- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (566 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (29 opinii)
- 3 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (241 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (359 opinii)
Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska
W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska . Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.
Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.
Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.
Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.
Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.
Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.
Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.
Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.
Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2017-05-06 15:38
Sztucznej dyskusji ciag dalszy (1)
- 20 1
-
2017-05-08 12:34
ta dyskusja to mgła
a raczej to nie jest dyskusja tylko bezmyślny słowotok
internetowych specjalistów od wszytskiego- 0 0
-
2017-05-06 15:40
tylko buspas i szerokie pasy dla rowerów!!! (3)
Na zachodzie to zrozumieli!!!
- 7 14
-
2017-05-07 09:24
Czy w ramach zrozumienia na zachodzie korkuje się ruch galeriami handlowymi?
- 5 0
-
2017-05-07 13:10
na zachodzie właśnie likwidują buspasy i drogi rowerowe
właśnie dlatego, że zrozumieli
mój ty mały, internetowy specjalisto
to prawda, że nie wszystkie,
jednak likwidacja pozostaje faktym- 3 0
-
2017-05-08 02:38
chyba na zachodzie wietnamu
- 1 0
-
2017-05-06 15:48
Łącznica Armii Krajowej-Kartuska (3)
Przed laty w planach było połączenie z Armii Krajowej do ul. Kartuskiej. Przy przystanku Pohulanka (AK) wykonano obiekt inżynierski umożliwiający bezkolizyjny przejazd tramwaju w kierunku Kartuskiej. Obiekt stoi, a torowisko nie powstało. W zamyśle projektantów był właśnie problem Huciska.
Węzeł Unii Europejskiej jest lepiej przygotowany do relacji skrętnych dla tramwaju. Takie rozwiązanie włączające ciąg Siedlce-Śródmieście pozwalałoby na obsługę liniami 10 i 12 przystanku SKM Śródmieście. Torowisko w Nowych Ogrodach mogło by posłużyć jako Buspas dla autobusów z Powstańców Warszawskich i Kartuskiej. Przystanek Brama Wyżynna wymagał by modyfikacji na "podwójny". Co do autobusów na Kartuskiej to od Siedlec linia np. nr 1 Siedlce-Przeróbka po Nowych Ogrodach mogła by je odciążyć i używać torowiska po Nowych Ogrodach. Dla tej linii potoki pasażerskie można określić na częstotliwość kursowania co 15-20 minut nadawały by się zmodernizowane wagony NGd99. Widać dzisiaj na ile rezygnacja z tego interesującego łącznika ogranicza elastyczność układu komunikacji miejskiej w obszarze śródmieścia Gdańska. Podział linii pomiędzy Dworce PKP i PKS pokazywał już w historii, że dla pasażerów tramwajów nie był szczęśliwym rozwiązaniem.- 6 7
-
2017-05-06 20:27
lepszy bylby lacznik na (2)
- 0 0
-
2017-05-06 20:36
lepszy bylby łacznik na wysokosci ulicy pobiedzisko (1)
Ten przy pohulanki jest bez sensu. Blisko jest 3 maja dublujaca jego funkcje. Lacznik z Sikorskiego do Kartuskiej bylby polączeniem polnoc poludnie i razem z trasa politechniczna skrocilby dojazd do np Wrzeszcza, Oliwy z pominieciem centrum. Gdansk ma kiepskie czasy przejdu tramwaju chociaż dobre warunki by stworzyc szybkie linie trawojowe jak w Poznaniu czy Krakowie.
- 2 1
-
2017-05-06 21:20
Przecież pomysł szybkiego tramwaju na Nowej Politechnicznej już upadł i teraz będzie wolny tramwaj na tzw. Morenę.
- 2 0
-
2017-05-06 15:58
Tomasz Niedasię Wawrzonek (3)
Znamy tego pana, teoretyk ekspert. A jak przychodzi do wdrażania w życie to biegnie pod figurę swojego patrona św. Niedasia.
- 14 7
-
2017-05-07 00:27
Da się. Pytanie czy ty dasz pieniądze na realizację.
- 2 1
-
2017-05-07 13:10
łopata czeka od roku a ciebie ani widu, ani słychu (1)
czyżby przypadek?
czy może tylko kłapać ozorem potrafisz w internecie
specjalisto od nauk wszelakich- 1 1
-
2017-05-07 19:29
Wydział Prasowy KC UM GDA dopiero się obudził w niedzielę w południe?
Wywalili już twojego pryncypała z siodła, a do ciebie wciąż nic nie dotarło ? To ostatnia kadencja, game over. Czas powoli się rozglądać za czymś nowym.
- 0 2
-
2017-05-06 16:03
kolejny dzien gillowania tego 'marzenia'. chyba sam naczelny trojmiasto.pl to wymyslil skoro tyle o tym sie tu papla
- 16 2
-
2017-05-06 16:13
Kiedy to będzie
Bezbarwna opowieść o problemach bez konkretnych rozwiązań.
- 8 2
-
2017-05-06 16:15
w tym miescie wszystko sie pod gore robi mieszkanca to takie normalne lysy i kolesie,wazne zeby wam bylo dobrze
- 1 2
-
2017-05-06 16:22
na 3 maja tory rdzewieją (3)
ale wybudujemy 6 nowych torów przed dworcem, kilkukilometrowy tunel. Nie przeszkadza nam Radunia, jak w filmie Barei się ją przeniesie w inne miejsce.
Wiec moze pojsc na całosc.
Proponuję przeniesc Dworzec Głowny w inne miejsce, czekam na odpowiedzi decydentow miejskich. Proszę sie nie ograniczac, brak torów czy infrastruktury to nie problem.
Ja proponuję dworzec głowny przeniesc na Strzyzę. Tam jest zajezdnia i duzo torow.- 22 8
-
2017-05-06 16:43
Przecież jeżdżą przez 3 maja tramwaje na stałe jest tam linia 4 (2)
A teraz linia 7 11
- 1 5
-
2017-05-06 16:49
to sa ogryzki a nie linie (1)
pojdziesz w ciemno na 3maja na 4, ktora ma kilka kursów dziennie, czy na przystanek, gdzie tramwaj podjezdza co kilka minut.
Trzeba inaczej rozdzielic linie w Srodmiesciu.
Na 3 maja 6, 11 i 12 i wtedy ludzie beda tam chodzic- 7 2
-
2017-05-06 23:34
taa będą biegać bo ty tak mówisz
- 3 1
-
2017-05-06 16:35
Ten pomysł nie zostanie zrealizowany (3)
Z co najmniej dziesięciu różnych powodów. Czy można już zakończyć ten żenujący łańcuch artykułów? Są dużo bardziej palące i sensowne problemy, którymi nikt nie chce się zająć.
- 16 5
-
2017-05-06 18:42
(2)
No właśnie, np dziurawe drogi
- 3 3
-
2017-05-07 08:26
I zęby.
Też dziurawe.
- 1 1
-
2017-05-07 13:13
zobacz, ci głupi Anglicy też mają dziurawe drogi
a nawet zim solidnych u nich nie ma,
ale oni głupi są, pękam ze śmiechu,
tylko ciągle naprawiają i naprawiają,
czyżby przypadek?- 1 0
-
2017-05-06 16:36
Dlaczego zrobienie czegokolwiek musi w Polsce tak masakrycznie długo trwać ?? (1)
śmiesznie krótki kawałek torów - 2-3 lata !
Nowa Bulońska: 2,8km - 3 lata !!!
Rozumiem, drążenie tuneli metra w bardzo trudnym geologicznie terenie, autostrada z mostami i estakadami - ale nie takie banalnie proste tematy !- 10 6
-
2017-05-07 13:13
nie wiem, ty wiesz?
podaj jakiś przykłąd z niepolski jak szybko coś "robią"
internetowy specjalisto od banalnych spraw- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.