• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.

MKo
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.

We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.



Stan taboru kolejowego w Trójmieście oceniam:

Przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT) Urząd Marszałkowski rozstrzygnął pod koniec czerwca. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Newag z Nowego Sącza, która za dostawę elektrycznych składów otrzyma 70 mln zł. Pierwotnie urzędnicy na inwestycję chcieli przeznaczyć o 15 mln zł mniej, ale ostatecznie uznali, że dołożą brakującą kwotę.

Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.

Przepełnione pociągi na trasie PKM



- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
  • Tak ma wyglądać elektryczny pociąg dostarczony przez wykonawcę. Po liczbie drzwi widać, że będzie on wykorzystywany na dłuższych trasach.
  • Wnętrze pociągu elektrycznego spółki Newag z Nowego Sącza.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.

20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.

Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi dla SKM



Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
MKo

Miejsca

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Podnieść wyynagrodzenie Radzie Nadzorczej Zarzadowi i Dyrektorom nic nie kupować oni jeżdżą samochodami

    • 12 0

  • Proponuję zrobić jeszcze mniej drzwi.

    • 12 3

  • (3)

    Nowe składy obsługujące Regio na trasie do Tczewa, Malborka= super sprawa, ale składy kursujące w godzinach szczytu są ewidentnie za krótkie!!!!! W godzinach popołudniowego szczytu(16-18) pociągi regio kursują rzadko, więc powinny być chociaż dłuższe i bardziej ładowne. Mówię o tym, bo w praktyce jest tak, że juz w Oliwie jest ciasno, a w Gdańsku Głównym ludziom jest nie raz wgle ciężko wejść do przepełnionego składu, nie mówiąc o komforcie podróży w środku... Co prawda w nowych składach warunki podróży i miejsca siedzące są mega wygodniejsze niż w leciwych en-57(kibel), ale ze staniem to jest masakra. A pasażerów stojących czasem jest więcej niż siedzących. Innymi słowy: nowe składy są komfortowe i odbiegają lata świetlne w przód względem szanowanych poprzedników(en57), ale w godzinach szczytu jazda nimi to walka o przetrwanie, z racji małej pojemności...

    Apropos inwestycji i odświeżana taboru, pozostaje tylko dziękować Ziobrze, że jego prywatna kłótnia z UE spowodowała zamrożenie ogromnych pieniędzy, które trafiając do nas rozruszałyby nieco naszą gospodarkę, no i pchnęły kraj do przodu. Także pewnie poczekamy, oj poczekamy.

    • 21 3

    • (1)

      Mało jest takich szkodników jak Zero, za tę jego prywatną wojenkę wszyscy będziemy jeszcze długie lata płacić...

      • 7 1

      • A szkodników ze strony świetlistej, cywylizowanej i wysoce liberalnej po nie dostrzegasz?

        • 0 5

    • A nie lepiej dziękować ulubieńcom z po. Oni lubią być dowartościwywani.

      • 0 5

  • Jeszcze o (3)

    pendolino. Musiałem - za przeproszeniem - do ustępu. No, mam 186 cm i jestem średnio pakowny, ale za nic nie mogłem się w ustępie zmieścić. Już chciałem się wysadzić przez okno, ale przecież zamknięte na mur. I tak prawie na stojąco musiałem się wypróżnić.

    • 5 14

    • Dla pocieszenia, w samolocie toalety są jeszcze mniejsze

      • 4 0

    • Mając 186cm wzrostu i 30kg nadwagi nie miałem z tym problemu (1)

      Więc jak bardzo jest "średnia" ta Twoja postura?

      • 7 0

      • dla trola to duza niedogodnosc , jezdzic bez pampersow.

        • 3 0

  • Składy 4 członowe ? Kogoś poje....ało w tym SKM ? (5)

    Może niech się głąb jeden z drugim przejedzie w godzinach szczytu takim czteroczłonowy. .

    • 20 5

    • Znaffca (2)

      Przecież teraz pociągi SKM to najczęściej dwa pojazdy 4 wagonowe.

      • 1 4

      • Typowy pociąg SKM typu EN 57 to dwa zestawy po 3 wagony czyli razem 6. W warszawskim okręgu jeżdżą składy 5 wagonowe często także po 2 sztuki, a u nas?

        • 1 0

      • Sorry

        Mój błąd -typowa skmka to najczęściej 2x 3 człony lub 4 zestaw 4 plus 3 człony. Wieczorem czasem pojedynczy 4 członowy. W takim razie pytanie - czy ten jeden, który ma być ma linie SKM nie jest za krótki? Powinny być dwa takie i jeździć połączone tak jak te dwa Newagi w SKM.

        • 1 0

    • Na jeden człon, jeden członek zarządu

      A nie, sorry. W zarządzie jest ich tylko trzech.

      • 0 0

    • Czasem jeździ taki skład w godzinach szczytu, ale to składak. Typowy stary zestaw to 3 wagony.

      • 0 1

  • Newag ? Nowoczesne? (1)

    Na możliwości Newag - brzmi lepiej.

    • 1 8

    • Ty tu nie rób

      wycieczek pod rozklekotane i awaryjne Pesy z narodowej fabryki.Oni nie potrafią ich nawet poprawnie zmontować do kupy!

      • 4 0

  • A czy (4)

    w tych pociągach będą czynne i czyste ustępy. Bo formalnie to jesteśmy w Unii Europejskiej, ale w kwestii ustępów to we wczesnym CCCP.

    • 5 12

    • Nie będzie WC. Jest w artykule o tym mowa.

      • 9 0

    • Bo ustępy brudzą się same z siebie

      Bo korzystający z nich to cały czas CCCP.

      • 6 2

    • W Unii Europejskiej jest całe mnóstwo pociągów miejskich i podmiejskich bez toalet, toalety powinny być czynne tylko w regio. (1)

      • 0 0

      • ale w Unii Europejskiej toalety są powszechnie dostępne

        na przystankach...

        W Polsce zniknęły z krajobrazu podobnie jak publiczne czasomierze...

        • 0 0

  • Czy (1)

    w tych pociągach musi być tak straszliwy smród i potworny zaduch?

    • 13 1

    • Myj się regularnie...

      ...a nie będzie smrodu.

      • 3 1

  • (1)

    To będą Elfy czy Impulsy? Nie widzę w tekście takiej informacji.

    • 4 7

    • To czytaj ze zrozumieniem.Impulsy z Newagu

      • 2 0

  • CJ (2)

    Pociągi powinny przede wszystkim jeździć punktualnie i tak powinno dostosować się rozkład jazdy. A za odjazd ze stacji +-3 min po/przed czasem powinny być kary dla przewoźnika. Na każdej stacji jest monitoring i można to weryfikować. Nikt poważny nie będzie jeździł PKM, jak będzie przyjeżdżało losowo...

    • 35 5

    • nie do wykonania

      większość opóźnień nie wynika z winy przewoźnika tylko czynników zewnętrznych

      • 2 0

    • Zgadzam się

      Nie wystarczy cyt. za utrudnienia przepraszamy. To tak jak w klasyku i co mi pan zrobisz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane