• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Katarzyna Moritz
23 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych. Tak mogłaby wyglądać ul. Podwale Przedmiejskie w okolicy Chmielnej, gdyby powstało tam przejście dla pieszych.

Radni z komisji rewitalizacyjnej chcą przekonać władze Gdańska, że z ul. Podwale Przedmiejskie powinny zniknąć przejścia podziemne. Powód? Są brzydkie, niebezpieczne i niewygodne.



Czy tunele pod Podwalem Przedmiejskim powinny zniknąć?

Podczas wrześniowej sesji powołano dziesiątą już komisję w Radzie Miasta. Ma zająć się rewitalizacją, do jej zadań będzie należało koordynowanie programów z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, ekonomii i polityki społecznej.

W poniedziałek komisja wzięła na pierwszy ogień trzy gdańskie tunele, biegnące pod ul. Podwale Przedmiejskie. Jeden przy Żabim Kurku zobacz na mapie Gdańska, kolejny przy Chmielnej zobacz na mapie Gdańska i ostatni przy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska.

Co jest z nimi nie tak?

- Są brudne, zasikane, śmierdzące, wilgotne, nieoświetlone, z brzydkimi budami do handlu. Jest w nich wszystko to, co najgorsze. Ale obserwuję też, że coraz mniej ludzi z nich korzysta. wyjaśnia Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Co radny proponuje w zamian?

- Zwykłe przejścia naziemne z sygnalizacją. Po pierwsze są wygodniejsze i tańsze w eksploatacji. Po drugie podłączylibyśmy pobliskie ulice do Podwala, by można było łatwo i wygodnie na nie wjechać. Po trzecie pozwoliłoby to scalić sztucznie rozdzielone budową Podwala Przedmiejskiego Stare Przedmieście i Główne Miasto - argumentuje Słodkowski.

Podobną propozycję przedstawiliśmy kilka tygodni temu w artykule Zróbmy z W-Zetki drogę miejską.

Komisja rewitalizacji nie chce jednak zamykać wszystkich tuneli. Te, które muszą funkcjonować, chce ucywilizować, wypracować dla nich wspólny standard estetyczny, czyli zamontować kamery, dbać o czyste posadzki czy schludną kolorystykę.

Chcąc uświadomić miejskim urzędnikom, jak fatalnie prezentują się gdańskie tunele, radni zaprosili do wspólnego spaceru m.in. zastępcę prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysława Kotłowskiego. Spacer celowo odbył się po zmierzchu, gdy zły stan tuneli szczególnie odpycha od korzystania z nich.

- Mam nadzieję, że urzędnicy jakoś się do tego ustosunkują, m.in. przedstawiając jednolitą strategię odnośnie pozostałych tuneli, tym bardziej, że w mieście tych niepotrzebnych jest znacznie więcej, jak np. przy Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska. Ich utrzymanie kosztuje, a wiele z nich jest niepotrzebnych - zapowiada radny.

Poza tunelami, komisja rewitalizacji chce zająć się m.in. ciągle kwitnącym nielegalnym handlem, dwuetapowymi przejściami dla pieszych oraz samochodami, które zastawiają chodniki.

Miejsca

Opinie (534) ponad 10 zablokowanych

  • To jak będzie

    Likwidujemy wszystkie przejścia podziemne na rzecz przejść z sygnalizacją ?
    Czyli wszystkie przejścia w ciągu Podwala, Wałów Jagiellońskich, Grunwaldzkiej i Rzeczypospolitej ?
    Jeśli przejścia podziemne są niebezpieczne i kosztowne to nie ma na co czekać.
    A może nie wszystkie ?
    Jeśli tak to jak to możliwe są przejścia które się sprawdzają ?

    Oczami wyobraźni już widzę zadowolonych pieszych korzystających z przejść z sygnalizacją i jak to ostatnio modne przechodzących również na czerwonym. Wbrew potocznym opiniom nie tylko ludzie w samochodach się śpieszą.

    Przy tej okazji przypomniało jak kilka lat temu "miasto" przeprowadziło inną akcję uszczęśliwiania ludzi. Zlikwidowano drobny handel przy deptaku na molo w Brzeźnie.

    • 7 0

  • W tunelu...

    ... się Budyń wylewa, trzeba to ukrócić!

    • 2 1

  • kto to coś wybrał?

    lemingi głosują, w guanie toniemy wszyscy

    • 1 3

  • i nie zapomnijmy później

    Dać w całej długości Podwala Przedmiejskiego ograniczenia do 30 km/h oraz fotoradarów co 400 m. Będzie bezpiecznie, spokojnie i bez niedoborów kasy w miejskiej skarbonce.

    • 6 1

  • widze tu wpisy fanatykow motoryzacji, zero pozytywnego myslenia.nic tylko zagonic

    pieszych do tuneli.

    • 3 8

  • Tunele należy jak najszybciej zasypać (2)

    Ciekawe, że władze polskich miast, tłumacząc kierowanie przytłaczającej części środków na inwestycje w transport indywidualny, z którego nie mają żadnych wpływów (podatki z paliw idą do budżetu centralnego, w odróżnieniu od transportu zbiorowego, finansowanego średnio w połowie przez pasażerów, z biletów), argumentują, że mieszkańcy się bogacą,
    dlatego kupują samochody. Otóż nie! Jest to łatwe dozbicia oszustwo: wystarczy porównać liczbę samochodóww polskich i zachodnioeuropejskich miastach, z Sopotem(gdzie mamy ich 103 na 100 mieszkańców) na czele! Prawda jest taka, że naśladujemy skompromitowaną politykę budowy zakorkowanych miast dla samochodów. Ograniczamy wydatki na transport zbiorowy, przez co pogarsza się jego oferta. Mieszkańcy kupują auta, więc znów ograniczamy wydatki na transport zbiorowy. I tak mamy samonapędzający się mechanizm błędnego koła. Zyski z tego procesu ciągną firmy budowlane (choć dla nich nie stanowiłoby ogromnej różnicy, czy budują linie kolejowe, czy drogi), hipermarkety konkurujące z upadającymi ulicami handlowymi, a także deweloperzy zabudowujący podmiejskie, źle skomunikowane tereny. Wszystkim tym grupom zależy, aby polskie prawo urbanistyczne i transportowe nie przystawało do przepisów w innych krajach Unii Europejskiej. To m.in. dlatego jesteśmy jednym z nielicznych krajów, gdzie nie wdrożono Karty Lipskiej, dokumentu narzucającego konieczność tworzenia polityki miejskiej i skupienia środków na rewitalizacji miast.
    (Miasto w działaniu. Zrównoważony rozwój z perspektywy oddolnej)

    • 8 2

    • (1)

      Ok pobawmy się w liczbę samochodów w przeliczeniu na ilośc mieszkańców:
      Wiedeń - 400/tysiąc
      Kopenhaga - 400/tysiąc
      Dortmund - 400/tysiąc
      Goeteborg - 400/tysiąc
      Paryż - 440/tysiąc
      Łódź - 400-tysiąc
      Gdańsk - 450/tysiąc
      Warszawa - 450/tysiąc
      "... gdzie nie wdrożono Karty Lipskiej, dokumentu narzucajacego...'
      Właśnie. Zmusić, narzucić to kwintesencja ekooszołomskiego działania. Bo oni zawsze wiedza lepiej.

      • 3 4

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • co radnym szkodzi zrealizować te futurystyczne wizje BEZ jednoczesnej likwidacji tuneli?

    Wdzięczni mieszkańcy sami przestaną z nich korzystać, jeśli radni mają rację.

    • 4 3

  • dlaczego

    tunele nie mają zadaszeń nad schodami? Przecież w naszym klimacie deszcz i śnieg nie jest rzadkością (w przeciwieństwie do sprzątających). Zadaszenia powinny zaczynać się kilka metrów przed tunelem. Byłoby czyściej i bezpieczniej.

    • 5 2

  • jak są brudne. ..

    Jak są brudne to je wyczyścić a nie zamykać! Co to za chory pomysł. To może kolejny pomysł: ul. Wejhera jest bardzo dziurawa, zamiast ją naprawiać zamknijmy ją!

    • 5 3

  • Debilny pomysł jakiegoś debila (1)

    zakorkuje Gdańsk

    • 10 8

    • sam się zakorkujesz

      przyspawany do kierownicy korku

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane