• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.

MKo
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.

We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.



Stan taboru kolejowego w Trójmieście oceniam:

Przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT) Urząd Marszałkowski rozstrzygnął pod koniec czerwca. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Newag z Nowego Sącza, która za dostawę elektrycznych składów otrzyma 70 mln zł. Pierwotnie urzędnicy na inwestycję chcieli przeznaczyć o 15 mln zł mniej, ale ostatecznie uznali, że dołożą brakującą kwotę.

Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.

Przepełnione pociągi na trasie PKM



- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
  • Tak ma wyglądać elektryczny pociąg dostarczony przez wykonawcę. Po liczbie drzwi widać, że będzie on wykorzystywany na dłuższych trasach.
  • Wnętrze pociągu elektrycznego spółki Newag z Nowego Sącza.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.

20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.

Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi dla SKM



Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
MKo

Miejsca

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Czy wszystko wokół nas musi być takie szare, bure? I drzwi w kolorze minii? (1)

    Tak pytam.

    • 7 9

    • To ma być

      pociąg, a nie tabor cygański.

      • 0 0

  • Brak toalet (7)

    Ciekawe czy pomysłodawca tego zwiększenia ilość miejsc kosztem właśnie toalety próbował kiedyś przejechać z Wejherowa do Gdańska

    • 16 7

    • Fakt (2)

      Dla wypijających hektolitry piwa nawet od Gdyni Stoczni do Rumi brak toalet może być problemem...

      • 8 3

      • Prosty człowiek (1)

        Prosty człowiek, proste problemy
        Prości ludzie nie rozumieją, że ten świat jest troszkę bardziej skomplikowany i istnieją na nim ludzie, który muszą korzystać częściej z toalety niż raz dziennie

        • 6 2

        • tak to wychodzi...

          Jak prostotę myli się z prostactwem...

          • 1 0

    • (1)

      W metrze też nie ma toalet. Trasa SKM jest za długa, a na mniejszych stacjach toalet brak.

      • 1 1

      • ale są toalety

        na przystankach...
        A następny pociąg jest za trzy minuty...

        Widzisz różnicę?!

        • 1 0

    • Te toalety to syf malaria, równie dobrze może ich nie być.

      Większość ludzi jeździ na krótkich odcinkach, można się obejść bez toalet. Z Wejherowa do Gdańska to jest 70 minut, tyle można wytrzymać. Nie ma nic gorszego niż smród zawiewający z toalety na pół przedziału.

      • 0 3

    • Mamy jakiś pociąg narodowy do toalet.

      Ludzie opiją się na peronie, a potem start do kibelka. To pewno ten sam zestaw ludzki, który po wejściu do samolotu wykłóca się z obsługą o otwarcie toalet. I nie przyjmuje do wiadomości, że zostaną otwarte dopiero w trakcie lotu, a nie w trakcie startu lub lądowania.

      • 0 3

  • Całe dwa pociągi, aż dwa - w 2023 roku. (2)

    W UMWP jednak są Geniusze, bez wątpienia
    Całe dwa 4-wagonowe składy. A jak se skuplują, żeby w Smętowie czy Malborku ludzie dali radę wejść to będzie cały jeden !.
    Normalnie jestem pod wrażeniem...

    • 14 1

    • A ja jestem pod wrażeniem komentujących,.. (1)

      którzy nie potrafią przeczytać całego artykułu ze zrozumieniem.

      • 0 3

      • Tjaktoj ma czi koła spjawne

        to jest twe czytanie ze zrozumieniem

        • 0 1

  • 2 pociagi ! No no jeszcze jakies 700 lat i dogonimy Berlin.

    • 15 0

  • Pięknie (2)

    że chociaż dwa. A ustępów ile będzie?

    • 5 2

    • Ustępy to były na wsi (1)

      W pociągu są toalety.

      • 2 0

      • Na wsi były sławojki.

        • 1 1

  • Przepełnione pociągi w pkm (4)

    A ja pamietam jak były tutaj artykuły wiele lat temu o planowanej budowie pkm i było wielu krzykaczy co pisało ze pieniądze wyrzucone w błoto. Gdzie teraz jesteście specjaliści

    • 9 2

    • Są wśród nas i codziennie wylewają tu swoje mądrości życiowe.

      • 2 0

    • A gdzie są te planowane wielkie parkingi przy przystankach żeby swoje auto zostawić i jechać do centrum kolejką

      • 1 2

    • Miasto zabetonowało albo sprzedało każdą wolną przestrzeń przy dworcach. Mam codziennie do pracy dojeżdżać InterCity?

      • 0 2

    • Przekwalifikowali się na wirusologów

      I specjalistów od polityki zagranicznej i obronności.

      • 3 0

  • dobrze że newag nie pesa (1)

    złomy teraz robią w tej pesie, że strach wsiadać

    • 4 3

    • Nie wsiadaj

      Nie ma obowiązku. Poza tym wypisujesz brednie

      • 0 0

  • Maxi

    Z czego tu się cieszyć? W starych SKM kach których jest jeszcze dużo w eksploatacji wiele rzeczy nie działa. Na dworcu w Gdańsku Oliwie trzeba uważać, bo wszędzie ptasie odchody, nawet na ławkach, brud że aż przykro patrzeć.
    Pociągi regio pękaja w szwach a tu aż dwa sklady nowe. Gratulować !!!

    • 8 0

  • Pieniądze na zakup z KPO, których nie dostaniemy? No to słabo to widzę.

    • 1 3

  • ciasny jakiś ten pociąg

    wygląda jak kiepsko zaprojektowany tramwaj, które jeżdżą juz po trasach...ja nie wiem, jak juz cos robią to na odwal.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane