• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.

MKo
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.

We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.



Stan taboru kolejowego w Trójmieście oceniam:

Przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT) Urząd Marszałkowski rozstrzygnął pod koniec czerwca. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Newag z Nowego Sącza, która za dostawę elektrycznych składów otrzyma 70 mln zł. Pierwotnie urzędnicy na inwestycję chcieli przeznaczyć o 15 mln zł mniej, ale ostatecznie uznali, że dołożą brakującą kwotę.

Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.

Przepełnione pociągi na trasie PKM



- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
  • Tak ma wyglądać elektryczny pociąg dostarczony przez wykonawcę. Po liczbie drzwi widać, że będzie on wykorzystywany na dłuższych trasach.
  • Wnętrze pociągu elektrycznego spółki Newag z Nowego Sącza.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.

20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.

Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi dla SKM



Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
MKo

Miejsca

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Tylko dwa ?

    Poważnie, jest sie czym chwalić ?

    • 50 4

  • Ciasnota (9)

    W tych pociągach jest straszliwa ciasnota i potworny zaduch. Niedawno jechałem pendolino i - nigdy więcej w życiu. Mam 186 cm wzrostu, przeciętną kubaturę, ale za nic nie mogłem zmieścić się wąskim i ciassssnym fotelu.

    • 18 23

    • (2)

      Niestety, wszelkie siedziska projektują osoby z niedoborem wzrostu

      • 5 5

      • Prezes jest niskiego wzrostu i takie mają być fotele (1)

        • 5 2

        • Prezes jest najważniejszy!

          Wszystko w Polsce musi być na Jego rozmiar

          • 0 0

    • (1)

      Dziwne. Też mam 186cm i nigdy w pendolino nie miałem problemów.
      Samoloty za to... To już inna historia...
      Dlatego właśnie wolę jechać pociągiem do wawy niż lecieć.

      • 15 0

      • Najgorsze są Bombardiery Lufthansy

        Na stojąco po prostu pasujesz

        • 2 2

    • Jeżeli masz 186 i mówisz, że są ciasne fotelem, to chyba wzrost z wagą pomyliłeś.

      • 16 1

    • Może masz owsiki.

      • 7 1

    • Lataj samolotami

      ....tam to można się"rozwalić" wygodnie i "wyciądnąć nogi"

      • 4 0

    • Kup sobie autobus

      • 1 0

  • A gdzie klimatyzacja w Skm? (2)

    • 14 10

    • Nie ma w 80 % składów pociągowych.

      W 20 % nie działa.

      • 5 1

    • To nie jest artykul o SKM.

      • 1 1

  • (2)

    Całe dwa na najbardziej "zakolejone" województwo w Polsce. Nie no brak słów.

    • 26 6

    • Właśnie

      Bardzo to zabawne jak marszałek pieje o tym ,że Pomorzanie najchętniej jeżdżą pociągami. Przez gardło mu nie przechodzi, że 70 proc tych przewozów to dzięki gnębionej przez niego SKM i gdyby nie ona, to Pomorskie byłoby ją szarym końcu.

      • 1 0

    • "zakolejone" to jest dzięki wynikom SKM

      Cała reszta regionu jest praktycznie wykluczona komunikacyjnie. Muł, krzaczory i pustka...
      Albo tory zwinięte, albo w strach po nich jeździć albo nie ma co po nich jeździć...

      A do nielicznych składów nie da się wbić, nie tylko z rowerem.

      Są znacznie bardziej pilne potrzeby niż kolej miejska.

      • 1 0

  • 2 pociągi, jest się czym chwalić, a ludzie niech dalej jak w bydlęcym transporcie jadą (1)

    Nie wiem czy śmiać się czy płakać.

    • 26 12

    • Opcja - słowo klucz.

      Przetarg zawiera dużą opcję na zakup dużej liczby kolejnych składów. Potrzebny jest tylko taki drobiazg jak pieniądze.

      • 3 0

  • Panowie tacy dumni na tym zdjęciu, jakby za swoje kupowali (9)

    tak, na pewno 2 (słownie dwa) pociągi rozwiążą problemy komunikacyjne w aglomeracji.

    • 36 9

    • (6)

      Umie czytać, a?
      "Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów."

      • 7 8

      • a ten cel to rok 3572

        • 10 3

      • On tylko nagłówek przeczytał. Dalej nie umie.

        • 6 4

      • Oni już rządzą 30 lat

        To "docelowo" powinno zostać zrealizowane już jakąś dekadę temu. Jesteśmy kolejowym skansenem Polski dzięki temu towarzystwu wzajemnej adoracji.

        • 6 4

      • a ty wiesz? (2)

        Ile już razy to słyszeliśmy?

        I o pociągu do Bytowa...

        • 1 0

        • Kto będzie jeździł tym pociągiem? Tym do Bytowa? (1)

          • 0 3

          • ci sami

            którzy nie mieli jeździć do Kartuz czy Sierakowic.

            • 2 0

    • Okropne te typy.

      • 7 4

    • pewnie że za swoje

      przecież sobie od ust odjęli...

      "Dobry pan, a mógł zabić..."

      • 0 0

  • Cieszyć się czy płakać? Dlaczego ten nowy skład jeździ tylko 1 obecnie?! Co z resztą?! Same gruzy od 62 jeżdżą.

    • 18 7

  • (13)

    SKM już się o nic nie stara. Widać że ostatnie pieniądze ładują w remont peronów i wygląda to wszystko tak jakby SKM miała być tylko zarządca linii 250 i obsługiwać warsztat. A pociągi oddadzą pod marszałka

    • 104 10

    • I to by było dobre rozwiazanie. bo wtedty moze być inny przewożnik a nie społka zalezna od PKP (1)

      gdzie pkp nieche zainwestowac w nowe składy

      • 11 11

      • a dlaczego SKM/PKP ma zainwestowac?!

        Bo ktoś ma ambicje w klimie jeździć najnowszym modelem wielosystemowego pociągu na magnetycznej poduszcze?
        Który nigdy się nie zwróci?

        Możesz zwrócić się do innego przewoźnika, zobaczymy co ci powie...

        • 3 3

    • TO nie prawda!

      i tu należy postawić kropkę. Spółka bez wizji i ambicji. Trwać.

      • 1 6

    • Przecież to marszałek utrudnia zakup SKM nowego taboru. (9)

      Od kilku lat blokuje jej ten zakup. Najpierw teksty, że nie będzie "państwowemu" SKM kupował pociągów. SKM powiedziała -OK i chyba w 2020 roku zaproponowała przekazanie unijnej kasy marszałkowi, by on kupił te pociągi, a jej je wydzierżawił, podobnie jak dzierżawi jej ten złom do obsługi PKM . Marszałek co? - to też nie chciał. Rozumiem-polityka, ale w końcu nam jest wszystko jedno kto jest włascicielem pociągiu. Ma być czysto, wygodnie , punktualnie. Tylko tyle i aż tyle.

      • 12 16

      • Marszałek... (1)

        ...chce mieć kontrolę nad SKM. Dlatego nowe składy chciał wnieść aportem podwyższając kapitał spółki. Nowe udziały należałyby do województa. PKP utraciłoby większość. I to się nie podoba obecnemu zarządowi SKM (pewnie zostaliby odwołani, a nowym prezesem zostałby Zibi).

        • 12 2

        • Marszałek z niejakim Nowakiem

          Tak, tym od zegarków miał 8 lat (2007-2015) na ussamorzadowienie SKM. Mieli wtedy na to odłożoną kasę. Jakoś się i wtedy nie spieszyło...

          • 4 1

      • Nieprawda, SKM oferowala ewentualne przekazanie pociągów ale (1)

        po 10 latach.

        • 1 6

        • I po co te kłamstwa panie urzędniku?

          Marszałek miał kupić te pojazdy z załatwiony przez SKM dofinansowaniem dla siebie. SKM miało je dzierżawić, podobnie jak marszałek dzierżawi jej pesozlom na PKM. Przecież ten tabor ma jeździć i się zwracać.

          • 4 3

      • Jaki k...a zlom? To przecież pociągi od Narodowego producenta PESA!

        • 3 8

      • Przestań pieprzyć. (3)

        Co ma marszałek do SKM rodem z PKP? Nowych składów SKM nie ma raczej za sprawą nieudolnego wojewody.

        • 1 7

        • Nie ma argumentów, więc obrażamy.. (2)

          Marszałek jest współwłaścicielem SKM i organizatorem transportu. Możesz mu podziękować za podwyżki cen biletów w SKM i Polregio na Pomorzu.

          • 4 2

          • A czy przypadkiem nie wzrosły ceny energii, a przy okazji zmalały dochody gmin? (1)

            • 2 4

            • Najpierw sprawdź, potem wypisuj partyjne przekazy!

              • 1 1

  • (6)

    Interesująca byłaby informacja nt. układu siedzeń w składach "miejskich". Układ, jak na zdjęciu załączonym do artykułu, czy też składach Newaga, które już jeżdżą na linii SKM kompletnie się nie sprawdza. Wnętrze powinno być zbliżone do metra, które funkcjonuje w dużych miastach.

    • 57 14

    • (1)

      w artykule jest mowa o pociągach regionalnych

      • 3 1

      • W artykule jest, że przynajmniej jeden pojedzie na trasie aglomeracyjnej, a do tego ciągle jest informacja o PKM.

        • 1 1

    • (3)

      Śmiem twierdzić, że składy kolei miejskiej z siedzeniami wzdłuż bocznych ścian są w mniejszości. Zobacz chociażby niemieckie miasta, tam tabor na S-Bahn ma w większości normalny układ siedzeń, tylko niewielka ich część jest zamontowana równolegle do ścian, głównie w przestrzeni na rowery/dla osób niepełnosprawnych, bo i tak są to składane siedziska.

      • 7 0

      • Nie wie, czy siedzenia wzdłuż ściany to jedyne sensowne rozwiązanie. Jestem za to pewien, że duże fotele między, którymi trzeba się przeciskać, nie są dobry rozwiązaniem.

        • 1 1

      • S-Bahn - układ wzdłuż ścian lub typu stare skm. W każdym razie nic co by przypominało to ogromne fotele ze zdjęcia.

        • 0 1

      • Kluczowa jest też ilość drzwi i przyspieszenie oferowane przez skład

        • 2 0

  • W sam raz na wybory przyjadom! (1)

    • 13 4

    • Z ktorej slojowni ty.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane