• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Katarzyna Moritz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych. Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych.

Radni z komisji rewitalizacyjnej chcą przekonać władze Gdańska, że z ul. Podwale Przedmiejskie powinny zniknąć przejścia podziemne. Powód? Są brzydkie, niebezpieczne i niewygodne.



Czy tunele pod Podwalem Przedmiejskim powinny zniknąć?

Podczas wrześniowej sesji powołano dziesiątą już komisję w Radzie Miasta. Ma zająć się rewitalizacją, do jej zadań będzie należało koordynowanie programów z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, ekonomii i polityki społecznej.

W poniedziałek komisja wzięła na pierwszy ogień trzy gdańskie tunele, biegnące pod ul. Podwale Przedmiejskie. Jeden przy Żabim Kurku zobacz na mapie Gdańska, kolejny przy Chmielnej zobacz na mapie Gdańska i ostatni przy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska.

Co jest z nimi nie tak?

- Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze. Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta. wyjaśnia Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Co radny proponuje w zamian?

- Zwykłe przejścia naziemne z sygnalizacją. Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. Po drugie podłączylibyśmy pobliskie ulice do Podwala, by można było łatwo i wygodnie na nie wjechać. Po trzecie pozwoliłoby to scalić sztucznie rozdzielone budową Podwala Przedmiejskiego Stare Przedmieście i Główne Miasto - argumentuje Słodkowski.

Podobną propozycję przedstawiliśmy kilka tygodni temu w artykule Zróbmy z W-Zetki drogę miejską.

Komisja rewitalizacji nie chce jednak zamykać wszystkich tuneli. Te, które muszą funkcjonować, chce ucywilizować, wypracować dla nich wspólny standard estetyczny, czyli zamontować kamery, dbać o czyste posadzki czy schludną kolorystykę.

Chcąc uświadomić miejskim urzędnikom, jak fatalnie prezentują się gdańskie tunele, radni zaprosili do wspólnego spaceru m.in. zastępcę prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysława Kotłowskiego. Spacer celowo odbył się po zmierzchu, gdy zły stan tuneli szczególnie odpycha od korzystania z nich.

- Mam nadzieję, że urzędnicy jakoś się do tego ustosunkują, m.in. przedstawiając jednolitą strategię odnośnie pozostałych tuneli, tym bardziej, że w mieście tych niepotrzebnych jest znacznie więcej, jak np. przy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska. Ich utrzymanie kosztuje, a wiele z nich jest niepotrzebnych - zapowiada radny.

Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki.

Miejsca

Opinie (534) ponad 10 zablokowanych

  • kolejne światła (1)

    brawo. mało się w korkach stoi...

    • 4 7

    • korki są nie przez światła tylko przez nadmiar samochodów

      samochód stał się ofiarą własnego sukcesu, czas najwyższy by inaczej myśleć o transporcie w mieście.

      • 3 4

  • (1)

    "Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze" - trzymajcie mnie bo nie wytrzymam!!! Takie słowa z ust radnego to wstyd! Daje w ten sposób jasny dowód, że władze lokalne już nad niczym nie panują. Idąc tym tokiem myślenia pozamykajmy dziurawe ulice, wyburzmy część Oruni dolnej i falowce na Przymorzu, a najlepiej wywalmy z pracy miernoty, które wymyślają takie koncepty...

    • 10 6

    • miernoty

      nie rozumieją takich konceptów, bo jedyne co widzą, to syf pod swoim nosem, który nie wiedzą, jak uporządkować, a jedyny świat, to all inclusive w tunezji, nad basenem. czyli nic.

      • 5 2

  • Przejście dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim? (4)

    sie w głowkę puknijcie,w godzinach szczytu stoi się w gigantycznym korku i jeszcze światła mają być dodatkowo? ktos tam chce chyba zarobić na tym i szukają dziury w całym.

    • 7 7

    • skoro i tak stoisz (1)

      to co za różnica, czy przepuszczasz pieszych stojąc na światłach, czy w korku? i tak będziesz stał. A rowerzyści będą śmigać bokiem, bo są na tyle mądrzy, żeby samochodu w mieście nie używać.

      • 5 6

      • idz se na deskorolce pojezdzic jak nie masz pojęcia

        • 2 3

    • jak jest korek, to światła dla pieszych nie zmieniają sytuacji. (1)

      zobacz na wyjeździe z Rajskiej po południu

      • 3 0

      • a, to wtedy

        ...co Was wszystkich mijam na rowerze i jestem we Wrzeszczu tak samo szybko, albo szybciej, tylko że nie płacę za to?

        yhm:P

        • 0 0

  • dwuetapowe przejścia dla pieszych i komisja?? (2)

    "Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki."

    Nielegalnym handlem oraz samochodami na chodnikach chyba powinna zająć się straż miejska.

    A w jaki sposób komisja zamierza zająć się dwuetapowymi przejściami dla pieszych?

    • 5 3

    • najpierw analiza, później wnioski

      • 0 1

    • za pomocą diet. tak sądzę. to użyteczne narzędzie pracy

      • 3 0

  • niech to samo zrobią z Grunwaldźką na odcinku od Żaka do pętli w Oliwie

    teraz mamy tam autostradę z marketami w środku miasta.

    jak na obwodnicy, tylko, że w samym centrum. żadnego przejścia na odcinku 1 km, w centrum miasta!:) (od Abrahama do Kołobrzeskiej).

    Już nie mówiąc o tym, że, aby dostać się na 2 stronę torów kolejowych, można przedostać się albo kołobrzeską, albo wiaduktem na braci Lewoniewskich, czyli jakieś 2 km. To jest miasto. Wasze miasto, dla samochodów.

    • 6 3

  • bezpieczenstwo

    Zamiast"łazić bezczynie" niech pilnują porządku w tunelach(straż miejska),napewno wyjdzie to na dobre dla poruszajacych sie tam pieszych,no i samej strazy miejskiej ,podobno są od pilnowania porzadku

    • 7 3

  • Miasta europejskie pomimo rozwiniętych linii metra nie budują przejść podziemnych, a naziemne (4)

    Przejścia podziemne to taki urbanistyczny archaizm, podstawowa sprawa w centrum miasta pieszy i samochód muszą być na równi traktowani. Nikt nie powinien być uprzywilejowany, nie będę powtarzał o niepełnosprawnych bo to oczywiste, ale fakt że społeczeństwo w perspektywie 20 lat mocno nam się ze starzeje, też powinno skłaniać do budowania miasta przyjaznego pieszym z jak najmniejszą ilością barier.
    Zaraz jakiś mistrz pro-motoryzacyjny mi napiszę, że Londyn, NY, Tokio czy Wiedeń nie wiedzą co dobre i dlatego nie budują przejść podziemnych, aby zwiększyć przepustowość ulic.

    • 8 11

    • Pytanie (1)

      Dlaczego porównujesz miasta z metrem do Gdańska ?

      • 1 0

      • Odpowiedź

        Ponieważ, tam nawet pomimo rozwiniętych wejść i wyjść podziemnych do metra nie budowano przejść podziemnych. właśnie przy tych wejściach do metra dalej istnieją przejścia nadziemne wokół nich i nikomu to nie przeszkadza, że samochód czeka przed przejściem, a pieszy przechodzi.

        • 2 0

    • LONDYN- Finschley Road...przejscie podziemne,VICTORIA station-przejscia podziemne....Archaizm?

      Koszty,koszty,koszty.

      • 1 0

    • hej Lukas zapomniałeś o psach, szczurach, kotach, ....

      skoro ma być równouprawnienie. Idź do buszu i zobacz czy lew to respektuje w zwierzęcym rewirze. TU sa ludzie..

      • 1 2

  • bardziej debilnego pomysłu Budyń nie wymyślił

    i nie wymyśli. moze na obwodnicy zróbmy pasy dla pieszych bo ja nie mam jak przekroczyc obwodowej jak z grzybów wracam i musze iść na około. a tunele dla zwierzyny nie są dla ludzi więc mogliby wpaść w końcu na to żeby w kilku miejscach namalować pasy. a i sygnalizacja świetlna by się przydała najlepiej indukcyjna.

    • 6 3

  • Gość

    Komu przeszkadza że w miarę szybko przejeżdża się ul. Podwale miejskie wjeżdżając do Gdańska z Elbląga. Przecież przejścia dla pieszych skutecznie blokują ruch i powodują korki. To po co są budowane nowe drogi, dwupasmowe skoro wracamy do lat 60 ych. Myślę że ci co to proponują nie jeżdżą samochodamni, nie mają wyobraźni lub po prostu ... nie będę kończył. Wniosek - nie budujmy nowych tras (z których tak bardzo cieszy się prezydent miasta - i słusznie, popieram) tylko likwidujmy przejścia podziemne i malujmy zebry (a i przesiądźmy się na rowery - bezpiecznie). Do zobaczenia w korku na nowych przejściach na Podwalu Przedmiejskim.

    • 5 3

  • a ja słyszałem jak pewien superliberał żądał likwidacji wydzielonych torowisk

    no bo jak to on w samochodzie stoi w korku a tu tramwaje sobie jeżdżą bez problemu, skandal.ludzie uważajcie na tych liberałów bo oni wszystko robią pod siebie. chocia w tym przypadku sami sobie zaszkodzą bo powstaną nowe korki z stojącymi i smrodzącymi samochodami. chcą zepsuć to co dobre. a rajcy miejscy to niech wreszcie zrozumieją że istniejąca infrastruktura miejska wymaga stałej konserwacji i remontów. najpierw utrzymuje się w dobrym stanie to co jest a potem buduje nowe. co przeszkadza miastu sprzątać i dbać o estetykę tuneli ?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane