• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska

Tomasz Wawrzonek, GZDIZ
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom. Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska zobacz na mapie Gdańska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.



Czy po zakończeniu budowy Forum Gdańsk część tramwajów powinna nadal kursować przez 3 Maja?

Przypomnijmy. Pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl zaproponował w liście do redakcji stworzenie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, między Błędnikiem a Huciskiem, co, według niego, miałoby spowodować udrożnienie ruchu w centrum miasta. Jego pomysł spotkał się z krytyką, ale znalazło się też grono, które go poparło.

Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.

Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska [tak jest obecnie w związku z budową Forum Gdańsk - red.]. Normalnie niemal wszystkie linie tramwajowe jadące na Stogi, Gdańsk Południe czy Piecki-Migowo jadą wzdłuż Dworca PKP. To z kolei oznacza, że ruch ten dociąża skrzyżowanie Hucisko.

Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, dwóch składów tramwajowych i dodatkowych na wprost do węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. W przypadku budowy dodatkowego toru najbardziej newralgiczna relacja, czyli skręt Podwale Grodzkie - Hucisko zobacz na mapie Gdańska i odwrotnie nie zwiększyłaby istotnie przepustowości. Bez sparaliżowania ruchu na kierunku od dworca (dominującego także z punktu widzenia komunikacji autobusowej) sygnalizacja świetlna nie byłaby w stanie "przepuścić" więcej niż dwóch składów.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.

Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.

Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.

Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny. zobacz na mapie Gdańska Z kolei za Huciskiem powstałaby długa zatoka autobusowa pełniąca w pewnym sensie rolę buspasa.

Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.

Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Tomasz Wawrzonek, GZDIZ

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Chlopy z ztm zastanowcie się! (4)

    Zastanowcie sie jak przyspieszyc czasy przejazdu tramwaju. Obecy stan jest niedopuszczalny. Pomysl czytelnika jest rozwiazaniem zmniejszajacym ten czas wiec jest pomyslem dobrym!Jak slysze "nie da się" to jedyną odpowiedzią powinno być tam są drzwi!

    • 7 7

    • nie ma zgody na przyspieszanie komunikacji miejskiej kosztem większych korków dla samochodów

      • 1 6

    • Ile zaoszczędzisz tego czasu - 1 minutę? A ile to będzie kosztowało i ile czasu stracą pasażerowie autobusów?

      • 1 2

    • Zlikwidowac przystanki chodowieckiego, traugutta (1)

      I Politechnika do której to tak samo blisko jest z przystanku Opera Baltycka. Do konsulatu niemickiego nikt już w kolejkach nie stoi.

      • 3 1

      • wszystko zlikwidować

        • 2 2

  • bunkier radunia napewno udrozni ,te urzedasy calkowicie uprzykrza zycie mieszkanca

    • 1 0

  • Ale co z linia tramwajowa nr7

    Odp. na ankiete TAK. Ale popatrzmy co zrobiono dzis z linia 7! Jedzie 3 Maja i przez to nie moze jechac swoja trasa przy stoczni. ABSURD. A LINIA 6 i 2 ktorej puszczenie 3 Maja nie zmieniloby nic jedzie przy dworcu. Tak wiec dzieki glupocie czyjejs mieszkancy poludnia musza przesiadac sie na lunie 10. Nie mozemy ufac w rozsadek projektantow.

    • 3 0

  • no i słusznie

    Zamiast torów dodatkowych zrobić buspas

    • 1 0

  • bardzo ciekawe

    "Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego" hmm to bardzo ciekawe ze ten człowiek nie widzi równie absurdalnego rozwiązania na Dmowskiego

    • 0 0

  • Problemem...

    ...gdańska są tory kolejowe. Dzielą one miasto na pół, i wyznaczają kształt człeko trójmiasta. Do "dzięki" kolei komunikacją publiczną jedzie się w wielu miejscach dłużej, niż pokonuje ten sam odcinek na piechotę. Liczba miejsc, w których tramwaj przekracza tę granicę jest absurdalnie mała: w centrum trzy, we Wrzeszczu jedna, w Oliwie też jedna. Nic nie zapowiada tu zmian, choćby dlatego, że pomysł oparcia miejskiej komunikacji na tramwajach powstał, gdy miasto już sprzedało kluczowe działki. Dzięki temu nie powstanie linia tramwajowa, która mogłaby połączyć Brzeźno z Wrzeszczem, biegnąca po Jana Pawła II, i po zbudowanym nad torami wiadukcie - wpadająca do Wrzeszcza. O nowym kształcie tras komunikacyjnych trzeba było myśleć zanim grunty trafiły w ręce inwestorów. Szczęściem w nieszczęściu jest to, że skutkiem wojny jest pojawienie się miejsc na szlaki komunikacyjne. Wyobrażacie sobie przedwojenny Gdańsk przy obecnym ruchu i liczbie ludności? Niestety, po 90 roku zaczęto i tę szansę zaprzepaszczać.
    Tymczasem Miasto klonuje pomysły z Kopenhagi. To znaczy, wywala ruch z centrum i zmusza ludzi do rowerów. Ale o jednym zapomniało. O metrze. I o skali. I o ukształtowaniu terenu. Za kilka lat urzędnicy z poważnymi minami będą proponować rozwiązania problemów które sami tworzą już dziś. Mam tylko obawy, że koszty naprawy mogą przekroczyć próg, powyżej którego naprawa jest nieopłacalna.

    • 2 2

  • 3 maja

    Należy bardziej wykorzystywać przez tramwaje ulicę 3 maja, to automatycznie rozluźni się na Hucisku. Przynajmniej jedna linia na na Chełm i jedna jadąca na morene powinna iść przez 3 maja i omijać dworzec główny. Na Chełm jedna bodajże już idzie tamtędy, teraz niech idzie jeszcze 12 (10 nie może bo necie od stoczni) to również jadący do Wrzeszcza dojada nimi szybciej. W tą stronę trzeba myśleć.

    • 3 1

  • Hehe

    Troszku większy ruch tramwajowy, i już korki na torach. Jasne, zlikwidować ulice, zbudować torowiska. Przy natężeniu ruchu tramwajowego rzędu 1 skład/minutę (konieczne po zlikwidowaniu komunikacji samochodowej) bez piętrowych skrzyżowań dla tramwajów się nie obejdzie.

    • 0 0

  • Heglowski duch historii...

    ...opuścił Gdańsk w momencie podjęcia decyzji o postawieniu na "rozwój turystyki" kosztem przemysłu. Teraz będzie drogim zad**iem z fatalną komunikacją, stojącą w korkach.

    • 2 0

  • Ktoś wymyślił bzdurę, bicie piany trwa już tydzień. (1)

    Teraz proponuję cykl artykułów czy budować kosmodrom na Olszynce. Niech się po kolei wypowiadają różni specjaliści. Artykułów na pół roku będzie.

    • 12 1

    • Sądzę, że budowa kosmodromu na Olszynce nie jest dobrym pomysłem. Na Olszynce powinien powstać zakład produkujący dynkse do bulbazatorów. Kosmodrom można postawić w Krakowie, bo tam będzie go pilnować smog wawelski.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane