• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej trójmiejskiej taryfy

Michał Tusk
31 lipca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł. Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł.

Negocjacje w sprawie wspólnej taryfy biletowej na komunikację miejską posuwają się do przodu. Wiadomo już, że pasażerów czekają rewolucyjne zmiany - w całym Trójmieście pojawi się taryfa czasowa, nie będzie także podziału na strefy.


Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł). Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł).
Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście). Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście).
Integracja taryfy to kolejny element integracji komunikacji miejskiej w metropolii trójmiejskiej. Przypomnijmy: W 2007 roku powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, a od 1 stycznia tego roku pasażerowie mogą korzystać z tzw. biletów metropolitalnych, umożliwiających podróżowanie w całej aglomeracji, łącznie z Szybką Koleją Miejską. Bilety nie są tanie - za najdroższy, uprawniający do korzystania z całej oferty komunikacyjnej Trójmiasta (łącznie z m.in. Wejherowem, Rumią, Redą czy Pruszczem Gdańskim) zapłacimy aż 200 zł. Wysoka cena to główny powód małej popularności nowych biletów, które stały się raczej ciekawostką dla miłośników komunikacji.

Prawdziwą zmianę przynieść może dopiero całkowita integracja taryfy w Trójmieście, dzięki której tych samych biletów na tych samych zasadach używalibyśmy zarówno w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Wejherowie czy np. w Żukowie. Nowa taryfa ma wejść w życie od nowego roku - wtedy też MZKZG zastąpi całkowicie istniejące zarządy komunikacyjne w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie.

Dotarliśmy do najnowszego projektu taryfy. Wprowadza on rozwiązanie mieszane - z jednej strony bilety czasowe (za 2 zł na 15 min i za 3,50 za 60 min), z drugiej ustala cenę biletu jednorazowego ważnego na jedną linię na 2,50. W projekcie przewidziano także droższe bilety na linie pospieszne, z zastrzeżeniem, że gdańskie linie przyspieszone (B, C i E) uzyskałyby status linii zwykłych.

Co ważne w projekcie znikają granice taryfowe w biletach jednorazowych. Tym samym kasując bilet za 2,50 moglibyśmy podróżować jedną linię bez względu na liczbę przekraczanych granic miast. (Obecnie w Gdyni musimy wtedy kupić droższy bilet, w sieci gdańskiej granic nie ma.)

Ciągle brakuje porozumienia w kwestii biletów okresowych. Propozycja MZKZG zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów - na miasto małe za ok. 50 zł i miasto duże (Gdańsk lub Gdynia) za 78 zł. Dostępne będą także kombinacje tych biletów na większą liczbę miast oraz z opcją na podróżowanie pociągami SKM. Najdroższy bilet na wszystko - czyli na całą aglomerację łącznie z SKM ma kosztować 180 zł. Kością niezgody jest brak w ofercie biletów na jedną trasę, które obecnie funkcjonują w Gdańsku. - Musimy znaleźć sposób, by pasażerowie korzystający obecnie w Gdańsku z takich biletów nie zostali poszkodowani - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki.

W porównaniu z innymi miastami nowa trójmiejska taryfa wydaje się dość atrakcyjna - bilet jednorazowy za 2,50 należy do tańszych w kraju (w Warszawie 2,80, w Poznaniu 3,70, a w Katowicach 2,40, ale tylko w ramach jednego miasta). Tani jest też bilet 60-minutowy za 3,50 (w Warszawie 4 zł, w Poznaniu 5,80). Podobnie w przypadku biletów miesięcznych - bilet na Gdańsk lub Gdynię za 78 zł kosztuje tyle samo, co na strefę miejską w Warszawie, ale już mniej niż w Krakowie (108 zł) czy Poznaniu (81 zł).
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • JESTESCIE CHYBA NIE NORMALNI !!! (1)

    co chwile nowe bilety i wyzsze ceny a my podrozni nic z tego nie mamy!!! wogole bardzo slabo o tym ze sa inne bilety informujecie!!! tacy starsi ludzie co jezdza od czasu do czasu sie gubia i dostaja mandat z waszej winy!!!! winy zkm i ztm czy jak wy sie tam nazywacie !!! wpierw zastanowcie sie nad autobusami i tramwajami co sie wkolko psuja spozniaja sa brudne pracownic chamscy i beszczelni a pozniej nad nowymi biletami

    • 0 0

    • a ty nie znasz interpunkcji i ortografii a się czepiasz!!!!!

      • 0 0

  • W Gdansku to zmiana na gorsze (1)

    Znowu zacznie sie czekanie na konkretna linie. Podejrzewam, ze teraz za 2,8 jezdzi wiekszosc mieszkancow w Gdansku. przy takim bilecie nie musze czekac na konkretna linie tylko podjezdzam czymkolwiek do przystanku wezlowego, gdzie mam wiecej opcji i jade dalej, najczesciej szybciej. Teraz zacznie sie czekanie na konkretna linie, zeby sie nie przesiadac i pojechac za 2,5 - porazka.
    Pytanie dodatkowe - czy na bilecie za 3,5 bede mogl przesiasc sie na SKM?

    • 0 0

    • zalezy...

      ... ile osob jedzie za 2,8zł z przesiadką

      • 0 0

  • (3)

    Czy ktoś wie jak to będzie z np. Kowalami? Ja dojeżdżam stamtąd na bilecie sieciowym na cały Gdańsk (zkm) , ale czy po tych zmianach nie będe musiał kupić droższego biletu? A poza tym to autobusy też będą zintegrowane? tj. np. na linii 154 będą jeździć gdyńskie autobusy, a na linii 181 gdańskie?

    • 0 0

    • co to znaczy integracja autobusów?? :P (1)

      jeździ taki przewoźnik jaki wygra przetarg - oprócz Gdańska według Adamo gdzie ZKM ma dożywotni monopol

      • 0 0

      • A w Gdyni

        A w Gdyni według Szczureczka dozywotni zywot ma PKT PKM i PKA

        • 0 0

    • będziesz też miał bilet na Gdańsk gminę Kolbudy. Parę złotych droższy.

      • 0 0

  • Powinni wreszcie zlikwidować bilety czasowe!! (9)

    zamiast tego będzie świetny mętlik, niby jedna metropolia, wspólny bilet, ale turysto wybieraj sobie, chcesz czaswowy na 15 min czy 60 min?? a może bardziej podoba ci się jednorazowy?? jeżeli zostajkesz u nas na dłużej to pamietaj że możesz kupić sieciowy, ale sie zastanów czy wygodniej sieciowy na samą skm, czy może mieszany z wybranym miastem, tylko pytanie z małym miastem czy dużym miastem?? a może chcesz wszystkie miasta na raz?? możesz sie też obejść bez skmki i kupić bilet na komunikacje autobusową, tramwajową i trajtki, to który wybierasz??
    - Pier...e!! więcej tu nie przyjade, spadam do warszawy!!

    • 0 0

    • Bilety czasowe musza zostac (6)

      W Gdansku w wielu przypadkach musisz sie przesiadac i bilet czasowy jest w takim przypadku korzystny. Jak czasowy jest za trudny dla Ciebie to jezdzij na jednorazowych i nie zawracaj glowy.

      • 0 0

      • (5)

        przesiadka - największy debilizm!! jeżeli komunikacja ma być faktycznie atrakcyjną alternatywą dla samochodu do linie muszą być bezpośrednie, inaczej pozostaje nam już tylko podusić sie smogiem, warto pamietać o tym że w ciągu 5 lat zostana zrealizowane ogromne inwestycje drogowe w Gdańsku, poprawią się warunki dla amatorów 4 kółek wiec rzesze ludzi przesiadą sie na samochód, a jeżeli nie wiesz to od lat spada ilość osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku, co to bedzie za 5 lat, hoho...

        • 0 0

        • (4)

          Zielonego pojęcia nie masz komunikacji. A zwłaszcza o jej kosztach.
          W wielkich aglomeracjach przesiadka jest normalną rzeczą. Nie da się stworzyć bezpośrednich połączeń np. Migowa z całym Gdańskiem, bo autobusy wyjeżdżałyby stamtąd co 2 minuty - oczywiście puste.
          Ale skąd w ogóle wziąć tyle autobusów????

          • 0 0

          • A moze warto w koncu polaczyc ze soba dzielnice a nie puszczac caly ruch przez centralny wezeł ?

            • 0 0

          • (1)

            a może warto zajrzeć do gdyni?? np na takie zadupie jak karwiny, wtedy zobaczysz że to co nazywasz nierealnym w porządnie zorganizowanej komunikacji jest codziennością!! bezpośrednie połaczenia w każdym kierunku, autobus jeden za drugim, a wyobraź sobie że powietrza nie wożą!

            • 0 0

            • A gdzie w południowej Gdyni może gdzie indziej zaczynać autobus, niż na Karwinach?
              Redłowo, Witomino i ?????

              Cała Gdynia to długa kicha i praktycznie 2-3 linie obsłużyłyby całe miasto.

              W Gdańsku ilość kombinacji przypomina zabawę w totka.

              Bo z Łostowic np. można jechać na :
              Orunię
              Śródmieście
              Wrzeszcz
              Morenę
              Oliwę
              Przymorze
              Zaspę
              Nowy Port
              Brzeźno
              Stogi
              Suchanino.

              Więc może należysz do tych mistrzów emerytów, którzy wolą na swoją dzielnicę mięc autobusy x1, x2, x3, x4, x5, x6,x7.......x 34 - każdy co 2 godziny, za to bezpośrednio???

              • 0 0

          • HEHEHE pewnie że puste

            każdy w innym kierunku błaźnie!! myślisz że ludziom nie robi numer linii?? hehehe

            • 0 0

    • Do Warszawy?

      Tam tez sa czasowe: 20,40,60,90 minut.
      Jednorazowe oczywiscie tez maja.

      • 0 0

    • Do antyidioty

      Powiedz mi drogi to dlaczego w Warszawie wprowadzono bilety czasowe wazne przez 20 min, 40 min 60 min i 90 min czy po to zeby utrudnic zycie czy po to zeby kasujac jeden bilet mogłby pasazer przesiadac sie na druga linie i nie musiał ponownie kasowc biletu.

      • 0 0

  • (2)

    Warszawa 78 ok, tylko że tam do strefy wchodzi wszystko (metro PKP koleje mazowieckie) a strefa jest prawie 40 km wkoło miasta
    .... więc co to za porównanie

    • 0 0

    • Warszawa doplaca 60% do komunikacji (1)

      Gdansk, Gdynia 40%, z czego wynika ze u nas bilety powinny byc 50% drozsze. No chyba ze zdecydujemy sie doplacac wiecej. Nie zmienia to faktu, ze bilety metropolitalne sa drogie

      • 0 0

      • O ile wiem to do komunikacji sie dopłaca?

        Tylko że W-wa to udręka dla pasażerów autobusów i to dlatego tak niskie sa ceny. A Trójmiasto zniży sie do tej granicy jesli kongestie beda dużo wieksze.

        • 0 0

  • NAJDROŻEJ (1)

    Mamy chyba najdroższą komunikację miejską na świecie !!!!
    To jakaś masakra jest , teraz w tramwajach są tylko bilety jedno przejazdowe ,,,, to głupota jakaś i ździerstow!!!!

    • 0 0

    • Póknij się w czoło i chodź na pieszo!

      • 0 0

  • Ok mogę zapłacić ale oczekiwałbym namiastki europejskiej jakości przewozów. Póki co jedynie gdyńska komunikacja jest w miarę przyzwoita ale i tak troszkę jej brakuje.

    • 0 0

  • Przeciwny

    Niestety proponowane zmiany są beznadziejne.
    1.Nie są systemowe, nie mają na celu dobro pasażera, tylko dobro zakladów komunikacji miejskiej.
    2. Taryfa czasowa, to najgorszy możliwy wybór. W Warszawie np obowiazuje taryfa mieszana - mozna korzystac z biletów jednoprzejazdowych, czasowych, jednodniowych, wielodniowych, i miesiecznych.
    3. Bardziej logiczny by sie wydawał podział 3-miasta na strefy (podobnie jak to jest w Londynie), gdzie koszt biletu by się zwiększał, w zależności od tego, ile stref przejeżdzamy
    4.Otóż jest to realna podwyżka cen biletów dla mieszkancow gdyni, sopotu, rumii, redy, wejherowa.
    5.Wszystkim mądralom, którzy uczestniczą w tym projekcie, nalezy polecic lektury taryf w innych Panstwach i miastach, np:
    - taryfa ZTM w Warszawie - http://www.ztm.waw.pl/taryfa/cennik.php
    - taryfa komunikacji miejskiej w londynie (rownież metro autobusy, jak w Warszawie)
    6. Z racji na to, że dla części pasażerów będzie to podwyżka, to zwiększy się ruch samochodowy.
    7. Taryfe należałoby uzupełnić o odpowiednio atrakcyjne :
    - bilety krótkoprzejazdowe albo kilkuprzystankowe (to jest czas przejazdu krótszy niż 15 minut). Bardzo wiele ludzi przemieszcza się na krótkich odcinkach dojazdowych, gdzie jadą dosłownie 2 przystanki (czas przejazdu 3-7 min).
    - bilety dobowe (w Warszawie kosztuje 9 zł)
    - bilety 3-dniowe (w Warszawie kosztuje bodajże 18 zł)
    - bilety tygodniowe (w Warszawie kosztuje 32 zł)
    - i inne bilety okresowe.
    8. Jak będzie wyglądać współpraca w takim molochu, jak Zarząd, zrzeszający 4 różne Zarządy komunikacji, które mają zostać zastąpione jednym Zarządem?
    Szczególnie, że :
    - kontraktacja przewozów w SKM mija się z celem, skoro jest tylko 1 przewoźnik
    - najlepszy tabor maja przewoznicy w Gdyni (inwestycje Urzędu Miasta Gdyni), najgorszy zaś tabor jest w SKM, i ZKM Gdańsk.
    - skład takiego Zarządu wspólnego nie jest znany, ale wiadomo, że najlepsze fuchy będą sobie chcieli załatwić Prezesi i Dyrektorzy z SKM (którzy nie maja pojecia o komunikacji autobusowej), oraz Prezesi i Dyrektorzy ZKM Gdańsk (najgorszy poziom jakości komunikacji, ale największe miasto).

    • 0 0

  • rowne ceny miesieczne??

    a czemu na gdynie i gdansk bilety miesieczne maja byc w tej samej cenie?? Gdynia jest mniejsza od Gdanska - czyzby gdynianin ma utrzymywac linie Gdanskie?? Ja sie nie zgadzam!!

    • 0 0

  • kolejna niemiła niespodzianka (6)

    W Gdańsku za 2,80 PLN jest bilet na 45 minut czyli jak widać będzie wycofany po ujednoliceniu czyli znowu mieszkańcy Gdańska będą stratni na tym!!! Kolejny raz szczerze mówiąc ceny wzorsną - bo mi np. w 95% max wystarcza bilet na 45 minut więc mi nie robi że zapłacę więcej za ale w zamian mam 60 minut. Z Chełmu na Jelitkowo najdłuższa trasa jaką jeżdzę max 45 minut. to po co mi bilet na 60 minut!!!

    • 0 0

    • chcemy biletu na 45 MINUT (5)

      Masz racje - nikomu nie potrzebny jest ten bilet godzinny

      • 0 0

      • (4)

        Mi akurat się przyda - Z Pruszcza do Oliwy

        • 0 0

        • Adam (3)

          Szybciej pojedziesz z Pruszcza do Oliwy SKMka

          • 0 0

          • (2)

            pewnie. za 4,50 interes jak cholera. Zwłaszcza w kilka osób.

            • 0 0

            • (1)

              Teraz sa bilety wazne na 15/45/60 minut i niech tak zostanie

              • 0 0

              • Przekonaj do tego gdynian....

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane