• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska

Tomasz Wawrzonek, GZDIZ
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom. Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska zobacz na mapie Gdańska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.



Czy po zakończeniu budowy Forum Gdańsk część tramwajów powinna nadal kursować przez 3 Maja?

Przypomnijmy. Pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl zaproponował w liście do redakcji stworzenie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, między Błędnikiem a Huciskiem, co, według niego, miałoby spowodować udrożnienie ruchu w centrum miasta. Jego pomysł spotkał się z krytyką, ale znalazło się też grono, które go poparło.

Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.

Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska [tak jest obecnie w związku z budową Forum Gdańsk - red.]. Normalnie niemal wszystkie linie tramwajowe jadące na Stogi, Gdańsk Południe czy Piecki-Migowo jadą wzdłuż Dworca PKP. To z kolei oznacza, że ruch ten dociąża skrzyżowanie Hucisko.

Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, dwóch składów tramwajowych i dodatkowych na wprost do węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. W przypadku budowy dodatkowego toru najbardziej newralgiczna relacja, czyli skręt Podwale Grodzkie - Hucisko zobacz na mapie Gdańska i odwrotnie nie zwiększyłaby istotnie przepustowości. Bez sparaliżowania ruchu na kierunku od dworca (dominującego także z punktu widzenia komunikacji autobusowej) sygnalizacja świetlna nie byłaby w stanie "przepuścić" więcej niż dwóch składów.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.

Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.

Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.

Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny. zobacz na mapie Gdańska Z kolei za Huciskiem powstałaby długa zatoka autobusowa pełniąca w pewnym sensie rolę buspasa.

Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.

Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Tomasz Wawrzonek, GZDIZ

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Ile jeszcze będziecie pisać o tematu który nikt nie chce?

    • 5 0

  • wrócić 4 na stałą trasę do pętli Siedlce

    i i to z pełnym lewoskrętem w 3Maja - Nowe Ogrody

    • 3 1

  • Kiedy skonczycie drazyc ten durny pomysl?

    Jak sie wchodzi na trojmiasto i znow sie widzi ten chory temat to az sie niedobrze robi...juz lepiej nic nie pisac niz takie bzdury...

    • 1 0

  • panie Michale niech pan startuje na prezesa ztm (1)

    popieram ideę, miasto jest dla transportu zbiorowego i pedałowania a nie blachosmrodziaży

    • 2 1

    • A z jakiego powodu ty nie wystartujesz? Stan kliniczny czy prawny jest przeszkodą?

      • 0 0

  • SZKODA...

    Tyle bicia piany o buspasach, torach tramwajowych, a problem polega na tym, że w Gdańsku trzeba szukać strategii na poziomie budowy nowego Centrum z pominięciem ciasnoty wokół Starego i Głównego Miasta. Całe te dywagacje świadczą, że nie ma w naszym mieście żadnych strategii metropolitalnych tylko doraźne rozwiązania na miarę miasta żyjącego z turystyki plażowej w skali 3 miesięcy w roku.

    • 1 0

  • proponuje wyprostowanie tras

    Nowa politechniczną zmienic na trase pln pld tunel od Wilenskiej tunel do Kartuskiej przez Sikorskiego az do petli w Lostowicach. Bedzie to wariant bardziej ekonomiczny 10 minut z Lostowic do Wrzeszcza! Zaden samochod tego wyniku nie pobije.
    Z Piecków do Wileńskiej dojazd autobusem. Zamiast kluczenia po rubiezach Jasienia przedłuzyć z Brętowa linię przez Niedźwiednik do Wojska Polskiego i mamy obwodnice tramwajową!

    • 2 0

  • Zbudować w najbliższej możliwej lokalizacji nową trasę !!! Generalnie w Trójmieście brakuje alternatywnych dróg .Wiadomo z jednej strony zatoka ,z drugiej wzgórza morenowe ,ale jak się chce to się da !

    • 1 1

  • Połatać dziury w jezdniach i już będzie szybciej i bezpieczniej ! Ostatnio jechałem ul.Łąkową od Długich Ogrodów .Zapraszam urzędników w to miejsce .Okolice nowego hotelu "Sadowa" to jakaś MASAKRA .

    • 4 2

  • OPAMIĘTAJCIE SIĘ!!!! (1)

    TYLKO PODZIEMNY PRZEJAZD PRZEZ HUCISKO na kierunku dworzec--LOT a górą ruch w kierunku ul.Kartuskiej spod pomnika Sobieskiego, a tramwaje tak jak są z jednym dodatkowym prawoskrętnym torem w kierunku Kartuskiej....!

    • 0 0

    • Fajny pomysł

      Teraz trójmiasto powinno spytać wszystkich możliwych "ekspertów" co sądzą na ten temat i będzie kilka artykułów na najbliższe dni!

      • 0 0

  • pierdoły

    ktoś zaproponował dobre rozwiązanie , a pracownik urzędu ma prikaz ,że nie ai tego się trzyma ale fajnie trzyma formę wypowiedzi " mi się wydaje" "moim zdaniem" nikt za to nie bierze odpowiedzialności.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane