• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
24 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Estakada Kwiatkowskiego straci na znaczeniu, gdy powstanie Droga Czerwona. Estakada Kwiatkowskiego straci na znaczeniu, gdy powstanie Droga Czerwona.

Budowa Drogi Czerwonej prawdopodobnie zablokuje możliwość kompleksowego remontu estakady Kwiatkowskiego. Trasa ma być nadal remontowana doraźnie ze środków miejskich, głównie w zakresie wymian dylatacji. Urzędnicy zapewniają jednak, że droga jest w dobrym stanie, a żaden z obiektów inżynieryjnych nie wykazuje uszkodzeń, prowadzących do osiadania konstrukcji.



Czy w przyszłości zostanie przeprowadzony kompleksowy remont estakady Kwiatkowskiego?

Z jednej strony mamy coraz konkretniejsze zapowiedzi dotyczące budowy Drogi Czerwonej, która ma połączyć port z początkiem obwodnicy w Chyloni.

W ostatnim czasie o inwestycji przypomnieli sobie rządzący. Pierwszym realnym krokiem do powstania drogi ma być stworzenie dokumentacji przygotowawczej, która powinna być gotowa wiosną 2024 roku. Zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, zapłaci za nią 8 mln zł.

Warto wiedzieć przy okazji, że dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę. Będzie on również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być bowiem realizowana w formule "Projektuj i buduj". Powstanie najszybciej do 2029 roku.

Planowany przebieg Drogi Czerwonej. Planowany przebieg Drogi Czerwonej.
Z drugiej strony co kilka tygodni pojawiają się komunikaty o kolejnych naprawach prowadzonych na estakadzie Kwiatkowskiego. Dotyczą głównie wymiany dylatacji. Bywa, że powodują ogromne utrudnienia jak latem 2021 roku, kiedy trzeba było wymieniać uszkodzone elementy nad ul. Morską.

Do mniejszych napraw kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić, a komunikaty o ich rozpoczęciu lub zakończeniu przestały robić wrażenie. W weekend kończą się kolejne prace, tym razem polegające na wymianie dylatacji pomiędzy jezdnią główną Estakady Kwiatkowskiego, a łącznicą zjazdową na ul. Unruga.

Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata

Droga Czerwona zmniejszy znaczenie estakady Kwiatkowskiego



Wszystko wskazuje na to, że dopóki Droga Czerwona nie powstanie, estakada Kwiatkowskiego będzie musiała wytrzymać obciążenia serwowane nie tylko przez kierowców osobówek, ale przede wszystkim pojazdów ciężarowych.

Każdej doby przejeżdżają tamtędy tysiące tzw. TIR-ów, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście.

O stan estakady zapytał w interpelacji Marcin Bełbot, radny PiS, próbując się dowiedzieć m.in. o podejmowane zmiany jej kategorii na drogę krajową oraz prowadzone remonty i pomysł na dalsze funkcjonowanie.

Kompleksowy remont potrwałby cztery lata i ostateczne odstąpiono od niego. Kompleksowy remont potrwałby cztery lata i ostateczne odstąpiono od niego.
Okazuje się, że ostatni oficjalny wniosek o uznanie estakady za drogę krajową do Ministra Infrastruktury złożono 11 lat temu. Władze Gdyni przekonują, że nie ma powodów, by dalej to robić, a lepiej skoncentrować się na dążeniu do budowy Drogi Czerwonej.

- Należy mieć na uwadze, że ewentualne zaliczenie przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych nie zwolni gminy z obowiązku zarządzania i ponoszenia kosztów utrzymania tej drogi ze względu na odgórnie uregulowane w ustawie zasady zarządu nad drogami - informuje w odpowiedzi na interpelację Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje, że w mieście na prawach powiatu, zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych sprawuje prezydent, a estakada nie ma szans, by została zaliczona do drogi ekspresowej.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty



Większość dylatacji wymieniana w planowany sposób



Wiceprezydent Gdyni wskazuje, że większość dylatacji została wymieniona w sposób planowany, ale kilka, ze względu na zużycie, trzeba było wymienić wcześniej.

W odpowiedzi na pytanie o wykonywanie niwelacji elementów technicznych pod kątem osiadania obiektów estakady wskazuje, że nie są one potrzebne.

- Żaden z obiektów nie wykazuje uszkodzeń mających świadczyć o jego osiadaniu - wskazuje wiceprezydent Gdyni

Naprawa dylatacji w lipcu 2021 roku



Badania nośności sprzed ośmiu lat



Ostatnie poważniejsze badania estakady wykonano w 2014 roku. Dotyczyło m.in. nośności drogi z możliwością podniesienia jej z 8 do 11,5 tony na oś. Opracowanie kosztowało ponad 600 tys. zł.

W tamtym okresie ówczesne władze Gdyni próbowały namówić rząd, by przebudować estakadę.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśniał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Pieniądze na przebudowę miały pochodzić z Unii Europejskiej. Urzędnicy zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę". Przebudowa estakady, zdaniem ministerialnych urzędników, miałaby pochłonąć 200 mln zł.

Ekspertyza wykazała jednak, że ewentualna modernizacja potrwa cztery lata, co sparaliżowałoby działanie portu. Miała kosztować ponad 200 mln zł i nie gwarantować wymaganych parametrów. W 2017 roku na nowo rozgorzała dyskusja o konieczności budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona priorytetem



Władze Gdyni twierdzą, że nadal szukają możliwości podniesienia kategorii drogi oraz pomocy w
sfinansowaniu przebudowy bądź remontu, ale ostatecznie postawiono na "pewniejszego" konia, czyli budowę Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma?

- Mając na względzie, że przebudowa lub remont estakady wiązałaby się z etapowaniem prac, okresowym wyłączeniem odcinków drogi z ruchu i znacznymi utrudnieniami uniemożliwiającymi funkcjonowanie portu i północ dzielnic Gdyni, skoncentrowaliśmy swoje działania na dążeniu do budowy drogi alternatywnej dla Trasy Kwiatkowskiego, tj. Drogi Czerwonej - kończy Marek Łucyk.
Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (109) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • ile to już lat słyszymy o Drodze Czerwonej a konkretów brak? (5)

    w tym samym czasie rozrastają się osiedla na północy Gdyni i w kierunku Kosakowa zapychając i tak już nieprzejezdną estakadę.

    • 32 5

    • To trzeba przypominać do wyrzygu.

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html

      • 2 0

    • Wystarczy wejść w oficjalne, coroczne statystyki liczby mieszkańców dzielnic (3)

      by zobaczyć, że wbrew często głoszonym tezom populacja dzielnic za estakadą konsekwentnie spada. Więc trzeba być oderwanym od podstawowych zasad zarządzania by zakładać, że ktokolwiek na poziomie miejskim będzie ładował w estakadę jakiekolwiek środki wykraczające poza bieżące remonty.

      • 7 1

      • to takie myslenie, ze swiatowa logistyka bedzie stac w progu i czekac, az powstana warunki (2)

        Do handlu i biznesu. Az to miejsce to zauwazy...
        Nie, biznes idzie tam, gdzie warunki sie stworzy.
        Podobnie ludzie...

        • 0 2

        • Dla logistyki ekstakada jest żadnym rozwiązaniem przy nośności jej pierwszego odcinka (1)

          Dlatego biznes idzie zgodnie z tezą artykułu i interesuje się Drogą Czerwoną. A ludzie (w sensie mieszkańcy) to akurat idą dokładnie tam, gdzie warunków nie ma i nigdy nie będzie (typu Mosty czy Banino).

          • 1 0

          • bledne wnioski z prawidlowych zalozen

            Ludzie ida tam gdzie uznaja, ze maja warunki.
            A te sa hierarchiczne. Najwyzszy priorytet ma szansa na stworzenie swojego miejsca na ziemi. Dostepnosc uslug ma mniejsze znaczenie.
            Prawda jest, ze rozdzwiek miedzy mozliwosciami, oczekiwaniami, dzialaniami ludzi i miasta powoduje fawelizacje. Bo to sie rozjezdza...
            Pozostaje zapytac, czym jest miasto i czym sa jego mieszkancy. Czym jest dzialalnosc gospodarcza na terenie miasta, jakie ma potrzeby i jak oddzialywuje na miasto jako organizm...

            • 0 0

  • (1)

    Czyli wg mędrca Łucyka estakada ma się dobrze...on w ogóle nią kiedyś jechał?Przecież to jakaś komedyja....

    • 31 5

    • Twoja drogą do rodos to nie estakada.

      Ahahahaha

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Estakada to taka wizytówka naszego miasta (6)

    od 20 lat naprawiana, zaklejana, malowana farbą...a i tak się sypie.
    Tylko włodarze i reszta zapomnieli, że jak coś się kiedyś stanie, to Gdynia Północ odcięta od świata, bo ulica Pucka nie przyjmie takiej ilości pojazdów...a ich nie przybywa, tylko jest coraz więcej.

    • 118 18

    • "Ich nie przybywa, tylko jest coraz więcej". (1)

      Przemyślana opinia!

      • 24 0

      • Zwłaszcza, że ekonomia (średnioroczny wzrost kosztu zakupu samochodu przewyższający dynamikę płac)

        brutalnie zweryfikuje tego typu twierdzenia

        • 4 1

    • Tak wygląda całe miasto po 25 latach rządów najlepszego prezydenta

      • 12 2

    • Spoko. jeszcze buspasy się zmieszczą jak na ul. Wielkopolskiej

      • 10 0

    • Bezczelność i hipokryzja pisowskiej władzy.

      Radny pis pyta o coś, na co ucięli fundusze zabierając pieniądze samorządom. Mają oszuści tupet.

      • 12 5

    • czytaj,,estakada w gesti miasta,a droga czerwona w gesti panstwa,Horaly", czyli przeor,kropidlo,piersza lopata,no i watega!!.

      • 6 3

  • Kwiatkowskiego od kiedy pamietam była zakorkowana i zawsze coś do remontu. (1)

    Nic się w tej materii nie zmieniło. Wiedząc że jest to trasa głownie dużych ciężarówek i jakie obciążenia są na niej powinna być tak samo równo traktowana jak droga czerwona.

    • 19 4

    • Nie powinna i nie będzie, bo fragment gierkowski nie był budowany na przeciążone TIRy

      jak tylko powstanie czerwona na kluczowym odcinku pojawi się zakaz ruchu czegokolwiek > 12 ton

      • 5 0

  • Ile to już lat słyszymy o budowaniu czegokolwiek w Gdyni? Droga czerwona - czy to już było? (9)

    Niestety, ale zawsze nagle się okazuje, że nie ma na to funduszy i nic się nie dzieje. Jakieś studium, mały projekt. Mam nadzieję, że teraz, za chwilę, zobaczymy coś co zmieni Gdynię, zmieni estakadę w drogę spokojniejszą i nie wymagającą jazdy między tzw. TIR'ami.

    • 36 6

    • Inwestycje miejskie w pobliżu prywatnych inwestycji deweloperow poukładanych w urzędzie miasta mające na celu podniesienie ich wartości robią doskonale

      • 3 0

    • obecnie trwa jedna z największych inwestycji w ostatnich 30 latach, wymiana całej magistrali kolejowej (7)

      wartość to ponad 1,5 miliarda złotych

      • 10 0

      • (4)

        No tak bo to rzeczywiście inwestycja miejska

        • 0 5

        • czerwona (3)

          ma być droga krajowa nie miejską czy samorządową

          • 3 0

          • Sam fakt obsługi wielkiego międzynarodowego portu przez drogę miejską (2)

            świadczy o komediowości tego państwa

            • 7 1

            • miasto chciało (1)

              to miasto ma.

              A że przez to przedsięwzięcie straciło argument dla przedłużenia obwodnicy, kogo to obchodzi...?

              • 1 0

              • Efekt ulegania lamentom kierowców

                Dopiero niedawno się to skończyło

                • 2 1

      • Jak będę mógł kupić sobie małą lokomotywę i po tej magistrali pojeżdzić to wtedy uznam, że to coś dla mnie ;)

        • 2 2

      • która odtwarza stan przed 100 lat, dodając nowsze sterowanie i elektryfikację

        A można zrobić coś, co by zaktualizowało kształt torowisk portowych i dopasowało je do wymagań współczesności.

        Bo to jest wymiana torowisk portowych a nie magistrali.
        Magistrala leży nietknięta...

        To "coś" to chociażby uwzględnienie potrzeb PKM i dostosowanie torowisk przetokowych (Wiśniewskiego) do ruchu pasażerskiego. W tej skali prac, to drobiazg...

        Remont jest wielki ale dotyczy zaniedbań co najmniej 50 lat. Potrzeby są znacznie większe...

        • 1 1

  • Urzędnicy w Gdyni szukają pretekstu?

    "mamy coraz konkretniejsze zapowiedzi dotyczące budowy Drogi Czerwonej"
    Czytaj: drodzy mieszkańcy chcielibyśmy wyremontować drogę ale te zapowiedzi nam nie
    uniemożliwiają. To nic że przed wyborami słyszeć będziemy same różne zapowiedzi ale i tak widzimy jaka władze miasta przyjęły taktykę.

    • 18 6

  • Drodzy państwo!

    Spokojnie. Zdania ekspertów są podzielone.

    • 1 10

  • (3)

    Brakowało mi komentarza tego innowatora miasta niejakiego Łucyka specjalisty spod znaku sznurka farby i kartonu widać że chłop mieszka w innej części Gdyni i głęboko ma w nosie mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Może Pan Łucyk nie ma wiedzy że na północne noclegownie miasta prowadzi jedna droga może czas się obudzić Panie Łucyk

    • 62 3

    • (1)

      Cieakwe czy mieszkańcy mają wiedzę że na północne noclegownie miasta prowadzi jedna droga...

      • 3 4

      • nie ,no bez przesady woda,woda i przekopem do Radomia a stamtad juz rzut beretem na poludnie!.

        • 0 1

    • ale wiesz o tym, że to mieszkańcy północnych dzielnic wybrali Łucyka na radnego?

      tutejszych wyborców rozumem nie pojmiesz

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Powinno budować się Drogę Czerwona jak najszybciej bo estakada nie wydała ale i ona też powinna być wyremontowana w całości i (8)

    Te dwie drogi bardzo ważne i priorytetowe. Nie można niczego zaniedbać. Region się rozbudowuje: port, miejscowości dookoła. Estakada sama nie da rady... Droga Czerwona musi byc

    • 104 7

    • Oczywiście, to w tej chwili priorytety

      • 3 0

    • Port - Droga Czerwona (6)

      Okoliczne miejscowości - sorry winnetou, nie problem Gdyni.

      • 7 3

      • Ale taki jest fakt. Nie ważne czyj to problem. Problemem jest brak drog (1)

        • 2 3

        • Problemem to jest brak II etapu PKM

          i tu Gdynia powinna męczyć marszałka równie często jak przypominać ministerstwu o Czerwonej.

          • 13 0

      • a Gdynia jest eksterytorialna? (2)

        A co ważniejsze, czy ma siedzieć kącie jak panna na wydaniu czekając na możnego sponsora/oblubieńca?

        Co zarząd miasta zrobił, aby przez analogię do Gdańska, takie inwestycje ściągnąć?
        Jedyne co może uzasadnić taki ruch, to rozwój portu... Albo rozwój magistrali kolejowej.
        A tu magistrat nie wygląda na zainteresowanego.
        Wręcz przeciwnie.

        To jest krótka kołdra na styku z administracją państwową a nie rozdawnictwo i "się należy". Górale przeforsowali "zakopiankę", Elbląg znalazł posłuch dla "przekopu", Łódź dla kolejowego tunelu, ściana wschodnia dla dróg...

        Przy tym trzeba chodzić...
        Przy tym trzeba starań, kontaktów i kompromisów...
        A po co? Opyli się parę działek, podgryzie port, pokombinuje przy planie zagospodarowania, przegra kilka reprywatyzacji i można ustawić się na pokolenia...

        • 2 3

        • Wystąpił o okrojenie portu, żeby sprzedać tereny deweloperom. (1)

          • 1 3

          • wiemy

            Wiemy...
            Slynny podpis gdynskiego peeselowca w ostatnim dniu urzedowania jako wiceminister odwolanego rzadu...

            • 0 3

      • Okoliczne miejscowości takie jak Obłuże, Oksywie, Pogórze Dolne, Górne

        • 1 5

  • Wybory idą....

    wiedz że coś się dzieje :P

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane