- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (135 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (158 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (85 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (39 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.
We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.
Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.
Przepełnione pociągi na trasie PKM
- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.
20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.
Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi dla SKM
Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
Miejsca
Opinie (183) 1 zablokowana
-
2022-08-23 14:14
Ale po co aż dwa (7)
Wystarczy kupić jeden a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe stanowiska urzędnicze. Wdzięczni fani jedynie słusznej opcji i tak wybiorą na kolejną kadencję. W końcu tak bezkrytycznie wybierają tych samych już od 30 lat.
- 19 2
-
2022-08-23 18:04
od zmiany warty kasy nie przybędzie (4)
- 1 1
-
2022-08-23 18:20
W całej Polsce mają podobną kasę w samorządach wojewódzkich (3)
Ale tylko u nas mamy jeszcze kolejowy skansen oparty na pociągach z epoki Towarzysza Wiesława.
- 1 2
-
2022-08-23 19:48
Tam są gdzie te koleje należą do samorzadów (2)
Kiedy ta wiedza dotrze do mieszkańców Trójmiasta i okolic że skm to spółka zarządzana przez stare PKP z pisowskimi nominatami
- 1 0
-
2022-08-23 20:28
I wracamy do punktu wyjścia (1)
Pan marszałek miał minimum dwadzieścia lat na to, żeby to zmienić i przejąć pełną odpowiedzialność za Koleje Pomorskie. W latach 2007-2015 z jego opcji pochodził premier, minister infrastruktury, szef PKP, wojewoda pomorski i inni najważniejsi ludzie w tej części świata.
- 0 1
-
2022-08-24 08:13
Skąd te 20 lat? Nie wychodzi mi za Chiny.
Wydaje mi się, że tabor trzeba regularnie uzupełniać, ale nie ma możliwości wymiany wszystkich składów na nowe równocześnie Sytuacja wygląda lepiej w stolicy, tam budowano metro od podstaw. U nas skm działa kilkadziesiąt już lat, zatem dokłada się nowe składy od czasu do czasu. Wszędzie tak jest, wystarczy spojrzeć na metra w innych krajach. W Paryżu jeżdżą składy chyba z każdej epoki.
- 0 0
-
2022-08-23 19:45
I po ten sarkazm, napisz do Morawickiego żeby kupił dla skm jeszcze 10 pociągów bo to jego spółka (1)
- 1 0
-
2022-08-23 20:35
Ale to marszałek województwa podpisuje kontrakty i płaci za usługę
Nie ma przymusu, żeby jeździło tutaj PKP. Można sprowadzić kogoś innego, kto będzie dysponował nowoczesnym taborem. Było na to co najmniej 20 lat.
- 0 1
-
2022-08-23 14:27
Nowe pociagi
Rychlo nie po w czasie I tylko dwa zestawy . Polityka w samorzadzie gdanskim i pomorskim to dno dna i kilo mułu .
- 9 0
-
2022-08-23 15:08
POsikałem sie ze szczescia :) 2 pociagi raz na 50lat dla milionowej aglomeracji normalnie sukces :) (1)
- 12 0
-
2022-08-23 19:49
Posikałem się z Twojej głupoty i niewiedzy
- 2 1
-
2022-08-23 15:51
Jak to jest ? W Warszawie w SKM można skasować bilet bo da kasowniki a w Trojmiescie nie!!! Jak to jest ze jazda jeden przystanek, cena dla emeryta 4,65 a jadąc 8 przystanków płaci się tyle samo ?
- 5 2
-
2022-08-23 15:53
Kiedy obcinanie łap za mazanie w pociągach i poza ? Łapać i do prac społecznych, czyszczenia , sprzątania !!!! Na rok!!!! Wtedy będzie się czego bac
- 11 1
-
2022-08-23 16:28
Bajzel jak zwykle (2)
Samo PKM potrzebuje z 10 składów hybrydowych, SKM Trójmiasto ze 40
Elektrycznych, kolejne 50 w tym przynajmniej 20 piętrowych dla przewozów regionalnych
Zakupy powinny być robione wspólnie rozłożone na 10-12 lat z corocznymi dostawami po około 8-10 pociągów co roku- 74 4
-
2022-08-23 17:32
Masz dużo racji ale... (1)
...hybrydowych potrzeba najmniej. Docelowo niezelektryfikowane odcinki obsługiwane przez "PKM" mają być tylko Gdańsk Kiełpinek - podg. Glincz i Kartuzy - Sierakowice. Oba mają obsługiwać pociągi Gdańsk - Sierakowice. Jeżeli miałyby kursować co godzinę, to 4 składy wystarczą.
Co do reszty, zgoda.- 5 2
-
2022-08-24 01:22
Zlituj się
Chodziło mi o sposób robienia zakupów, a nie o szczegółową listę zakupów. Zasadniczo poza nielicznymi zakupami zamówienia publiczne na sprzęt czy usługi są robione bez planu. Efektem są zakupy sprzętu małe, drogie i potem bardzo kosztowne i drogie i kłopotliwe w eksploatacji. Tracą na dłuższą metę nie tylko zamawiający ale też producenci. A jak ktoś nie wierzy to niech się zapozna z historią chociażby bydgoskiej pesy
- 3 1
-
2022-08-23 16:37
Super! Dzięki takiemu rozwojowi niedlugo dogonimy tak rozwinięte kraje jak Gabon, Honduras czy Wybrzeże Kości Słoniowej.
(Trochę przeinaczony cytat z kabaretu z czasów PRLu - wtedy chodzilo o ilość ciągników na 1 ha pola).
- 8 1
-
2022-08-23 16:56
SKM nie kupi żadnego pociągu, bo nie ma na to pieniędzy, a do przetargu NEWAG się nie zgłosi.
Zostanie prawie zbankrutowana, państwowa PESA ze swoimi nieudanymi pociągami
- 3 5
-
2022-08-23 17:08
Polregio
polregio ma w d.... swoich pasażerów i nie odpowiada na ich reklamacje.Urzad Marszałkowski powinien coś z tym zrobić.
- 7 1
-
2022-08-23 17:11
Słuszną linię ma pan marszałek (20)
Kupi dwa - na kolejne 29 nie będzie kasy z Krajowego Planu Odbudowy. SKM ,dzięki ob(struk)cji pana marszałka, też nic nie kupi, bo marszałek przez kilka lat nie zgadza się na ten zakup. A mógl wziąć od skm dotację z UE i sam kupić te pociągi. No brawo!
- 48 34
-
2022-08-23 17:39
SKM niech samo kupuje, ewentualnie niech zaciąga pozyczkę u właściciela czyli PKP. (9)
Jak SKM, nie jest w stanie kupić to niech sceduje dofinansowanie na marszałka.
- 15 10
-
2022-08-23 18:30
Nikt nie da pożyczki pod tak krótkie kontrakty jakie daje Marszałek.
Był o tym niejeden artykuł. Urząd Marszałkowski jest jak pies ogrodnika: sam nie zeżre i nikomu nie da.
- 11 7
-
2022-08-23 20:00
Coś ci się pomieszało . (5)
Wydaje się bowiem że SKM to część PKP, czyli to nie marszałek a wojewoda Drelich /oczywiście jak już się wyśpi/ powinien się o nią troszczyć. W gestii marszałka zaś jest PKM i tu marszałek robi wiele by PKM-ka była coraz lepsza.
- 4 12
-
2022-08-23 20:34
w gesti marszalka jest zapewnienie transportu zbiorowego na terenie wojewodztwa pomorskiego (3)
A nie holubienie jednego (czy dwoch) przewoznikow.
Jego zadaniem jest zapewnienie rozwoju sprawnej i efektywnej sieci transportowej, a kto w niej bierze udzial powinno miec znaczenie jedynie merytoryczne. Jak sie bedzie oplacac i zaspokajac potrzeby, to lektykami i rikszami moze to smigac.
Za usluge sie placi, za jej rozwoj (perspektywiczny), tez...
Marszalek ma taka usluge, za jaka placi...
I taka usluge od niego dostajemy- 10 2
-
2022-08-23 23:41
No dobra filozofia aczkolwiek śmierdzi Kalim. (2)
Pismeni obdzierają Pomorskie z pieniędzy ile się tylko da a marszałek Pomorskiego ma dofinansowywać państwową firmę PKP, w której zasiadają wierni pisowi wasale, ich rodziny , znajomi, itd, itd?
- 2 7
-
2022-08-24 00:33
nic z tego - żadnym Kalim
Z jakich pieniędzy? Samorząd ma jakieś pieniądze? Wypracowuje?
Samorząd jest właścicielem SKM. Nie musi jednak kupować sprzętu do "swojej" firmy, skoro obawia się np. braku wpływu na jego dysponowaniem. Jednak ruchy w majątku nie są takie łatwe, że se kapitał ze spółki można wyciągnąć.
No ale skoro, to wzorem taboru PKM, ktoś broni kupić i oddać w użytkowanie? Przecież linię PKM obsługuje ekipa SKM, a pociągi śpią w Cisowej...
Oczywiście, można "wespół w zespół", jak to Michnikowski śpiewał "by żądz moc móc wzmóc", ale jakoś nie ma iskry w tym związku... Może samorząd swoją firmę rozwijać, ale tu entuzjazmu też nie widać. Ciężka i brudna robota, ZNTK trzeba by odbudować. Do Chojnic za daleko...
Bo tak po prawdzie, to komunikacja a w szczególności SKM to wieki wrzód na zdrowym ciele samorządu. Tak się fajnie likwidowało i komuś do łba strzeliło tę PKM zrobić. I się patola rozzuchwaliła.
A wystarczyło kiedyś powiedzieć, że się nie zapłaci i kolej rozbierała linie...
Tak jak do Nowego Portu...- 5 2
-
2022-08-24 11:51
Kalim?
Raczej Kozakiem i Tatarzynem -> Tuwim...
- 2 0
-
2022-08-24 07:24
Nie znam się ,ale się wypowiem.
PKM to tylko tory i perony. Po PKM wozi nas... uważaj- SKM i polregio.
- 4 0
-
2022-08-24 00:21
samorząd też jest właścicielem
SKM.
- 2 1
-
2022-08-24 07:23
Przeczytaj jeszcze raz.
Tym razem ze zrozumieniem. SKM chciało zdecydować dofinansowanie UE na marszałka, ale on go nie chciał.
- 3 1
-
2022-08-23 18:45
60 lat i mamy tylko jedna nową (1)
Skm reszta to złom
- 7 3
-
2022-08-24 12:20
Czyli w wieku marszałka:)
- 1 0
-
2022-08-23 20:07
Cytuję i**otę"a mógł wziąć od skm dotację z UE i sam kupić te pociągi" (2)
Od skm dotację??? Pieniądze z UE na takie duże projekty infrastuturalne otrzymuje rząd i on ustala na co będą przeznaczone. Kontrakty województw stanowią niewielką część środków krajowych, są ściśle określone cele i dotyczą projektów realizowanych przez samorządy i inne podmioty działające na terenie województwa. Tam jest ma pieniędzy na dziesiątki pociągów.
- 2 5
-
2022-08-23 20:41
SKM jest samodzielnym podmiotem gospodarczym
Pomimo tego, ze jest w grupie PKP.
Moze wystapic o dotacje. Fakt, takie wnioski sa/moga byc kontrasygnowane przez komisje rzadowe, ale na zasadzie uwiarygodnienia i zapewnienia spojnosci. To poprawia szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku ale nie jest warunkiem koniecznym.
Takie dotacje dostawal np. DCT, gdy byl calkowicie prywatny... Miedzy innymi na swoje torowiska.- 7 1
-
2022-08-24 07:30
Nie dość, że nie wiem , to jeszcze będę obrażał.
Poczytaj prasę fachową , chociażby Rynek Kolejowy, to cię oświeci. Pieniądze na takie projekty przyznaje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Gdy marszałek zmienił zdanie i stwierdził ,że nie zgadza się na zakup taboru przez SKM, który będzie spłacany w umowie przewozowej, SKM proponowała przejęcie zakupu razem z dofinansowaniem. I marszałek to olał. Teraz rozumiesz?
- 3 1
-
2022-08-23 20:36
Dziwna ta twoja spostrzegawczość. (2)
A niby co ma marszałek do SKM? Monitorujesz zachowanie marszałka ale milczysz o zachowaniu wojewody? A przecież jeden to PKM a drugi to PKP a w tym Regio i SKM. Nie przeszkadza ci, że PKP zlikwidowało starą i potrzebną jak nigdy linię SKM do Nowego Portu?
- 1 6
-
2022-08-24 00:38
A dlaczego miało jej nie zlikwodować, skoro samorząd nie chciał za jej eksploatację płacić?
PLK i PKP to zarządca infrastruktury i przewoźnik. Żyją z tego, co wyciągną ze świadczonych usług a te usługi zamawia u nich między innymi samorząd. Bo on odpowiada za organizację transportu.
Jak się umówią, taka usługę dostaniemy.- 5 0
-
2022-08-24 07:33
Marszałek zleca przewozy i za nie płaci.
Tylko dzięki temu ma duży wpływ na SKM. Decyduje o cenach biletów, rozkładzie jazdy pociągów? Wkurzaleś się na ostatnią podwyżkę cen biletów w SKM. To marszałek ją wprowadził.Oprócz tego jest współwłaścicielem SKM.
- 2 0
-
2022-08-23 21:25
nie boj zaby, macius i jarek zalatwi. na poczatek sciagna wrak ze smolenska. a pozniej dostaniesz swoja dole
- 1 4
-
2022-08-24 12:13
Ogarnij się!
Czego wymagasz os ponad sześćdziesięcioletniego człowieka? Kreatywności?!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.