• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wzrost ruchu na Słowackiego spowodowało w głównej mierze otwarcie dwupasmowej jezdni al. Żołnierzy Wyklętych. Wzrost ruchu na Słowackiego spowodowało w głównej mierze otwarcie dwupasmowej jezdni al. Żołnierzy Wyklętych.

Od września nie ma dnia, by w porannym szczycie komunikacyjnym na całej długości nie korkowała się ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Kierowcy brną w korkach od Matarni do Niedźwiednika, tracąc tam nawet pół godziny. Sytuacji w znaczący sposób nie poprawił system Tristar, a jak pokazują badania natężenia ruchu, w ostatnich trzech latach ruch wzrósł w tym miejscu o 36 proc.



Twój najlepszy sposób na korki to?

Nowe inwestycje drogowe mają to do siebie, że dają odetchnąć kierowcom w jednym miejscu, ale korki natychmiast przenoszą się gdzie indziej. Dokładnie taki schemat zadziałał w przypadku Słowackiego po otwarciu w 2012 r. Alei Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska czy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, po tym, jak drogowcy przecięli wstęgę na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Codziennie korek od samej góry

Od kilku tygodni kierowcy narzekają w Raporcie Drogowym na ul. Słowackiego, która każdego ranka korkuje się od Matarni do Niedźwiednika. Sytuacji nie poprawił w znaczący sposób ani system Tristar, ani otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kierowcy w pierwszej kolejności winy szukają w rozregulowanych światłach na rondzie de La Salle. Te jednak pracują na maksymalnie wydłużonej fazie zielonego światła, a przyczyna leży gdzie indziej.

- Wydłużenie zielonego światła nic nie da, bo im dłużej się ono świeci, tym większe robią się odległości od pojazdów, w efekcie czego po jakimś czasie efektywność zielonego światła radykalnie spada, bo samochody nie zdążą dojechać i przeciąć skrzyżowania - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Innym problemem ul. Słowackiego poza jej ograniczoną przepustowością jest oddana do użytku w 2012 r. Al. Żołnierzy Wyklętych. Od tamtej pory ruch między Matarnią a Wrzeszczem regularnie rośnie. Trzy lata temu jeździło tamtędy zaledwie 38 tys. aut dziennie. W 2015 r. to już 52 tys. samochodów, co daje wzrost o 36 proc. Warto dodać, że ruch na drogach rośnie średnio o 2 proc. rocznie (w Gdańsku równie duży przyrost ruchu co na Słowackiego notowany jest na ul. Jabłoniowej, gdzie ruch w ciągu dwóch lat wzrósł o 20 proc.).

Średnie dobowe natężenie ruchu w Gdańsku. Średnie dobowe natężenie ruchu w Gdańsku.

Wały Jagiellońskie pękają w szwach

Rekordy przepustowości biją też Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, gdzie urządzenia zliczające samochody zatrzymują się na 95 tys. aut dziennie! To prawie tyle, co wynosi rekord obwodnicy Trójmiasta z 31 lipca, gdy w ciągu doby punkt pomiarowy w Osowej zarejestrował 96 824 samochodów. Na co dzień ruch na obwodnicy między Karczemkami a Gdynią jest mniejszy i wynosi ok. 75 tys. aut.

"Tylko" 60 tys. samochodów dziennie porusza się głównym ciągiem komunikacyjnym Gdańska, a więc al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Choć wydaje się to mało prawdopodobne, są tam jeszcze spore rezerwy, które zapewnia duża ilość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną regulującą ruch samochodowy.

Spacerowa i Trasa W-Z złapały oddech

Spiętrzenie ruchu na Słowackiego ma też dobre strony. Regularnie spada bowiem ilość aut na sąsiednich zjazdach z obwodnicy: ul. Spacerowej zobacz na mapie GdańskaTrasie W-Z zobacz na mapie Gdańska. W 2012 r. między Oliwą a Osową urządzenia pomiarowe odnotowały ruch na poziomie 32 tys., a na Armii Krajowej 56 tys. samochodów na dobę. W tym roku po obu trasach jeździło już o 15 tys. samochodów mniej (kolejno 2647 tys.).

Jak tłumaczą drogowcy, wydłużona do dwóch pasów droga z Matarni do samego Wrzeszcza jest dla kierowców bardziej zachęcająca, "zasysa" ruch z sąsiednich zjazdów, co w konsekwencji prowadzi do większego ścisku i bardziej uciążliwych korków. Dodają też, że poza długością zmienia się też specyfika zatoru na Słowackiego. Korek pojawia się nieco później, niż w innych miejscach, ma za to zdecydowanie większe tempo przyrostu, ale jak na swoją intensywność dokucza kierowcom stosunkowo krótko. Zazwyczaj już ok. godz. 8.30 stać trzeba już tylko na wysokości dawnego dolnego fotoradaru.

- Po to są sygnalizacje na zjazdach z obwodnicy, by regulowały ruch na wjeździe do miasta. Teoretycznie moglibyśmy przepuścić wszystkich na jednym cyklu świateł na rondzie de La Salle, ale co dalej? Stanęłoby pół miasta - tłumaczy Wawrzonek.
Ruch na Podwalu spada

Z podobnym schematem mieliśmy do czynienia w ostatnim czasie także na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w maju 2012 r. korzystało z niego ponad 60 tys. kierowców dziennie. Dziś te liczby są o ponad połowę mniejsze (25 tys.). Ruch z Podwala przejęła oczywiście Południowa Obwodnica Gdańska, którą dziennie jeździ ok. 22 tys. samochodów, ale jej możliwości są zdecydowanie większe.

Na Podwalu jeszcze luźniej zrobi się wiosną 2016 r., gdy otwarty zostanie Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy ze Stogów, Przeróbki, Olszynki, Dolnego Miasta czy nawet Oruni Dolnej zyskają dogodne połączenie z Przymorzem, Zaspą, Brzeźnem czy Nowym Portem bez konieczności przeciskania się przez centrum Gdańska. Z Podwala zniknie kolejnych kilka tysięcy aut dziennie, co może być początkiem przebudowy jednej z głównych arterii Gdańska na rzecz pieszych i rowerzystów.

Szacuje się, że po otwarciu Tunelu pod Martwą Wisłą przejmie on znaczną część ruchu wokół Śródmieścia. Według szacunków drogowców to ok. 32 tys. aut dziennie. Może wzrosnąć za to ruch na Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska (dziś to ok. 36 tys. aut) i przede wszystkim na wylocie z tunelu w kierunku Zaspy (ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska).

W przyszłości podobna migracja korków czeka kierowców na projektowanej właśnie Nowej Kartuskiej. Droga między ul. Otomińską zobacz na mapie Gdańskagranicami miasta zobacz na mapie Gdańska ma mieć po dwa pasy w obu kierunkach. Poza terenem zabudowanym w kierunku Żukowa droga zwęzi się do jednego pasa. I już dziś można przewidzieć, że kierowcy utkną tam w kolejnym korku.

Opinie (344)

  • Za duzo aut w miescie

    Do niedawna w rodzinie byly po 2 auta, teraz po 3 ,4!

    • 12 2

  • Rozwiązanie problemu: (2)

    Należy zakazać w godzinach największego natężenia ruchu podróżowania samochodami z tablicami rejestracyjnymi zaczynającymi się od 3 liter.
    Druga opcja to powrót do normalności czyli odebranie praw jazdy wszystkim kobietom i cyklistom.
    A najlepiej połączyć obie.

    • 11 11

    • jeszcze raz: dorośnij w końcu

      co ma na celu pisanie tych bzdur? trollujesz dla sportu?

      • 0 4

    • Rozwiązanie problemu..

      Zakazać w godzinach szczytu podróżowania samochodami z tablicami rejestracyjnymi zaczynającymi się od dwóch liter - po co jeździcie po Gdańsku - od tego jest komunikacja miejska - dojazd 2-3 km samochodem - bzdura - to własnie mieszkańcy dużych osiedli przy których jest dobrze rozbudowana komunikacja miejska powinni zastanowić się nad sensem codziennej podróży samochodem 3-5km. A potem zastanowić się co zrobić aby mieszkańcy okolic zechcieli skorzystać z transportu miejskiego.

      • 3 3

  • Po prostu pracujemy w niewłaściwych miejscach. (4)

    Zamiast zwiększania kosztów pracy za dojazd z innej miejscowości, powinien być dodatek za posiadanie pracy w odległości mniejszej niż 5 km od miejsca zamieszkania.
    Mieszkam w Łostowicach a pracuje we Wrzeszczu.
    Mam znajomego co mieszka we Wrzeszczu, a pracuje na Oruni Górnej.
    Obaj codziennie mijamy się jadąc do pracy i z pracy.

    • 13 2

    • na szczęście jak jadę rano z Wrzeszcza na Orunię nie stoję w korku tak jak ty (2)

      • 1 0

      • Może się zamienimy pracami, będziemy szybciej w domu. I zaoszczędzimy na dojazdach. (1)

        • 4 1

        • chcesz zamienić stanowiska dyrektora szkoły i wulkanizatora

          i co jeszcze może zmienimy się chatami albo żonami bo jego gruba i szczerbata

          • 2 2

    • zawsze można się przeprowadzić

      • 1 1

  • Słyszałem o tych korkach... (2)

    Moja żona opowiadała mi o nich. Widzi je z okna PKMki :)))) za to ona jedzie 15 min z Matarni do wrzeszcza o każdej porze. Szybko i ekonomicznie.

    • 20 4

    • Tylko co mają zrobić ludzie z gks i gka .?
      Mieszkają w d*pie i jakoś muszą dojechać a zardzewiały pasek w gazie to jedyna możliwość!

      • 1 6

    • Parkinki

      Zbudowano PKM właśnie dla odkorkowania Słowackiego, miał być wielki parking, a jest na 8 samochodów. Żenada

      • 9 0

  • Spragniona luksusów i prestiżu gawiedź wszędzie wozi zady samochodami. (1)

    Jeszcze parę lat i będzie jak kiedyś na starej Słowackiego.

    • 14 2

    • już jest tylko że na 2 pasach wiecej

      • 7 0

  • Żenada

    Żenująca argumentacja zdiz - wydłużenie czasu działania zielonego światła w kierunku wrzeszcza nic nie da . Najlepiej niech zdiz dla komfortu kierowców jeszcze skróci działanie zielonego światła !

    • 6 4

  • Prow i lewoskręty ! (9)

    Nie trzeba być geniuszem aby stwierdzić ze lewo i prawo skręty za za wąskie (powinny być dwa pasy) i za krótkie. Ile aut szybciej zjechałoby w stronę Moreny i Niedźwiednika, to samo przy Łostowickiej, wszędzie. Jaki to był kłopot ? miejsce jest, to nowe drogi można było przewidzieć te korki skoro jak tu piszecie to naturalny mechanizm.

    • 9 3

    • Na Morenie jest dwupasmowy zjazd w Jaśkową (1)

      Można ? można !

      • 1 0

      • Ale od ul Kartuskiej jest jeden pas prawo skrętu w Jaśkową i permamentny korek :(

        • 1 0

    • To jest zamiatanie problemów pod dywan (3)

      Morena też stoi, a ty chcesz przerzucić tam samochody ze Słowaka. Zaraz zaczniesz wymyślać lewoskręty na Morenie.

      • 2 2

      • Wszyscy, którzy jadą na Morenę zrobią to szybciej, wcześniej. (2)

        Wszyscy będą krócej stać w korku, a Morena stoi tylko na Myśliwskiej i Jaśkowej w dół rano. Właśnie na Morenie poszerzono lewo skręt i pomogło.

        • 2 1

        • Tak, na dwa lata spokój (1)

          Jak wpuścisz więcej aut ze Słowaka, to korek będzie miał nie tylko o Myśliwskiej, ale i od Bolońskiej w dół - gwarantuję.

          • 2 0

          • Zawsze trochę pomoże

            Inną sprawą jest brak parkingów przy PKM, naprawdę wiele osób zostawiłoby auto np. w Rębiechowie.

            • 1 2

    • w Gdyni na Morskiej

      Sa dwa pasy prawoskrętne do obwodnicy, nie zlikwidowało to korków, ale bardzo pomogło. Dziś trudno sobie wyobrazić to miejsce z jednym prawo skrętem.

      • 3 1

    • To prawda, od ronda de la Sale jakoś wszystko jedzie (1)

      • 4 0

      • Będą dwa prawoskręty to przestanie

        • 0 1

  • Zróbcie jeszcze więcej dużych centrów handlowych w samym sercu Gdańska :) (1)

    • 25 1

    • Dałem minusa bo nie popieram pomysłu :P

      • 2 1

  • Komunikacja miejska jest kiepska!

    Brak połączeń z Zaspy do Oliwy. (Sypialnia UG, biurowce)
    Połowę trasy trzeba przejść piechotą na przystanki.
    Autobusy są niepunktualne, potrafią odjeżdżać przed czasem.

    • 13 0

  • Bardzo ciekawe wyniki

    Bezgłowie przy projektach miejskich. Podstawowe pytanie to jak przelać pieniądze miejskie na prywatne konta zainteresowanych. I taka jest filozofia działania wszelkiej władzy w tym mieście. Ci co myślą inaczej są traktowani jak debile i bez honoru, Wydawać pieniądze trzeba umieć, ekspertyzy -drogo kosztując i są fałszywe ( z założenia podczas ich tworzenia). Brak wizji miasta -a to co jest prezentowane to tylko pozory dla gawiedzi (sam nią jestem wierząc w Młode Miasto, sens estakady czy też tunelu pod Wisłą). Liczą sie miejsca pracy, infrastruktura wyrasta obok (nie na odwrót!!! Po co sprzedawano grunty po stoczniowe- kto na tym zarobił? Czemu wyprowadzono życie miasta (Uniwersytet?) na zaplecze (polanki!) a nie do centrum np. obok NOt-u?

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane