• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy wyznaczyli buspas w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
16 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku. Korek występuje tu niemal zawsze w godzinach szczytu. Ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku. Korek występuje tu niemal zawsze w godzinach szczytu.

Spora zmiana w organizacji ruchu czeka kierowców poruszających się po ul. Podwale Przedmiejskie w kierunku Węzła Unii Europejskiej w Gdańsku. Drogowcy z Gdańska w sobotę wyznaczą tam ok. 1,5-kilometrowy buspas. Autobusy, taksówki i pojazdy służb miejskich pojadą szybciej.



Czy buspasy usprawniają ruch w miastach?

21 sierpnia, w sobotę, drogowcy na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska wyznaczą nowy buspas. Będzie on umożliwiał swobodny przejazd autobusom, taksówkom, służbom miejskim, a także pojazdom uprzywilejowanym na odcinku od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska do ul. Słodowników zobacz na mapie Gdańska.

Kierowcy obawiają się zmiany w ruchu. - Dopiero teraz wszyscy postoimy w korkach. Na Podwalu Przedmiejskim i tak jest już ciasno, a ten pas jeszcze to pogorszy. Nie wyobrażam sobie tego. Zamiast ułatwiać sytuację kierowcom, komplikuje się ją jeszcze bardziej - komentuje pan Damian, kierowca z gdańskich Stogów.

Zadowoleni są jednak Ci, którzy na co dzień korzystają z publicznej komunikacji, bowiem autobusy miejskie zyskają nawet do 10 minut jadąc buspasem. - Wreszcie dojadę do centrum Gdańska autobusem zgodnie z rozkładem - bez opóźnień. Oby więcej takich pomysłów - cieszy się pani Dagmara, która każdego dnia podróżuje autobusem linii 112 do Śródmieścia.

Nie warto wjeżdżać autem na buspas. Dlaczego? Policja będzie dyscyplinować niefrasobliwych kierowców. - Przez dzień lub dwa będziemy pouczać kierujących pojazdami, którzy w sposób nieuprawniony będą korzystać z nowo wytyczonego buspasa. Później zaczniemy wręczać im mandaty w wysokości 100 zł i jeden punkt karny - wyjaśnia asp. Zbigniew Korytnicki, zastępca naczelnika wydziału ruchu drogowego KMP w Gdańsku.

W związku z wyznaczeniem buspasa nie zostanie przywrócony dawny przebieg - do pętli przy ul. Wałowej - linii autobusowych nr 106 i 111. - Limit kilometrów naszych autobusów w 2010 roku jest już bardzo napięty. Stąd w tej chwili o wydłużeniu linii w kierunku Stogów i Westerplatte nie może być mowy - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsk.

Ul. Podwale Przedmiejskie to część Trasy W-Z. Wąskie gardło komunikacyjne - Węzeł Unii Europejskiej - dławi ruch w stronę Obwodnicy Trójmiasta. W efekcie niemal każdego dnia w pobliżu powstają korki - widać to szczególnie na mapie lotniczej. zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz, jak będzie odbywał się ruch na ul. Podwale Przedmiejskim. Pobierz projekt buspasa.

Opinie (436) 4 zablokowane

  • Co to jest "nie mal"??? (1)

    "W efekcie nie mal każdego dnia" - "NIE MAL" piszemy razem -> NIEMAL - słownik się kłania

    "nie zostanie przywrócony dawny przebieg - do pętli przy ul. Wałowej - linii autobusowych nr 106 i 111. - Limit kilometrów naszych autobusów w 2010 roku jest już bardzo napięty. Stąd w tej chwili o wydłużeniu linii w kierunku Stogów i Westerplatte nie może być mowy"
    Jeden o Wałowej, drugi o Stogach/Westerplatte. Rozdwojenie jaźni???

    • 0 0

    • nie rozdwojenie jaźni,

      a świadomość, gdzie te autobusy by jeździły po buspasie.

      • 0 0

  • (1)

    "co do ułatwień dla autobusów to nie widzę powodu dla którego miałby one być faworyzowane bo zastępują 50-80 samochodów?"

    Prosty przykład: weźmy autobus, którego trasa wynosi 10km w jedną stronę i robi on 10 kursów (czyli 5 razy w obie strony) dziennie. Powiedzmy, że średnio autobusem tym jedzie 10 osób (co jest i tak mocno zaniżone). To nam daje 10x10x10=1000 pasażerokilometrów w ciągu dnia, gdzie samochód osobowy robi (powiedzmy, że na tej samej trasie z małym narzutem na zakupy po drodze) 25 pasażerokilometrów (2x10 + 5 na różne sprawy, jedna osoba).

    Czyli autobus wykonuje spokojnie pracę 40 (w tym przykładzie) samochodów. Ale to nie wszystko: autobusowi wystarczy kawałek drogi, podczas gdy te 40 samochodów próbuje się poruszać niemal w tym samym czasie, przez co powstają korki. Co więcej, te 40 samochodów zajmuje dużo miejsca stojąc 8 godzin pod miejscem pracy a potem 15 godzin pod domem, podczas gdy autobus potrzebuje tylko przystanku (z którego korzystają dziesiątki pojazdów) i miejsca na przenocowanie (zajezdnia).

    Dalej: nowoczesny autobus spala do 50litrów/100km, co oznacza, że przy 10 pasażerach jest bardziej ekonomiczny niż samochód.

    A teraz pomyślcie jak te liczby faworyzują autobusy, kiedy jedzie nimi nie po 10 osób, a po 100. I odwrotnie: co by było, gdyby pasażerowie autobusów kupili sobie byle jakie samochody i wszyscy jeździli nimi do pracy, dopiero by korki były.

    A jeszcze nie zaczęliśmy poruszać tematu ilości miejsca potrzebnego na drogi po to, żeby wygodniccy ludzie mogli sobie wjechać samochodem do biura a na drugim końcu do sypialni. Same autobusy by sobie świetnie poradziły na jednopasmowych drogach, czego nie można powiedzieć o samochodach. Już w ogóle nie mówiąc o tym co uzależnienie od samochodu robi ludziom z mózgów i sadełka.

    Do uzależnionych od podwożenia tyłka pod drzwi kierowców powiem tak: dziękujcie Bogu, że są ludzie, którzy jeszcze nie kupili samochodu, nie są tacy wygodni jak wy, albo przeskoczyli na wyższy poziom świadomości społecznej/ekonomicznej, bo tylko dzięki nim jeszcze w ogóle możecie jakoś po tym mieście jeździć. Zamiast ich wyśmiewać powinniście im dziękować, bo gdyby byli tacy jak wy - to wasze wygodne życie runęłoby jak domek z kart.

    • 6 4

    • Troll samochodziarz

      tego nie rozumie. Nie potrafi sobie tego wyobrazić. Dla niego samochody i ropa były zawsze i dane są na wieki. Tylko przyszli komuniści i to zabrali.

      • 0 1

  • Korki są i będą...

    Jeden buspas nie wystarczy żeby zachęcić ludzi do zmiany samochodu na komunikację zbiorową. Trzeba jeszcze żeby to wychodziło taniej, szybciej i bezpieczniej. Zresztą część dojeżdża do 3M z daleka skąd nie ma innego dojazdu więc zostaje tylko auto. Jak się zaczynie rok szkolny to zaczyna się dowożenie dzieci do szkół. Różne rzeczy można robić - budować ścieżki rowerowe, buspasy itd. Ale prawda jest taka że w każdym większym mieście w Polsce i nie tylko w godzinach szczytu tworzą się korki. Po prostu jest coraz więcej aut i już dawno stały się dobrem dostępnym niemal dla każdego.
    W dodatku ciągle pokutują stereotypy, że tylko biedota jeździ rowerem albo tramwajem. Korki będą a my będziemy w nich tracić całe godziny czy się nam to podoba czy nie. Tak to niestety widzę.

    • 5 1

  • Słuszna inicjatywa władz miasta

    Pod pretekstem usprawnienia komunikacji wprowadzono pas dla: pojazdów uprzywilejowanych" czyli każdy który ma koguta lub wiezie; "pan wie kolego kto ja jestem". I w ten oto sposób władze miasta zaczynają wychowywać społeczeństwo. Kolejny problem rozwiązany po Gdańsku. Zostało jeszcze parę mostów do zamknięcia i jedyna droga przez trójmiasto. Tak trzymać.

    • 2 0

  • Na szczęście słynna Polska Mentalność

    weźmie górę i wszystkie cwaniaki będą śmigać swoimi furami tymże bus pasem. Jednego tylko nie mogę znieść. Czemu puszcza się tym pasem taksówki??

    • 0 0

  • bus pas trzeba dobudować a nie wyznaczać

    • 1 0

  • Dodam i swoje trzy grosze (2)

    Po pierwsze to jak pojechać do śródmieścia (na stare miasto) np. z ELBLĄGA tylko proszę mi nie mówić (pisać), że koło UM i na Hucisko I tak zakorkowane przez te autobusy i przydługie tramwaje.
    Po drugie to co z samochodami jadącymi z Armii Krajowej Też koło UM. (gratuluję pomysłu)
    A po trzecie i najważniejsze to AUTOBUSY doskonale sobie radzą na każdym pasie Podwala i w ostatniej chwili już na Okopowej dają w prawo (nawet ich nikt nie otrąbia).
    Piszecie, że "Węzeł Unii Europejskiej - dławi ruch w stronę Obwodnicy Trójmiasta" Teraz to ci dopiero będzie zakorkowane.
    No tak ale urzędasy swoje zrobią pasy będą wymalowane znaki postawione Policja na baczność, będzie zatrzymywać i karać opornych czyli kociokwik do kwadratu i wtedy ktoś się reflektuje i pasy zamaluje znaki usunie Policję się wycofa tylko kto za to zapłaci? Oczywiście, że my podatnicy, bo urzędasy zawsze powiedzą, że był to EKSPERYMENT.
    Żeby takie coś wprowadzić powinno się posłużyć jakimiś obserwacjami wyliczeniami jakieś rozważne studia a nie "jadę sobie i nagle widzę, że inni jadą i korkują Okopową a ja tam się dołączyć już nie mogę". Czy ktoś za bzdury będzie odpowiadał? Czy poniesie jakieś konsekwencje?
    Dzisiaj to rozważni kierowcy i tak się nie pchają na węzeł gordyjski ale jadą sobie przez Pruszcz do obwodnicy.
    Tylko proszę internautów mi nie pisać żebym jeździł autobusem, bo jeszcze takich niestety niema, żeby mi zabierali auto np. na dach. Raz już pojechałem autobusem do miasta w godzinach szczytu to pomimo, że byłem po kąpieli i oblany dezodorantem w nowym ubraniu to mnie z kawiarni wyproszono, bo po prostu jechałem obok człowieka PRACY i śmierdziałem. Taryfiarz zapytał panie coś pan w g. wdepnął.

    • 1 4

    • Żal mi ludzi, którzy muszą się faszerować takimi bzdurami żeby usprawiedliwić przed samym sobą niemożność oderwania tyłka od samochodu.

      • 2 0

    • i jeszcze jeden

      co żałosną ściemę wali tu publicznie byle tylko nie przyznać, że piesze przejście kilometra to dla niego wyczyn nie lada

      • 3 0

  • Brawo myśliciele!? (3)

    Miło czytać wywody i kalkulacje różnych "myślicieli", którzy pewnie zaraz znajdą odpowiedź, że na "Zachodzie", że w Stanach Zjednoczonych, że w Unii Europejskiej, dawno ludzie rozumni, przesiedli się na środki komunikacji miejskiej i pozbyli się "korków" ulicznych, jeżdżąc wygodnie tramwajami i samochody oddali na szroty lub wysłali do Polski. Bzdura. Nadal masowo używają samochodów, w wielu miastach nie ma wogóle tramwajów, a komunikacja autobusowa mniejsza niż obecnie w Polsce.
    Ale skoro jest tak wielu dokładnie liczbowo ujmujących problem, proponuję zabawę! Wyobraźcie sobie, że mieszkacie w Gdańsku np na ulicy Ogarnej, Kotwiczników, Powroźników czy innej na Starówce i chcecie pojechać do Wrzeszcza, choćby na Srebrzysko, ile mandatów zapłacicie za skorzystanie z "Bus-passa", ile razy zatrzymacie pędzące samochody przy zjeździe ze środkowego pasa na "buspass" za ulicą Słodowników?
    Teraz wróćcie paluszkiem do domu, z Wrzeszcza, zgodnie z obowiązującymi znakami i przepisami?! Gratuluję postoju przy Nowotelu, na Chmielnej, przed "Buspassem" i zjazdem z "buspassa" do Ogranej i dalej. Przyjemnej zabawy, czekam na komentarze.

    • 1 2

    • taha (1)

      Ja tylko napiszę, że to kwestia świadomości, a nie kalkulacji. Kalkując czysto to opłaca się ten świat zniszczyć.

      • 2 0

      • "Świadomość" to biora pod uwagę ci, których i tak ta sprawa nie obchodzi, bo w tej części Gdańska nie bywają. Ale spróbujcie się wytłumacyć szefowi lub klientom że z powodu "Świadomości" nie dotrzymujecie terminów!

        • 0 0

    • Proszę oto komentarz: KAŻDA zmiana powoduje, że komuś jest lepiej a komuś gorzej, rzecz w tym żeby tych pierwszych było więcej od tych drugich. Zawsze można przecież powiedzieć: a gdyby tu było przedszkole w przyszłości?

      • 0 0

  • "Raz już pojechałem autobusem do miasta w godzinach szczytu to pomimo, że byłem po kąpieli i oblany dezodorantem w nowym ubraniu to mnie z kawiarni wyproszono, bo po prostu jechałem obok człowieka PRACY i śmierdziałem. Taryfiarz zapytał panie coś pan w g. wdepnął."

    To jest najbardziej debilna wypowiedź na tym forum od wielu tygodni. Jeszcze powiedz, że tak śmierdziałeś że cię izraelski satelita wykrył i posłał rakietę z łodzi podwodnej ukrytej w głębinach Bałtyku, ale rakieta zanim doleciała to się od smrodu rozpadła. A taryfiarz pewnie miał na myśli twoją mentalność.

    • 5 1

  • a moze ulatwienie zycia dla ludzi ze starówki (z ul. Ogarnej)? (1)

    moze niech mieszkańcy starówki posadający abonamenty na ul. Ogarna tez beda uprawnieni do korzystania z tego pasa, a nie musza chcac gdziekolwiek wyjechac z domu stac w korku, bo innego wyjazdu nie ma. Niech wladze o tym pomysla!

    • 0 1

    • A teraz nie muszą stać w korku? Przecież dla nich się nic nie zmieni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane