• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
24 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Estakada Kwiatkowskiego straci na znaczeniu, gdy powstanie Droga Czerwona. Estakada Kwiatkowskiego straci na znaczeniu, gdy powstanie Droga Czerwona.

Budowa Drogi Czerwonej prawdopodobnie zablokuje możliwość kompleksowego remontu estakady Kwiatkowskiego. Trasa ma być nadal remontowana doraźnie ze środków miejskich, głównie w zakresie wymian dylatacji. Urzędnicy zapewniają jednak, że droga jest w dobrym stanie, a żaden z obiektów inżynieryjnych nie wykazuje uszkodzeń, prowadzących do osiadania konstrukcji.



Czy w przyszłości zostanie przeprowadzony kompleksowy remont estakady Kwiatkowskiego?

Z jednej strony mamy coraz konkretniejsze zapowiedzi dotyczące budowy Drogi Czerwonej, która ma połączyć port z początkiem obwodnicy w Chyloni.

W ostatnim czasie o inwestycji przypomnieli sobie rządzący. Pierwszym realnym krokiem do powstania drogi ma być stworzenie dokumentacji przygotowawczej, która powinna być gotowa wiosną 2024 roku. Zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, zapłaci za nią 8 mln zł.

Warto wiedzieć przy okazji, że dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę. Będzie on również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być bowiem realizowana w formule "Projektuj i buduj". Powstanie najszybciej do 2029 roku.

Planowany przebieg Drogi Czerwonej. Planowany przebieg Drogi Czerwonej.
Z drugiej strony co kilka tygodni pojawiają się komunikaty o kolejnych naprawach prowadzonych na estakadzie Kwiatkowskiego. Dotyczą głównie wymiany dylatacji. Bywa, że powodują ogromne utrudnienia jak latem 2021 roku, kiedy trzeba było wymieniać uszkodzone elementy nad ul. Morską.

Do mniejszych napraw kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić, a komunikaty o ich rozpoczęciu lub zakończeniu przestały robić wrażenie. W weekend kończą się kolejne prace, tym razem polegające na wymianie dylatacji pomiędzy jezdnią główną Estakady Kwiatkowskiego, a łącznicą zjazdową na ul. Unruga.

Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata

Droga Czerwona zmniejszy znaczenie estakady Kwiatkowskiego



Wszystko wskazuje na to, że dopóki Droga Czerwona nie powstanie, estakada Kwiatkowskiego będzie musiała wytrzymać obciążenia serwowane nie tylko przez kierowców osobówek, ale przede wszystkim pojazdów ciężarowych.

Każdej doby przejeżdżają tamtędy tysiące tzw. TIR-ów, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście.

O stan estakady zapytał w interpelacji Marcin Bełbot, radny PiS, próbując się dowiedzieć m.in. o podejmowane zmiany jej kategorii na drogę krajową oraz prowadzone remonty i pomysł na dalsze funkcjonowanie.

Kompleksowy remont potrwałby cztery lata i ostateczne odstąpiono od niego. Kompleksowy remont potrwałby cztery lata i ostateczne odstąpiono od niego.
Okazuje się, że ostatni oficjalny wniosek o uznanie estakady za drogę krajową do Ministra Infrastruktury złożono 11 lat temu. Władze Gdyni przekonują, że nie ma powodów, by dalej to robić, a lepiej skoncentrować się na dążeniu do budowy Drogi Czerwonej.

- Należy mieć na uwadze, że ewentualne zaliczenie przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych nie zwolni gminy z obowiązku zarządzania i ponoszenia kosztów utrzymania tej drogi ze względu na odgórnie uregulowane w ustawie zasady zarządu nad drogami - informuje w odpowiedzi na interpelację Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje, że w mieście na prawach powiatu, zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych sprawuje prezydent, a estakada nie ma szans, by została zaliczona do drogi ekspresowej.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty



Większość dylatacji wymieniana w planowany sposób



Wiceprezydent Gdyni wskazuje, że większość dylatacji została wymieniona w sposób planowany, ale kilka, ze względu na zużycie, trzeba było wymienić wcześniej.

W odpowiedzi na pytanie o wykonywanie niwelacji elementów technicznych pod kątem osiadania obiektów estakady wskazuje, że nie są one potrzebne.

- Żaden z obiektów nie wykazuje uszkodzeń mających świadczyć o jego osiadaniu - wskazuje wiceprezydent Gdyni

Naprawa dylatacji w lipcu 2021 roku



Badania nośności sprzed ośmiu lat



Ostatnie poważniejsze badania estakady wykonano w 2014 roku. Dotyczyło m.in. nośności drogi z możliwością podniesienia jej z 8 do 11,5 tony na oś. Opracowanie kosztowało ponad 600 tys. zł.

W tamtym okresie ówczesne władze Gdyni próbowały namówić rząd, by przebudować estakadę.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśniał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Pieniądze na przebudowę miały pochodzić z Unii Europejskiej. Urzędnicy zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę". Przebudowa estakady, zdaniem ministerialnych urzędników, miałaby pochłonąć 200 mln zł.

Ekspertyza wykazała jednak, że ewentualna modernizacja potrwa cztery lata, co sparaliżowałoby działanie portu. Miała kosztować ponad 200 mln zł i nie gwarantować wymaganych parametrów. W 2017 roku na nowo rozgorzała dyskusja o konieczności budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona priorytetem



Władze Gdyni twierdzą, że nadal szukają możliwości podniesienia kategorii drogi oraz pomocy w
sfinansowaniu przebudowy bądź remontu, ale ostatecznie postawiono na "pewniejszego" konia, czyli budowę Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma?

- Mając na względzie, że przebudowa lub remont estakady wiązałaby się z etapowaniem prac, okresowym wyłączeniem odcinków drogi z ruchu i znacznymi utrudnieniami uniemożliwiającymi funkcjonowanie portu i północ dzielnic Gdyni, skoncentrowaliśmy swoje działania na dążeniu do budowy drogi alternatywnej dla Trasy Kwiatkowskiego, tj. Drogi Czerwonej - kończy Marek Łucyk.
Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (109) 7 zablokowanych

  • Estakada jest w tak świetnym stanie, że jest tam pełno dziur. Jak można taki stan uznawać za dobry? W zasadzie każda gdyńska droga jest dziurawa do tego stopnia, że można urwać koło. Teraz już rozumiem czemu, skoro wszystko jest ok

    • 10 4

  • Droga czerwona - będzie większy ruch (3)

    Gdy powstanie droga czerwona, to będzie kolejna zachęta do jeżdżenia własnym samochodem zamiast komunikacją publiczną do pracy. Ciekawe czy ktoś myśli strategicznie? Czy będzie bus pas? Czy zmienią wagony skm na wagony jak w metrze? Kiedy skm będzie jeździć szybciej, teraz wlecze się 60 km/h . Czy będzie kiedykolwiek jeździć co 4 minuty między Rumią a Gdańskiem? Czy autobusy i trajtki będą częściej jeździć?

    • 9 11

    • TIRy z portu kiepsko się mieszczą w komunikacji publicznej (1)

      • 11 1

      • Na drodze czerwonej mieszczą się tiry

        Tylko Droga Czerwona będzie głównie używana przez mieszkańców Gdyni, Rumii, Redy, Wejherowa i wszystkich którzy mieszkają w tamtej okolicy. Czyli bus pas jest potrzebny i totalna modernizacja skm.

        • 1 3

    • Wersja gdyńska:

      Budujemy buspasy kosztem dróg by zachęcić do zmiany samochodu....

      ....i likwidujemy kursy zbiorkomu.

      • 3 3

  • (3)

    Sensu w drodze czerwonej jest tyle co nic. Znając życie różnego rodzaju nawigacje będą prowadzić samochody nieraz najkrótszą drogą, która będzie prowadzić estakadą, zamiast okrężną drogą czerwoną. Ktoś zapomniał, że główne pojazdy odwiedzające port to ciężarówki, których kierowcy nie zawsze wiedzą, jaka jest topologia każdego z miast.

    • 3 13

    • Patrz, a z ruchem tranzytowym przez Sopot sobie poradzili

      mimo że tam (śmieciarki, autobusy) nie można było bramownic postawić. A tu się akurat da - przy wjeździe w najnowszy odcinek na wysokości Morskiej.

      • 3 0

    • Stawiasz znak i po problemie

      • 4 0

    • proste rozwiązanie zastowowane przez magistrat na Jana z Kolna

      zakaz ruchu dla ciężarówek na estakadzie...

      • 3 0

  • O ile mi wiadomo Droga Czerwona jest również początkiem trasy OPAT/Via Maris

    .

    • 11 1

  • Po wybudowaniu Drogi Czerwonej (co mam nadzieję nastapi) powinno wprowadzić się zakaz poruszania TIRów po estakadzie.

    • 11 1

  • Droga czerwona to jedno a estakada to drugie

    Estakadę poprawiają co roku

    • 5 0

  • Drugi etap dotyczył prac na odcinku od Janka Wiśniewskiego do węzła przy terminalu a nie jak pokazuje grafika części nad Hutniczą. Cześć estakady od Morskiej do Wiśniewskiego została zrealizowana w I etapie.

    • 1 1

  • Droga która ma powstać w 2029 zablokuje remont sypiącej się estakady w 2022. Równie dobrze można uznać, że planowany port kosmiczny usprawiedliwi brak jakikcholwiek remontów dróg już na zawsze. Gdyby tylko ulice w Gdyni można by sprzedać deweloperom, albo chociaż pobierać za nie opłaty. Gratuluje władzy decyzji w co inwestować. Jak widać na PR można jechać do samego końca.

    • 6 3

  • Słynne problemy z dylatacją (1)

    Trzeba by wezwać na pomoc Alberta Einsteina, wybitnego specjalistę od dylatacji czasu.

    • 5 0

    • A oni współpracują z Darwinem

      • 0 0

  • 7 lat? (1)

    W Dubaju w 7 lat potrafia zbudowac Dubaj Marina z 300 budnykami i infrastruktura

    • 8 0

    • To dlatego, że tam za oszustwa lub niegospodarność można stracić łeb. A nie dostać kopa w górę i premię.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane