• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska

Tomasz Wawrzonek, GZDIZ
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom. Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska zobacz na mapie Gdańska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.



Czy po zakończeniu budowy Forum Gdańsk część tramwajów powinna nadal kursować przez 3 Maja?

Przypomnijmy. Pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl zaproponował w liście do redakcji stworzenie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, między Błędnikiem a Huciskiem, co, według niego, miałoby spowodować udrożnienie ruchu w centrum miasta. Jego pomysł spotkał się z krytyką, ale znalazło się też grono, które go poparło.

Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.

Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska [tak jest obecnie w związku z budową Forum Gdańsk - red.]. Normalnie niemal wszystkie linie tramwajowe jadące na Stogi, Gdańsk Południe czy Piecki-Migowo jadą wzdłuż Dworca PKP. To z kolei oznacza, że ruch ten dociąża skrzyżowanie Hucisko.

Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, dwóch składów tramwajowych i dodatkowych na wprost do węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. W przypadku budowy dodatkowego toru najbardziej newralgiczna relacja, czyli skręt Podwale Grodzkie - Hucisko zobacz na mapie Gdańska i odwrotnie nie zwiększyłaby istotnie przepustowości. Bez sparaliżowania ruchu na kierunku od dworca (dominującego także z punktu widzenia komunikacji autobusowej) sygnalizacja świetlna nie byłaby w stanie "przepuścić" więcej niż dwóch składów.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.

Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.

Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.

Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny. zobacz na mapie Gdańska Z kolei za Huciskiem powstałaby długa zatoka autobusowa pełniąca w pewnym sensie rolę buspasa.

Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.

Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Tomasz Wawrzonek, GZDIZ

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Sztucznej dyskusji ciag dalszy (1)

    • 20 1

    • ta dyskusja to mgła

      a raczej to nie jest dyskusja tylko bezmyślny słowotok
      internetowych specjalistów od wszytskiego

      • 0 0

  • tylko buspas i szerokie pasy dla rowerów!!! (3)

    Na zachodzie to zrozumieli!!!

    • 7 14

    • Czy w ramach zrozumienia na zachodzie korkuje się ruch galeriami handlowymi?

      • 5 0

    • na zachodzie właśnie likwidują buspasy i drogi rowerowe

      właśnie dlatego, że zrozumieli
      mój ty mały, internetowy specjalisto

      to prawda, że nie wszystkie,
      jednak likwidacja pozostaje faktym

      • 3 0

    • chyba na zachodzie wietnamu

      • 1 0

  • Łącznica Armii Krajowej-Kartuska (3)

    Przed laty w planach było połączenie z Armii Krajowej do ul. Kartuskiej. Przy przystanku Pohulanka (AK) wykonano obiekt inżynierski umożliwiający bezkolizyjny przejazd tramwaju w kierunku Kartuskiej. Obiekt stoi, a torowisko nie powstało. W zamyśle projektantów był właśnie problem Huciska.
    Węzeł Unii Europejskiej jest lepiej przygotowany do relacji skrętnych dla tramwaju. Takie rozwiązanie włączające ciąg Siedlce-Śródmieście pozwalałoby na obsługę liniami 10 i 12 przystanku SKM Śródmieście. Torowisko w Nowych Ogrodach mogło by posłużyć jako Buspas dla autobusów z Powstańców Warszawskich i Kartuskiej. Przystanek Brama Wyżynna wymagał by modyfikacji na "podwójny". Co do autobusów na Kartuskiej to od Siedlec linia np. nr 1 Siedlce-Przeróbka po Nowych Ogrodach mogła by je odciążyć i używać torowiska po Nowych Ogrodach. Dla tej linii potoki pasażerskie można określić na częstotliwość kursowania co 15-20 minut nadawały by się zmodernizowane wagony NGd99. Widać dzisiaj na ile rezygnacja z tego interesującego łącznika ogranicza elastyczność układu komunikacji miejskiej w obszarze śródmieścia Gdańska. Podział linii pomiędzy Dworce PKP i PKS pokazywał już w historii, że dla pasażerów tramwajów nie był szczęśliwym rozwiązaniem.

    • 6 7

    • lepszy bylby lacznik na (2)

      • 0 0

      • lepszy bylby łacznik na wysokosci ulicy pobiedzisko (1)

        Ten przy pohulanki jest bez sensu. Blisko jest 3 maja dublujaca jego funkcje. Lacznik z Sikorskiego do Kartuskiej bylby polączeniem polnoc poludnie i razem z trasa politechniczna skrocilby dojazd do np Wrzeszcza, Oliwy z pominieciem centrum. Gdansk ma kiepskie czasy przejdu tramwaju chociaż dobre warunki by stworzyc szybkie linie trawojowe jak w Poznaniu czy Krakowie.

        • 2 1

        • Przecież pomysł szybkiego tramwaju na Nowej Politechnicznej już upadł i teraz będzie wolny tramwaj na tzw. Morenę.

          • 2 0

  • Tomasz Niedasię Wawrzonek (3)

    Znamy tego pana, teoretyk ekspert. A jak przychodzi do wdrażania w życie to biegnie pod figurę swojego patrona św. Niedasia.

    • 14 7

    • Da się. Pytanie czy ty dasz pieniądze na realizację.

      • 2 1

    • łopata czeka od roku a ciebie ani widu, ani słychu (1)

      czyżby przypadek?

      czy może tylko kłapać ozorem potrafisz w internecie
      specjalisto od nauk wszelakich

      • 1 1

      • Wydział Prasowy KC UM GDA dopiero się obudził w niedzielę w południe?

        Wywalili już twojego pryncypała z siodła, a do ciebie wciąż nic nie dotarło ? To ostatnia kadencja, game over. Czas powoli się rozglądać za czymś nowym.

        • 0 2

  • kolejny dzien gillowania tego 'marzenia'. chyba sam naczelny trojmiasto.pl to wymyslil skoro tyle o tym sie tu papla

    • 16 2

  • Kiedy to będzie

    Bezbarwna opowieść o problemach bez konkretnych rozwiązań.

    • 8 2

  • w tym miescie wszystko sie pod gore robi mieszkanca to takie normalne lysy i kolesie,wazne zeby wam bylo dobrze

    • 1 2

  • na 3 maja tory rdzewieją (3)

    ale wybudujemy 6 nowych torów przed dworcem, kilkukilometrowy tunel. Nie przeszkadza nam Radunia, jak w filmie Barei się ją przeniesie w inne miejsce.
    Wiec moze pojsc na całosc.
    Proponuję przeniesc Dworzec Głowny w inne miejsce, czekam na odpowiedzi decydentow miejskich. Proszę sie nie ograniczac, brak torów czy infrastruktury to nie problem.
    Ja proponuję dworzec głowny przeniesc na Strzyzę. Tam jest zajezdnia i duzo torow.

    • 22 8

    • Przecież jeżdżą przez 3 maja tramwaje na stałe jest tam linia 4 (2)

      A teraz linia 7 11

      • 1 5

      • to sa ogryzki a nie linie (1)

        pojdziesz w ciemno na 3maja na 4, ktora ma kilka kursów dziennie, czy na przystanek, gdzie tramwaj podjezdza co kilka minut.
        Trzeba inaczej rozdzielic linie w Srodmiesciu.
        Na 3 maja 6, 11 i 12 i wtedy ludzie beda tam chodzic

        • 7 2

        • taa będą biegać bo ty tak mówisz

          • 3 1

  • Ten pomysł nie zostanie zrealizowany (3)

    Z co najmniej dziesięciu różnych powodów. Czy można już zakończyć ten żenujący łańcuch artykułów? Są dużo bardziej palące i sensowne problemy, którymi nikt nie chce się zająć.

    • 16 5

    • (2)

      No właśnie, np dziurawe drogi

      • 3 3

      • I zęby.

        Też dziurawe.

        • 1 1

      • zobacz, ci głupi Anglicy też mają dziurawe drogi

        a nawet zim solidnych u nich nie ma,
        ale oni głupi są, pękam ze śmiechu,
        tylko ciągle naprawiają i naprawiają,
        czyżby przypadek?

        • 1 0

  • Dlaczego zrobienie czegokolwiek musi w Polsce tak masakrycznie długo trwać ?? (1)

    śmiesznie krótki kawałek torów - 2-3 lata !
    Nowa Bulońska: 2,8km - 3 lata !!!

    Rozumiem, drążenie tuneli metra w bardzo trudnym geologicznie terenie, autostrada z mostami i estakadami - ale nie takie banalnie proste tematy !

    • 10 6

    • nie wiem, ty wiesz?

      podaj jakiś przykłąd z niepolski jak szybko coś "robią"
      internetowy specjalisto od banalnych spraw

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane