- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (54 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (60 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (44 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (204 opinie)
Droga Czerwona ważniejsza niż estakada Kwiatkowskiego
Budowa Drogi Czerwonej prawdopodobnie zablokuje możliwość kompleksowego remontu estakady Kwiatkowskiego. Trasa ma być nadal remontowana doraźnie ze środków miejskich, głównie w zakresie wymian dylatacji. Urzędnicy zapewniają jednak, że droga jest w dobrym stanie, a żaden z obiektów inżynieryjnych nie wykazuje uszkodzeń, prowadzących do osiadania konstrukcji.
W ostatnim czasie o inwestycji przypomnieli sobie rządzący. Pierwszym realnym krokiem do powstania drogi ma być stworzenie dokumentacji przygotowawczej, która powinna być gotowa wiosną 2024 roku. Zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, zapłaci za nią 8 mln zł.
Warto wiedzieć przy okazji, że dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę. Będzie on również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być bowiem realizowana w formule "Projektuj i buduj". Powstanie najszybciej do 2029 roku.
Z drugiej strony co kilka tygodni pojawiają się komunikaty o kolejnych naprawach prowadzonych na estakadzie Kwiatkowskiego. Dotyczą głównie wymiany dylatacji. Bywa, że powodują ogromne utrudnienia jak latem 2021 roku, kiedy trzeba było wymieniać uszkodzone elementy nad ul. Morską.
Do mniejszych napraw kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić, a komunikaty o ich rozpoczęciu lub zakończeniu przestały robić wrażenie. W weekend kończą się kolejne prace, tym razem polegające na wymianie dylatacji pomiędzy jezdnią główną Estakady Kwiatkowskiego, a łącznicą zjazdową na ul. Unruga.
![Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3194/150x100/3194613__kr.webp)
Droga Czerwona zmniejszy znaczenie estakady Kwiatkowskiego
Wszystko wskazuje na to, że dopóki Droga Czerwona nie powstanie, estakada Kwiatkowskiego będzie musiała wytrzymać obciążenia serwowane nie tylko przez kierowców osobówek, ale przede wszystkim pojazdów ciężarowych.
Każdej doby przejeżdżają tamtędy tysiące tzw. TIR-ów, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście.
O stan estakady zapytał w interpelacji Marcin Bełbot, radny PiS, próbując się dowiedzieć m.in. o podejmowane zmiany jej kategorii na drogę krajową oraz prowadzone remonty i pomysł na dalsze funkcjonowanie.
Okazuje się, że ostatni oficjalny wniosek o uznanie estakady za drogę krajową do Ministra Infrastruktury złożono 11 lat temu. Władze Gdyni przekonują, że nie ma powodów, by dalej to robić, a lepiej skoncentrować się na dążeniu do budowy Drogi Czerwonej.
- Należy mieć na uwadze, że ewentualne zaliczenie przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych nie zwolni gminy z obowiązku zarządzania i ponoszenia kosztów utrzymania tej drogi ze względu na odgórnie uregulowane w ustawie zasady zarządu nad drogami - informuje w odpowiedzi na interpelację Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje, że w mieście na prawach powiatu, zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych sprawuje prezydent, a estakada nie ma szans, by została zaliczona do drogi ekspresowej.
Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty
Większość dylatacji wymieniana w planowany sposób
Wiceprezydent Gdyni wskazuje, że większość dylatacji została wymieniona w sposób planowany, ale kilka, ze względu na zużycie, trzeba było wymienić wcześniej.
W odpowiedzi na pytanie o wykonywanie niwelacji elementów technicznych pod kątem osiadania obiektów estakady wskazuje, że nie są one potrzebne.
- Żaden z obiektów nie wykazuje uszkodzeń mających świadczyć o jego osiadaniu - wskazuje wiceprezydent Gdyni
Naprawa dylatacji w lipcu 2021 roku
Badania nośności sprzed ośmiu lat
Ostatnie poważniejsze badania estakady wykonano w 2014 roku. Dotyczyło m.in. nośności drogi z możliwością podniesienia jej z 8 do 11,5 tony na oś. Opracowanie kosztowało ponad 600 tys. zł.
W tamtym okresie ówczesne władze Gdyni próbowały namówić rząd, by przebudować estakadę.
- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśniał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
![Pomorska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3292/150x100/3292750__c_198_0_1494_1082__kr.webp)
Pieniądze na przebudowę miały pochodzić z Unii Europejskiej. Urzędnicy zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę". Przebudowa estakady, zdaniem ministerialnych urzędników, miałaby pochłonąć 200 mln zł.
Ekspertyza wykazała jednak, że ewentualna modernizacja potrwa cztery lata, co sparaliżowałoby działanie portu. Miała kosztować ponad 200 mln zł i nie gwarantować wymaganych parametrów. W 2017 roku na nowo rozgorzała dyskusja o konieczności budowy Drogi Czerwonej.
Droga Czerwona priorytetem
Władze Gdyni twierdzą, że nadal szukają możliwości podniesienia kategorii drogi oraz pomocy w
sfinansowaniu przebudowy bądź remontu, ale ostatecznie postawiono na "pewniejszego" konia, czyli budowę Drogi Czerwonej.
![Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1924/150x100/1924383__c_340_195_873_630__kr.webp)
- Mając na względzie, że przebudowa lub remont estakady wiązałaby się z etapowaniem prac, okresowym wyłączeniem odcinków drogi z ruchu i znacznymi utrudnieniami uniemożliwiającymi funkcjonowanie portu i północ dzielnic Gdyni, skoncentrowaliśmy swoje działania na dążeniu do budowy drogi alternatywnej dla Trasy Kwiatkowskiego, tj. Drogi Czerwonej - kończy Marek Łucyk.
![Mosty i kładki Trójmiasta](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2796/405x405/2796962__kr.webp)
Mosty i kładki Trójmiasta
Rozpocznij quizOpinie (109) 7 zablokowanych
-
2022-10-24 18:52
Dlaczego wydaje się miliony na remonty estakady,
a nie można wydać ułamka tej kwoty na wagę drogową, gdzie byłyby obligatoryjnie ważone wszystkie wyjeżdżające z portu TIRy? Od lat wszyscy wiedzą, że wiele z nich jest przeciążonych i niszczą nasze drogi. Co to za niemoc władz miasta?
- 4 0
-
2022-10-25 08:17
marny Stępa, jeszcze słabszy Łucyk
trudno żeby w Gdyni mogło coś się udać.
- 3 0
-
2022-10-25 08:49
obwodnica witomina!!!!!!!!!!!!!!!!
Kiedy wreszcie to zrobicie? Ile jeszcze lat będziece nas mamić przebudową ul. Chwarznieńskiej, sztucznymi bilbordami co niby miało już powstać kilka lat temu. Chcemy wreszcie efektów nie wiecznych obietnic szczurkowch ekip,które nic nie robią tylko łgają!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zablokujcie wreszcie rozbudowę Wiczlina bo szybciej będzie się na pieszo niedługo chodzić!
- 1 1
-
2022-10-25 09:18
Monika Oksywie (1)
Jak można było otwierać nowy port przed rozbudowaniem komunikacji?? Po dopłynięciu do portu Stena Line i wysypaniu się wszystkich ciężarówek nie da się jechać ani estakada ani Janka ani portową, obwodnica codziennie stoi zakorkowana, urodziłam się w Gdyni kiedyś cieszyłam się ,że tu mieszkam a niestety od wielu lat marzę aby uciekać z tego miasta
- 1 1
-
2022-10-25 10:03
Bo jak Stena wbijała do starej lokalizacji to przecież w ogóle nie jeździła ani estakadą ani obwodnicą ;)
- 2 0
-
2022-10-25 15:13
Czerwona
To zbudował najpierw estakadę do obwodnicy Wojtek S .
- 1 0
-
2022-10-25 22:20
Korki na estakadzie
Mieszkam na Obłużu. Od otwarcia poszerzonej ul. Kwiatkowskiego na estakadzie raczej nie ma korków. Ci co piszą inaczej piszą "na pamięć" chyba na zasadzie usłyszanych plotek. Co innego Janka Wiśniewskiego. Ale tam korki tworzy kierunek Rumia i Hutnicza. Więc naprawdę proszę, nie piszcie bzdur. Są dzielnice w Gdyni gdzie się naprawdę dużo więcej stoi
- 1 0
-
2022-10-26 08:57
Przy okazji przebudować węzeł na bezkolizyjny
Zrobić bezkolizyjny węzeł Wiśniewskiego / Trasa Kwiatkowskiego. Zlikwidować światła. Przynajmniej korki przeniosą się gdzie indziej.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.