• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Katarzyna Moritz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych. Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych.

Radni z komisji rewitalizacyjnej chcą przekonać władze Gdańska, że z ul. Podwale Przedmiejskie powinny zniknąć przejścia podziemne. Powód? Są brzydkie, niebezpieczne i niewygodne.



Czy tunele pod Podwalem Przedmiejskim powinny zniknąć?

Podczas wrześniowej sesji powołano dziesiątą już komisję w Radzie Miasta. Ma zająć się rewitalizacją, do jej zadań będzie należało koordynowanie programów z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, ekonomii i polityki społecznej.

W poniedziałek komisja wzięła na pierwszy ogień trzy gdańskie tunele, biegnące pod ul. Podwale Przedmiejskie. Jeden przy Żabim Kurku zobacz na mapie Gdańska, kolejny przy Chmielnej zobacz na mapie Gdańska i ostatni przy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska.

Co jest z nimi nie tak?

- Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze. Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta. wyjaśnia Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Co radny proponuje w zamian?

- Zwykłe przejścia naziemne z sygnalizacją. Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. Po drugie podłączylibyśmy pobliskie ulice do Podwala, by można było łatwo i wygodnie na nie wjechać. Po trzecie pozwoliłoby to scalić sztucznie rozdzielone budową Podwala Przedmiejskiego Stare Przedmieście i Główne Miasto - argumentuje Słodkowski.

Podobną propozycję przedstawiliśmy kilka tygodni temu w artykule Zróbmy z W-Zetki drogę miejską.

Komisja rewitalizacji nie chce jednak zamykać wszystkich tuneli. Te, które muszą funkcjonować, chce ucywilizować, wypracować dla nich wspólny standard estetyczny, czyli zamontować kamery, dbać o czyste posadzki czy schludną kolorystykę.

Chcąc uświadomić miejskim urzędnikom, jak fatalnie prezentują się gdańskie tunele, radni zaprosili do wspólnego spaceru m.in. zastępcę prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysława Kotłowskiego. Spacer celowo odbył się po zmierzchu, gdy zły stan tuneli szczególnie odpycha od korzystania z nich.

- Mam nadzieję, że urzędnicy jakoś się do tego ustosunkują, m.in. przedstawiając jednolitą strategię odnośnie pozostałych tuneli, tym bardziej, że w mieście tych niepotrzebnych jest znacznie więcej, jak np. przy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska. Ich utrzymanie kosztuje, a wiele z nich jest niepotrzebnych - zapowiada radny.

Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki.

Miejsca

Opinie (534) ponad 10 zablokowanych

  • BZDURA!!!! (1)

    A gdzie sąsłużby odpowiedzialne za czystość w tych tunelach? A gdzie jest straż miejska -czy oni też boją się tuneli? A tak na marginesie to na co w takim razie na co idą nasze podatki?

    • 16 2

    • pieniądze są wyrzucane w błoto

      np. budowę nowych tuneli na trasie Słowackiego

      • 3 2

  • skoro soro tunele zasikane to należy je zasypac

    ot logika a właściwie jej brak tych radnych. Wywiezc takich na taczkach tam pod szadółki

    • 17 6

  • W tunelach podobno niebezpiecznie... (1)

    Tylko, czy nie jest tak, że na przejściach dla pieszych ginie znacznie więcej ludzi? To co jest bardziej niebezpieczne?

    • 15 5

    • znaczy, trzeba spowalniać ruch samochodów

      • 1 1

  • Maks (4)

    Zlikwidujcie tunel przy ul. Wita Stwosza (uniwersytecki) to zobaczycie ile będzie wypadków. W ciągu doby przewija się tam tysiące młodych ludzi. PRZEDE WSZYSTKIM SZANUJMY I DBAJMY O TO CO MAMY. CHOĆBY BYŁOBY STWORZONE PRZEZ TĘ "NIEUCHWYTNĄ" I ZNIENAWIDZONĄ KOMUNĘ

    • 16 6

    • ten tunel dobrze pokazuje problem (3)

      tnel jest, ale ludzie i tak chodzą/biegną górą. Sądzę, że to jednak bardziej niebezpieczne niż przejście z sygnalizacją

      • 4 3

      • ta sygnalizacja dobrze pokazuje problem (2)

        sygnalizacja w mieście jest, a ludzie i tak biegną poza nią

        • 3 1

        • znaczy, potrzebne jest uspokojenie ruchu (1)

          na to nie wpadłaś?

          • 1 5

          • świetny pomysł ;D

            Uspokajajmy ruch samochodowy, żeby zamiast na światłach, niektóre "też piesze" (jak wyżej) przebiegały skrzyżowanie lub jezdnie na ukos. Będą wtedy przebiegać bezpieczniej.

            • 1 0

  • Tunele trzeba remontować

    Patrolowac nocą, gonić handlarzy i meneli, ale na pewno nie likwidować !!!!

    • 10 6

  • Piękna wizualizacja (1)

    Robimy przejście po pasach i jak za dotknięciem czarodziejskiej pałeczki pojawia się droga rowerowa w pasie drogowym.
    Nie wiedziałem że w pakiecie z przejściem dostaje się drogę rowerową.
    Przejazdu dla rowerów jednak już nie widzę.

    • 7 3

    • to naprawdę nie jest trudne do wyobrażenia

      możesz nawet sobie domalować, tylko najpierw wyłącz silnik i włącz wyobraźnię

      • 0 3

  • Pomysł paranoiczny (2)

    Obwodnica południowa nico poluzowała korki w stronę Okopowej, to już wielcy myśliciele zastanawiają się jakby spowrotem ją zapchać. Tunele nie są przeszkodą integracyjną obu części miasta, barierą tą jest szerokość Podwala. Przejścia dla pieszych będą przyczyną wielu wypadków tramwajowo-samochodowych z udziałem pieszych. I to wszystko na ten temat.

    • 14 6

    • aha, bo we wrzeszczu są.

      • 0 1

    • skoro to szerokość jest problemem

      to zwęźmy podwale. Jestem za!

      • 4 3

  • (...) Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. (1)

    To dziwne. Bo dotąd wybierano rozwiązania drogie, nierentowne i na dodatek brzydkie. I nie liczono się ani z dobrem mieszkańców, ani ochroną środowiska - o zwykłej przyzwoitości nie wspomnę (pseudokonsultacje społeczne).
    Acha, jeszcze "reanimowano trupa" - patrz ECS, PKM...

    • 3 2

    • co masz przeciwko PKM?

      chyba masz naprawdę jakiś problem uzależnienia od szybkiej jazdy samochodem

      • 1 1

  • moje trzy grosze (4)

    Ten nowy pomysl radnych na pewno spwoduje
    'wzrost bezpieczeństwa" na jezdni i bezpieczenstwa pieszych."Mniej" będzie wypadków z udziałem pieszych.Co - moze postawicie znak 10km/h? Pogratulować braku elementarnej wyobraźni.Przecież przejscia powstały dla zwiększenia bezpieczeństwa. Ich likwidacja , zamiast ucywilizowania, jest przejawem barbarzyństwa i wystawia tym radnym jak najgorszą opinię.A moze kedys i tymipomyslami zajmie się CBA jak teraz nowymi budynkami sądu"

    • 13 6

    • Dla tych co się z tym nie zgadzają, proponuję wyprawę na koło lidla na ulicy Rakoczego (2)

      • 0 2

      • (1)

        Jakoś we Wrzeszczu dużych problemów nie ma, to raz. Dwa: fotoradary i rejestratory wykroczeń utemperują co bardziej krewkich kierowców co to dla nich 80 km/h w mieście to norma. aha - tak, jestem kierowcą i mam dość agresywnych baranów na drodze.

        • 1 5

        • Nie jestem agresywnym kierowcą i też pieszym

          Ale nie sądzę, aby cokolwiek tam się zmieniło, bo prędkość aut tam jest i tak około 50km, ale jest ich na tyle dużo, że wyrwy nie znajdziesz.

          Zatrzymać też nikt się nie zatrzyma, bo ma kolejne auto na kufrze. Oczywiście powiesz, a niech się zatrzyma tamten za szkody zapłaci. Zapłaci, ale tylko te w aucie, a nikt mi nie zwróci za straty w przestoju w robocie i uszczerbek na zdrowiu (bo to co tam oddadzą to pikuś).

          Dlatego też piesi tam stoją i stoją, albo wbiegają na jezdnie.

          Jeżeli już robimy takie zmiany to tylko ze światłami, bo inaczej może tam już zakład pogrzebowy się budować.

          • 1 1

    • tunele poprawiły może bezpieczeństwo ale zmniejszyły komfort chodzenia po mieście

      a szeroka ulica przecięła miasto na pół. Całe szczęście że ktoś zaczyna myśleć nie tylko o ruchu samochodami po mieście.

      • 1 4

  • niestety posiadacze samochodów w pierwszym (szczególnie GKA i inne)

    pokoleniu nic z tych niezbednych zmian nie zrozumieją.
    Te tunele zasypać jak najszybciej, normalne przejścia, światła itd to na początek.
    Niepotrzebny jest tylko bus-pas, zamiast niego 3 pas powinien być przerobiony na miejsca parkingowe.
    To w znacznym stopniu umiastowi te ulice.

    • 10 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane