• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska

Tomasz Wawrzonek, GZDIZ
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom. Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska zobacz na mapie Gdańska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.



Czy po zakończeniu budowy Forum Gdańsk część tramwajów powinna nadal kursować przez 3 Maja?

Przypomnijmy. Pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl zaproponował w liście do redakcji stworzenie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, między Błędnikiem a Huciskiem, co, według niego, miałoby spowodować udrożnienie ruchu w centrum miasta. Jego pomysł spotkał się z krytyką, ale znalazło się też grono, które go poparło.

Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.

Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska [tak jest obecnie w związku z budową Forum Gdańsk - red.]. Normalnie niemal wszystkie linie tramwajowe jadące na Stogi, Gdańsk Południe czy Piecki-Migowo jadą wzdłuż Dworca PKP. To z kolei oznacza, że ruch ten dociąża skrzyżowanie Hucisko.

Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, dwóch składów tramwajowych i dodatkowych na wprost do węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. W przypadku budowy dodatkowego toru najbardziej newralgiczna relacja, czyli skręt Podwale Grodzkie - Hucisko zobacz na mapie Gdańska i odwrotnie nie zwiększyłaby istotnie przepustowości. Bez sparaliżowania ruchu na kierunku od dworca (dominującego także z punktu widzenia komunikacji autobusowej) sygnalizacja świetlna nie byłaby w stanie "przepuścić" więcej niż dwóch składów.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.

Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.

Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.

Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny. zobacz na mapie Gdańska Z kolei za Huciskiem powstałaby długa zatoka autobusowa pełniąca w pewnym sensie rolę buspasa.

Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.

Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Tomasz Wawrzonek, GZDIZ

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Po scisłym centrum niepowinny jechać zadne blachosmrody!Tylko komunikacja miejska.! (5)

    Ewentualnie taksówki ale tylko hybrydowe.!! Pomysł z dodatkowymi torami jest świetny
    .I jak zawsze urzedasy twierdzą ze albo niema kasy albo niema czasu.Ale dna swoje kaprysy to zawsze maja i kase i czas.

    • 10 14

    • (3)

      Jak połączysz dzielnice Gdańska dal ruchu samochodów?

      Bo jeszcze jakoś samochody nie potrafią latać.

      • 3 3

      • zawsze mogą jechac na okolo ,a jak nipotrafia latac to niech sie nauczą :) (2)

        • 3 3

        • (1)

          Problem w tym, iż nie ma jak jechać na około, skoro brak jest sensownych połączń pomiędzy dzielnicami Gdańska.

          • 0 3

          • polecam obejrzeć inne miejscowości nadmorskie na świcie

            zanim się wypowiesz

            • 2 0

    • Po śródmieściu nie jeżdżą lub jeżdżą w ograniczonym stopniu (długa, mariacka i okolice), więc o co pyszczysz?

      • 4 0

  • Nie można przenosić tramwajów na 3 Maja (6)

    bo utrudnia się ludziom przesiadki. Czas oczekiwania na przesiadkę, czy czas potrzebny na przejście z dworca PKS na PKP, to istotny składnik czasu podróży.

    • 8 12

    • (5)

      Przesiadki z czego na co?

      • 6 4

      • Jestes debilem?! (1)

        O jakich przesiadkach ty gadasz?! Nic nie jest ze soba skomunikowane a nawet jesli by bylo to jest opoznione i nici z przesiadki! Twoj tok rozumowania doprowadza do tego ze pod dworcem sa korki tramwajowe. Przesiąsc to ty sie powinienes do pociagu jadacego do wariatkowa. Żegnam

        • 4 6

        • Nauka czytania ze zrozumieniem by się przydała.

          • 3 2

      • przesiadki (2)

        Z tramwaju na tramwaj, z tramwaju na autobus i z autobusu na tramwaj. Dworzec to największy węzeł przesiadkowy w Gdańsku.

        • 2 0

        • (1)

          Za chwilę pojawi się nowy wypasiony węzeł przesiadkowy i wiele autobusów nie będzie już musiało rozpoczynać swych tras spod Dworca Głównego.

          • 0 0

          • i gdzie tam mozna się będzie przesiąść

            Na Orunię? A moze na Łostowice

            • 0 0

  • (1)

    panowie pierd.......icie
    Wystarczy puścić po ul. 3-maja ruch w kierunku Wrzeszcza czyli linie 6,9,11,12 a w przeciwnym kierunku 2,6,11,12 po 3-maja w kierunku Siedlec i Łostowic reszta dojdzie pieszych do przystanku

    • 11 6

    • następny

      • 1 1

  • (3)

    Wystarczy pozbyć się części ruchu ze Śródmieścia.
    Aby to zrobić wystarczyłoby połączyć Kościuszki z Pokoleń Lechii Gdańsk (tak aby maksymalnie skrócić wyjazd z Wrzeszcza i Oliwy w stronę wylotu na Elbląg. Przeprojektować skrzyżowanie w okolicy Placu Zebrań Ludowych tak by sugerowało wyjazd 3 Maja. Połączyć Powstańców Warszawskich z Armii Krajowej tak aby wyjazd z Suchanina na Elbląską odbywał się z pominięciem Huciska.
    Oraz zamknąć połączenie Huciska z Targiem Drzewnym tak aby zminimalizować przejazdy przez tory tramwajowe.

    • 11 1

    • (1)

      Jest założone połączenie - dokończenie Słowackiego. Ale... zapomniano je wybudować.

      • 2 0

      • Ważniejsze było zbudowanie ślepej ale dwupasmowej drogi na lotnisko, na jedną imprezę tak naprawdę.

        • 5 0

    • geograful dobrze mówi, POLAĆ MU!

      • 1 1

  • Brak (3)

    Dlaczego w Gdańsku tak bardzo chcą wszędzie tramwaje skoro i tak obok jeżdżą autobusy, a jak zabraknie sztrumu to wszystko stoi. W Hamburgu też kiedyś były tramwaje a teraz tam gdzie one jeździły są pasy tylko i wyłącznie dla autobusów i taxi

    • 4 4

    • Tramwaj jest tańszy i pojemniejszy.

      • 5 1

    • W ciągu kilku lat centrum Hamburga będzie bez aut. (1)

      • 1 1

      • ta sama tendencja w UK

        • 1 0

  • (1)

    Idiota rzucił artykuł i pół miasta mu tłumaczy że jest idiotą. Jak mu wszystko przeszkadza niech jeździ rowerem albo nie... Niech nie wychodzi z domu! Bo psuje krew innym

    • 11 6

    • Racja

      Masz kolego świętą rację. Portal zrobił sobie sensację z kompletnej bzdury. Już trzeci artykuł na ten temat

      • 3 2

  • (2)

    Środek miasta, korki, zatory, komunikacyjne kongo... a co tam, walnijmy tu sobie wielkie centrum handlowe!

    • 8 2

    • (1)

      Do tego centrum dojedziesz i SKM i tramwajem i autobusem. Ale ,,, i tak większość wybierze stanie w korkach w samochodzie.

      • 3 4

      • Centrum Handlowe na miarę Złotych Tarasów w Warszawie

        • 0 1

  • hmmm...

    A gdyby tak poprowadzić dodatkowe tory jezdnią wraz z buspasem, a rozszerzenie torowiska (od strony huciska) rozpocząć na wysokości przejazdu dla aut???

    • 0 1

  • przemodelowac rondo aby jeden tramwaj mógł stać na wyspie a drugi jechać na wprost.

    Albo zlikwidowac jazde na wprost z huciska dla samochodów 100 metrów dla samochodów to żaden dystans!

    • 0 0

  • A może by tak... (2)

    A może by tak nie myśleć tylko o ruchu tramwajowym tylko o nas kierowcach którzy są bardzo dużą dojną krową dla państwa. Zabranie nam po jednym pasie spowoduje korki kilka razy większe od tych które spotykamy codziennie na odcinku Plac zebrań ludowych- Hucisko. Moim zdaniem jest to zmuszanie mieszkańców do przesiadki na komunikacje miejską a ja na przykład mam alergię na te stare babcie i ich zmęczone siatki. Krew mnie normalnie zalewa

    • 3 11

    • Sebix uwierz że to autoalergia na własną głupotę.

      • 2 2

    • Ale po kiego pchać się w Śródmieście samochodem. Przecież mamy tak wiele dróg alternatywnych,

      A nie zapomniałem - ostatnimi laty każda inicjatywa drogowa w Gdańsku jest kontestowana przez "specjalistów" od tzw. zrównoważonej komunikacji. Ciekawe tylko, czy ci "specjaliści" poruszają się po mieście komunikacją zbiorowa, czy własnym samochodem.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane