• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.

MKo
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.

We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.



Stan taboru kolejowego w Trójmieście oceniam:

Przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT) Urząd Marszałkowski rozstrzygnął pod koniec czerwca. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Newag z Nowego Sącza, która za dostawę elektrycznych składów otrzyma 70 mln zł. Pierwotnie urzędnicy na inwestycję chcieli przeznaczyć o 15 mln zł mniej, ale ostatecznie uznali, że dołożą brakującą kwotę.

Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.

Przepełnione pociągi na trasie PKM



- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
  • Tak ma wyglądać elektryczny pociąg dostarczony przez wykonawcę. Po liczbie drzwi widać, że będzie on wykorzystywany na dłuższych trasach.
  • Wnętrze pociągu elektrycznego spółki Newag z Nowego Sącza.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.

20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.

Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi dla SKM



Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
MKo

Miejsca

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Ale po co aż dwa (7)

    Wystarczy kupić jeden a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe stanowiska urzędnicze. Wdzięczni fani jedynie słusznej opcji i tak wybiorą na kolejną kadencję. W końcu tak bezkrytycznie wybierają tych samych już od 30 lat.

    • 19 2

    • od zmiany warty kasy nie przybędzie (4)

      • 1 1

      • W całej Polsce mają podobną kasę w samorządach wojewódzkich (3)

        Ale tylko u nas mamy jeszcze kolejowy skansen oparty na pociągach z epoki Towarzysza Wiesława.

        • 1 2

        • Tam są gdzie te koleje należą do samorzadów (2)

          Kiedy ta wiedza dotrze do mieszkańców Trójmiasta i okolic że skm to spółka zarządzana przez stare PKP z pisowskimi nominatami

          • 1 0

          • I wracamy do punktu wyjścia (1)

            Pan marszałek miał minimum dwadzieścia lat na to, żeby to zmienić i przejąć pełną odpowiedzialność za Koleje Pomorskie. W latach 2007-2015 z jego opcji pochodził premier, minister infrastruktury, szef PKP, wojewoda pomorski i inni najważniejsi ludzie w tej części świata.

            • 0 1

            • Skąd te 20 lat? Nie wychodzi mi za Chiny.

              Wydaje mi się, że tabor trzeba regularnie uzupełniać, ale nie ma możliwości wymiany wszystkich składów na nowe równocześnie Sytuacja wygląda lepiej w stolicy, tam budowano metro od podstaw. U nas skm działa kilkadziesiąt już lat, zatem dokłada się nowe składy od czasu do czasu. Wszędzie tak jest, wystarczy spojrzeć na metra w innych krajach. W Paryżu jeżdżą składy chyba z każdej epoki.

              • 0 0

    • I po ten sarkazm, napisz do Morawickiego żeby kupił dla skm jeszcze 10 pociągów bo to jego spółka (1)

      • 1 0

      • Ale to marszałek województwa podpisuje kontrakty i płaci za usługę

        Nie ma przymusu, żeby jeździło tutaj PKP. Można sprowadzić kogoś innego, kto będzie dysponował nowoczesnym taborem. Było na to co najmniej 20 lat.

        • 0 1

  • Nowe pociagi

    Rychlo nie po w czasie I tylko dwa zestawy . Polityka w samorzadzie gdanskim i pomorskim to dno dna i kilo mułu .

    • 9 0

  • POsikałem sie ze szczescia :) 2 pociagi raz na 50lat dla milionowej aglomeracji normalnie sukces :) (1)

    • 12 0

    • Posikałem się z Twojej głupoty i niewiedzy

      • 2 1

  • Jak to jest ? W Warszawie w SKM można skasować bilet bo da kasowniki a w Trojmiescie nie!!! Jak to jest ze jazda jeden przystanek, cena dla emeryta 4,65 a jadąc 8 przystanków płaci się tyle samo ?

    • 5 2

  • Kiedy obcinanie łap za mazanie w pociągach i poza ? Łapać i do prac społecznych, czyszczenia , sprzątania !!!! Na rok!!!! Wtedy będzie się czego bac

    • 11 1

  • Bajzel jak zwykle (2)

    Samo PKM potrzebuje z 10 składów hybrydowych, SKM Trójmiasto ze 40
    Elektrycznych, kolejne 50 w tym przynajmniej 20 piętrowych dla przewozów regionalnych
    Zakupy powinny być robione wspólnie rozłożone na 10-12 lat z corocznymi dostawami po około 8-10 pociągów co roku

    • 74 4

    • Masz dużo racji ale... (1)

      ...hybrydowych potrzeba najmniej. Docelowo niezelektryfikowane odcinki obsługiwane przez "PKM" mają być tylko Gdańsk Kiełpinek - podg. Glincz i Kartuzy - Sierakowice. Oba mają obsługiwać pociągi Gdańsk - Sierakowice. Jeżeli miałyby kursować co godzinę, to 4 składy wystarczą.
      Co do reszty, zgoda.

      • 5 2

      • Zlituj się

        Chodziło mi o sposób robienia zakupów, a nie o szczegółową listę zakupów. Zasadniczo poza nielicznymi zakupami zamówienia publiczne na sprzęt czy usługi są robione bez planu. Efektem są zakupy sprzętu małe, drogie i potem bardzo kosztowne i drogie i kłopotliwe w eksploatacji. Tracą na dłuższą metę nie tylko zamawiający ale też producenci. A jak ktoś nie wierzy to niech się zapozna z historią chociażby bydgoskiej pesy

        • 3 1

  • Super! Dzięki takiemu rozwojowi niedlugo dogonimy tak rozwinięte kraje jak Gabon, Honduras czy Wybrzeże Kości Słoniowej.

    (Trochę przeinaczony cytat z kabaretu z czasów PRLu - wtedy chodzilo o ilość ciągników na 1 ha pola).

    • 8 1

  • SKM nie kupi żadnego pociągu, bo nie ma na to pieniędzy, a do przetargu NEWAG się nie zgłosi.

    Zostanie prawie zbankrutowana, państwowa PESA ze swoimi nieudanymi pociągami

    • 3 5

  • Polregio

    polregio ma w d.... swoich pasażerów i nie odpowiada na ich reklamacje.Urzad Marszałkowski powinien coś z tym zrobić.

    • 7 1

  • Słuszną linię ma pan marszałek (20)

    Kupi dwa - na kolejne 29 nie będzie kasy z Krajowego Planu Odbudowy. SKM ,dzięki ob(struk)cji pana marszałka, też nic nie kupi, bo marszałek przez kilka lat nie zgadza się na ten zakup. A mógl wziąć od skm dotację z UE i sam kupić te pociągi. No brawo!

    • 48 34

    • SKM niech samo kupuje, ewentualnie niech zaciąga pozyczkę u właściciela czyli PKP. (9)

      Jak SKM, nie jest w stanie kupić to niech sceduje dofinansowanie na marszałka.

      • 15 10

      • Nikt nie da pożyczki pod tak krótkie kontrakty jakie daje Marszałek.

        Był o tym niejeden artykuł. Urząd Marszałkowski jest jak pies ogrodnika: sam nie zeżre i nikomu nie da.

        • 11 7

      • Coś ci się pomieszało . (5)

        Wydaje się bowiem że SKM to część PKP, czyli to nie marszałek a wojewoda Drelich /oczywiście jak już się wyśpi/ powinien się o nią troszczyć. W gestii marszałka zaś jest PKM i tu marszałek robi wiele by PKM-ka była coraz lepsza.

        • 4 12

        • w gesti marszalka jest zapewnienie transportu zbiorowego na terenie wojewodztwa pomorskiego (3)

          A nie holubienie jednego (czy dwoch) przewoznikow.
          Jego zadaniem jest zapewnienie rozwoju sprawnej i efektywnej sieci transportowej, a kto w niej bierze udzial powinno miec znaczenie jedynie merytoryczne. Jak sie bedzie oplacac i zaspokajac potrzeby, to lektykami i rikszami moze to smigac.
          Za usluge sie placi, za jej rozwoj (perspektywiczny), tez...
          Marszalek ma taka usluge, za jaka placi...
          I taka usluge od niego dostajemy

          • 10 2

          • No dobra filozofia aczkolwiek śmierdzi Kalim. (2)

            Pismeni obdzierają Pomorskie z pieniędzy ile się tylko da a marszałek Pomorskiego ma dofinansowywać państwową firmę PKP, w której zasiadają wierni pisowi wasale, ich rodziny , znajomi, itd, itd?

            • 2 7

            • nic z tego - żadnym Kalim

              Z jakich pieniędzy? Samorząd ma jakieś pieniądze? Wypracowuje?

              Samorząd jest właścicielem SKM. Nie musi jednak kupować sprzętu do "swojej" firmy, skoro obawia się np. braku wpływu na jego dysponowaniem. Jednak ruchy w majątku nie są takie łatwe, że se kapitał ze spółki można wyciągnąć.
              No ale skoro, to wzorem taboru PKM, ktoś broni kupić i oddać w użytkowanie? Przecież linię PKM obsługuje ekipa SKM, a pociągi śpią w Cisowej...
              Oczywiście, można "wespół w zespół", jak to Michnikowski śpiewał "by żądz moc móc wzmóc", ale jakoś nie ma iskry w tym związku... Może samorząd swoją firmę rozwijać, ale tu entuzjazmu też nie widać. Ciężka i brudna robota, ZNTK trzeba by odbudować. Do Chojnic za daleko...

              Bo tak po prawdzie, to komunikacja a w szczególności SKM to wieki wrzód na zdrowym ciele samorządu. Tak się fajnie likwidowało i komuś do łba strzeliło tę PKM zrobić. I się patola rozzuchwaliła.

              A wystarczyło kiedyś powiedzieć, że się nie zapłaci i kolej rozbierała linie...
              Tak jak do Nowego Portu...

              • 5 2

            • Kalim?

              Raczej Kozakiem i Tatarzynem -> Tuwim...

              • 2 0

        • Nie znam się ,ale się wypowiem.

          PKM to tylko tory i perony. Po PKM wozi nas... uważaj- SKM i polregio.

          • 4 0

      • samorząd też jest właścicielem

        SKM.

        • 2 1

      • Przeczytaj jeszcze raz.

        Tym razem ze zrozumieniem. SKM chciało zdecydować dofinansowanie UE na marszałka, ale on go nie chciał.

        • 3 1

    • 60 lat i mamy tylko jedna nową (1)

      Skm reszta to złom

      • 7 3

      • Czyli w wieku marszałka:)

        • 1 0

    • Cytuję i**otę"a mógł wziąć od skm dotację z UE i sam kupić te pociągi" (2)

      Od skm dotację??? Pieniądze z UE na takie duże projekty infrastuturalne otrzymuje rząd i on ustala na co będą przeznaczone. Kontrakty województw stanowią niewielką część środków krajowych, są ściśle określone cele i dotyczą projektów realizowanych przez samorządy i inne podmioty działające na terenie województwa. Tam jest ma pieniędzy na dziesiątki pociągów.

      • 2 5

      • SKM jest samodzielnym podmiotem gospodarczym

        Pomimo tego, ze jest w grupie PKP.
        Moze wystapic o dotacje. Fakt, takie wnioski sa/moga byc kontrasygnowane przez komisje rzadowe, ale na zasadzie uwiarygodnienia i zapewnienia spojnosci. To poprawia szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku ale nie jest warunkiem koniecznym.
        Takie dotacje dostawal np. DCT, gdy byl calkowicie prywatny... Miedzy innymi na swoje torowiska.

        • 7 1

      • Nie dość, że nie wiem , to jeszcze będę obrażał.

        Poczytaj prasę fachową , chociażby Rynek Kolejowy, to cię oświeci. Pieniądze na takie projekty przyznaje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Gdy marszałek zmienił zdanie i stwierdził ,że nie zgadza się na zakup taboru przez SKM, który będzie spłacany w umowie przewozowej, SKM proponowała przejęcie zakupu razem z dofinansowaniem. I marszałek to olał. Teraz rozumiesz?

        • 3 1

    • Dziwna ta twoja spostrzegawczość. (2)

      A niby co ma marszałek do SKM? Monitorujesz zachowanie marszałka ale milczysz o zachowaniu wojewody? A przecież jeden to PKM a drugi to PKP a w tym Regio i SKM. Nie przeszkadza ci, że PKP zlikwidowało starą i potrzebną jak nigdy linię SKM do Nowego Portu?

      • 1 6

      • A dlaczego miało jej nie zlikwodować, skoro samorząd nie chciał za jej eksploatację płacić?

        PLK i PKP to zarządca infrastruktury i przewoźnik. Żyją z tego, co wyciągną ze świadczonych usług a te usługi zamawia u nich między innymi samorząd. Bo on odpowiada za organizację transportu.

        Jak się umówią, taka usługę dostaniemy.

        • 5 0

      • Marszałek zleca przewozy i za nie płaci.

        Tylko dzięki temu ma duży wpływ na SKM. Decyduje o cenach biletów, rozkładzie jazdy pociągów? Wkurzaleś się na ostatnią podwyżkę cen biletów w SKM. To marszałek ją wprowadził.Oprócz tego jest współwłaścicielem SKM.

        • 2 0

    • nie boj zaby, macius i jarek zalatwi. na poczatek sciagna wrak ze smolenska. a pozniej dostaniesz swoja dole

      • 1 4

    • Ogarnij się!

      Czego wymagasz os ponad sześćdziesięcioletniego człowieka? Kreatywności?!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane