• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka ostrzega: dałam się nabrać jak dziecko

Milena
9 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Telefon z infolinii banku okazał się próbą oszustwa. Nasza czytelniczka zbyt późno się zorientowała i straciła 8 tys. zł. Telefon z infolinii banku okazał się próbą oszustwa. Nasza czytelniczka zbyt późno się zorientowała i straciła 8 tys. zł.

Kobieta samotnie wychowująca niepełnosprawną córkę padła ofiarą oszustów podszywających się pod konsultantów z jej banku. Straciła 8 tys. zł, które - jak mniema - są nie do odzyskania. Nasza czytelniczka swoją historią chce ostrzec innych przed podobnymi sytuacjami.



Oto jej list:

Prośba o ostrzeżenie innych osób przed oszustwem. Piszę do państwa jeszcze pod wpływem dużych emocji. 7 grudnia zostałam ofiarą cyberoszustów. Myślałam, że mnie ten problem nie dotyczy, jednak dałam się nabrać jak dziecko. Jak to wyglądało?

Najpierw dzwoni bot, potem konsultant oszust



Gdy dzwoni nieznany numer:

Dzwoni telefon z Warszawy, w słuchawce słyszę "bota", że jest próba włamania na moje konto z Bełchatowa, jeżeli to ty, powiedź "tak", jeżeli nie - odpowiedz "nie". Oczywiście pomyślałam sobie, że to nie o mnie chodzi i się rozłączyłam.

Czytaj też:Gdy dzwoni pan z banku i prosi o hasło...

Po chwili dzwoni konsultant z mojego banku. Pan się przedstawia, mówi, że rozmowa jest nagrywana. Wie, jak się nazywam, i mówi, że już wiedzą, kto chciał mi się włamać na konto i zawiadomią policję.

A potem prosi już tylko o dwie rzeczy, o zmianę hasła do logowania i pobranie aplikacji, żeby mogli sprawdzić, skąd się wziął wyciek danych z mojego telefonu i czy nie mam na nim wirusów.

Znikają pieniądze, dzwonię do banku z drugiego telefonu



Rozmowa trochę trwa, a ja widzę, że pieniądze znikają z konta.

Z drugiego telefonu zaczynam dzwonić na infolinię banku, jednak linia jest zajęta, słyszę komunikat "zadzwoń później", bo jest dużo osób na linii. Po 20 minutach udaje mi się.

Pana z infolinii proszę o sprawdzenie rozmowy z poprzednim konsultantem, bo już mam niemal pewność, że to jest oszust. Prawdziwy konsultant każe mi wyłączyć telefon, blokuje moje konto i kartę, mówi, że mam jechać na policję.

Pytam, czy może zablokować transakcje, które wyszły niedawno. Niestety, nie ma takiej możliwości.

Od razu jadę na policję, oczywiście dowiaduję się, że się nie odbiera takich telefonów.

Utrzymujemy się z zasiłku i alimentów



Następnego dnia złożyłam reklamację na te przelewy w banku razem z protokołem policji. Jednak z tym problemem zostałam sama, bo każdy mówił, że to moja wina.

Wiem, że to moja wina, tylko czemu bank nie informuje o przypadkach takich oszustw, a zamiast tego za każdym razem dostaję powiadomienia, że mogę wziąć pożyczkę?

Zobacz też: Straciła 100 tys. zł, nabrała się na "spoofing"

Dałam się nabrać, ale też szybko zrobiłam wszystko, żeby to odkręcić. Czemu na infolinii nie mogli cofnąć chwilę wcześniej puszczonego przelewu? Czemu gdy przelewam pieniądze na rachunki, to są one księgowane po godz. 12 czy 15 następnego dnia, a tu nic nie dało się zrobić?

Straciłam 8 tys. zł i są pewnie nie do odzyskania. Sama wychowuję niepełnosprawną córkę, więc wartość tych pieniędzy jest dla nas bardzo duża, bo utrzymujemy się z zasiłku pielęgnacyjnego i alimentów na córkę, która potrzebuje lekarstw i monitoringu 24 godziny na dobę.
Milena

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (391) ponad 20 zablokowanych

  • Zaraz, zaraz, przecież każdą transakcję można cofnąć. (4)

    Trzeba złożyć reklamację w swoim banku.

    • 23 6

    • Bank MillenniumBrak możliwości anulowania już zrealizowanego przelewu, można natomiast wycofać przekazy z data przyszłą.Pomyłkę zgłaszamy do banku jako reklamację i możemy to zrobić poprzez infolinię, internet lub osobiście w oddziale. Bank przekazuje naszą reklamację o zwrot przelewu do banku odbiorcy lub bezpośrednio do adresata (jeśli transfer odbył się w ramach tego samego banku). Odbiorca omyłkowego przelewu, musi wyrazić zgodę na jego zwrot.

      • 6 1

    • (2)

      Bank może wystąpić do odbiorcy kwoty z prośbą o zwrot ale w takim przypadku logiczne jest ze zwrotu nie będzie

      • 5 1

      • Ale odbiorcę można chyba namierzyć dzięki temu? (1)

        Zawsze mnie to dziwi, przecież te pieniądze nie idą w kosmos, lecz na konkretne konto w jakimś banku.

        • 0 4

        • idą do kieszeni złodzieja, który stoi pod bankomatem

          • 2 0

  • 8 tys. to niemało (2)

    • 22 0

    • Szczególnie jak na samotną matkę (1)

      Utrzymującą się z alimentów i zasiłku

      • 7 3

      • jak na wałki telefoniczne, bankowe czy na policjanta to mało

        na policjanta robią babcie i dziadków często na dziesiątki tysięcy

        • 2 1

  • Właśnie Trójmiasto (5)

    dowiedzieli byście się dlaczego - jak Pani mówi - zlecone przelewy są realizowane na następny dzień a w takiej sytuacji nie można zablokować przelewu?

    • 32 3

    • (2)

      Jeśli przelew jest wewnątrzbankowy, to przechodzi w czasie rzeczywistym. Wystarczy, że oszuści wyprowadzili pieniądze na rachunek w tym samym banku, założony na jakiegoś słupa, potem kilka szybkich manewrów, wypłata w oddziale na drugim końcu Polski i adios... Nie trzeba nawet kombinować z przelewem na Kajmany, wystarczy lipne konto i szybkie działanie.

      • 7 1

      • (1)

        A co za różnica, czy na drugim końcu Polski, czy pod domem?

        • 4 0

        • Im dalej zaangażujesz drugą ekipę dochodzeniową, tym większa szansa, że sprawcy się sami nie wykryją ;)

          • 4 1

    • Właśnie pokazujesz, że jesteś kolejnym dobry celem dla przestępców, bo nie kumasz prostych zasad bankowych. Przelew wewnątrzbankowy albo nawet blikiem idzie od razu. Poza tym są jeszcze przelewy ekspresowe za dodatkowe kilka złotych.

      • 6 0

    • Złodziej dzięki głupocie tej pani wypłacił kasę w bankomacie kilka minut po tym jak zainstalowała aplikację, którą jej kazał zainstalować

      • 1 0

  • (2)

    Jeśli ktoś jest naiwny, to niech potem nie płacze, że został oszukany... co chwilę trąbią o oszustach i kolejnych nowych sposobach, a o wyłudzeniach przez telefon już nie wspominam...

    • 9 13

    • (1)

      Czyli wg Ciebie jeśli ktoś jest mniej zaradny z różnych przyczyn, chociażby wieku lub niższej sprawności intelektualnej, to sam jest sobie winny, że go ktoś oszuka??? Nie ma to jak przerzucić odpowiedzialność na ofiary...

      • 7 1

      • Bo jest sobie winny

        Gdybym ja poprosił Cienie o hasło do konta a Ty byś mi je dał... No pomyśl? Złodziej złodziejem ja rozumiem że jest winny kradzieży, ale to nie włamanie do domu. Sam oddałeś komuś klucze bo powiedział że jest z Banku...

        • 0 0

  • Standard (4)

    Nasza pracownica straciła oszczędności życia...i nabrali ją na 120 tys...
    Odsetki rosną dziś jest już 200...
    Bank Millennium...
    Wrzucacie w google...zobaczycie że pełno tego....
    Kasa nie do odzyskania

    • 7 1

    • (3)

      Skoro straciła oszczędności to skąd teraz te odsetki?

      • 3 0

      • (2)

        Wzięli na nią kredyt.

        • 3 0

        • (1)

          U mnie w rodzinie przypadek ze umowe na kablówkę przedłużył ojciec, a umowa na mamę... przez telefon i facet nie rozpoznał męskiego głosu... az mi się przypomniało, że miałem nagranie z rozmowy ściągnąć od UPC... Żeby narobić im kłopotów

          • 1 1

          • Ludzkiej mają różny głos

            Współczuć tylko tym którzy muszą dzwoniąc się tłumaczyć że są mężczyzna ale mają taki głos a nie inny. Kto pracował na infolinii ten wie

            • 0 0

  • Powinien być bankowy numer alarmowy z pominięciem typowej infolini (10)

    Do natychmiastowego blokowania karty, konta czy zgłaszanie tego rodzaju wyłudzeń
    Czy to takie trudne?
    Dodatkowo, pieniądze płyną do jakiegoś banku, na jakieś konto. Czy nie można zablokować podjęcia środków po tamtej stronie??? Przecież to oficjalny bank.
    Koncert niemożności w wykonaniu policji i banków! Wstyd!

    • 51 4

    • "Niedasie" (1)

      I tyle.

      Zawsze mnie to dziwi, przecież kasa musi gdzieś trafić, na konkretne konto w konkretnym banku. Sprawdzenie tego to dla odpowiednich służb powinno być parę chwil.
      No ale "niedasie"...

      • 17 1

      • Zrozumcie, ze kasa nie trafia na konto... Tylko jest od razu wypłacana

        • 2 0

    • (3)

      Tak jak byś dał złodziejowi adres i klucze do mieszkania i dziwił się dlaczego polica szybciej nie przyjechała.

      • 2 3

      • A po co pomagac klijentowi skoro lepiej zaproponowac pozyczke na dogodnych ratach tak ze 30 tys hrhee

        • 7 0

      • OK (1)

        Ale złodziej też podaje swój adres i natychmiast nie podejmuje pieniędzy, bo nie ma takiej fizycznej możliwości. Musiał by stać przed bankomatem i non stop klikać czekając na właściwy moment, kiedy pieniądze zostaną zaksięgowane na jego koncie. Prędzej by mu kartę pożarło niż by się doczekał. Odrobina dobrej woli ze strony banków i do oszustwa by nie doszło. Ale to trzeba chcieć a nie zasłaniać się niemożnością bo ta niemożność zakrawa na współudział

        • 4 1

        • jakie konta, jakie karty, jakie przelewy

          Wlasnie o to chodzi, ze dzieki takim "udogodnieniom" jak blik, oszusci juz nie potrzebuja nawet kont na slupa. Po prostu po przejeciu kontroli nad telefonem i kontem ustawiaja dane limity wypłaty dla blika i generuja kod blik ktorym wyplacaja z bankomatu ile chca, calosc trwa gora pare minut.

          • 0 0

    • Expres

      Przelew ekspresowy wykonany pod bankomatem... Nie dasz rady szybciej zablokować konta.

      • 1 0

    • Do zablokowania karty kredytowej czy innejjest oddzielny numer który służy tylko do tego

      Kolejny dzbanek do nabicia w butelkowe

      • 0 0

    • nie da się

      pani na prośbę złodzieja zainstalowała aplikacje do zdalnej kontroli telefonu lub PC i pomocnik złodzieja wypłacił kasę blikiem natychmiast z bankomatu. To stara metod, wielokrotnie opisana, to cała szajka, każdy jest odpowiedzialny za swoją działkę

      • 1 0

    • 828 828 828

      Taki numer jest, dzwoń...
      Ludzie naprawdę gdzieś wyście się chowali? Nie ma to jak pisać brednie nie wiedząc że coś takiego istnieje

      • 0 0

  • Obstawiam Blik (1)

    Obstawiam, ze te przelewy to nie byly zwykle przelewy, tylko platnosc Blik (badz podobna tego typu) i dlatego nie da sie ich cofnac, a i bank nie chce przyjac reklamacji, bo jest to transakcja zewnetrzna.

    • 12 0

    • wypłata blik z bankomatu, złodziej miał pełny dostęp do konta tej pani, bo go mu sama dała

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Współczuje tej pani bardzo, bo jak tu załatwić szybko sprawę, jak nie idzie się dodzwonić?
    Tak poza tym, jak niedawno na łamach trojmiasto.pl napisano, że banki zwalniają ludzi to 90% piało z zachwytu, że dobrze im tak, niech zwalniają jak najwięcej. No, więc teraz na takiej infolinii zamiast 200 siedzi 40 osób i co bank obchodzi, że ktoś nie może się dodzwonić.

    • 244 14

    • na infoliniach też są kolejki jak na poczcie itd w zależności od ilości klientów w danym czasie

      • 16 0

    • (4)

      Ja do banku nie dzwoniłem już chyba z 10 lat, bo i po co? Co najwyżej do dedykowanego mi pracownika banku. Normalni ludzie naprawdę nie mają potrzeby dzwonić na infolinię co 2 dni, więc po co niby bank miałby zatrudniać 1000 osób w call center?

      • 5 14

      • Już widzę, jak ów dedykowany pracownik biegnie o 23ciej do banku, bo pan ma sytuację jak opisana w artykule pani.

        • 11 1

      • (2)

        dedykować - poświęcić coś komuś, jakiś utwór, dzieło

        • 7 0

        • Nie tłumacz, i tak nie zrozumie ;-)

          • 3 0

        • nowomowa...

          mowatrawa boligłowa

          • 1 0

    • Infolinie banków nie obsługuja pracownicy banków, tylko firmy outsourcingowe wynajęte przez bank do takich działań.

      • 4 1

    • Gdyby potrafiła chociaż zadzwonić

      Wystarczy odpowiednio wybrać temat połączenia i wpadasz bez kolejki... Ale jak widać bystra...
      A tu macie uniwersalny numer 828 828 828 takie 112 ale do Banków

      • 1 0

  • W ogóle nie ma co odbierać telefonów on nieznanych osób (3)

    niestety, a czasem to bywa kurier itd

    • 16 3

    • Jaki kurier?

      Jeśli coś zamawiam i wysyłka jest kurierem to numer do niego otrzymuje w szczegółach transakcji.
      I łatwo sprawdzić czy to on dzwonil.

      • 3 0

    • A co jeśli na wyświetlaczu widnieje numer prawdziwej infolinii, a oszust faktycznie dzwoni (1)

      z innego numeru? Ja tak miałem. Dzwonił z infolinii Getinu, a w Getinie powiedzieli, że nikt do mnie z tego numeru nie dzwonił. To kto jest winny: bank, operator mojego numeru, czy operator infolinii?! Należy wskazać odpowiedzialność w tej sytuacji. Policja twierdzi, że skoro nic nie straciłem, to nie ma sensu tego zgłaszać na policję. I jak w takiej sytuacji ma działać profilaktyka?

      • 0 0

      • wina niczyja

        Niestety podszywanie sie pod inne numery (spoofing) jest mozliwe z uwagi na architekture protokołów i nie ma na to lekarstwa bo taka dziurawa technologie gsm mamy na ten moment

        • 0 0

  • (4)

    W Polsce każdy numer jest do kogoś/czegoś przypisany. Skąd ci oszuści biorą numery telefonów, że tak spokojnie, długo rozmawiają, a nawet potrafią kilka razy oddzwonić? Posługują się fałszywymi dowodami osobistymi, przy zakupie karty? Podają dane bezdomnych?

    • 19 0

    • (1)

      Tta jasne. Ja mam numer od 25 lat i nigdy nie byl przypisany na mnie.

      • 2 3

      • Na allrgro kupujesz czeskie nowe nr i juz jestes anonimowym terrorystą

        • 3 1

    • dzwonią z telefonów internetowych dzieki temu oszukany widzi telefon banku na wyświetlaczu, do tego mowią z obcym akcentem

      • 0 0

    • Kup sobie na allet

      Pełno tego

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane