• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
24 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Estakada Kwiatkowskiego straci na znaczeniu, gdy powstanie Droga Czerwona. Estakada Kwiatkowskiego straci na znaczeniu, gdy powstanie Droga Czerwona.

Budowa Drogi Czerwonej prawdopodobnie zablokuje możliwość kompleksowego remontu estakady Kwiatkowskiego. Trasa ma być nadal remontowana doraźnie ze środków miejskich, głównie w zakresie wymian dylatacji. Urzędnicy zapewniają jednak, że droga jest w dobrym stanie, a żaden z obiektów inżynieryjnych nie wykazuje uszkodzeń, prowadzących do osiadania konstrukcji.



Czy w przyszłości zostanie przeprowadzony kompleksowy remont estakady Kwiatkowskiego?

Z jednej strony mamy coraz konkretniejsze zapowiedzi dotyczące budowy Drogi Czerwonej, która ma połączyć port z początkiem obwodnicy w Chyloni.

W ostatnim czasie o inwestycji przypomnieli sobie rządzący. Pierwszym realnym krokiem do powstania drogi ma być stworzenie dokumentacji przygotowawczej, która powinna być gotowa wiosną 2024 roku. Zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, zapłaci za nią 8 mln zł.

Warto wiedzieć przy okazji, że dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę. Będzie on również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być bowiem realizowana w formule "Projektuj i buduj". Powstanie najszybciej do 2029 roku.

Planowany przebieg Drogi Czerwonej. Planowany przebieg Drogi Czerwonej.
Z drugiej strony co kilka tygodni pojawiają się komunikaty o kolejnych naprawach prowadzonych na estakadzie Kwiatkowskiego. Dotyczą głównie wymiany dylatacji. Bywa, że powodują ogromne utrudnienia jak latem 2021 roku, kiedy trzeba było wymieniać uszkodzone elementy nad ul. Morską.

Do mniejszych napraw kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić, a komunikaty o ich rozpoczęciu lub zakończeniu przestały robić wrażenie. W weekend kończą się kolejne prace, tym razem polegające na wymianie dylatacji pomiędzy jezdnią główną Estakady Kwiatkowskiego, a łącznicą zjazdową na ul. Unruga.

Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata Przebudowa Trasy Kwiatkowskiego trwała 34 lata

Droga Czerwona zmniejszy znaczenie estakady Kwiatkowskiego



Wszystko wskazuje na to, że dopóki Droga Czerwona nie powstanie, estakada Kwiatkowskiego będzie musiała wytrzymać obciążenia serwowane nie tylko przez kierowców osobówek, ale przede wszystkim pojazdów ciężarowych.

Każdej doby przejeżdżają tamtędy tysiące tzw. TIR-ów, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście.

O stan estakady zapytał w interpelacji Marcin Bełbot, radny PiS, próbując się dowiedzieć m.in. o podejmowane zmiany jej kategorii na drogę krajową oraz prowadzone remonty i pomysł na dalsze funkcjonowanie.

Kompleksowy remont potrwałby cztery lata i ostateczne odstąpiono od niego. Kompleksowy remont potrwałby cztery lata i ostateczne odstąpiono od niego.
Okazuje się, że ostatni oficjalny wniosek o uznanie estakady za drogę krajową do Ministra Infrastruktury złożono 11 lat temu. Władze Gdyni przekonują, że nie ma powodów, by dalej to robić, a lepiej skoncentrować się na dążeniu do budowy Drogi Czerwonej.

- Należy mieć na uwadze, że ewentualne zaliczenie przedmiotowej drogi do kategorii dróg krajowych nie zwolni gminy z obowiązku zarządzania i ponoszenia kosztów utrzymania tej drogi ze względu na odgórnie uregulowane w ustawie zasady zarządu nad drogami - informuje w odpowiedzi na interpelację Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodaje, że w mieście na prawach powiatu, zarząd nad wszystkimi drogami oprócz autostrad i dróg ekspresowych sprawuje prezydent, a estakada nie ma szans, by została zaliczona do drogi ekspresowej.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty



Większość dylatacji wymieniana w planowany sposób



Wiceprezydent Gdyni wskazuje, że większość dylatacji została wymieniona w sposób planowany, ale kilka, ze względu na zużycie, trzeba było wymienić wcześniej.

W odpowiedzi na pytanie o wykonywanie niwelacji elementów technicznych pod kątem osiadania obiektów estakady wskazuje, że nie są one potrzebne.

- Żaden z obiektów nie wykazuje uszkodzeń mających świadczyć o jego osiadaniu - wskazuje wiceprezydent Gdyni

Naprawa dylatacji w lipcu 2021 roku



Badania nośności sprzed ośmiu lat



Ostatnie poważniejsze badania estakady wykonano w 2014 roku. Dotyczyło m.in. nośności drogi z możliwością podniesienia jej z 8 do 11,5 tony na oś. Opracowanie kosztowało ponad 600 tys. zł.

W tamtym okresie ówczesne władze Gdyni próbowały namówić rząd, by przebudować estakadę.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśniał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Pieniądze na przebudowę miały pochodzić z Unii Europejskiej. Urzędnicy zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę". Przebudowa estakady, zdaniem ministerialnych urzędników, miałaby pochłonąć 200 mln zł.

Ekspertyza wykazała jednak, że ewentualna modernizacja potrwa cztery lata, co sparaliżowałoby działanie portu. Miała kosztować ponad 200 mln zł i nie gwarantować wymaganych parametrów. W 2017 roku na nowo rozgorzała dyskusja o konieczności budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona priorytetem



Władze Gdyni twierdzą, że nadal szukają możliwości podniesienia kategorii drogi oraz pomocy w
sfinansowaniu przebudowy bądź remontu, ale ostatecznie postawiono na "pewniejszego" konia, czyli budowę Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma?

- Mając na względzie, że przebudowa lub remont estakady wiązałaby się z etapowaniem prac, okresowym wyłączeniem odcinków drogi z ruchu i znacznymi utrudnieniami uniemożliwiającymi funkcjonowanie portu i północ dzielnic Gdyni, skoncentrowaliśmy swoje działania na dążeniu do budowy drogi alternatywnej dla Trasy Kwiatkowskiego, tj. Drogi Czerwonej - kończy Marek Łucyk.
Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (109) 7 zablokowanych

  • Obiecanki (1)

    Mieszkańcy ul.Perłowej 18,20,22,24 i 26 czekają na pomiar hałasu po remoncie ul.Kwiatkowskiego oraz obiecane nasadzenia zieleni , które odizolują budynki od głośnej , a więc uciążliwej , przelotowej ulicy. " Odwidzęczymy się " podczas wyborów samorządowych

    • 9 0

    • Mieszkańcy Zielonej od skrzyżowania z Bosmańską do skrzyżowania z Płk. Dąbka domagają się budowy nowej drogi Zielonej, pomiaru

      • 0 2

  • Czekaj Tatko latka...

    Aż kobylka zdechnie...

    • 4 0

  • na estakadzie są ubytki asfaltu,motocyklem można mieć wypadek,samochody walą zawieszeniem.

    • 4 1

  • Czy to prawda że w przyszłym roku (1)

    Samorządność W. Szczurka wyda 40 mln na park centralny???

    • 5 1

    • A co powiesz na 100 mln na tzw. parking centralny?

      • 4 0

  • Cała Gdynia to jedna wielka estakada (1)

    Miliard zadłużenia i bodajże 300 milionów dziury budżetowej. Dziwne inwestycje typu parking za 100 mln. Sypiąca się komunikacja miejska. Zaorane centrum. Plany budowy apartamentów na skwerze i hotelu na kortach. 2 tys. urzędników robiących nie wiadomo co skoro Poznań przy 2-krotnie większej populacji, o biznesach nie mówiąc, ma ich raptem 1800.

    Jak długo jeszcze zanim wreszcie pojawi się zarząd komisaryczny?

    • 9 1

    • Niestety ten PiSowski przydu*as jest nie do ruszenia.

      Nawet pomagsją mu wygrać wystawiając Horałę jako "straszaka".
      W.S. jest mocno ustawiony u obecnej władzy.

      • 0 1

  • Witamy w mieście wiecznych korków, to kiedy kolejny remont?

    • 9 0

  • Estakada -drogą krajową (4)

    Estakada prowadzi do portu a więc do granicy państwa , więc ma strategiczne znaczenie.

    • 7 3

    • Gdyby Szczurek wybudował drogę o parametrach drogi krajowej (3)

      zamiast drogi gminnej trzeciej kolejności odśnieżania....
      ....
      Gdyby dogadywał dię z GDDKiA zamiast forsować estakadę nad lasem za 600 mln....

      to może byłaby to droga krajowa.

      Sołtys Pierdzibączkowa Kolonii też wystápił o zakwalifikowanie drogi polnej do dróg krajowych ...

      • 1 3

      • (2)

        pojęcia nie masz o czym piszesz; przy całej mojej niechęci do Szczurka to po pierwsze nie miał on wielkiego wpływu na kształt estakady (budowa ruszyła w talatch 70-tych XX wieku); kwestia ewentualnej przebudowy estakady do tej pory nie wchodzi w grę z uwagi na brak dostępu do portu inną drogą; jeżeli powstanie droga czerwona to wówczas możliwe stanie się ewentualne wyburzenie dotychczasowej estakady i budowa nowej

        • 2 1

        • a kto mówi o estakadzie z lat 70?! (1)

          Po co miasto wkładało palce w drzwi forsując odcinek leśny...?!
          W ten sposób zniknął argument dostępu do portu i centrala poszła spać.

          • 0 1

          • Do nowego odcinka nie teleportujesz się nad starym

            Stary ma parametry nieprzystające do współczesnych obciążeń. A nowy wbrew Twoim tezom nie ma parametrów drogi gminnej, tylko ekspresowej (nośność, łuki, odstępy między węzłami, szerokość pasa). Wymagania dla krajówki pokroju GP są dużo niższe.

            • 0 0

  • Pis wiele lat temu obiecał Droge Czerwoną i Via Maris (2)

    Nic nie zbudowali ale idą wybory więc trzeba znowu coś obiecac

    • 7 1

    • (1)

      Zgadza się - słynne zdjęcie kilku osób z łopatami wbitymi w ziemię na końcu obwodnicy. Cyrk... 8 lat temu.
      Tak dla przypomnienia:
      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kandydaci-rozpoczeli-budowe-Obwodnicy-Polnocnej-Aglomeracji-Trojmiasta-n84924.html

      • 1 1

      • a kto im dał szansę na takie "cyrki"?

        2014
        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."
        "Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki i dodaje jednocześnie, że OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich. "

        To jeszcze 8 lat i wszystko będzie zgodnie z planem...

        • 0 0

  • Droga czerwona

    Ta droga jest potrzebna jak powietrze, Gdynia Północna czyli górna część dzielnicy jazda to masakra

    • 3 0

  • Dylatacja nowe hasło wyborcze

    Dylatacja

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane