- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (564 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (29 opinii)
- 3 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (241 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (359 opinii)
Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska
W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska . Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.
Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.
Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.
Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.
Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.
Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.
Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.
Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.
Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2017-05-06 19:00
Po scisłym centrum niepowinny jechać zadne blachosmrody!Tylko komunikacja miejska.! (5)
Ewentualnie taksówki ale tylko hybrydowe.!! Pomysł z dodatkowymi torami jest świetny
.I jak zawsze urzedasy twierdzą ze albo niema kasy albo niema czasu.Ale dna swoje kaprysy to zawsze maja i kase i czas.- 10 14
-
2017-05-06 19:03
(3)
Jak połączysz dzielnice Gdańska dal ruchu samochodów?
Bo jeszcze jakoś samochody nie potrafią latać.- 3 3
-
2017-05-06 21:29
zawsze mogą jechac na okolo ,a jak nipotrafia latac to niech sie nauczą :) (2)
- 3 3
-
2017-05-06 22:41
(1)
Problem w tym, iż nie ma jak jechać na około, skoro brak jest sensownych połączń pomiędzy dzielnicami Gdańska.
- 0 3
-
2017-05-07 13:18
polecam obejrzeć inne miejscowości nadmorskie na świcie
zanim się wypowiesz
- 2 0
-
2017-05-07 09:31
Po śródmieściu nie jeżdżą lub jeżdżą w ograniczonym stopniu (długa, mariacka i okolice), więc o co pyszczysz?
- 4 0
-
2017-05-06 19:02
Nie można przenosić tramwajów na 3 Maja (6)
bo utrudnia się ludziom przesiadki. Czas oczekiwania na przesiadkę, czy czas potrzebny na przejście z dworca PKS na PKP, to istotny składnik czasu podróży.
- 8 12
-
2017-05-06 19:05
(5)
Przesiadki z czego na co?
- 6 4
-
2017-05-06 19:48
Jestes debilem?! (1)
O jakich przesiadkach ty gadasz?! Nic nie jest ze soba skomunikowane a nawet jesli by bylo to jest opoznione i nici z przesiadki! Twoj tok rozumowania doprowadza do tego ze pod dworcem sa korki tramwajowe. Przesiąsc to ty sie powinienes do pociagu jadacego do wariatkowa. Żegnam
- 4 6
-
2017-05-06 19:58
Nauka czytania ze zrozumieniem by się przydała.
- 3 2
-
2017-05-07 15:44
przesiadki (2)
Z tramwaju na tramwaj, z tramwaju na autobus i z autobusu na tramwaj. Dworzec to największy węzeł przesiadkowy w Gdańsku.
- 2 0
-
2017-05-07 17:50
(1)
Za chwilę pojawi się nowy wypasiony węzeł przesiadkowy i wiele autobusów nie będzie już musiało rozpoczynać swych tras spod Dworca Głównego.
- 0 0
-
2017-05-07 19:21
i gdzie tam mozna się będzie przesiąść
Na Orunię? A moze na Łostowice
- 0 0
-
2017-05-06 19:14
(1)
panowie pierd.......icie
Wystarczy puścić po ul. 3-maja ruch w kierunku Wrzeszcza czyli linie 6,9,11,12 a w przeciwnym kierunku 2,6,11,12 po 3-maja w kierunku Siedlec i Łostowic reszta dojdzie pieszych do przystanku- 11 6
-
2017-05-07 13:18
następny
- 1 1
-
2017-05-06 19:23
(3)
Wystarczy pozbyć się części ruchu ze Śródmieścia.
Aby to zrobić wystarczyłoby połączyć Kościuszki z Pokoleń Lechii Gdańsk (tak aby maksymalnie skrócić wyjazd z Wrzeszcza i Oliwy w stronę wylotu na Elbląg. Przeprojektować skrzyżowanie w okolicy Placu Zebrań Ludowych tak by sugerowało wyjazd 3 Maja. Połączyć Powstańców Warszawskich z Armii Krajowej tak aby wyjazd z Suchanina na Elbląską odbywał się z pominięciem Huciska.
Oraz zamknąć połączenie Huciska z Targiem Drzewnym tak aby zminimalizować przejazdy przez tory tramwajowe.- 11 1
-
2017-05-06 21:22
(1)
Jest założone połączenie - dokończenie Słowackiego. Ale... zapomniano je wybudować.
- 2 0
-
2017-05-06 21:28
Ważniejsze było zbudowanie ślepej ale dwupasmowej drogi na lotnisko, na jedną imprezę tak naprawdę.
- 5 0
-
2017-05-07 04:23
geograful dobrze mówi, POLAĆ MU!
- 1 1
-
2017-05-06 20:31
Brak (3)
Dlaczego w Gdańsku tak bardzo chcą wszędzie tramwaje skoro i tak obok jeżdżą autobusy, a jak zabraknie sztrumu to wszystko stoi. W Hamburgu też kiedyś były tramwaje a teraz tam gdzie one jeździły są pasy tylko i wyłącznie dla autobusów i taxi
- 4 4
-
2017-05-06 21:43
Tramwaj jest tańszy i pojemniejszy.
- 5 1
-
2017-05-06 23:34
W ciągu kilku lat centrum Hamburga będzie bez aut. (1)
- 1 1
-
2017-05-07 13:19
ta sama tendencja w UK
- 1 0
-
2017-05-06 21:55
(1)
Idiota rzucił artykuł i pół miasta mu tłumaczy że jest idiotą. Jak mu wszystko przeszkadza niech jeździ rowerem albo nie... Niech nie wychodzi z domu! Bo psuje krew innym
- 11 6
-
2017-05-07 05:30
Racja
Masz kolego świętą rację. Portal zrobił sobie sensację z kompletnej bzdury. Już trzeci artykuł na ten temat
- 3 2
-
2017-05-06 22:29
(2)
Środek miasta, korki, zatory, komunikacyjne kongo... a co tam, walnijmy tu sobie wielkie centrum handlowe!
- 8 2
-
2017-05-06 22:42
(1)
Do tego centrum dojedziesz i SKM i tramwajem i autobusem. Ale ,,, i tak większość wybierze stanie w korkach w samochodzie.
- 3 4
-
2017-05-07 06:21
Centrum Handlowe na miarę Złotych Tarasów w Warszawie
- 0 1
-
2017-05-07 04:20
hmmm...
A gdyby tak poprowadzić dodatkowe tory jezdnią wraz z buspasem, a rozszerzenie torowiska (od strony huciska) rozpocząć na wysokości przejazdu dla aut???
- 0 1
-
2017-05-07 05:17
przemodelowac rondo aby jeden tramwaj mógł stać na wyspie a drugi jechać na wprost.
Albo zlikwidowac jazde na wprost z huciska dla samochodów 100 metrów dla samochodów to żaden dystans!
- 0 0
-
2017-05-07 05:28
A może by tak... (2)
A może by tak nie myśleć tylko o ruchu tramwajowym tylko o nas kierowcach którzy są bardzo dużą dojną krową dla państwa. Zabranie nam po jednym pasie spowoduje korki kilka razy większe od tych które spotykamy codziennie na odcinku Plac zebrań ludowych- Hucisko. Moim zdaniem jest to zmuszanie mieszkańców do przesiadki na komunikacje miejską a ja na przykład mam alergię na te stare babcie i ich zmęczone siatki. Krew mnie normalnie zalewa
- 3 11
-
2017-05-07 07:23
Sebix uwierz że to autoalergia na własną głupotę.
- 2 2
-
2017-05-07 07:53
Ale po kiego pchać się w Śródmieście samochodem. Przecież mamy tak wiele dróg alternatywnych,
A nie zapomniałem - ostatnimi laty każda inicjatywa drogowa w Gdańsku jest kontestowana przez "specjalistów" od tzw. zrównoważonej komunikacji. Ciekawe tylko, czy ci "specjaliści" poruszają się po mieście komunikacją zbiorowa, czy własnym samochodem.- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.