• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka ostrzega: dałam się nabrać jak dziecko

Milena
9 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Telefon z infolinii banku okazał się próbą oszustwa. Nasza czytelniczka zbyt późno się zorientowała i straciła 8 tys. zł. Telefon z infolinii banku okazał się próbą oszustwa. Nasza czytelniczka zbyt późno się zorientowała i straciła 8 tys. zł.

Kobieta samotnie wychowująca niepełnosprawną córkę padła ofiarą oszustów podszywających się pod konsultantów z jej banku. Straciła 8 tys. zł, które - jak mniema - są nie do odzyskania. Nasza czytelniczka swoją historią chce ostrzec innych przed podobnymi sytuacjami.



Oto jej list:

Prośba o ostrzeżenie innych osób przed oszustwem. Piszę do państwa jeszcze pod wpływem dużych emocji. 7 grudnia zostałam ofiarą cyberoszustów. Myślałam, że mnie ten problem nie dotyczy, jednak dałam się nabrać jak dziecko. Jak to wyglądało?

Najpierw dzwoni bot, potem konsultant oszust



Gdy dzwoni nieznany numer:

Dzwoni telefon z Warszawy, w słuchawce słyszę "bota", że jest próba włamania na moje konto z Bełchatowa, jeżeli to ty, powiedź "tak", jeżeli nie - odpowiedz "nie". Oczywiście pomyślałam sobie, że to nie o mnie chodzi i się rozłączyłam.

Czytaj też:Gdy dzwoni pan z banku i prosi o hasło...

Po chwili dzwoni konsultant z mojego banku. Pan się przedstawia, mówi, że rozmowa jest nagrywana. Wie, jak się nazywam, i mówi, że już wiedzą, kto chciał mi się włamać na konto i zawiadomią policję.

A potem prosi już tylko o dwie rzeczy, o zmianę hasła do logowania i pobranie aplikacji, żeby mogli sprawdzić, skąd się wziął wyciek danych z mojego telefonu i czy nie mam na nim wirusów.

Znikają pieniądze, dzwonię do banku z drugiego telefonu



Rozmowa trochę trwa, a ja widzę, że pieniądze znikają z konta.

Z drugiego telefonu zaczynam dzwonić na infolinię banku, jednak linia jest zajęta, słyszę komunikat "zadzwoń później", bo jest dużo osób na linii. Po 20 minutach udaje mi się.

Pana z infolinii proszę o sprawdzenie rozmowy z poprzednim konsultantem, bo już mam niemal pewność, że to jest oszust. Prawdziwy konsultant każe mi wyłączyć telefon, blokuje moje konto i kartę, mówi, że mam jechać na policję.

Pytam, czy może zablokować transakcje, które wyszły niedawno. Niestety, nie ma takiej możliwości.

Od razu jadę na policję, oczywiście dowiaduję się, że się nie odbiera takich telefonów.

Utrzymujemy się z zasiłku i alimentów



Następnego dnia złożyłam reklamację na te przelewy w banku razem z protokołem policji. Jednak z tym problemem zostałam sama, bo każdy mówił, że to moja wina.

Wiem, że to moja wina, tylko czemu bank nie informuje o przypadkach takich oszustw, a zamiast tego za każdym razem dostaję powiadomienia, że mogę wziąć pożyczkę?

Zobacz też: Straciła 100 tys. zł, nabrała się na "spoofing"

Dałam się nabrać, ale też szybko zrobiłam wszystko, żeby to odkręcić. Czemu na infolinii nie mogli cofnąć chwilę wcześniej puszczonego przelewu? Czemu gdy przelewam pieniądze na rachunki, to są one księgowane po godz. 12 czy 15 następnego dnia, a tu nic nie dało się zrobić?

Straciłam 8 tys. zł i są pewnie nie do odzyskania. Sama wychowuję niepełnosprawną córkę, więc wartość tych pieniędzy jest dla nas bardzo duża, bo utrzymujemy się z zasiłku pielęgnacyjnego i alimentów na córkę, która potrzebuje lekarstw i monitoringu 24 godziny na dobę.
Milena

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (391) ponad 20 zablokowanych

  • Bank nie informuje?

    A mało wszędzie ostrzeżeń na ten temat?

    • 12 1

  • Masz prywatny numer telefonu czy firmowy? Bo jak masz prywatny to zablokuj wszystkie nieznane połączenia. (5)

    Każdy smartfon ma taka opcję, zablokuj wszystkie nieznane połączenia swoim bliskim, babcią, dziadkom itd. Wszystkie osoby wpisane w książce telefonicznej w twoim telefonie będą mogły się do ciebie dodzwonić. Za to żaden inny numer się do ciebie nie przebije i nie dodzwoni. Za każdym razem dostaniesz powiadomienie, że starał się do ciebie dodzwonić jakiś nowy numer, który został zablokowany, taki numer możesz na przykład wpisać w wyszukiwarkę internetową i zobaczysz opinie innych osób na temat tego numeru, ja miałem praktycznie każdego dnia dziwne telefony, zablokowałem i teraz widzę powiadomienia może raz na tydzień czy dwa tygodnie, że ktoś z obcego mi numeru stara się do mnie dodzwonić. Problem jak dla mnie został rozwiązany, nie mam ani czasu ani ochoty na słuchani ludzi z którymi nic mnie nie łączy. Jeżeli komuś kto mnie zna a nie mam go w książce telefonicznej zależy na rozmowie ze mną - to znajdzie sposób :) Nie dajcie się, blokujcie cwaniaczków !

    • 17 6

    • a kurier/sklep internetowy? Rozumiem, że w przypadku osób starszych czy dzieci to taka blokada może być dobrym pomysłem. Ale dorosły, rozumny człowiek może sam podjąć decyzję czy chce odebrać telefon - a szczególnie co z otrzymaną wiadomością zrobi...

      • 6 0

    • Jak babcią, to i dziadką... (1)

      a tu raz tak, raz siak

      • 5 1

      • Dziadkom zablokować babcią.

        Czyli z użyciem babci :)

        • 3 0

    • telefony ze spamem czy oszustwem potrafią dzwonić po 15 razy

      za każdym razem z innego numeru

      • 2 1

    • Ty masz najwyraźniej mózg zablokowany dlatego chcesz radzić innym:)

      • 0 0

  • Ja co chwilę dostaję info o odebraniu jakiejś przesyłki czy paczki i mam tylko kliknąć w link. Takie SMSy (1)

    dostaję z numerów polskich operatorów komórkowych, sęk w tym, że nic nie zamawiam a smsów ostatnio jest sporo!

    • 18 0

    • U mnie to samo a odpowiednie słuzby nie chcą nawet przyjąć zgłoszenia, mimo że to próba wyłudzenia moich

      danych, w celu kradzieży pieniędzy. To zaniechanie zapobieżenia przestępstwu!! Na to też jest paragraf ale to Polska przecież!

      • 2 0

  • To Rodo to ściema. Każdy skelep intenetowy chce dostac pełne dane. Imię, nazwisko, adres i wszysko (4)

    bez tego nie ma szans zamówienia czegokolwiek, nawet do paczkomatu.

    • 14 3

    • Bo w rodo nie chodzi o to, że firma nie może prosić (1)

      o Twoje dane, tylko o to, że jak już je ma, to nie może ich nikomu ujawniać ani przekazywać i musi zabezpieczyć...
      Ludzie kompletnie nie kapują tych zasad.

      • 5 1

      • Musi, musi. A kończy się wyciekiem.

        • 0 0

    • nie koniecznie, jak zamawiasz na paczkomat możesz podać dowwolne dane

      ale jak na domowy to mają prawdziwy adres, nazwisko i tak mają z przelewu

      • 0 3

    • Bo to z RODO nie ma nic wspólnego

      Ludzkie nie mają pojęcia co to jest a nadużywają tego RODO wszędzie... Ciemnota

      • 0 0

  • Bezradne i bezduszne te nasze banki (2)

    Nie chcą zablokować przelewów, które powstały w wyniku przestępstwa, nawet jeśli sprawa jest zgłoszona policji, tak jak w tym przypadku. Nie usprawiedliwiam tej pani, ale czekanie i namawianie do złożenia reklamacji, gdy minuty decydują o tym czy złodziej otrzyma pieniądze, świadczy o tym, że mają gdzieś swoich klientów. Wiadomo, że po kilku dniach, niemożliwe jest odzyskanie tych pieniędzy. Bank przerzuca odpowiedzialność na klienta i nie przyzna się do opieszałości i braku procedur, jakiejkolwiek ochrony klienta w przypadku cyberprzestępczości.

    • 14 4

    • I tak by nie zablokowali, bo kasa natychmiast jest wypłacana blikiem w bankomacie

      • 0 0

    • Naprawdę?

      I co? W banku Ci powiedzieliśmy że nie blokują przelewów pochodzących z przestępstwa. Kolejny internetowy pseudo znawca... Wstyd czytać takie rzeczy

      • 0 0

  • (2)

    Ja nie odbieram nieznanych. PoZniej sprawdzam na Google co to za numer i jak coś to blokuje

    • 14 0

    • Jak to zrobic? (1)

      • 1 0

      • normalnie, w google wpisujesz frazę "czyj to numer"

        i tam wpisujesz obcy numer, wyskakuje o nim lista opinii, jak oszust to od razu widać

        • 2 0

  • Nie żal mi jej, niby kasy nie ma .. a daje sie wrobić jak dziecko (2)

    Człowiek 8 tysi na koncie to nie pamieta kiedy miał, a tu proszę, bez pracy, zasiłek alimenty i jest..

    • 12 31

    • Oczywiście nie wiesz, ile czasu pani zbierała tę kasę, a komentujesz.

      Bo może np. przez 10 lat. Nie wiesz.

      • 10 1

    • jesteś małolatem czy życiowym nieudacznikiem, że 8 koła na koncie to abstrakcja?

      • 8 1

  • Dlatego głupotą było robienie spsu przeztelefon. (1)

    • 10 0

    • ja nadal czekam na wniosek o ukaranie

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Widzę, że w policji nadal panuje mentalność, że jakiekolwiek przestępstwo cyfrowe to wina ofiary, bo jest nieuważna. Całkiem niedawno zgłosiłem kradzież na OLX na kwotę około 1000 zł i spotkałem się z kompletnym zlekceważeniem sprawy na komisariacie. I to nie bylo typowe oszustwo jakie latwo wykryc. Po 2 miesiącach przyszedł list z prokuratury o umorzeniu sprawy. W taki sposób cyberprzestępcy pozostaną bezkarni, bo nikomu ich się nie chce śćigać.

    • 35 1

    • (3)

      jeśli dostarczysz odpowiedni materiał dowodowy policja przymie zgłoszenie oraz dokona próby ustalenia z jak najlepszą dokładnoscią osoby która mogła za tym stać. niestety czasem przestępcy wykorzystują uslugi hostingowe ( Ci sprytniejsi) i z tych komputerów dokonują oszustw. wysyłanie pism do olx do firmy świadczacej usługi hostingowe przejrzenie wszystkich logów o ile zostaną dostarczone jest pracochłonne i tutaj tak czasem wkracza lenistwo pewnych funkcjonariusz lub ich brak wiedzy z tego zakresu a szary człowiek sam nie uzyska odpowiedzi na pytania które postawić moze policja także zgłaszanie tego przestępstwa to loteria czasem się uda czasem nie i nie zawsze z winy funkcjonariusza

      • 1 0

      • (2)

        No wlasnie, mysle ze glownym powodem jest brak wiedzy i wyszkolenia w tym zakresie. Dostarczylem naprawde spory material dowodowy i stracilem tylko czas.

        • 1 0

        • (1)

          wystarczy czytać ostrzeżenia na stronie OLX, cięzko to przegapić, sam się przeszkol najpierw

          • 0 3

          • Jak napisalem inteligencie, bylo to oszustwo ciezkie do wykrycia. Nie mialo nic wspolnego z Bikiem ani podawaniem danych z karty.

            • 0 0

    • (1)

      Pewnie podałeś wszystkie dane z karty jak coś sprzedawałeś. Leżącego się nie kopie, więc nic nie napiszę więcej. Może poczytaj coś o logice?

      • 0 2

      • Moze poczytaj ze zrozumieniem? To nie bylo oszustwo na Blika czy na karte. Nawet policjant przyznal mi racje, ze ciezko bylo tego uniknac. OLX niestety nadaje sie tylko do osobistych transakcji.

        • 1 0

  • Mam milion euro na kancie-czekam na telon od jakiegos wnuczka (2)

    • 4 3

    • (1)

      zadzwonię ale daj mi szansę podaj numer!

      • 2 0

      • 997

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane