- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (642 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (53 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (34 opinie)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska
W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska . Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.
Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.
Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.
Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.
Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.
Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.
Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.
Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.
Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2017-05-07 12:15
Ile jeszcze będziecie pisać o tematu który nikt nie chce?
- 5 0
-
2017-05-07 12:24
wrócić 4 na stałą trasę do pętli Siedlce
i i to z pełnym lewoskrętem w 3Maja - Nowe Ogrody
- 3 1
-
2017-05-07 12:46
Kiedy skonczycie drazyc ten durny pomysl?
Jak sie wchodzi na trojmiasto i znow sie widzi ten chory temat to az sie niedobrze robi...juz lepiej nic nie pisac niz takie bzdury...
- 1 0
-
2017-05-07 12:58
panie Michale niech pan startuje na prezesa ztm (1)
popieram ideę, miasto jest dla transportu zbiorowego i pedałowania a nie blachosmrodziaży
- 2 1
-
2017-05-07 14:30
A z jakiego powodu ty nie wystartujesz? Stan kliniczny czy prawny jest przeszkodą?
- 0 0
-
2017-05-07 13:15
SZKODA...
Tyle bicia piany o buspasach, torach tramwajowych, a problem polega na tym, że w Gdańsku trzeba szukać strategii na poziomie budowy nowego Centrum z pominięciem ciasnoty wokół Starego i Głównego Miasta. Całe te dywagacje świadczą, że nie ma w naszym mieście żadnych strategii metropolitalnych tylko doraźne rozwiązania na miarę miasta żyjącego z turystyki plażowej w skali 3 miesięcy w roku.
- 1 0
-
2017-05-07 13:26
proponuje wyprostowanie tras
Nowa politechniczną zmienic na trase pln pld tunel od Wilenskiej tunel do Kartuskiej przez Sikorskiego az do petli w Lostowicach. Bedzie to wariant bardziej ekonomiczny 10 minut z Lostowic do Wrzeszcza! Zaden samochod tego wyniku nie pobije.
Z Piecków do Wileńskiej dojazd autobusem. Zamiast kluczenia po rubiezach Jasienia przedłuzyć z Brętowa linię przez Niedźwiednik do Wojska Polskiego i mamy obwodnice tramwajową!- 2 0
-
2017-05-07 15:28
Zbudować w najbliższej możliwej lokalizacji nową trasę !!! Generalnie w Trójmieście brakuje alternatywnych dróg .Wiadomo z jednej strony zatoka ,z drugiej wzgórza morenowe ,ale jak się chce to się da !
- 1 1
-
2017-05-07 15:31
Połatać dziury w jezdniach i już będzie szybciej i bezpieczniej ! Ostatnio jechałem ul.Łąkową od Długich Ogrodów .Zapraszam urzędników w to miejsce .Okolice nowego hotelu "Sadowa" to jakaś MASAKRA .
- 4 2
-
2017-05-07 20:26
OPAMIĘTAJCIE SIĘ!!!! (1)
TYLKO PODZIEMNY PRZEJAZD PRZEZ HUCISKO na kierunku dworzec--LOT a górą ruch w kierunku ul.Kartuskiej spod pomnika Sobieskiego, a tramwaje tak jak są z jednym dodatkowym prawoskrętnym torem w kierunku Kartuskiej....!
- 0 0
-
2017-05-07 22:05
Fajny pomysł
Teraz trójmiasto powinno spytać wszystkich możliwych "ekspertów" co sądzą na ten temat i będzie kilka artykułów na najbliższe dni!
- 0 0
-
2017-05-07 23:49
pierdoły
ktoś zaproponował dobre rozwiązanie , a pracownik urzędu ma prikaz ,że nie ai tego się trzyma ale fajnie trzyma formę wypowiedzi " mi się wydaje" "moim zdaniem" nikt za to nie bierze odpowiedzialności.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.