- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (271 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (279 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (95 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego
Od września nie ma dnia, by w porannym szczycie komunikacyjnym na całej długości nie korkowała się ul. Słowackiego w Gdańsku. Kierowcy brną w korkach od Matarni do Niedźwiednika, tracąc tam nawet pół godziny. Sytuacji w znaczący sposób nie poprawił system Tristar, a jak pokazują badania natężenia ruchu, w ostatnich trzech latach ruch wzrósł w tym miejscu o 36 proc.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Codziennie korek od samej góry
Od kilku tygodni kierowcy narzekają w Raporcie Drogowym na ul. Słowackiego, która każdego ranka korkuje się od Matarni do Niedźwiednika. Sytuacji nie poprawił w znaczący sposób ani system Tristar, ani otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kierowcy w pierwszej kolejności winy szukają w rozregulowanych światłach na rondzie de La Salle. Te jednak pracują na maksymalnie wydłużonej fazie zielonego światła, a przyczyna leży gdzie indziej.
- Wydłużenie zielonego światła nic nie da, bo im dłużej się ono świeci, tym większe robią się odległości od pojazdów, w efekcie czego po jakimś czasie efektywność zielonego światła radykalnie spada, bo samochody nie zdążą dojechać i przeciąć skrzyżowania - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Innym problemem ul. Słowackiego poza jej ograniczoną przepustowością jest oddana do użytku w 2012 r. Al. Żołnierzy Wyklętych. Od tamtej pory ruch między Matarnią a Wrzeszczem regularnie rośnie. Trzy lata temu jeździło tamtędy zaledwie 38 tys. aut dziennie. W 2015 r. to już 52 tys. samochodów, co daje wzrost o 36 proc. Warto dodać, że ruch na drogach rośnie średnio o 2 proc. rocznie (w Gdańsku równie duży przyrost ruchu co na Słowackiego notowany jest na ul. Jabłoniowej, gdzie ruch w ciągu dwóch lat wzrósł o 20 proc.).
Wały Jagiellońskie pękają w szwach
Rekordy przepustowości biją też Wały Jagiellońskie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
"Tylko" 60 tys. samochodów dziennie porusza się głównym ciągiem komunikacyjnym Gdańska, a więc al. Grunwaldzką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Spacerowa i Trasa W-Z złapały oddech
Spiętrzenie ruchu na Słowackiego ma też dobre strony. Regularnie spada bowiem ilość aut na sąsiednich zjazdach z obwodnicy: ul. Spacerowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jak tłumaczą drogowcy, wydłużona do dwóch pasów droga z Matarni do samego Wrzeszcza jest dla kierowców bardziej zachęcająca, "zasysa" ruch z sąsiednich zjazdów, co w konsekwencji prowadzi do większego ścisku i bardziej uciążliwych korków. Dodają też, że poza długością zmienia się też specyfika zatoru na Słowackiego. Korek pojawia się nieco później, niż w innych miejscach, ma za to zdecydowanie większe tempo przyrostu, ale jak na swoją intensywność dokucza kierowcom stosunkowo krótko. Zazwyczaj już ok. godz. 8.30 stać trzeba już tylko na wysokości dawnego dolnego fotoradaru.
- Po to są sygnalizacje na zjazdach z obwodnicy, by regulowały ruch na wjeździe do miasta. Teoretycznie moglibyśmy przepuścić wszystkich na jednym cyklu świateł na rondzie de La Salle, ale co dalej? Stanęłoby pół miasta - tłumaczy Wawrzonek.
Ruch na Podwalu spada
Z podobnym schematem mieliśmy do czynienia w ostatnim czasie także na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w maju 2012 r. korzystało z niego ponad 60 tys. kierowców dziennie. Dziś te liczby są o ponad połowę mniejsze (25 tys.). Ruch z Podwala przejęła oczywiście Południowa Obwodnica Gdańska, którą dziennie jeździ ok. 22 tys. samochodów, ale jej możliwości są zdecydowanie większe.
Na Podwalu jeszcze luźniej zrobi się wiosną 2016 r., gdy otwarty zostanie Tunel pod Martwą Wisłą
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Szacuje się, że po otwarciu Tunelu pod Martwą Wisłą przejmie on znaczną część ruchu wokół Śródmieścia. Według szacunków drogowców to ok. 32 tys. aut dziennie. Może wzrosnąć za to ruch na Elbląskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W przyszłości podobna migracja korków czeka kierowców na projektowanej właśnie Nowej Kartuskiej. Droga między ul. Otomińską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Opinie (344)
-
2015-12-15 21:16
Proste
Trzeba się przesiąść na dwa kółka! Polecam. bez korków prawie bez kosztów i zdrowo. Ja właśnie dlatego nie jeżdżę samochodem, który sprzedałem a w autobusach smród i sami zakompleksieni i nie zadowoleni pasażerowie.
Rower to najlepszy wybór. Nawet zimą- 2 3
-
2015-12-15 21:30
Moja Skoda Fabia Omija chodnikami Korki.
A co sie dzieje jak wyjeżdżasz z Oruni i wjeżdżasz na Świętokrzyska! MASAKRAAA!!!! Po 16 dramat.
- 1 1
-
2015-12-15 21:32
Ruch ze Słowackiego-Żołnierzy Wyklętych po otwarciu tunelu spadnie o połowę. Za to (1)
przeniesie na Jana Pawła.... 100% samochodów z kierunku Elbląga zamiast na obwodnicę i Słowackiego pojedzie do Wrzeszcza i Oliwy tunelem. A przejazd Czarnym Dworem będzie trwał do godziny.... Może wtedy wreszcie miasto dokończy inwestycję pn Trasa Słowackiego.....
- 3 0
-
2015-12-15 22:32
Na Jana Pawla II ( 6 światel na krótkim odcinku) juz sa korki,co będzie jak ruszy tunel ?Brak wyobrazni władz , miała byc Nowa Kościuszki i co?
- 1 0
-
2015-12-15 21:34
Licznik
Proponuję zamontować liczniki na światłach, w Szczecinie to się świetnie sprawdza.
- 5 1
-
2015-12-15 22:04
Bez wyobrazni projektowal.
Na Słowackiego potrzebny jest trzeci pas od Potokowej do węzła na obwodnicy. Wiadukt na Kościuszki to niewypał i tandeta. Ci projektanci powinni zwrócić pieniądze.
- 2 2
-
2015-12-15 22:17
Korki (2)
Niestety korki zawsze będą skoro samochodem jedzie przeważnie jedna osoba,bardzo rzadko dwie.W autobusie mieści się tyle osób ile jest w około100 samochodach.Wszystko jasne,
- 6 2
-
2015-12-16 03:24
100x5= 500 (1)
to taki duży autobus
jesteś bardzo inteligentny !- 1 1
-
2015-12-16 06:45
Ty też jesteś inteligentny.
- 0 0
-
2015-12-15 22:52
domin
zrobcie ronda, wywalcie swiatla, bedzie lepiej
- 3 2
-
2015-12-16 01:46
To jest koszmar dzisiaj stałem prawie godzine na Słowackiego ok 16.00. Wyjechać ze starej Słowackiego to koszmar, dlaczego nie działa Tristar. Dlaczego nie ma dalszej budowy ulicy Słowackiego koło Etc. Komu na tym zależy żeby sparaliżowač Gdańsk. Panie Prezydencie weź sie za swoich urzędników i zrób coš dobrego dla miasta.
- 1 2
-
2015-12-16 01:48
Orunia to już nie Gdańsk
- 0 0
-
2015-12-16 09:40
(1)
wprowadzić płatne parkowanie w całym mieście i po kłopocie zaczną zostawiać auta na parkingach pkm i przesiadać się do komunikacji miejskiej i wtedy wymagać od ztm zwiększenia częstotliwości kursowania proste?
- 0 0
-
2015-12-16 09:46
nie, jeszcze nalezaloby uniemozliwic parkowanie na chodnikach i trawnikach.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.