• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej trójmiejskiej taryfy

Michał Tusk
31 lipca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł. Wspólny bilet miesięczny na całe Trójmiasto wraz z Wejherowem, na wszystkie środki komunikacji miejskiej i SKM ma kosztować 180 zł.

Negocjacje w sprawie wspólnej taryfy biletowej na komunikację miejską posuwają się do przodu. Wiadomo już, że pasażerów czekają rewolucyjne zmiany - w całym Trójmieście pojawi się taryfa czasowa, nie będzie także podziału na strefy.


Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł). Bilet sieciowy na Gdańsk miałby kosztować 78 zł (teraz 110 zł).
Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście). Tak sama cena obowiązywałaby w komunikacji gdyńskiej (teraz 86 zł za poruszanie się po całym mieście).
Integracja taryfy to kolejny element integracji komunikacji miejskiej w metropolii trójmiejskiej. Przypomnijmy: W 2007 roku powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, a od 1 stycznia tego roku pasażerowie mogą korzystać z tzw. biletów metropolitalnych, umożliwiających podróżowanie w całej aglomeracji, łącznie z Szybką Koleją Miejską. Bilety nie są tanie - za najdroższy, uprawniający do korzystania z całej oferty komunikacyjnej Trójmiasta (łącznie z m.in. Wejherowem, Rumią, Redą czy Pruszczem Gdańskim) zapłacimy aż 200 zł. Wysoka cena to główny powód małej popularności nowych biletów, które stały się raczej ciekawostką dla miłośników komunikacji.

Prawdziwą zmianę przynieść może dopiero całkowita integracja taryfy w Trójmieście, dzięki której tych samych biletów na tych samych zasadach używalibyśmy zarówno w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Wejherowie czy np. w Żukowie. Nowa taryfa ma wejść w życie od nowego roku - wtedy też MZKZG zastąpi całkowicie istniejące zarządy komunikacyjne w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie.

Dotarliśmy do najnowszego projektu taryfy. Wprowadza on rozwiązanie mieszane - z jednej strony bilety czasowe (za 2 zł na 15 min i za 3,50 za 60 min), z drugiej ustala cenę biletu jednorazowego ważnego na jedną linię na 2,50. W projekcie przewidziano także droższe bilety na linie pospieszne, z zastrzeżeniem, że gdańskie linie przyspieszone (B, C i E) uzyskałyby status linii zwykłych.

Co ważne w projekcie znikają granice taryfowe w biletach jednorazowych. Tym samym kasując bilet za 2,50 moglibyśmy podróżować jedną linię bez względu na liczbę przekraczanych granic miast. (Obecnie w Gdyni musimy wtedy kupić droższy bilet, w sieci gdańskiej granic nie ma.)

Ciągle brakuje porozumienia w kwestii biletów okresowych. Propozycja MZKZG zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów - na miasto małe za ok. 50 zł i miasto duże (Gdańsk lub Gdynia) za 78 zł. Dostępne będą także kombinacje tych biletów na większą liczbę miast oraz z opcją na podróżowanie pociągami SKM. Najdroższy bilet na wszystko - czyli na całą aglomerację łącznie z SKM ma kosztować 180 zł. Kością niezgody jest brak w ofercie biletów na jedną trasę, które obecnie funkcjonują w Gdańsku. - Musimy znaleźć sposób, by pasażerowie korzystający obecnie w Gdańsku z takich biletów nie zostali poszkodowani - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki.

W porównaniu z innymi miastami nowa trójmiejska taryfa wydaje się dość atrakcyjna - bilet jednorazowy za 2,50 należy do tańszych w kraju (w Warszawie 2,80, w Poznaniu 3,70, a w Katowicach 2,40, ale tylko w ramach jednego miasta). Tani jest też bilet 60-minutowy za 3,50 (w Warszawie 4 zł, w Poznaniu 5,80). Podobnie w przypadku biletów miesięcznych - bilet na Gdańsk lub Gdynię za 78 zł kosztuje tyle samo, co na strefę miejską w Warszawie, ale już mniej niż w Krakowie (108 zł) czy Poznaniu (81 zł).
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • fot. Maciej Kosycarz/KFP

    Pan Maciej mógłby się postarać i dodać nowe foto z rogu Świętojańskiej a nie z 2003-go roku. W Gdańsku niestety nie tylko stara komunikacja, ale nawet stare zdjęcia załączają. A może to robienie pod górkę Tuskowi?

    • 0 0

  • A zniżki na SKM?

    Zmiany prowadzą w dobrym kierunku. Mam sieciówkę na Gdańsk i będę płacił mniej. Ale chętnie kupiłbym bilet Gdańsk SKM. Teraz taki bilet jest zbyt drogi, bo nie uwzględnia mojej ulgi na SKM - 50%. Rozumiem, że na przeszkodzie wprowadzenia biletów ze zniżką kolejową stały idiotyczne przepisy. Czy będzie tak nadal?

    • 0 0

  • OBNIŻKA O 100 % W GDYNI!!! (1)

    Moja podróż do pracy do dwie linie, wszystko się mieści w 15 minutach. Dotychczas kasowałem dwa bilety po 2 zl, teraz jeden na 15 minut za 2zł. WIWAT NOWA TARYFA!!!

    • 0 0

    • wbrew pozorom, obnizka tylko o 50%:P z 4 zl na 2. gdyby zmiana byla w druga strone, czyli podwyzka z 2 na 4, faktycznie byloby to 100%...obnizka czegos o 100% aktualnej ceny, to zawsze obnizka do zera. a tak, tylko 50% ;D

      • 0 0

  • OBNIŻKA O 25 % W GDAŃSKU (1)

    Bilet jednorazowy tanieje z 3 zł do 2,50. SUPER SPRAWA!!! :D:D:D

    • 0 0

    • O ile???

      A policz jeszcze raz, ile to jest 0,50 z 3,00...

      • 0 0

  • TANIEJĄ JEDNORAZOWE, TANIEJĄ SIECIÓWKI, CHWALMY PANA!!!

    Jest problem w Gdyni, ale dotyczy tych co jechali dłużej niż 15 minut i nie przekraczali granic, oni zapłacą o 50 gr więcej. Jak przekraczali granice to mają obniżkę (z 3 zł do 2,50) a jak krócej niż 15 minut to bilet za 2 zł kasują, więc tyle samo.

    • 0 0

  • widze ze sie w artykule chwali się TYLKO ceny biletów jednorazowych

    • 0 0

  • (4)

    PO CO TO KOMU TEN 3MIEJSKI BILET GLUPOTA .WIDAC ZE GDYNIA MA CHEC NA SYSTEM CZASOWY BO NA TAKIM MOZNA WIECEJ ZAROBIC, SZCZEGOLNIE JAK TABOR STOI W KORKACH A ZEGAR TYKAAAAAAAAAAA. CENY SA JUZ JAK WSZYSTKO EUROPEJSKIE TYLKO ZAROBKI Z BANGLADESZ

    • 0 0

    • (3)

      Korek nie ma znaczenia - odcinki sa "opomiarowane" na przystanku jest napisane na ile czasu jest wyceniony przejazd do konkretnego przystanku. Przykład z kapelusza: DW PKP - Chełm 15min, więc nawet jeśli stoisz w korku 45min to i tak kasujesz 15min na tym odcinku.

      • 0 0

      • Przykład z życia wzięty (2)

        na bilecie nie masz wydrukowane gdzie wsiadłeś udowodnisz to kontrolerowi jak skonczył Ci się czas na bilecie? Ty stałeś w korkach on pomyśli że wsiadłeś dużo wcześniej.

        • 0 0

        • (1)

          teraz nabijany jest na bilet numer autobusu, w którym kasowało się bilet - a w ZKM nie jest już trudno ustalić, gdzie dany pojazd był w godzinie skasowania.

          • 0 0

          • i Ty w to wierzysz? ze zkm przyzna Ci przed renoma, ze autobus mial opóźnienie? loooooool:) a nawet jesli przyzna jakims cudem, to zaplacisz w renomie za anulowanie mandatu. powinno byc wybijane oznaczenie przystanku i tyle.
            ja osobiscie komunikacja miejska poruszam sie w gdansku tylko po jednej trasie, na ktora jako student mam wykupiony bilet semestralny. wszedzie indziej dojezdzam samochodem i tyle. tak jest szybciej, bezpieczniej...i przez bilety czasowe taniej:)

            • 0 0

  • Więcej: Gazeta Prawna 29.07.2008 (147) – str.2-3

    Mieszkańcy Warszawy, Gdańska oraz Poznania ponoszą największe opłaty za korzystanie z miejskich usług komunalnych – wynika z raportu przygotowanego przez GP. Najtaniej pod tym względem jest we Wrocławiu, Łodzi i Lublinie.

    Dlaczego Gdańsk swoją nieudolność komunikacyjną próbuje rozłożyć na Gdynię i inne miasta?

    • 0 0

  • beznadzieja

    beznadzieja

    • 0 0

  • OSZUSTWO - LIKWIDACJA BILETÓW OKRESOWYCH (9)

    Doczepiliscie sie biletów jednorazowych i sieciowych okresowych a nie zauwazyliscie ze tym samym likwiduje sie bilety okresowe przystankowe. Bardzo popularne sa w Gdańsku bilety wazne do 12 ii 20 przystanków, nie zaleznie czy jedzie się jedna czy 2 liniami.
    Teraz kupuje bilet normalny okresowy wazny od poniedziałku do piatku za 53 zł do 12 przystanków a po tej rewolucji bede musiała kupowac bilet za 78 zł. Podwyzka o 25 zł :/

    • 0 0

    • niewiele wiecej za DUUUŻO WIECEJ!! (4)

      za 78 zł masz pełną swobode poruszania się po mieście, 7 dni w tygodniu, czy ty ruszasz się w ciągu dnia tylko do pracy te 12 przystanków?? Nie wychodzisz poza tym z domu?? nie robisz zakupów?? nie chodzisz do kina?? na mecz?? na plaże?? do centrum na spacer po starówce?? nigdzie??
      POZA TYM
      porównaj ceny biletów sieciowych na 7 dni w tyg:
      do 12 przystanków - 66 zł
      do 20 - 88 zł
      powyżej 20 - 100 zł
      i co widać??
      TYLKO 12 przystankowy bilet jest tańszy od nowego sieciowego na całe miasto, pozostałe są droższe i to DUŻO, ostatni aż 22 zł!! Przemyśl to, i zastanów sie czy nie warto jednak mieć biletu sieciowego za 78 zł i nie meić żadnych ograniczeń w poruszaniu się po mieście droga Aniu

      • 0 0

      • (1)

        małe ale: jest też bilet do 6 przystanków za 35 zł - tak taniego nie ma nigdzie w kraju...

        • 0 0

        • Do Ax

          Bilet do 6 przystanków jest równiez w Poznaniu kosztuje tam 27 zł

          • 0 0

      • Zakupy robie na miescie po pracy a większe w piatek popołudniu w hipermarketach do których jade z męzem samochodem.
        Po co na siłe uszczęsliwiacie ludzi?
        Nie interesuje mnie komunikacja na całe trójmiasto.

        • 0 0

      • A co z biletami waznymi do 6 przystanków?

        Czy będe musiała kupoawć sieciowy?

        • 0 0

    • Pani Aniu

      Ma Pani racje - próbuja nas oszukac mydlac oczy nowymi taryfami

      • 0 0

    • Czyli wiekszosc gdańszczan straci na tej reformie

      Wyglada ze wiekszosc gdańszczn którzy kupują przystankowe bilety okresowe straci na tej pseudorewolucji taryfowej :/

      • 0 0

    • Pani Aniu - cóz zycie

      Pani Aniu cóż zycie komuś czytaj wiekszości trzeba zabrać aby obnizyć mniejszości. Dla tysięcy mieszkańców Gdańszczan będzie to cios po kieszeni, jest to ukryta manipulacja cenowa.

      • 0 0

    • Podwyzka cen okresowych - Trzeba będzie pomyslec o kupnie samochodu - moze wyjdzie ciut drozej niz ta na siłe wciskana sieciówka ale za to wygodniej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane