• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska

Tomasz Wawrzonek, GZDIZ
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom. Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska zobacz na mapie Gdańska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.



Czy po zakończeniu budowy Forum Gdańsk część tramwajów powinna nadal kursować przez 3 Maja?

Przypomnijmy. Pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl zaproponował w liście do redakcji stworzenie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, między Błędnikiem a Huciskiem, co, według niego, miałoby spowodować udrożnienie ruchu w centrum miasta. Jego pomysł spotkał się z krytyką, ale znalazło się też grono, które go poparło.

Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.

Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska [tak jest obecnie w związku z budową Forum Gdańsk - red.]. Normalnie niemal wszystkie linie tramwajowe jadące na Stogi, Gdańsk Południe czy Piecki-Migowo jadą wzdłuż Dworca PKP. To z kolei oznacza, że ruch ten dociąża skrzyżowanie Hucisko.

Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, dwóch składów tramwajowych i dodatkowych na wprost do węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. W przypadku budowy dodatkowego toru najbardziej newralgiczna relacja, czyli skręt Podwale Grodzkie - Hucisko zobacz na mapie Gdańska i odwrotnie nie zwiększyłaby istotnie przepustowości. Bez sparaliżowania ruchu na kierunku od dworca (dominującego także z punktu widzenia komunikacji autobusowej) sygnalizacja świetlna nie byłaby w stanie "przepuścić" więcej niż dwóch składów.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.

Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.

Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.

Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny. zobacz na mapie Gdańska Z kolei za Huciskiem powstałaby długa zatoka autobusowa pełniąca w pewnym sensie rolę buspasa.

Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.

Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Tomasz Wawrzonek, GZDIZ

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Powodzenia (2)

    Korki codziennie sa?????a co to będzie jak zabierzecie jeszcze jeden pas chyba ze samochody beda jezdzic wtedy torami tramwajowymi

    • 14 11

    • chyba korków na oczy nie widziałeś

      • 6 2

    • w głowie masz korki

      wyjdź na słońce lepiej to może ci się przejaśni,
      lato w końcu jest, dość siedzenia przed monitorem całymi dniami

      • 1 1

  • parodia

    prawda jest taka jak by chcieli by zrobili to w zbliżonym planie ale:
    niedługo wybory i nie można wyborcom robić pod górkę
    inwestycja by poniosła koszta nie tylko na torowisko a i na rozbudowę drogi, co nie idzie w planie miasta
    wiec nie ma co liczyć na jakiekolwiek inwestycje w tym rejonie może kiedyś zrobią bus pas w kierunki lotu od dworca ale to też daleka mało realna przyszłość.

    • 3 2

  • Nie.

    Skończcie już tą g*wnoburzę, bo to już się nudne robi

    • 13 1

  • Niech dodadzą 2 minuty do rozkładu i po kłopocie:)

    • 4 7

  • Mój ukochany Gdańsk jest 20 lat za takimi miastami jak Warszawa, Wrocław czy Poznań. (2)

    Ratuje nas tylko bliskość morza, bo inaczej bylibyśmy jak Kielce albo Mielec.
    Nie ma porządnego gospodarza w tym mieście. Jeden wielki b...

    • 16 9

    • (1)

      To się wyprowadź do Gdyni jak ci Gdańsk nie pasuje

      • 2 9

      • Adamowicz niech się wyprowadzi.

        • 6 2

  • Kombinacje i kombinacje

    Gdyby ktoś nie oszczędzał na czasie sygnalizacji tramwajowej to było by dobrze.

    Od strony Dworca do Huciska jest zwrotnica sterowana elektrycznie i zanim pierwszy tramwaj nie opuści zwrotnicy i nie zwolni blokady tej zwrotnicy żaden motorniczy nie wjedzie na tą zwrotnice ( istnieje ryzyko wykolejenia się lub zmiany kierunku jazdy).
    Z tego powodu zwiększa się odległość między tramwajami i ten z tyłu nie przejedzie chyba, że na wariata z ogromnym ryzykiem.
    A niestety przewozi pasażerów za których odpowiada.

    Takie gadanie, że dwa tramwaje przejeżdżają to drobne kłamstwo.
    Wszystkie światła tramwajowe są o wiele za krótkie ale co można o tym wiedzieć skoro siedzi się przed monitorem a nie robi się realnych pomiarów w kabinie motorniczego na wszystkich liniach i jak to wygląda naprawdę.

    To samo jest z włączanymi przez pieszych świateł zaświecają się po całym cyklu dla samochodów a nie wtedy kiedy pieszy chce przejść.

    I możecie sobie pogratulowania okłamywania mieszkańców

    • 12 2

  • najlepiej nie robic nic przez lata spekulowac kadencja zleci a inni niech się martwią POLSKA :D

    • 2 3

  • A jednak FRAG głupoty planuje (1)

    Czyli jednak i Pan Michał i popierający jego wizje ( może to te same osoby) głupie pomysły mają?
    Jednak najlepiej, gdyby mogli się wypowiedzieć i mieszkanc6y, i spece od inżynierii ruchu. Takie plany robi się na wiele lat i z wyprzedzeniem. Musi być spójna koncepcja komunikacji Gdańska, zaplanowana i zaakceptowana przez mieszkańców miasta.
    Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa. Te linie odciążą Śródmieście. A w okolicach tych planowanych linii mieszka wielu Gdańszczan. I to ma sens.
    kiedyś w planach było jeszcze przedłużenie Sikorskiego do Oruni Górnej z linią tramwajową. Teraz o tych planach zapomniano.
    I to jest właśnie problem. Ciągle nowe projekty na "chwilę", potem zmiana, potem zupełnie coś innego.
    Gdańsk ma szczególny układ komunikacyjny, i tramwaj czy połączenie równoległe do ciągu: Okopowa, Podwale Grodzkie, al. Zwycięstwa, Grunwaldzka są niezbędne.
    Ale plany muszą być przemyślane, skonsultowane. Bo powstaną dziwolągi jak PKM, która niewiele problemów rozwiązała.
    Tak jak tzw." węzły przesiadkowe" które przede wszystkim utrudniają ludziom życie. Bo brak korelacji rozkładów jazdy i trzeba czekać w marnych warunkach na przesiadkę.
    Kartuska jest natomiast żywym przykładem w realu wizji FRAG , który tp marzy o zamianie Podwala Przedmiejskiego na wzór Kartuskiej. Czyli przypominam, zlikwidowanie po 1 pasie jezdni ( bo chwilowo jest za luźno!!!- no poczekajmy co będzie jak ruszy Forum Radunia), podziemne przejścia ( a są 3) zlikwidować i zrobić naziemne. To jest tak chory pomysł, że aż trudno uwierzyć co ludziom z FRAG chodzi. Może tak parę dni na obserwacji Kartuskiej w godzinach szczytu?
    jakoś też nikt z FRAG czy UM nie wspomina, że Śródmieście nie ma ( poza estakada przy Okopowej) bezkolizyjnych skrzyżowań. I to powinno być rozwiązane przede wszystkim. Nawet na Hucisku można zrobić estakadę dla samochodów, a wtedy tramwaje będą szybko mogły przejeżdżać skrzyżowanie. W Berlinie, gdzie klimat podobny do gdańskiego jest mnóstwo tego typu rozwiązań ( estakady), bo nie chciano wyburzać np. domów aby poszerzyć ulice. Hucisko też się nie da z uwagi na Radunię. Myślę, że pomysł powinni ocenić specjaliści. Nie FRAG-owcy. Bo brak rozwiązania pierwszeństwa dla tramwajów może moim zdaniem rozwiązać tylko estakada.
    No problem awarii tramwajów. Muszą być dodatkowe możliwości kierowania tramwajów na zapasowe trasy. A mamy likwidację zwrotnic w rejonie UM

    • 6 10

    • Zauważ kto w Gdańsku tak usilnie krytykuje wszelkie nowe inwestycje drogowe

      • 5 1

  • Wiedzialem.ze ten pomysl z dodatkowymi torami zostanie skrytykowany (1)

    Przez reszte specjalistów od ruchu. Ten pomysl jest kretynizmem niesamowitym. Nie wiem jak ten Pan Michal w ogole wpadl na to. Jaką sciezke wciągal? Z góry bylo wiadomo ze pomysl jest idiotyzmem. Ten czlowiek to pisal nie mając zadnej elementarnej wiedzy o inzynierii ruchu ani problemem sieci trakcyjnej i kej zasilania

    • 15 2

    • w nternecie pełno takich specjalistów jest

      przeważnie dzieci i młodzież
      albo upośledzeni

      • 2 0

  • (4)

    Jedynym rozsądnym pomysłem jest odciążenie Śródmieścia poprzez budowę alternatywnych miejskich ulic 2x2 lub 2x3.

    Dziś na cito potrzebna jest Nowa Politechniczna z szybkim tramwajem, ale przecież wielu woli wolny tramwaj bez budowy ulicy.
    Dziś na cito potrzebna jest Droga Zielona (2x2), ale kto ja tak usilnie blokuje?
    Czemu nie zakończono do tej pory Słowackiego?

    Winni paraliżu (obecnego i przyszłego) Śródmieścia są ci, którzy blokują te inwestycje.

    • 5 10

    • (1)

      Nie są potrzebne. Dobrze jest tak jak jest i tak ma pozostać

      • 3 0

      • W sumie lepiej zakorkować Śródmieście i mieć korki na obecnej Drodze Zielonej. W imię jakich racji?

        • 1 3

    • Głupich nie sieją...

      • 0 1

    • I droga czerwona.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane