• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wzrost ruchu na Słowackiego spowodowało w głównej mierze otwarcie dwupasmowej jezdni al. Żołnierzy Wyklętych. Wzrost ruchu na Słowackiego spowodowało w głównej mierze otwarcie dwupasmowej jezdni al. Żołnierzy Wyklętych.

Od września nie ma dnia, by w porannym szczycie komunikacyjnym na całej długości nie korkowała się ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Kierowcy brną w korkach od Matarni do Niedźwiednika, tracąc tam nawet pół godziny. Sytuacji w znaczący sposób nie poprawił system Tristar, a jak pokazują badania natężenia ruchu, w ostatnich trzech latach ruch wzrósł w tym miejscu o 36 proc.



Twój najlepszy sposób na korki to?

Nowe inwestycje drogowe mają to do siebie, że dają odetchnąć kierowcom w jednym miejscu, ale korki natychmiast przenoszą się gdzie indziej. Dokładnie taki schemat zadziałał w przypadku Słowackiego po otwarciu w 2012 r. Alei Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska czy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, po tym, jak drogowcy przecięli wstęgę na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Codziennie korek od samej góry

Od kilku tygodni kierowcy narzekają w Raporcie Drogowym na ul. Słowackiego, która każdego ranka korkuje się od Matarni do Niedźwiednika. Sytuacji nie poprawił w znaczący sposób ani system Tristar, ani otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kierowcy w pierwszej kolejności winy szukają w rozregulowanych światłach na rondzie de La Salle. Te jednak pracują na maksymalnie wydłużonej fazie zielonego światła, a przyczyna leży gdzie indziej.

- Wydłużenie zielonego światła nic nie da, bo im dłużej się ono świeci, tym większe robią się odległości od pojazdów, w efekcie czego po jakimś czasie efektywność zielonego światła radykalnie spada, bo samochody nie zdążą dojechać i przeciąć skrzyżowania - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Innym problemem ul. Słowackiego poza jej ograniczoną przepustowością jest oddana do użytku w 2012 r. Al. Żołnierzy Wyklętych. Od tamtej pory ruch między Matarnią a Wrzeszczem regularnie rośnie. Trzy lata temu jeździło tamtędy zaledwie 38 tys. aut dziennie. W 2015 r. to już 52 tys. samochodów, co daje wzrost o 36 proc. Warto dodać, że ruch na drogach rośnie średnio o 2 proc. rocznie (w Gdańsku równie duży przyrost ruchu co na Słowackiego notowany jest na ul. Jabłoniowej, gdzie ruch w ciągu dwóch lat wzrósł o 20 proc.).

Średnie dobowe natężenie ruchu w Gdańsku. Średnie dobowe natężenie ruchu w Gdańsku.

Wały Jagiellońskie pękają w szwach

Rekordy przepustowości biją też Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, gdzie urządzenia zliczające samochody zatrzymują się na 95 tys. aut dziennie! To prawie tyle, co wynosi rekord obwodnicy Trójmiasta z 31 lipca, gdy w ciągu doby punkt pomiarowy w Osowej zarejestrował 96 824 samochodów. Na co dzień ruch na obwodnicy między Karczemkami a Gdynią jest mniejszy i wynosi ok. 75 tys. aut.

"Tylko" 60 tys. samochodów dziennie porusza się głównym ciągiem komunikacyjnym Gdańska, a więc al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Choć wydaje się to mało prawdopodobne, są tam jeszcze spore rezerwy, które zapewnia duża ilość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną regulującą ruch samochodowy.

Spacerowa i Trasa W-Z złapały oddech

Spiętrzenie ruchu na Słowackiego ma też dobre strony. Regularnie spada bowiem ilość aut na sąsiednich zjazdach z obwodnicy: ul. Spacerowej zobacz na mapie GdańskaTrasie W-Z zobacz na mapie Gdańska. W 2012 r. między Oliwą a Osową urządzenia pomiarowe odnotowały ruch na poziomie 32 tys., a na Armii Krajowej 56 tys. samochodów na dobę. W tym roku po obu trasach jeździło już o 15 tys. samochodów mniej (kolejno 2647 tys.).

Jak tłumaczą drogowcy, wydłużona do dwóch pasów droga z Matarni do samego Wrzeszcza jest dla kierowców bardziej zachęcająca, "zasysa" ruch z sąsiednich zjazdów, co w konsekwencji prowadzi do większego ścisku i bardziej uciążliwych korków. Dodają też, że poza długością zmienia się też specyfika zatoru na Słowackiego. Korek pojawia się nieco później, niż w innych miejscach, ma za to zdecydowanie większe tempo przyrostu, ale jak na swoją intensywność dokucza kierowcom stosunkowo krótko. Zazwyczaj już ok. godz. 8.30 stać trzeba już tylko na wysokości dawnego dolnego fotoradaru.

- Po to są sygnalizacje na zjazdach z obwodnicy, by regulowały ruch na wjeździe do miasta. Teoretycznie moglibyśmy przepuścić wszystkich na jednym cyklu świateł na rondzie de La Salle, ale co dalej? Stanęłoby pół miasta - tłumaczy Wawrzonek.
Ruch na Podwalu spada

Z podobnym schematem mieliśmy do czynienia w ostatnim czasie także na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w maju 2012 r. korzystało z niego ponad 60 tys. kierowców dziennie. Dziś te liczby są o ponad połowę mniejsze (25 tys.). Ruch z Podwala przejęła oczywiście Południowa Obwodnica Gdańska, którą dziennie jeździ ok. 22 tys. samochodów, ale jej możliwości są zdecydowanie większe.

Na Podwalu jeszcze luźniej zrobi się wiosną 2016 r., gdy otwarty zostanie Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy ze Stogów, Przeróbki, Olszynki, Dolnego Miasta czy nawet Oruni Dolnej zyskają dogodne połączenie z Przymorzem, Zaspą, Brzeźnem czy Nowym Portem bez konieczności przeciskania się przez centrum Gdańska. Z Podwala zniknie kolejnych kilka tysięcy aut dziennie, co może być początkiem przebudowy jednej z głównych arterii Gdańska na rzecz pieszych i rowerzystów.

Szacuje się, że po otwarciu Tunelu pod Martwą Wisłą przejmie on znaczną część ruchu wokół Śródmieścia. Według szacunków drogowców to ok. 32 tys. aut dziennie. Może wzrosnąć za to ruch na Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska (dziś to ok. 36 tys. aut) i przede wszystkim na wylocie z tunelu w kierunku Zaspy (ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska).

W przyszłości podobna migracja korków czeka kierowców na projektowanej właśnie Nowej Kartuskiej. Droga między ul. Otomińską zobacz na mapie Gdańskagranicami miasta zobacz na mapie Gdańska ma mieć po dwa pasy w obu kierunkach. Poza terenem zabudowanym w kierunku Żukowa droga zwęzi się do jednego pasa. I już dziś można przewidzieć, że kierowcy utkną tam w kolejnym korku.

Opinie (344)

  • To co zbudujmy kolejne pasy na Żołnierzy bWykletych

    Do tego budowa biurowcow w Oliwie tu dopiero sie zacznie korek. Juz teraz nie mozna spokojnie jak kiedysbwjwchac z grunwaldzkiej w dawna Słowackiego! A pracowbicy maja som i inne lijie km pod nosem. Za dwa lata tam będzie Armageddon ico wtedy ppowiedzą władze miasta?

    • 7 5

  • Wprowadźcie zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej. (4)

    Otwarcie PKM-ki nic nie daje, bo jeśli, ktoś wcześniej korzystał z samochodu, to nadal będzie tak robić, bo PKM-ka jeździ zbyt rzadko i jadąc nią, trzeba później przesiąść się na autobus lub tramwaj. Przesiadki zaś nie tylko wydłużają czas, ale też sprawiają, że poruszanie się komunikacją miejską jest bardzo drogie. Jest może tańsze niż jazda samochodem w pojedynkę, ale za to więcej czasu trzeba stracić na dojazdy. Jeśli autem podróżują 2 czy 3 osoby, to PKM + ZTM wychodzi często nawet drożej niż wydatki na paliwo (za przegląd auta czy jego ubezpieczenie i tak trzeba zapłacić, czy się nim jeździ czy nie). Jak miasto chce aby chociaż część osób przesiadło się z samochodów do komunikacji miejskiej, to niech wprowadzi jakieś zachęty. Np. tańsze bilety okresowe (ulga np. 30 - 70 %) dla osób posiadających dowód rejestracyjny i np. jeszcze jednej wybranej osoby przez kierowcę. Niech tego typu zachęta dotyczy przynajmniej osób, które mają w Gdańsku zarejestrowane auto. Jeśli dużo osób z tego skorzysta, to miasto na tym zyska, bo będą mniejsze korki. Jeśli mało osób z tego skorzysta, to program ten nie będzie wcale taki drogi. A tak na marginesie, to kiedyś Słowackiego jeździł 142, który został zlikwidowany. Zawsze jeździł pełny, w przeciwieństwie do PKM-ki.

    • 40 5

    • dodatkowo mogliby wprowadzić darmowe autobusy dowożące pasażerów do większych stacji PKM (1)

      to już raczej w gestii PKM by było. W Osowej autobusiki krążące tylko w tamtym rejonie, w Baninie zwożące ludzi z okolicy, na Kiełpinku kursy spod FaszynHałsa o Żukowie i Kartuzach nie piszę bo to powinna być oczywistość - i już kolejka byłaby wypełniona i mniej korków do miasta

      • 3 1

      • Takie busiki już jeżdżą i organizują je firmy dla swoich pracowników:
        - Olivia business center - pkm strzyza
        - Intel - pkm lotnisko

        • 7 2

    • cięzko sie przesiąść do komunikacji miejskiej

      bo jest taki tłok że wejść się nie da (tramwaj na Chełmie)

      • 3 0

    • PKM nie jest uniwersalnym rozwiązaniem.

      Łączy tylko wybrane punkty w terenie. A ludzie mieszkają prawie wszędzie. Nawet tam gdzie nie dociera komunikacja miejska. Inna rzecz to wygoda w dojeździe własnym środkiem transportu.
      P.S. Ta PKM chyba nie wypaliła, bo ilekroć przejeżdżam i mijam pociągi na tej linii, to wożą one powietrze.

      • 4 1

  • a trójmiasto znowu zaczyna o przebudowie podwala.... (1)

    Jak nie Naskęt to następny zaczyna.....

    • 22 14

    • I bardzo dobrze, bo podwale trzeba w końcu ucywilizowac, obecnie to jest toksyczny rak na maoie miasta.

      • 14 11

  • Zabranie prawo jazdy

    Pozabierać prawo jazdy baranom i od razu nie będzie korków. Jeszcze cudowny Tristar postawić

    • 7 6

  • Dalej rozbudowujcie Gdańsk Południe i suburbia (4)

    Na pewno pomorze! Przeciez każdy chciałby mieć mały biały domek za miastem. Cichutko. Tuż pod lasem. No i 5 minut autem od centrum :)
    A tak na serio - zniszczycie doszczętnie śródmieście i będziecie i tak gnić w korkach. To wszystko jest tak źle zaplanowane, że nie wiem czy teraz jeszcze ktoś to odkręci. Miasto w Gdańsku NIE ISTNIEJE. Są tylko rozrzucone sypialnie i drogi dojazdowe do pracy i centrów handlowych. Dziękujcie deweloperom, "planistom" i samym sobie. Ja stąd wyjeżdżam. No future!

    • 49 15

    • A ogródki dzialkowe w centrum miasta robia za śmietniki (1)

      a nowe dzielnice powstają pod Kartuzami .

      • 21 2

      • Tak właśnie!

        Ale dzięki temu można większy narzut mieć na mieszkaniach 10 minut (czyli 25km) od centrum.

        • 5 0

    • (1)

      chyba "pomoże"

      • 5 0

      • Pomoże Pomorzu

        jasne

        • 3 0

  • Tylko naukowy komitet smolenski jest w stanie rozwiazac ten problem

    j/w

    • 28 6

  • Słoiki z mazur (7)

    Przyjezdnych z mazur jest coraz więcej

    • 27 9

    • dobrze prawi, wystarczy na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu chwilę postać i od razu widać kto ją korkuje (1)

      60% jak nie więcej rejestracji to obcy

      • 10 6

      • Wybacz stary ale to jest cena jaką aglomeracja gdańska płaci za bycie liderem regionalnego rozwoju

        To normalna kolej rzeczy: do Bobowa zjeżdżają mieszkańcy gminy w interesach (np. na pocztę), do Starogardu zjeżdżają wszyscy mieszkańcy powiatu, do Białegostoku mieszkańcy województwa Podlaskiego, do Warszawy cała Polska, do Londynu cała Europa, a do Nowego Yorku cały świat. Trójmiasto jest najważniejszym ośrodkiem gospodarczym na północy kraju, więc zjeżdżają do nas cała północ i trzeba nauczyć się z tym żyć. To zjawisko nosi nazwę: metropolizacja.

        • 16 4

    • wez pod uwage, ze mieszkancy Trojmiasta to glownie sloiki (4)

      ktore pokolenie wedlug Ciebie przestaje byc sloikiem?

      • 7 2

      • od dnia zameldowania na własnym m i płaceniu tu podatków + rejestracja GD (2)

        • 8 5

        • + brak siedzenia na zderzaku i zostawiania kupy po psie na chodniku ;p

          • 9 0

        • I wówczas już taki GD nie powoduje korków.

          • 1 0

      • 3

        • 0 0

  • Benzyna jest za tania, a do tego te cztery miliony głodujących zamaist kupić (1)

    dzieciom jedzenie jeżdżą samochodami.
    Dzis nikt już do kościola nie pójdzie piechotą
    /nawet 300 metrów / i nikt nie puści dzieciaka
    do szkoły samego na pieszo. Pod szkołami
    najwieksze korki. A już pod Politechniką to paranoja .

    • 29 16

    • Benzyna wcale nie jest tania

      Jest tania w porównaniu do tego, co było 1,5 roku temu, ale bez przesady. Poza tym, to tylko stan przejściowy, obawiam się :(

      • 0 2

  • Słowackiego to mogłaby być cenna lekcja dla drogowców (3)

    jeśli ktoś czyta branżowe opracowania na ten temat (nawet polskie, bo w Warszawie przez ostatnie 20 lat to ćwiczyli z poszerzaniem takich ulic jak Górczewska), to wie, że poszerzanie zakorkowanych ulic nic nie daje. Może na chwilę na początku, ale czy warto takie pieniądze wydawać? Paradoks Braesa działa niezawodnie.

    Myślę, że inżynierowie w stylu Kosiedowskiego wiedzą to, ale zarabiają krocie na projektowaniu takich urbanistycznych knotów.

    Czy ktoś nie lubi, czy nie, w przypadku Słowaka będzie trzeba stawić czoła problemowi i wyznaczyć rano buspas w dół (np. 6-9), a do góry 14-17 i przeprosić się ze 157 albo na PKM przesiąść. Ktoś powie: herezja! zdrada! Ale jak inaczej ten problem rozwiązać? Po 6 pasów w lesie? Estakada nad de la Salle? A co przy IKEI zrobić? A potem co? Już dzisiaj w szczycie Trasa Słowaka stoi od samego ETC, a jeszcze nie docierają do niego samochody spod tunelu pod Martwą Wisłą...

    • 57 12

    • prawo i lewoskręty (1)

      Wszyscy na Niedzwiednik i Morenę wcześniej zjadą i po kłopocie, miejsce jest

      • 1 1

      • niestety

        ale nie...

        rano korek jest w dół, więc Niedźwiednik i Morena się do niego nie dokłada. Po południu zaś w górę jest korek w lesie, tak mniej więc od połowy, może 2/3 drogi. Różnie.

        Niżej od de la Salle owszem Morena i Niedźwiednik dokłada się do korków, ale tam są już ogromne prawo-lewoskręty, zwłaszcza na Potokową.

        I znowu: ile chcesz mieć długości tych lewoskrętów? 2 km? 3 km? W sumie, to nie wiem, co masz na myśli pisząc: "miejsce jest" można je przedłużać w nieskończoność. Koszty też pewnie niemałe.

        Znowu dochodzimy do sedna: tak długo jak 110 i inne busy będzie kwitł w korku koło ZDiZ, tak długo na Słowackiego będzie taka padaka, albo i gorsza...

        • 5 0

    • zbiorkom ?

      nie znasz już polskich słów ?
      wracaj do Rosji zatem

      • 1 4

  • Świętokrzyska (3)

    To samo dzieje się na Świętokrzyskiej do góry masakra. Mam do obwodowej 3.5 minuty a przez tysiące osiedli, światła i brak alternatywnego dojazdu to jadę przez 10 minut potem obwodowa Słowaka i znowu korek zróbcie coś bo to jest nie do zniesienia. Musi być jakieś wyjście z sytuacji.

    • 16 5

    • Se kup rower! (2)

      A nie narzekaj

      • 1 7

      • Tam nie ma nawet jak rowerem przejechac :) (1)

        • 7 0

        • Jak się chce to można jest sporo bocznych uliczek gdzie ruchu praktycznie nie ma więc da się. Natomiast na Havla mamy ładną szeroką drogę rowerową którą można
          przez Siedlce dotrzeć aż do Centrum lub przez Morenę do Wrzeszcza

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane