzie bo według mnie komunikacja w Gdańsku jest źle rozwiązana. Wiem, że autobusy maja dowozić pasażerów do węzłów a dalej to tramwajem, ale należy zauważyć, że mało jest tramwai, trasy linii autobusowych są nieprzemyślane i nie dojeżdżają tak gdzie by się chciało. Ogólnie komunikacja tu to masakra. proponuje niech zarząd doda trochę tras autobusowych wtedy mogą wprowadzać te swoje zmiany z biletami.

    • 0 0

  • Gdynio! OBUDŹ SIĘ!!!!!!!

    Nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego Gdynia pozwala się mieszać z błotem. Doprowadzi to tego, że wzorcowa komunikacja miejska w Gdyni zamieni się w archaiczna Gdańską parodię.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane