• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wzrost ruchu na Słowackiego spowodowało w głównej mierze otwarcie dwupasmowej jezdni al. Żołnierzy Wyklętych. Wzrost ruchu na Słowackiego spowodowało w głównej mierze otwarcie dwupasmowej jezdni al. Żołnierzy Wyklętych.

Od września nie ma dnia, by w porannym szczycie komunikacyjnym na całej długości nie korkowała się ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Kierowcy brną w korkach od Matarni do Niedźwiednika, tracąc tam nawet pół godziny. Sytuacji w znaczący sposób nie poprawił system Tristar, a jak pokazują badania natężenia ruchu, w ostatnich trzech latach ruch wzrósł w tym miejscu o 36 proc.



Twój najlepszy sposób na korki to?

Nowe inwestycje drogowe mają to do siebie, że dają odetchnąć kierowcom w jednym miejscu, ale korki natychmiast przenoszą się gdzie indziej. Dokładnie taki schemat zadziałał w przypadku Słowackiego po otwarciu w 2012 r. Alei Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska czy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, po tym, jak drogowcy przecięli wstęgę na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Codziennie korek od samej góry

Od kilku tygodni kierowcy narzekają w Raporcie Drogowym na ul. Słowackiego, która każdego ranka korkuje się od Matarni do Niedźwiednika. Sytuacji nie poprawił w znaczący sposób ani system Tristar, ani otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kierowcy w pierwszej kolejności winy szukają w rozregulowanych światłach na rondzie de La Salle. Te jednak pracują na maksymalnie wydłużonej fazie zielonego światła, a przyczyna leży gdzie indziej.

- Wydłużenie zielonego światła nic nie da, bo im dłużej się ono świeci, tym większe robią się odległości od pojazdów, w efekcie czego po jakimś czasie efektywność zielonego światła radykalnie spada, bo samochody nie zdążą dojechać i przeciąć skrzyżowania - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Innym problemem ul. Słowackiego poza jej ograniczoną przepustowością jest oddana do użytku w 2012 r. Al. Żołnierzy Wyklętych. Od tamtej pory ruch między Matarnią a Wrzeszczem regularnie rośnie. Trzy lata temu jeździło tamtędy zaledwie 38 tys. aut dziennie. W 2015 r. to już 52 tys. samochodów, co daje wzrost o 36 proc. Warto dodać, że ruch na drogach rośnie średnio o 2 proc. rocznie (w Gdańsku równie duży przyrost ruchu co na Słowackiego notowany jest na ul. Jabłoniowej, gdzie ruch w ciągu dwóch lat wzrósł o 20 proc.).

Średnie dobowe natężenie ruchu w Gdańsku. Średnie dobowe natężenie ruchu w Gdańsku.

Wały Jagiellońskie pękają w szwach

Rekordy przepustowości biją też Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, gdzie urządzenia zliczające samochody zatrzymują się na 95 tys. aut dziennie! To prawie tyle, co wynosi rekord obwodnicy Trójmiasta z 31 lipca, gdy w ciągu doby punkt pomiarowy w Osowej zarejestrował 96 824 samochodów. Na co dzień ruch na obwodnicy między Karczemkami a Gdynią jest mniejszy i wynosi ok. 75 tys. aut.

"Tylko" 60 tys. samochodów dziennie porusza się głównym ciągiem komunikacyjnym Gdańska, a więc al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Choć wydaje się to mało prawdopodobne, są tam jeszcze spore rezerwy, które zapewnia duża ilość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną regulującą ruch samochodowy.

Spacerowa i Trasa W-Z złapały oddech

Spiętrzenie ruchu na Słowackiego ma też dobre strony. Regularnie spada bowiem ilość aut na sąsiednich zjazdach z obwodnicy: ul. Spacerowej zobacz na mapie GdańskaTrasie W-Z zobacz na mapie Gdańska. W 2012 r. między Oliwą a Osową urządzenia pomiarowe odnotowały ruch na poziomie 32 tys., a na Armii Krajowej 56 tys. samochodów na dobę. W tym roku po obu trasach jeździło już o 15 tys. samochodów mniej (kolejno 2647 tys.).

Jak tłumaczą drogowcy, wydłużona do dwóch pasów droga z Matarni do samego Wrzeszcza jest dla kierowców bardziej zachęcająca, "zasysa" ruch z sąsiednich zjazdów, co w konsekwencji prowadzi do większego ścisku i bardziej uciążliwych korków. Dodają też, że poza długością zmienia się też specyfika zatoru na Słowackiego. Korek pojawia się nieco później, niż w innych miejscach, ma za to zdecydowanie większe tempo przyrostu, ale jak na swoją intensywność dokucza kierowcom stosunkowo krótko. Zazwyczaj już ok. godz. 8.30 stać trzeba już tylko na wysokości dawnego dolnego fotoradaru.

- Po to są sygnalizacje na zjazdach z obwodnicy, by regulowały ruch na wjeździe do miasta. Teoretycznie moglibyśmy przepuścić wszystkich na jednym cyklu świateł na rondzie de La Salle, ale co dalej? Stanęłoby pół miasta - tłumaczy Wawrzonek.
Ruch na Podwalu spada

Z podobnym schematem mieliśmy do czynienia w ostatnim czasie także na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w maju 2012 r. korzystało z niego ponad 60 tys. kierowców dziennie. Dziś te liczby są o ponad połowę mniejsze (25 tys.). Ruch z Podwala przejęła oczywiście Południowa Obwodnica Gdańska, którą dziennie jeździ ok. 22 tys. samochodów, ale jej możliwości są zdecydowanie większe.

Na Podwalu jeszcze luźniej zrobi się wiosną 2016 r., gdy otwarty zostanie Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy ze Stogów, Przeróbki, Olszynki, Dolnego Miasta czy nawet Oruni Dolnej zyskają dogodne połączenie z Przymorzem, Zaspą, Brzeźnem czy Nowym Portem bez konieczności przeciskania się przez centrum Gdańska. Z Podwala zniknie kolejnych kilka tysięcy aut dziennie, co może być początkiem przebudowy jednej z głównych arterii Gdańska na rzecz pieszych i rowerzystów.

Szacuje się, że po otwarciu Tunelu pod Martwą Wisłą przejmie on znaczną część ruchu wokół Śródmieścia. Według szacunków drogowców to ok. 32 tys. aut dziennie. Może wzrosnąć za to ruch na Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska (dziś to ok. 36 tys. aut) i przede wszystkim na wylocie z tunelu w kierunku Zaspy (ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska).

W przyszłości podobna migracja korków czeka kierowców na projektowanej właśnie Nowej Kartuskiej. Droga między ul. Otomińską zobacz na mapie Gdańskagranicami miasta zobacz na mapie Gdańska ma mieć po dwa pasy w obu kierunkach. Poza terenem zabudowanym w kierunku Żukowa droga zwęzi się do jednego pasa. I już dziś można przewidzieć, że kierowcy utkną tam w kolejnym korku.

Opinie (344)

  • Zlecic badanie alfabenzopirenu, NOx i benzenu (2)

    wzdluz Grunwaldzkiej. Okaze sie ze ludzie mieszkaja i pracują! w totalnie zanieczyszczonym, rakotwórczym powietrzu. Najciekawsza jest sciazka rowerowa wzdluz tej trasy. To jest czarny humor.
    A potem zdziwienie ze tyle chorych na raka.

    • 4 1

    • Gdyby zamienić całą Grunwaldzką na DDR (1)

      to stężenie tego czegoś byłoby zerowe. Więc to chyba nie jest problem że tam pracują ludzie i jeżdżą rowerzyści ale w tym że w mieście bardzo ułatwia się poruszanie autem.

      • 4 3

      • to własnie mam na mysli

        zbyt duzo aut, zbyt wyokie zanieczyszczenie

        • 0 0

  • Najwyższy czas

    znormalizować Podwale Przedmiejskie. W tą okolicę musi wrócić miasto, bo narazie to jest dramat -szosa przez serce śródmieścia i 100 metrowej szerokości pas "nizego". Ani to ładny park, ani miasto, ani teren zabudowany ani rekreacyjny... Masakra prl'u. GŁupota.

    • 1 1

  • Amerykę odkryli! (1)

    korki na Słowackiego , to ja się zapytywam- gdzie w Gdańsku ich nie ma, no gdzie?
    jak duże miasta za miedzą będą w metropoliach budować 10 ty pas jezdni to u nas zaczną się zastanawiać nnad trzecim , ale wtedy przyjdą zieloni i nie pozwola, bo tam żaby, jakieś gady itd ........

    • 3 5

    • Za miedzą wschodnią już byłeś. Ok. Teraz zajrzyj za zachodnią.

      • 2 1

  • Wykarczować i zabetonować TPK. Będzie wreszcie miejsce do jazdy.

    • 1 1

  • Jak można?

    Jak można wydać setki milionów na ulice ,która w fazie projektowania była już przestarzała? Z daleka widać że były ,,łapki,,

    • 2 3

  • nie zauwazylem wiekszej liczby aut pomiedzy 10.00 a 13.00

    ani po 18.00

    • 1 0

  • Wszyscy nie macie racji. Więcej ludzi, więcej centrów handlowych, większe odległości z domu do pracy to wszystko równa się większe korki. Do tego dorzucić możecie studentów i kogokolwiek chcecie ale prawda zawsze będzie jedna - ludzi jest za dużo i to nie problem miasta tylko problem światowy. Wszędzie jest więcej ludzi i z tym nie da rady nic zrobić.

    • 4 0

  • Aż oczy bolą od czytania niektórych bzdur

    Teorie o braku wpływu poszerzania dróg na ich przepustowość są świetne, przepustowość się nie zmieniła bo zamiast 30 tysięcy dziennie jedzie 50 tysięcy dziennie i stoi się tyle samo w korku. To tak jakby powiedzieć, że się nie dostało podwyżki bo może i wcześniej dostawało się 3 tysiące zł a teraz 5 tysięcy zł ale nadal 8 godzin dziennie się pracuje, więc w zasadzie żadna zmiana.
    W tym rozumowaniu jest oczywiście pewna logika ... otóż jakby nie było w ogóle drogi albo zakazano by ruchu samochodowego, to faktycznie w tym miejscu nie byłoby żadnych korków czyli problem rozwiązany! Ale czy na pewno o to chodzi?

    • 4 2

  • Słowackiego to jest non stop zakorkowana!!!

    Trzeba coś z tym zrobić!

    • 1 2

  • a więc artykuł potwierdza

    że nowe drogi zmniejszają korki na starych. I dlatego trzeba budowac nowe drogi Samochodów już nie przybywa !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane