• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka ostrzega: dałam się nabrać jak dziecko

Milena
9 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Telefon z infolinii banku okazał się próbą oszustwa. Nasza czytelniczka zbyt późno się zorientowała i straciła 8 tys. zł. Telefon z infolinii banku okazał się próbą oszustwa. Nasza czytelniczka zbyt późno się zorientowała i straciła 8 tys. zł.

Kobieta samotnie wychowująca niepełnosprawną córkę padła ofiarą oszustów podszywających się pod konsultantów z jej banku. Straciła 8 tys. zł, które - jak mniema - są nie do odzyskania. Nasza czytelniczka swoją historią chce ostrzec innych przed podobnymi sytuacjami.



Oto jej list:

Prośba o ostrzeżenie innych osób przed oszustwem. Piszę do państwa jeszcze pod wpływem dużych emocji. 7 grudnia zostałam ofiarą cyberoszustów. Myślałam, że mnie ten problem nie dotyczy, jednak dałam się nabrać jak dziecko. Jak to wyglądało?

Najpierw dzwoni bot, potem konsultant oszust



Gdy dzwoni nieznany numer:

Dzwoni telefon z Warszawy, w słuchawce słyszę "bota", że jest próba włamania na moje konto z Bełchatowa, jeżeli to ty, powiedź "tak", jeżeli nie - odpowiedz "nie". Oczywiście pomyślałam sobie, że to nie o mnie chodzi i się rozłączyłam.

Czytaj też:Gdy dzwoni pan z banku i prosi o hasło...

Po chwili dzwoni konsultant z mojego banku. Pan się przedstawia, mówi, że rozmowa jest nagrywana. Wie, jak się nazywam, i mówi, że już wiedzą, kto chciał mi się włamać na konto i zawiadomią policję.

A potem prosi już tylko o dwie rzeczy, o zmianę hasła do logowania i pobranie aplikacji, żeby mogli sprawdzić, skąd się wziął wyciek danych z mojego telefonu i czy nie mam na nim wirusów.

Znikają pieniądze, dzwonię do banku z drugiego telefonu



Rozmowa trochę trwa, a ja widzę, że pieniądze znikają z konta.

Z drugiego telefonu zaczynam dzwonić na infolinię banku, jednak linia jest zajęta, słyszę komunikat "zadzwoń później", bo jest dużo osób na linii. Po 20 minutach udaje mi się.

Pana z infolinii proszę o sprawdzenie rozmowy z poprzednim konsultantem, bo już mam niemal pewność, że to jest oszust. Prawdziwy konsultant każe mi wyłączyć telefon, blokuje moje konto i kartę, mówi, że mam jechać na policję.

Pytam, czy może zablokować transakcje, które wyszły niedawno. Niestety, nie ma takiej możliwości.

Od razu jadę na policję, oczywiście dowiaduję się, że się nie odbiera takich telefonów.

Utrzymujemy się z zasiłku i alimentów



Następnego dnia złożyłam reklamację na te przelewy w banku razem z protokołem policji. Jednak z tym problemem zostałam sama, bo każdy mówił, że to moja wina.

Wiem, że to moja wina, tylko czemu bank nie informuje o przypadkach takich oszustw, a zamiast tego za każdym razem dostaję powiadomienia, że mogę wziąć pożyczkę?

Zobacz też: Straciła 100 tys. zł, nabrała się na "spoofing"

Dałam się nabrać, ale też szybko zrobiłam wszystko, żeby to odkręcić. Czemu na infolinii nie mogli cofnąć chwilę wcześniej puszczonego przelewu? Czemu gdy przelewam pieniądze na rachunki, to są one księgowane po godz. 12 czy 15 następnego dnia, a tu nic nie dało się zrobić?

Straciłam 8 tys. zł i są pewnie nie do odzyskania. Sama wychowuję niepełnosprawną córkę, więc wartość tych pieniędzy jest dla nas bardzo duża, bo utrzymujemy się z zasiłku pielęgnacyjnego i alimentów na córkę, która potrzebuje lekarstw i monitoringu 24 godziny na dobę.
Milena

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (391) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (43)

    Wkurzające jest to ze każda osoba która do mnie dzwoni np w sprawie przedłużenia umowy na telefon czy kablówkę prosi mnie o weryfikację i każe podawać np. pesel. Zawsze odmawiam i pytam jakim prawem prosi o wrażliwe dane mówią ze muszą zweryfikowac z kim rozmawiają, zawsze odpowiadam że wobec tego proszę pana o podanie mi swoich danych... i rozmowa się kończy...

    • 467 8

    • PESEL nie jest wrażliwa daną. Kiedy się tego nauczycie (21)

      Wystarczy mieć działalość albo nieruchomość i PESEL wraz imieniem i nazwiskie figuruje w ogólnodostępnych, jawnych rejestarch państowych.

      • 39 90

      • (12)

        NIP i REGON widnieje w działalności nie PESEL.

        • 111 13

        • (11)

          PESEL też, np. w KRS w danych udziałowców. No ale skąd to mozesz wiedzieć, skoro odpisu KRS na oczy nie widziałeś...

          • 38 54

          • (10)

            przeglądałem ostatnio krs, pesel był wygwiazdkowany

            • 51 11

            • Tylko przypomnę (6)

              skąd dziennikarz pozyskał PESEL pani Dulkiewicz i zagłosował w bo. z krs.

              • 23 6

              • A kto to jest Dulkiewicz? (5)

                • 15 13

              • To ta co się boi cienia własnego

                • 21 15

              • A wiesz kto to kot Alik? (3)

                • 16 6

              • A kot ma PESEL? (2)

                • 9 3

              • Ten ma, nawet dwa.

                • 9 4

              • Rex ma budę

                Alik ma kaczkę

                • 3 0

            • Nie wiem co przeglądałeś, ale np. numery PESEL wspólników w odpisie z krs, który każdy może sobie pobrać, są jak najbardziej jawne.

              • 18 1

            • Nic nie jest wygwiazdkiwane. (1)

              Na stronie Krajowego Rejestru Sądowego są dostępne pełne wersje wydruków.

              • 3 0

              • W Elektronicznych Księgach Wieczystych też jest jawny pesel.

                • 4 0

      • (2)

        Dokładnie. Dlatego stosowanie go do weryfikacji, zabezpieczeń jest błędem.

        • 21 1

        • Banki jakby chciały to by takie oszustwa zablokowały ... (1)

          ale po co? dla banku tylko kłopot...
          oficjalnie karta ViSA czy MaSTER ma ubezpieczenie - ale nie w Polsce!
          np* - w USA mając mastercard mogę zgłosić kradzież karty po tygodniu i forsa na konto wraca, a w Polsce nie - czemu?

          • 10 1

          • Co ty bredzisz

            Nie istnieje coś takiego, a zwrot masz gwarantowany tylko na karcie kredytowej, nie debetowej

            • 0 0

      • (2)

        Kiedy się nauczysz, że PESEL jest daną osobową. To, że go udostępniasz na takich zasadach bo prowadzisz działalność nie zmienia tego. Ty po prostu udostępniasz te dane w konkretnym celu za zgodą. Twoim tokiem rozumowania to jeżeli ktoś na Facebooku udostępnia imię, nazwisko, adres i datę urodzenia to nie jest to już dla nikogo dana osobowa bo ktoś udostępnia swoje.

        • 24 6

        • (1)

          On nie pisał, że nie jest daną osobową, tylko nie jest daną wrażliwą, czyli jak się można domyślić, taką daną, która powinna służyć do autoryzacji.

          Ale nawiasem mówiąc, to czy pesel faktycznie jest daną osobową? Czy KAŻDY może łatwo i szybko zidentyfikować osobę TYLKO na podstawie peselu?

          • 6 5

          • tak, bo wskazuje to na jedną konkretną osobę

            • 7 1

      • jest wrażliwą daną . Przestań bredzic.

        • 5 2

      • nie jest wrażliwą ale jest daną osobową i podlega ochronie

        • 1 0

    • (1)

      Dane wrażliwe to nie pesel, a np. poglądy polityczne, orientacja seksualna itp.

      • 28 13

      • Wielu ludzi myli dane osobowe (które też podlegają ochronie) z danymi wrażliwymi. Prawdopodobnie chodziło im o te pierwsze.

        • 18 1

    • A Policja nagminnie dzwoni zamiast polecony wysłać

      • 3 3

    • Blokujemy w telefonie wszystkich których nie znamy, 100% skuteczne (4)

      Ja mojej mamie tak zrobiłem i spokój

      • 17 6

      • (2)

        Problem powstaje, gdy na przykład masz wypadek lub inne nieprzyjemne, czy nieprzewidziane zdarzenie i korzystasz z uprzejmości kogoś, kto udostępni ci telefon - twój się rozładuje, a musisz zadzwonić /notoryczne przypadki mojej żony/. Ale tu następna bieda, gdy do mojej ciotki zadzwoniła wnuczka z Warszawy, że potrąciła kogoś, jest na komisariacie i potrzebne są pieniądze na wykupienie jej z aresztu. I poszło z dymem paręnaście tysięcy ciotki :( I bądź tu mądry. Blokować, nie blokować? I tak źle, i tak nie dobrze.

        • 19 3

        • (1)

          Jeśli jest wypadek etc. To policja przychodzi do domu ;)

          • 0 0

          • kiedy nie jest na granicy

            • 1 0

      • Kolejna meduza numery lekarzy ,wszystkich z przychodni tez masz zapisane?

        Zadzwoni ktos w ważnej sprawie i sie nie dodzwoni,a potem lament ze nie myślał.

        • 14 1

    • Numer PESEL to jest tak tajna informacja jak klucz wsadzony pod wycieraczkę. PESEL dowolnej osoby, która udzielała się w jakichś stowarzyszeniach, organizacjach lub prowadziła działalność gospodarczą, można wyciągnąć w mniej niż jedną minutę. A zwłaszcza wszystkich polityków, więc czy politycy są głupi? Są owszem, ale w tym temacie doskonale wiedzą, że PESEL nie jest żadną tajemnicą. Jest taką samą informacją jak imię i nazwisko tylko w postaci liczby.

      • 5 3

    • Może podać tylko imię o nazwisko

      Może podać tylko imię i nazwisko , stanowisko i siedzibę firmy z której dzwoni. Dane są wymagane z uwagi na tajemnicę bankową , RODO i wiele wiele innych aktów. Najlepiej poprostu zapytać skąd dzwoni a później oddzwonic na infolinię ten instytucji tak jest najbezpieczniej ️

      • 9 0

    • (1)

      To prawda ja tez mówię ze pesela nie podam jak dzwoni to wie do kogo

      • 7 3

      • Wie, do kogo próbuje się dodzwonić. Ale nie wie, kto odebrał.

        • 4 0

    • Nie u wszystkich operatorów stosują takie sowieckie metody

      Do mnie dzwonili z propozycją przedłużenia, to tekst w stylu: "dzwonię w sprawie umowy, która jest świadczona na adres ten i ten, na osobę taką, czy mogę panu zaproponować takie warunki..."

      • 1 1

    • Nie rozumiesz zasad tajemnicy bankowej... (1)

      Sam fakt posiadania konta lub produktu jest tajemnicą bankową. W przypadku telefonu z banku/TU pracownik musi upewnić się, że rozmawia z daną osobą (bo telefon może odebrać np. osoba trzecia, mogłem w międzyczasie zmienić numer... i wtedy osoba trzecia dowie się, że mam konto w danych banku... następuje złamanie tajemnicy bankowej). Dlatego w celu weryfikacji (choćby najmniejszej) prosi o podanie takich danych. Pretensje należy zatem kierować do ustawodawcy... choć uważam, że materia jest poprawnie uregulowania.

      • 3 1

      • a co to za "tajemnica bankowa" w jakim banku masz konto jak osoba trzecia czy czwarta dowie się

        tego przy płatności kartą w sklepie czy przelewie na twoje konto, studenciaku?

        • 0 6

    • Ale mnie to bardzo cieszy bo teraz jak dzwonią do mnie i chcą bym im podał dane to mówie nie podaje nic dla własnego (1)

      bank ciagle przestrzega przed oszustami nic panu nie podam :) jak cos chce cie to albo pan przekazuje albo prosze pisac na email.Ale moze pan do banku zadzwonic i potwierdzic kontak .A ja nie mam na to czasu .identycznie z marketingiem z kabliki czy z jakiej kolwiek innej firmy.I nagle sie okazuje ze mam spokój z marketingiem dzieki oszustom :) przestali wydzwaniac z ofertami :)

      • 2 1

      • Szacun

        A wystarczyło w ustawieniach konta zaznaczyć brak zgody na kontakt w celach marketingowych. Ale Polak nie byłby sobą, gdyby nie musiał kombinować.

        • 3 0

    • (1)

      NIE. Prawodawca unijny dokładnie określił katalog danych wrażliwych, które są objęte szczególną ochroną. W katalogu tym jednak, nie znalazł się omawiany w niniejszym artykule numer pesel. nie ulega natomiast wątpliwości fakt, że numer PESEL jest daną osobową w rozumieniu przepisów Rozporządzenia, ponieważ pozwala na jednoznaczną identyfikację osoby fizycznej. Zaliczamy go jednak do kategorii tzw. danych osobowych zwykłych.

      • 1 0

      • więc podlega ochronie

        dyskusyjne jest stwierdzenie "ponieważ pozwala na jednoznaczną identyfikację osoby fizycznej"
        bez dostępu do bazy ewidencji ludności jednoznaczna identyfikacja nie jest trywialną czynnością
        mało kto ma dostęp do bazy

        • 0 0

    • PESEL jest choćby w KW (1)

      PESELe wraz z imionami i nazwiskami, często też z imionami rodziców, są w księgach wieczystych. Zatem mamy też od razu adresy nieruchomości. A KW są dostępne publicznie, bez żadnego logowania. Wystarczy mieć numer KW.

      • 1 0

      • dokladnie

        sa tam tez np informacje o kredytach, ile i w ktorym banku wziete

        • 0 0

  • (2)

    Przede wszystkim - do prawnika. To bank ma wykazać, że to ta Pani zleciła przelewy, jeśli ich system informatyczny pozwala na zrobienie tego przez jakiś komórkowy zdalny pulpit to znaczy, że ich sytstem jest dziurawy.

    A z działania banków wypadałoby się podszkolić, to nie takie trudne z tymi przelewami.

    • 35 6

    • Ta pani dała pełny dostęp do konta obcej osobie, a tego robic nie można.

      • 3 0

    • Weź to skasuj, co napisałeś

      Jak dzieci... Nic o komputerach, nawet nie wiesz co to pulpit zdalny. Dawno takiej głupoty nie czytałem. Jak się nie znasz to się nie wypowiadaj bo kolejny co się nie zna to przeczyta i uwierzy a potem takie głupoty idą w świat. Bank to nie wróżka. Zalogować się można podając poprawne dane. Jak je komuś dałeś i ktoś się na nie zalogował to jest tylko Twoja wina. Dane do logowania i robię ją przelewów mają działać i działają poprawnie. Tylko jak się je dało złodziejowi... Winda jest tylko Twoja

      • 0 0

  • (3)

    proszę zlożyć reklamację o cofnięcie transakcji

    • 36 6

    • Oby się udało, trzymam kciuki!

      • 2 1

    • Po kilku minutach kasa została wyplacona blikiem z bankomatu, jak chcesz ją cofnąć?

      • 1 0

    • Skasuj to co piszesz

      Wstyt czytać takie coś. Idź zapłać za prąd a potem zleć reklamację że mają Ci cofnąć... Co za bzdura. Może oddasz pieniądze złodziejowi a potem pójdziesz do skleput w którym on coś kupił że mają Ci oddać pieniądze... Jeszcze tyłu głupich klikneło że lubi ten komentarz... Boże świat się kończy...

      • 0 0

  • Antek

    Tak ludzi przestrzeganiem a ludzie dalej dom naiwne

    • 6 1

  • (5)

    Zmień konto. W ing z niczym nie robią problemów, a niemal wszystko idzie załatwić apką. Tak jak i cofnięcie przelewu. Wchodzisz w historię na apce i do czasu kolejnej sesji elixir można spokojnie anulować przelew. Co chwila słyszę o jakichś niestworzonych problemach generowanych przez banki, ale jakoś dziwnym trafem nieznanych w ing :)

    • 17 15

    • Anulowanie transakcji (3)

      W moim banku również można anulować transakcję do czasu sesji wychodzącej. Dziwne, że Pani z artykułu otrzymała informację, że nic się nie da zrobić. Z opisu wynika, że zgłosiła problem natychmiast.
      Może warto podać informację, co to za bank, żeby go omijać z daleka?

      • 24 4

      • (2)

        Jeżeli transakcja jest w ramach jednego banku to jest księgowana natychmiast i nie można jej anulować. W takiej jednak sytuacji należy postawić pytanie dlaczego bank wpiera złodziei prowadząc ich konta - pracownik infolinii miał świadomość, że konto docelowe używane jest do przestępstwa i powinien w takiej sytuacji je zablokować.

        • 11 1

        • (1)

          Ktoś napisał, że pieniądze mogły być wypłacone blikiem ...i tyle go widzieli. Co do ING, w Skandynawii jeden koleś przesyłał drugiemu wielokrotnie kasę i ING zablokowało mu konto z powodu prania brudnych pieniędzy.

          • 3 0

          • W artykule wyraźnie pisze, że widziala jak stopniowo znikają pieniądze. Przelewem od razu przeslaliby cala sume. Tutaj byl blik i limit transakcyjny. Teraz lament, ze nikt nie poinformował... serio, moze przedstawiciele banków maja chodzic po domach i mówić o tym, przy okazji dac po twarzy dla utrwalenia?

            • 0 0

    • Ubezpieczenia

      • 3 2

  • To przykre ale sama jest pani sobie winna dac sie tak latwo orznac to juz komedia

    • 12 13

  • Niepełnosprawna (4)

    Każdy może dać się nabrać, metody są coraz bardziej wyszukane. Często się spieszymy, mamy za dużo na głowie i oszuści umiejętnie to wykorzystają.
    Nie widzę tu związku z niepełnosprawnością i ogólną sytuacją materialną. To nie wnosi nic do kwestii oszustwa, poza oczywistą sprawą zwiększenia emocji czytającego dla zawoalowanej prośby o wsparcie. Może warto pójść drogą szczerości i stworzyć artykuł z prośbą o pomoc dla poszkodowanej ?

    • 38 10

    • Związek jest taki, że biednej kobiecie ukradli wszystkie oszczędności

      Złodzieje wykorzystali prosty mechanizm i kobieta myślała, że jak nie zadziała to straci wszystkie pieniądze. I tak niestety się stało.
      A jak nie masz ochoty pomagać to nie pomagaj.
      Nie ma sensu się z tym afiszować

      • 1 2

    • Zarzadac od Banku zwrotu pieniędzy są ubezpieczone

      • 0 0

    • (1)

      Na pewno kobieta pomyślała że zaraz się zrobi zbiórkę, i dostanie że 100 tysi od wspaniałych ludzi.

      • 2 0

      • Jak na osobę utrzymującą się z zasiłków i alimentów miała dużą sumę na koncie.

        • 3 0

  • (1)

    Tylko i wyłącznie publiczne łamanie kołem na stadionie w Letnicy, ograniczyłoby ten proceder.

    • 38 3

    • Giani jesteś piękny

      jak wszyscy z Somonina i Sławek też

      • 4 1

  • (2)

    nie rozumiem - kiedy pani zaczęły znikać pieniądze z konta
    1 w momencie zmiany hasła
    2 czy w momencie zainstalowania apki?
    Można szczegółowo i jaśniej?

    • 42 1

    • artykuł z krzykliwym nagłówkiem (1)

      a w treści bełkot ukrywający faktyczne działania Pani.

      1. Jest masa aplikacji na różne systemy (iOS/Android), które z automatu blokują podejrzane numery telefonów.
      2. Jak dzwoni ktoś, kto faktycznie od nas coś chce, to uwierzcie - zadzwoni jeszcze raz, jeżeli to ważne.
      3. Jeżeli dzwoni ktoś, kto podaje się za pracownika firmy/banku etc. a nie możemy faktycznie zweryfikować jego tożsamości, to rozłączamy się i dzwonimy na infolinię do danej firmy/banku. Jeżeli wcześniejsza rozmowa była "legitna", to na pewno dowiemy się na infolinii o co chodziło.
      4. Generalnie warto olewać takie telefony w ogólności. Ktoś chce coś dać? Ja zawsze mówię, że jak będę chciał lepszy internet, kredyt w banku, świetną lokatę, to znajdę ich i zadzwonię.
      5. Nigdy przenigdy nic nie instalujemy i nie klikamy w linki niewiadomego pochodzenia w SMSach, mailach, itd. Koniec i kropka. Jeżeli coś instalujemy, to tylko z oficjalnego sklepu.
      6. Kłódeczki to można na drzwi wieszać a w Internecie 10 razy sprawdzamy wpisaną domenę. Najlepiej wchodzić na oficjalną stronę firmy/banku i stamtąd przechodzić do logowania. Kłódeczkę można mieć zawsze za darmo. Phishingowe strony zawsze mają https i kłódeczkę.
      7. Nikomu nie podajemy haseł, loginów, kodów blik, kodów autoryacyjnych. Nigdy. Nikomu to nie jest potrzebne. Tylko złodziejom.

      • 9 0

      • "Jeżeli coś instalujemy, to tylko z oficjalnego sklepu."

        Powiedz to tym, co zainstalowali oficjalnego teamviewera ;-)

        • 2 1

  • Bank (4)

    Proszę podejść do najbliższego oddziału Pani banku i wyjaśnić sprawę z protokołem z Policji .Każdy bank ma tzw ubezpieczenia klienta na wypadek takich wydarzeń . Proszę rozmawiać tylko z kierownikiem banku . Transakcje jeżeli były wykonywane na terenie Polski , są do odzyskania . Pozdrawiam .

    • 34 10

    • Nie prawda (2)

      Proszę poczytać w necie...wcale nie jest to łatwe

      • 4 4

      • (1)

        Pracuję w banku i nie potrzebuję informacji z neta . Pozdrawiam .

        • 5 3

        • Ja też pracuje w Banku

          Takich bredni jeszcze nie słyszałem, skasuj to bo wstyd

          • 0 0

    • kasa natychmiast jest wypłacana blikiem w bankomacie, jak złapiesz złodzieja to ją odzyskasz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane